Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    +0,205 +3,68%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 25 26 27 28 29 ... 213 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 juli 2017 15:17
    quote:

    xynix schreef op 5 juli 2017 15:16:

    [...]
    Strakke actie. Maar waar zie ik TomTom genoemd worden op deze pagina?
    Het gaat mij om de volgers/beleggers van Nvidia en Baidu op seekingalpha.
    TomTom wordt niet genoemd, maar zie de comments (en die staan bovenaan, dus worden als eerste gelezen (soms staan er na enkele dagen honderden comments en verdwijn je in de massa))
  2. [verwijderd] 5 juli 2017 15:33
    ter info
    hier even een korte samenvatting uit de markt ( is altijd in t Engels, voordat sommige weer zeuren ) 3 reacties

    Baidu deal positive - lead in HD maps extended
    Baidu will use TT's real time map platform to improve HD technology in China , being able to offer a HD map to automotive clients.

    TT has also HD maps available to the whole of Western Europe

    the Baidu cooperation is signficant as it allows TT to offer global maps to North American and European automotive OEMs with Baidu selling global maps to Asian and Chinese OEMs

    the Baidu cooperation is significant as Baidu announced a partnership with Here on regular maps
    ____

    TT is ahead , this is a big deal for TT, its partner-base is growing
    TT leads in map update automation and HD maps
    ___

    TT strenghtens its strategic position by locking in this important partner
    The deal is an important step as it strenghtens TT's commercial position towards OEMs
    the deal is non-exclusive but could add another profit stream medium term

    this creates a globally unified HD map service for OEMs and technology companies who are working on the future of driving

    ____

    allemaal positief, de echte run gaat komen bij de cijferpresentatie , dat is voor nu nog even de rem, maar die gaat eraf, naar mijn mening en ik volg hier ABN in hun visie.

    onbegrijpelijk dat MdD met een echt 'super' positieve insteek , uiterst behoudend is voor aanbeveling
    zijn aanbeveling slaat dan ook als een k.. op een kadetje.

  3. [verwijderd] 5 juli 2017 15:34
    Hopelijk plaatsen posters zoals xynix etc. ook hun commentaar op het seekingalpha draadje. Het wordt daar door alle beleggers in Nvidia en Baidu gelezen. Zijn er bij elkaar vele honderdduizenden en daaronder ook grote strategische beleggers in de sector.
  4. Agatan 5 juli 2017 15:44
    De beleving is, big, bigger, biggest. Realiteit is stijging rond, 3,8% maar alweer 20 eurocent onder DH.
    Hopenlijk krijgen we nog een push na opening Amerika.
  5. [verwijderd] 5 juli 2017 15:50
    Voor degenen die in dit draadje zeiden "het is me niet helder wat TT hier aan verdient" etc. etc.

    Autofabrikanten doen bij voorkeur zaken met een leverancier met een zo groot mogelijke dekking. Dan hoeven ze niet bij verschillende partijen in te kopen. Baidu en TomTom gaan niet alleen samenwerken, maar zorgen ook dat de techniek een en dezelfde is. Dit scheelt een autofabrikant kosten: hij kan in 1 keer massa fabriceren, zonder dat er voor de Chinese markt andere software nodig is e.d., omdat de Chinese mapping leverancier andere bestandsformaten heeft, wat zelfs impact kan hebben op hardware (sensoren) en alle software aan boord.

    In de reguliere maps business heeft HERE historisch gezien een groter marktaandeel dan TomTom, hoewel we wel klanten van HERE naar TomTom hebben zien overlopen (zoals Volvo) zijn dat langlopende contracten met soms ook overstap drempels (kosten).

    Rond HD maps worden de kaarten geheel opnieuw geschud en mikt TomTom wel op marktleiderschap en denken ze dat ook te kunnen realiseren. Ten eerste heeft TomTom een betere fabriek gebouwd dan HERE (dat daar nog mee bezig is) om die maps te maken, ten tweede heeft TomTom een betere dekking, ten derde heeft TomTom nu ook met Baidu een partnership om een wereldwijd aanbod aan de autofabrikant te kunnen doen en ten vierde wordt HERE buiten Duitsland gepercipieerd als een 'Duits initiatief', als gevolg waarvan de grote Amerikaanse autofabrikanten de samenwerking met TomTom hebben gezocht.

    En ten vijfde heeft TT ook een lokalisatie oplossing aan boord (Road DNA eventueel aangevuld met radar data van Bosch) waardoor er een totaaloplossing ontstaat. Ook toont TomTom aan dat ze veel partijen in de industrie achter zich hebben (niet exclusief, maar toch), zoals Bosch, Baidu, Nvidia en Qualcomm.

    Verder heeft tomtom bij de CES aangegeven dat 9 van de 11 daar aanwezige autofabrikanten met TomTom aan het testen is op autonoom rijden. Daar waren alle grote merken aanwezig en BMW+Daimler. Alleen die laatste twee zullen waarschijnlijk met HERE werken, dat hun eigendom is. Al is zelfs dat niet zeker, want er wordt in de industrie getwijfeld over de snelheid die HERE weet te maken.

    Als het gaat om het kunnen plaatsen van het voordeel van de samenwerking met Baidu dan gaat het dus om het kansrijker worden van een groot marktaandeel HD maps, vanwege een wereldwijd aanbod.

    Daarnaast krijgt Baidu van TomTom de mogelijkheid om HD maps te bouwen in TomTom systemen en servers en gebruik te maken van de realtime update processen en de AI die TomTom daarvoor heeft ontwikkeld. Dat is een heel sterke afhankelijkheidspositie die Baidu daarmee krijgt van TomTom. Ze bakken de broodjes in andermans oven, met andermans maakproces en standaarden. Alleen omdat zij Chinees zijn en de Chinese markt gesloten is, zal Baidu zelf die broodjes in de vitrine leggen. Hoeveel inniger wil je de band hebben? En we praten hier over het Chinese Google (76% marktaandeel in search)
  6. [verwijderd] 5 juli 2017 15:57
    quote:

    groeibriljant schreef op 5 juli 2017 15:17:

    [...]
    Het gaat mij om de volgers/beleggers van Nvidia en Baidu op seekingalpha.
    TomTom wordt niet genoemd, maar zie de comments (en die staan bovenaan, dus worden als eerste gelezen (soms staan er na enkele dagen honderden comments en verdwijn je in de massa))
    Moest ik me opnieuw voor aanmelden. ;-) Thnx
  7. forum rang 4 Erg chebbi 5 juli 2017 15:58
    Dank voor de duiding @Justin en dus een giga strategische opsteker! Met Tesla-nieuws moet dit de adviseurs/analisten toch behoorlijk aan het denken zetten.
  8. Kazoo 5 juli 2017 16:02
    quote:

    *Justin* schreef op 5 juli 2017 15:50:

    Voor degenen die in dit draadje zeiden "het is me niet helder wat TT hier aan verdient" etc. etc.

    Ik was een van die mensen die zich dit afvroeg. Naast alle voordelen en positieve elementen die je opsomt en waar ik het overigens volledig mee eens ben, blijft de oorspronkelijke vraag nog steeds overeind. Wat is het verdienmodel van TT hierin?

    We hebben deze discussie gisteren ook al gevoerd maar het Baidu nieuws vandaag plaats ik ook nog steeds in het rijtje waarin TT een 2nd/3rd Tier supplier wordt aan de OEM.

    Hoe meer partnerships hoe beter maar voor ons blijft het van belang hoeveel TT aan het eind onder aan de streep over kan houden. Al die investeringen die in de afgelopen jaren gedaan zijn moeten nog wel vertaald worden naar EUR en winst voor TT.

    Daarom ben ik nog steeds van mening dat de aandeelhouders allereerst gebaat zijn in een strategische deelname van een of meerdere partijen als Bosch/Baidu om de gedane investeringen terug te betalen, en dan later kan er een gedeelte van de toekomstige winsten worden weggegeven aan deze strategische deelnemers.
  9. Crash Bandicoot 5 juli 2017 16:08
    Een strategische deelname is alleen in belang je dat geld nodig hebt om te ontwikkelen.
    Mocht je dat zelf kunnen opbrengen is het niet nodig. Je gaat niet meer verdienen omdat je een strategische partner hebt.

    Dat is denk ik ook de reden dat consumer nog niet is afgestoten omdat ze nu lekker met de cijfers kunnen spelen om alle kosten voor ontwikkeling te dekken.
    En eerlijk is eerlijk, dat doen ze helemaal niet slecht.
  10. forum rang 7 Dutchy Ron 5 juli 2017 16:19
    "En ten vijfde heeft TT ook een lokalisatie oplossing aan boord (Road DNA eventueel aangevuld met radar data van Bosch) waardoor er een totaaloplossing ontstaat. Ook toont TomTom aan dat ze veel partijen in de industrie achter zich hebben (niet exclusief, maar toch), zoals Bosch, Baidu, Nvidia en Qualcomm. "

    Azure van MSFT nog vergeten. Bij de deal met Baidu hedenochtend moest ik denken aan de deal met MSFT Azure. Waren ook veel believers helemaal van onderste boven, ik hoor er weinig meer over. Al moet ik toegeven dat de Baidu deal concreter is omdat MSFT nog maar weinig zichtbaar bezig is met SDC's.
  11. Advocaat van de Duivel 5 juli 2017 16:19
    quote:

    Crash Bandicoot schreef op 5 juli 2017 16:08:

    Een strategische deelname is alleen in belang je dat geld nodig hebt om te ontwikkelen.
    Mocht je dat zelf kunnen opbrengen is het niet nodig. Je gaat niet meer verdienen omdat je een strategische partner hebt.

    Dat is denk ik ook de reden dat consumer nog niet is afgestoten omdat ze nu lekker met de cijfers kunnen spelen om alle kosten voor ontwikkeling te dekken.
    En eerlijk is eerlijk, dat doen ze helemaal niet slecht.
    Los van de cijfermatige gang van zaken waar ze natuurlijk erg creatief zijn met afschrijvingen waardoor de winst de achterliggende jaren nagenoeg 0 is geweest is het prettig dat je in de toekomst mogelijk ook "alleen" de voordelen gaat hebben van al die inspanningen.

    Ik ben het dus eens met je stelling dat een strategische partner qua winst niet in het belang is van de aandeelhouder van T2.

    Het enige wat een mogelijke deelname van een strategische partner doet is op enigerlei wijze inzichtelijk maken wat de waarde van het bedrijf c.q. een bepaald onderdeel is.

    Ik kan mij ook niet voorstellen dat er een strategische partner komt bij T2 die gaat participeren in de gehele club. Wel kan ik mij indenken dat er op een bepaalde manier een onderdeel (TTT of Maps) apart wordt gezet in een joint venture waarin een derde gaat deelnemen.
  12. [verwijderd] 5 juli 2017 16:24
    quote:

    Kazoo schreef op 5 juli 2017 16:02:

    [...]

    Ik was een van die mensen die zich dit afvroeg. Naast alle voordelen en positieve elementen die je opsomt en waar ik het overigens volledig mee eens ben, blijft de oorspronkelijke vraag nog steeds overeind. Wat is het verdienmodel van TT hierin?

    We hebben deze discussie gisteren ook al gevoerd maar het Baidu nieuws vandaag plaats ik ook nog steeds in het rijtje waarin TT een 2nd/3rd Tier supplier wordt aan de OEM.

    Hoe meer partnerships hoe beter maar voor ons blijft het van belang hoeveel TT aan het eind onder aan de streep over kan houden. Al die investeringen die in de afgelopen jaren gedaan zijn moeten nog wel vertaald worden naar EUR en winst voor TT.

    Daarom ben ik nog steeds van mening dat de aandeelhouders allereerst gebaat zijn in een strategische deelname van een of meerdere partijen als Bosch/Baidu om de gedane investeringen terug te betalen, en dan later kan er een gedeelte van de toekomstige winsten worden weggegeven aan deze strategische deelnemers.
    Het verdienmodel is dat TomTom HD maps en lokalisatie verkopen rechtstreeks aan autofabrikanten (zonder tussenkomst) en tegen een zo groot mogelijk marktaandeel. De pricing van het toekomstige product is nog niet uitgekristalliseerd, maar zal hoger zijn dan de huidige maps, omdat het a) een stuk geavanceerder is en b) geen product is, maar een service (een abonnement met continue updates over de omgeving om de auto heen).

    Ben dus niet met je eens (is ook geen bewijs van) dat TT in een tweede of derde lijns leveranciersrol zit. Daarnaast is er een misconceptie dat TomTom nu veel geld gaat uitgeven aan het maken van Chinese maps. Dat is niet het geval. Ik zou het prima vinden als het wel zo was, maar als westers bedrijf mag TomTom geen kaarten maken in China. Zij stellen hun technologie beschikbaar aan Baidu om die HD maps te maken en wel op eenzelfde manier/format ten gunste van een wereldwijd aanbod.
  13. [verwijderd] 5 juli 2017 16:24
    Ze blijven koste wat kost drukken....iedere keer als het stilvalt met kleine aantallen drukken....en het lukt ook steeds....je zou toch zeggen met al het goede nieuws...waarom toch????
  14. Kazoo 5 juli 2017 16:28
    Mijn punt is ook niet dat een strategische partner gaat bijdragen aan de lange termijn winst van TT. Het punt is juist dat deze partner zich moet inkopen door nú een premium te betalen op de huidige koers en daarmee de assets juist te waarderen. Daarmee verschaft deze partner zich toegang tot het toekomstige verdienmodel voor zichzelf en wij, de huidige aandeelhouders (incl founders!) krijgen nú reeds een RoI, ipv een onzekere toekomst.
  15. [verwijderd] 5 juli 2017 16:28
    quote:

    *Justin* schreef op 5 juli 2017 15:50:

    Voor degenen die in dit draadje zeiden "het is me niet helder wat TT hier aan verdient" etc. etc.

    Autofabrikanten doen bij voorkeur zaken met een leverancier met een zo groot mogelijke dekking. Dan hoeven ze niet bij verschillende partijen in te kopen. Baidu en TomTom gaan niet alleen samenwerken, maar zorgen ook dat de techniek een en dezelfde is. Dit scheelt een autofabrikant kosten: hij kan in 1 keer massa fabriceren, zonder dat er voor de Chinese markt andere software nodig is e.d., omdat de Chinese mapping leverancier andere bestandsformaten heeft, wat zelfs impact kan hebben op hardware (sensoren) en alle software aan boord.

    In de reguliere maps business heeft HERE historisch gezien een groter marktaandeel dan TomTom, hoewel we wel klanten van HERE naar TomTom hebben zien overlopen (zoals Volvo) zijn dat langlopende contracten met soms ook overstap drempels (kosten).

    Rond HD maps worden de kaarten geheel opnieuw geschud en mikt TomTom wel op marktleiderschap en denken ze dat ook te kunnen realiseren. Ten eerste heeft TomTom een betere fabriek gebouwd dan HERE (dat daar nog mee bezig is) om die maps te maken, ten tweede heeft TomTom een betere dekking, ten derde heeft TomTom nu ook met Baidu een partnership om een wereldwijd aanbod aan de autofabrikant te kunnen doen en ten vierde wordt HERE buiten Duitsland gepercipieerd als een 'Duits initiatief', als gevolg waarvan de grote Amerikaanse autofabrikanten de samenwerking met TomTom hebben gezocht.

    En ten vijfde heeft TT ook een lokalisatie oplossing aan boord (Road DNA eventueel aangevuld met radar data van Bosch) waardoor er een totaaloplossing ontstaat. Ook toont TomTom aan dat ze veel partijen in de industrie achter zich hebben (niet exclusief, maar toch), zoals Bosch, Baidu, Nvidia en Qualcomm.

    Verder heeft tomtom bij de CES aangegeven dat 9 van de 11 daar aanwezige autofabrikanten met TomTom aan het testen is op autonoom rijden. Daar waren alle grote merken aanwezig en BMW+Daimler. Alleen die laatste twee zullen waarschijnlijk met HERE werken, dat hun eigendom is. Al is zelfs dat niet zeker, want er wordt in de industrie getwijfeld over de snelheid die HERE weet te maken.

    Als het gaat om het kunnen plaatsen van het voordeel van de samenwerking met Baidu dan gaat het dus om het kansrijker worden van een groot marktaandeel HD maps, vanwege een wereldwijd aanbod.

    Daarnaast krijgt Baidu van TomTom de mogelijkheid om HD maps te bouwen in TomTom systemen en servers en gebruik te maken van de realtime update processen en de AI die TomTom daarvoor heeft ontwikkeld. Dat is een heel sterke afhankelijkheidspositie die Baidu daarmee krijgt van TomTom. Ze bakken de broodjes in andermans oven, met andermans maakproces en standaarden. Alleen omdat zij Chinees zijn en de Chinese markt gesloten is, zal Baidu zelf die broodjes in de vitrine leggen. Hoeveel inniger wil je de band hebben? En we praten hier over het Chinese Google (76% marktaandeel in search)
    Baidu kiest roadDNA en de real-time fabriek van TomTom voor China.
    Samen zetten ze nu dus de nieuwe wereldstandaard neer.

    Het verdienmodel is vrij simpel: een initiële licentiefee en een jaarabonnement per auto.

    Hoe hoog?
    Daar kunnen we oeverloos over discussieren. Het zal toch ergens op minimaal 20-30 euro per auto per jaar uitkomen. En het wordt stapelen van die jaarabonnementen. Bij een markt van 110-120 miljoen nieuwe auto's per jaar en een take-rate die naar 100% gaat ivm wettelijke eisen voor ADAS en HAD.

    Een andere manier om er naar te kijken is het marktaandeel en de marktanalyses van de experts. Die komen voor de HD-maps en aanverwante services op 9,4 miljard dollar in 2022 en bij een zeer bescheiden cagr van 30% daarna op >25 miljard in 2025.
    Goddijn verwacht 50% marktaandeel in 2020. Ga je toch naar minimaal 12,5 miljard omzet in 2025. En dat met een marge van 80%-90%.
  16. Advocaat van de Duivel 5 juli 2017 16:31
    quote:

    Kazoo schreef op 5 juli 2017 16:28:

    Mijn punt is ook niet dat een strategische partner gaat bijdragen aan de lange termijn winst van TT. Het punt is juist dat deze partner zich moet inkopen door nú een premium te betalen op de huidige koers en daarmee de assets juist te waarderen. Daarmee verschaft deze partner zich toegang tot het toekomstige verdienmodel voor zichzelf en wij, de huidige aandeelhouders (incl founders!) krijgen nú reeds een RoI, ipv een onzekere toekomst.
    Dat begreep ik ook wel uit jouw verhaal maar de vraag is of je beter af bent met iemand die nu de boel waardeert op bijv 15 euro en dan gaat "meehappen" uit de ruif of dat je nog een jaartje geduld moet hebben en dan de klap naar boven krijgt en geen extra verwatering voor je kiezen hebt gekregen.

    Tot nu toe hebben ze het ook voor elkaar gekregen om alle investeringen zelf te betalen....
4.246 Posts
Pagina: «« 1 ... 25 26 27 28 29 ... 213 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht