Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    +0,205 +3,68%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom Juuni 2017

3.395 Posts
Pagina: «« 1 ... 116 117 118 119 120 ... 170 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 limomilo 22 juni 2017 16:19
    Garmin/Here hebben 3 miljoen kilometer in maps van Rusland. Tomtom covers already 60% of Rusia!!!!
  2. ASML_Belegger 22 juni 2017 16:31
    Vandaag in het nieuws dat Volvo het merk Polestar gaat gebruiken voor hun toekomstige EV modellen.
    Wat zou het toch mooi zijn als deze toekomstige modellen autonomous driving zouden hebben mbv Tomtom en dit als een persbericht naar buiten zou komen...
  3. VanillaSky 22 juni 2017 16:36
    quote:

    *Justin* schreef op 22 juni 2017 10:34:

    [...]

    Niet eenzijdig naar beneden praten.

    Zonder er een waardeoordeel over te vellen of dat goed of fout is, denk ik dat het doel daarvan vooral 'rust' is. Vorig jaar was er onrust doordat twee aandeelhouders - TT International en John de Mol - zeiden dat de losse delen meer waard zijn dan de som.

    Ik hoor hem de waarde van HERE downplayen en zeggen dat hij niet begrijpt waarom er miljarden voor geboden zijn. Terwijl as we speak de nieuwe investeerders dat toch echt anders zien (!) en zelfs voor hogere bedragen instappen. Ook lezen we in de Economist dat er een miljardenbusiness rond hd maps ontstaat en dat tomtom daarin samenwerkt met General Motors, Fiat/Chrysler en Ford (laatste alinea: www.economist.com/news/business/21723... )

    En ik hoor hem ook die Telematics overnames in de markt erg duur noemen en dat er geen interesse is in TomTom Telematics en zeker niet tegen zulke prijzen. Zo probeert hij denk ik mogelijke toekomstige druk weg te nemen waarin men opnieuw zal roepen dat je de zaak beter kunt opsplitsen. Of dat in zo'n situatie aandeelhouders hun aandelen aanbieden.

    Tegelijkertijd wordt het aandeel niet alleen 'naar beneden gepraat' want de argumenten om de boel bij elkaar te houden worden natuurlijk juist WEL verteld. Zoals grote leasemaatschappijen die met honderdduizenden gebruikers tegelijk naar tomtom telematics kunnen komen. En de grote kansen in autonoom rijden waar een heel nieuwe markt ontstaat.

    Vanuit dat kader heb ik het stuk gelezen: enerzijds wegnemen potentiele druk, anderzijds vertrouwen in de toekomst. Om zelf nog wat speculatie toe te voegen: ik denk dat er ook rust nodig is om de strategische opties rond Consumer te bepalen.

    @Koos. Dit was denk ik het argument voor probeleggen om tt meer als een long play te zien.
    Dat er teveel word betaald bij bepaalde overnames dat kan wel zo zijn en misschien is dat hier ook het geval. Desalniettemin is het de realiteit en is het onzin dat TT niet eenzelfde soort bedragen kan vangen / KON vangen als ze de toko of delen ervan in de etalage hadden gezet.
    Het is natuurlijk wel vreemd dat wanneer de sector zo gevraagd is en het inderdaad HG en co geen donder uitmaakt of de koers op 6 of 20 staat waarom ze dan niet gewoon kunnen toegeven dat de sector hot is en daardoor de marktwaarde van zowel hun concurrenten als van hun hoger is. Ze ontkennen nu de realiteit.
  4. harrysnel 22 juni 2017 16:43
    quote:

    xynix schreef op 22 juni 2017 15:52:

    Gefaciliteerde rattenspelletjes. Als IR gewoon de in de inner circle bekende informatie t.a.v. Leaseplan (en andere leasemaatschappijen?) publiekelijk had gedeeld, bij voorkeur met een persbericht dan waren dit soort spelletjes niet mogelijk. En de AFM is feitelijk medeplichtig door hier niet tegen op te streden.
    Exact de tekst die ik wilde typen.

    Het niet officieel delen van info via persberichten zet de deur wagenwijd open voor shorters. Er komen namelijk wel berichten van concurrenten/collegae over specifieke samenwerkingen, er zijn de voortdurende fantasietjes van startups die "het mapping gedeelte van de SDC puzzel wel even zullen verzorgen", beursupdates van analisten die bedreigingen zien voor de TT business.... geen officiële reactie vanuit TomTom daarop.

    Zal (opnieuw)voorbeeld geven en wellicht kan dit ook in het "dossier".

    *** Harman komt 5 januari 2016 met dit bericht waar Here als enige partij met naam en toenaam genoemd wordt als deelnemer aan dit platform.

    "HARMAN Announces Open Cloud-based Service Delivery Platform for the Connected Car

    ....

    "Among the first new service providers for HARMAN Service Delivery Platform is HERE, a leader in mapping and location technology which enables rich, real-time location applications and experiences for consumers, vehicles, enterprises and cities..."

    ....
    "
    m.news.harman.com/releases/harman-ann...

    *** Vervolgens komt Harman 22 februari 2016 met bericht dat er nieuwe service providers aan het platform zijn toegevoegd. Als eerste wordt daarbij TomTom genoemd:

    "HARMAN to Drive Connected Car Ecosystem Growth With New Service Provider Program

    ....

    Among the new service providers for HARMAN Service Delivery Platform are:

    TomTom: a leading provider of traffic and travel related services for the automotive industry. Via HARMAN Service Delivery Platform, automakers are able to provide drivers with a number of TomTom services including incremental map updates, real-time traffic information and online routing and searching functions, all delivered to the vehicle head unit. Being able to access these services directly from the car's dashboard will enhance the driver's experience through better routing, fresher maps, and the most accurate ETA (estimated time of arrival) available today.

    ....
    "

    m.news.harman.com/releases/harman-to-...

    Hier heeft TomTom geen persbericht over uitgebracht.

    Wat mij dwars zit is dat dit wel een belangrijk bericht is waarover ook TomTom een persbericht zou moeten uitbrengen. Zo las ik in het IEX forum draadje destijds een reactie van een analist waarbij deze twee Harman persberichten ook nog aan elkaar gekoppeld worden. Ik vermoed door Den Drijver gezien het taalgebruik/de strekking van het verhaal:

    "*Justin* schreef op 23 feb 2016 om 15:42:

    On January 5, Harman (one of the largest Tier1s in infotainment and telematics to OEMs) announced the introduction of the Harman Service Delivery Platform for connected cars.

    With the platform Harman allows OEMs and service providers to quickly deploy connected car services based on a scalable could platform. The initial map partner of Harman was Here, announced the same day. Yesterday, Harman also announced that other partners will join Harman’s delivery platform, chief amongst which TomTom and Inrix.

    The way we see it is that Harman (with which TomTom has already partnered on the Toyota contract) has created a new service with the end client (OEMs like VW or Opel) determining which company is chosen as a partner for maps, traffic, weather, POIs, speed alerts, parking.

    In other words, TomTom is now a partner of Harman (which it already was on other projects) but it is not guaranteed any revenue. Harman will have to sign up clients for its delivery platform after which the client can still chose Here for maps and Inrix for traffic.

    Conclusion:
    It is positive that TomTom is also chosen as a possible service provider but the framework agreement does not guarantee TomTom any revenue yet.
    "
    www.iex.nl/Forum/Topic/1332726/192/TO...

    Hiermee wil ik aangeven dat:
    - het Harman platform relevant nieuws was (beide berichten). Analist gaf reactie erop.
    - TomTom hier geen persbericht over uitgebracht heeft dat zij toegevoegd zijn aan dit platform.
    - IR daarmee de deur open laat voor bijvoorbeeld de gedachte "dat Harman meer op Here leunt".
  5. [verwijderd] 22 juni 2017 19:43
    quote:

    Natte krant schreef op 22 juni 2017 07:34:

    zo zo zo zo zo.

    Heer *Justin*. Een uitgekookte kerel. Meer ga ik er niet over zeggen...Laat dat de *Messiah* maar doen.
    synoniemen voor uitgekookt: arglistig, doorkneed, doortrapt, gehaaid, geslepen, gewiekst, listig, slim, slinks, sluw, subtiel, uitgekiend. geslepen (bn) : arglistig, diplomatiek, doortrapt, gehaaid, geraffineerd, gewiekst, glad, goochem, leep, listig, slim, sluw, uitgeslapen kerel
  6. kos_0 22 juni 2017 19:52
    quote:

    *messiah* schreef op 22 juni 2017 19:43:

    [...]
    synoniemen voor uitgekookt: arglistig, doorkneed, doortrapt, gehaaid, geslepen, gewiekst, listig, slim, slinks, sluw, subtiel, uitgekiend. geslepen (bn) : arglistig, diplomatiek, doortrapt, gehaaid, geraffineerd, gewiekst, glad, goochem, leep, listig, slim, sluw, uitgeslapen kerel
    hmm zei ttom poes
  7. [verwijderd] 22 juni 2017 20:33
    Een nog onderbelicht onderwerp op dit forum vind ik toch wel de markt van 'ride-hailing' en 'robo-taxi's'. Ergens is dat natuurlijk niet vreemd omdat het nog verder ligt dan de zelfrijdende auto op de snelweg, maar ook daar liggen (gezien de gigantische belangen) voor TomTom ook genoeg kansen. In het verleden heeft TomTom ook een keer iets geprobeerd in de taxi-wereld: TomTom Taxi, maar dat werd al snel geliquideerd.

    De potentie voor TomTom ligt mijns inziens niet zozeer in het aanbieden van zo'n dienst, maar uiteraard in de mapping. Onderstaand heb ik grofweg een paar diensten in kaart gebracht en voor die diensten is locatie heilig. Nu al, maar straks met de robo-taxi helemaal en gaan ze dan allemaal het wiel zelf uitvinden? Wellicht kunnen wij op het forum de verbanden nog meer blootleggen en kijken wat voor rol TomTom hier in kan spelen.

    Uber (hele wereld)
    - Baidu en Toyota zijn investeerders
    techcrunch.com/2015/09/07/uber-confir...
    techcrunch.com/2016/05/24/uber-and-to...

    - Volvo heeft een strategisch samenwerkingsverband
    www.media.volvocars.com/global/en-gb/...

    Didi (voornamelijk China)
    - Apple, Tencent en Alibaba zijn investeerders
    techcrunch.com/2017/03/27/didi-softbank/

    Lyft (voornamelijk USA)
    - GM en KKR zijn investeerder
    www.bloomberg.com/news/articles/2017-...
    www.reuters.com/article/us-gm-lyft-in...

    - Strategisch samenwerking met Google en Nutonomy
    www.nytimes.com/2017/05/14/technology...
    techcrunch.com/2017/06/06/lyft-and-nu...

    Bosch/Mercedes-Benz
    - Samenwerking voor 2020
    www.reuters.com/article/us-daimler-bo...

    Gett (USA, Uk en Rusland)
    - Volkswagen is investeerder
    techcrunch.com/2017/04/26/on-demand-r...

    PSA Group
    - Aankondiging van eigen dienst
    www.ft.com/content/4520cca2-769a-11e6...

  8. forum rang 7 Dutchy Ron 22 juni 2017 22:14
    www.forbes.com/sites/elaineramirez/20...
    South Korea's First Autonomous Car Drives Like A Mom

    The car, aimed for Level 4 autonomy, is equipped with four Velodyne Lidar sensors, seven cameras -- five on top and two on the sides -- and a Linux-based system. It has a way to go for full autonomy.

    For the rest of the year, the team plans to explore Yeouido and other parts of Seoul to build out their map, a key component for the technology.

    It’s been a long, sometimes lonely road for Seo Seung-woo, the lead professor: “When I started my study on autonomous driving 10 years ago, nobody was interested at that time,” he said at the site. While self-driving cars were becoming a buzzword in the U.S., Koreans still saw it as a joke or fantasy, leaving him to build maps, sensors and software stacks on his own. Since then, his team has grown to two dozen, and interest in the country has ballooned. Korea’s related technologies have also improved, especially in mapping, giving a greater chance for faster development through collaboration.
  9. forum rang 7 Dutchy Ron 22 juni 2017 22:21
    semiengineering.com/connecting-the-car/

    Janac: We’re still seeing growth in mobility. We’re also seeing it in cameras, enterprise computing and networking chips. As all these end points grow, there is some ratio of server blades. In a phone, about 600 phones require a new server blade in a data center. It will take fewer cars per server blade. As the IoT end points grow, the data point volume grows. You’ve also got bandwidth and storage issues. But at the end of the day, who owns the data?

    SE: We’re hearing that question being asked a lot these days.

    Janac: If you have a car company with 1 million cars on the road, each car has eight cameras and LiDAR and radar, and they’re shipping that data back to the data center. If you have the electronic infrastructure to process that, you’ve just gotten into the data mapping business. The car sees a FedEx truck or a UPS truck. That data can be very valuable if it’s mined. On one hand, the car companies may or may not sell fewer cars. But they could be a very big beneficiary of the data. Or it could be a company like Mobileye, and so Intel becomes the best mapping company in the world.
  10. [verwijderd] 22 juni 2017 22:25
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 22 juni 2017 22:16:

    The 2018 Nissan Leaf will have its world premiere at a special event in Tokyo on 6 September 2017
    Nissan leaf en renault Zoe worden samen verder ontwikkeld, maar dan al? Ik begreep onderstel leaf, rest vrijwel geheel Zoe.
    Kun je als aandeelhouder alleen maar van dromen dat leaf R-link krijgt (goed systeem is overigens naar mijn idee onmisbaar is bij electrisch rijden)

    Ps, nagezien. Leaf in 2018 wordt alleen een facelift
3.395 Posts
Pagina: «« 1 ... 116 117 118 119 120 ... 170 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht