Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    +0,205 +3,68%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

OKTOBER - Herfst voor Madame

2.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 99 100 101 102 103 ... 150 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 oktober 2017 10:55
    quote:

    groeibriljant schreef op 24 oktober 2017 09:56:

    [...]

    Die disruptie gaat niet zomaar even komen. Je hebt een zeer hoge kwaliteit sensoren nodig om die HD-maps te maken en ook een zeer geavanceerd softwareplatform. Dat kost richting de 10 miljard en minimaal 5 jaar maken met alle risico's van dien.
    Via de crowdsensoren is ook grote onzin, dan krijg je een te beperkte kwaliteit en juist de kwaliteitseisen zullen sterk toenemen. Veiligheid voor alles. Vooral voor de hogere HAD-levels.
    De RoadDNA/RRS positioneringslaag is de enige oplossing die bewezen werkt. En de enige die ook bij slecht weer, bij tegenlicht (oa zon) en in het duister werkt via de radarsensor.
    Ik heb onze huistechneut Hik verschillende malen gevraagd of hij iets beter ziet dan dat, en telkens zwijgt hij c.q. geeft geen antwoord.

    Baidu kiest nu voor deze TomTom-technologie. En die hebben alles zelfs in huis qua softwareplatform voor maps. En Baidu is de grootste AI-expert ter wereld. Kunnen echt ook zelf software bouwen die mapupdates verwerkt.

    Voor mij is de move van Baidu met ruim 400 miljoen mapgebruikers naar de real-time technologie van TomTom het bewijs dat TomTom lichtjaren voorloopt en disruptie ver te zoeken. Het is juist TomTom dat de markt heeft verrast met haar disruptie en je ziet HERE gigantisch investeren om de achterstand een beetje in te lopen.
    Dat 50% marktaandeel van TomTom in 2020 dat Goddijn verwacht, zie ik steeds positiever in.
    @GB, in tegenstelling tot jij zit ik wat minder monotheïstisch in het hele verhaal en geloof ik ook in andere oplossingen dan alleen TomTom. Ik ben gecharmeerd van TomTom's techniek, maar kan ook die van de concurrent waarderen. Ik heb van het weekend een linkje geplaatst over de livegang van 100 SDC's van Intel en Mobileye dit jaar. Daar werd weer schamper op gereageerd door jou en de rest heeft het kennelijk helemaal niet tot zich genomen. Wat je maar niet wil begrijpen is dat Intel/Mobileye wel degelijk ook de hele sensorenset meenemen in hun SDC-oplossing. Het is dus niet alleen maar een camera oplossing. de EyeQ chip van Mobileye (die in 2018 in alle auto's van het BAD-consortium zal zitten) zal gebruikt worden als een sensorfusion platform. Jij focust je telkens op 'het professortje', 'light maps', 'door Tesla de deur uit gegooid'; dat soort termen. Zolang je dat blijft doen beschouw ik je als niet discussiewaardig en ga ik niet tegen je opmerkingen in.

    Ook @BDB neemt Intel/Mobileye niet serieus. Merkwaardig.
    Ik geloof in marktwerking. Er zal niet maar één oplossing of platform komen.
  2. [verwijderd] 24 oktober 2017 11:11
    quote:

    Opus135 schreef op 24 oktober 2017 09:16:

    Danger! In de verte gloort een 10.......

    Veel volume meteen.
    Nee de 10 gaat niet gebeuren dit jaar volgens Rabo/TTenofstory..
    Hij zou het hele jaar pendelen tussen de 8 en 9 euro..
    Let op het woordje tussen!!
  3. Kalleman 24 oktober 2017 11:19
    quote:

    Hik schreef op 24 oktober 2017 10:55:

    [...]

    @GB, in tegenstelling tot jij zit ik wat minder monotheïstisch in het hele verhaal .....
    Hik, ik ben met je eens dat je andere technieken heel serieus moet nemen.
    Ik denk dat GB het ook allemaal een beetje dik aanzet om te prikkelen.

    Waar het volgens mij het meest om draait is toch de toepassing van de HD-map? Mobileye cs menen dat ze (uiteindelijk) zonder kunnen.

    Het meest onderscheidend en vergevorderd is hierin toch TT met de input, dataverwerking en distributie naar SDC's?
    Dat is toch in essentie de grote toekomst die we voor TT in gedachten hebben?

    Groet,
    Kalleman
  4. [verwijderd] 24 oktober 2017 11:25

    @ Hik, kom..kom.. niet zo zwaar, GB heeft wel degelijk een goede kijk op TT, hij is enkel gefrustreerd dat het allemaal via omwegen zowel voor koersverloop, als bedrijf moet gaan en ik kan hem daar geen ongelijk ingeven, want het heeft de laatste 2 jaar mij gigantisch gefrustreerd, buiten het feit dat ik alles heb zien verdampen van 12 euro naar 9 en dat terwijl we ook nog de 6 zijn gepasseerd.

    ik heb spijtig genoeg de grote klapper op MBLY gemist met de Intel aankoop, maar de range waar MBLY zich in heeft bewogen heb ik vol geraakt en dat op advies van oa CITI die het aandeel helemaal zagen zitten, die overname die kwam als een donderslag bij heldere hemel, die had helemaal niemand zien aankomen, vooral ook omdat intern bij MBLY wanneer het Bestuur mocht ze ook aandelen lieten gaan.

    dus het zijn daar geen boeven, ze zijn verdomde sluw en hebben briljant geleverd voor de aandeelhouders.
    Intel is ook niet krankzinnig en die betalen er grof voor, zo ook voor hun investering in HERE, die weten gewoon wat er straks te verdelen gaat zijn in deze sector en positioneren zich daar naar.

  5. visje 24 oktober 2017 11:26
    @Wies haal de champagne maar vast uit de koelkast. De 10 zit er aan te komen. :-)
  6. [verwijderd] 24 oktober 2017 11:27
    Koers van TomTom gaat ineens wel heel hard omhoog. Uiteindelijk is het nog steeds goedkoop om in te stappen maar deze stijging had ik pas verwacht bij nieuws van (HP) kaarten contracten met een paar grote merken. Deze week is ook nog de partners aankondiging van Baidu's Apolo project in the US. Hoop dat TomTom daar genoemd wordt dan gaan we die 10 euro deze week nog halen.

    Lange termijn is dit natuurlijk nog erg laag. Met nog geen 2,5 miljard voor het hele TomTom bedrijf is er nog heel veel groei potentieel. Zeker als je bedenkt dat Mobileye voor 15 miljard overgenomen is.
  7. [verwijderd] 24 oktober 2017 11:28
    quote:

    visje schreef op 24 oktober 2017 11:26:

    @Wies haal de champagne maar vast uit de koelkast. De 10 zit er aan te komen. :-)
    Neen, dit is nog cava, de champieter komt als we de 12 van eind 2015 weer aantikken, maar voel me dolgelukkig, " happy as pigs in shit "...
  8. Energy 24 oktober 2017 11:29
    Nog even en de meeste particulieren verkopen hun aandelen. De grote jongens gaan het ritje maken van 12 naar 20 euro.
    Zij lopen dan het laagste risico en verdienen het meest. Je moet nu niet te snel tevreden zijn.
  9. [verwijderd] 24 oktober 2017 11:33
    quote:

    Kalleman schreef op 24 oktober 2017 11:19:

    [...]

    Hik, ik ben met je eens dat je andere technieken heel serieus moet nemen.
    Ik denk dat GB het ook allemaal een beetje dik aanzet om te prikkelen.

    Waar het volgens mij het meest om draait is toch de toepassing van de HD-map? Mobileye cs menen dat ze (uiteindelijk) zonder kunnen.

    Het meest onderscheidend en vergevorderd is hierin toch TT met de input, dataverwerking en distributie naar SDC's?
    Dat is toch in essentie de grote toekomst die we voor TT in gedachten hebben?

    Groet,
    Kalleman
    Nee nee, @GB is op dit vlak aan het trollen en gaat daarmee een op zich mooie discussie uit de weg.
    Even over je aanname dat Mobileye met REM/Roadbook géén HD-Maps zou nastreven. Dit is niet waar. Je kunt dit RoadBook over een HD-Map 'heen leggen', dus als extra positioning/localisation laag beschouwen. Dit wordt maar door weinigen begrepen. Justin kon ik het ook niet aan zijn verstand peuteren. Dit is een semantisch verhaal. Ook TomTom noemt hun maps soms gewoon een database. En dat is het ook gewoon natuurlijk. Alleen voor de menselijke projectie hebben we het begrip 'map' nodig, maar voor een auto (of liever gezegd de navigatie software) zijn het allemaal coördinaten met data. En dat is precies wat REM/RoadBook is.
    Het BAD consotrium gaat met ingang van 2018 crowdsourced REM-data vergaren. Dat is gewoon een feit. We wachten rustig af wat (Intel/HERE/Mobileye zelf) hiermee kunnen bereiken. Ik denk dat ze best ver komen....
  10. [verwijderd] 24 oktober 2017 11:36
    @Hik

    Maak je niet zo druk. Waar jij continue Mobileye hebt verheerlijkt over hun HD-maps, heb ik bewust wat extra tegengas gegeven. Dat professortje heeft regelrechte leugens verteld over HD-maps. Tegenwoordig noemt hij het light maps en zoeken ze voor de HD-maps ook de samenwerking met HERE.
    En dat dodelijke ongeluk van Tesla kwam toch echt omdat de Mobileye-camera faalde door tegenlicht van de zon. Autopilot is gewoon nog niet voldoende veilig. Gelukkig heeft Tesla nu wel de radar als primaire sensor.
    Overigens is de techniek van Mobileye beperkt. Niet uniek en niet voldoende baanbrekend; een beetje als in het land der blinden/ veel geblaat weinig wol. Dat zal snel over zijn nu alle grote partijen met hun specialistische sensoren komen en extreem hoge kwaliteit belangrijker wordt. Sensorfusion is idd het nieuwe toverwoord. Zie ik toch meer expertise bij een partij als Bosch. En qua rekenkracht is Nvidia leading.

    Er zal idd niet één zaligmakende oplossing komen want er is een samenwerking van veel experts nodig. Op het specialistische gebied van HD-maps en positionering zie ik TomTom voorop lopen. De grootste AI-expert Baidu ziet dat ook. Samen gaan ze 1 wereldwijde softwarestandaard neerzetten. Zeer kansrijk initiatief!

    Verder mooi dat TomTom nauw samenwerkt met Nvidia, Microsoft, Bosch, Qualcomm-NXP etc..

    Het 50% marktaandeel dan Goddijn in 2020 verwacht vind ik voldoende.
  11. Kalleman 24 oktober 2017 11:46
    Dank Hik, waardevolle info en taxatie.
    GB vliegt weer eenigszins uit de bocht met de technische superioriteit van TT/Bosch/Nvidia maar is vervolgens wel weer heel reeël dat een marktaandeel van 50% (veronderstelt een andere grote speler) ook een heel mooi vooruitzicht is.

    Boeiende discussie!
    Ik ben toch overtuigd long ook obv de calvinistische en onderrapporterende HG cs die zonder schulden in een power-partijen-markt opereren. Dat op zich vind ik al heel knap.

    Nogmaals dank! Ook aan Wies voor de strategische infodeling!
  12. visje 24 oktober 2017 11:47
    quote:

    cave canem schreef op 24 oktober 2017 11:28:

    [...]

    Neen, dit is nog cava, de champieter komt als we de 12 van eind 2015 weer aantikken, maar voel me dolgelukkig, " happy as pigs in shit "...
    Je hebt gelijk. cava ook lekker.
    En nijvel mysterie (bijna) opgelost. Ook mooi voor uw land!
    Hava a nice day.
  13. [verwijderd] 24 oktober 2017 11:54
    @Hik

    En ik vind oprecht dat REM-Roadbook verhaaltje qua technologie gebrekkig. Ik wil eerst wel eens zien of dat voldoende veilig is in de praktijk.

    TomTom had jaren geleden al een werkende oplossing op basis van deze op SLAM gebaseerde technologie. Vond men niet goed genoeg en vervolgens ontwikkelde men RoadDNA. In combinatie met RRS zie ik dat inderdaad als superieure technologie qua nauwkeurigheid en veiligheid.
  14. [verwijderd] 24 oktober 2017 11:58
    Henry Ford zei toendertijd al: "Als ik de mensen had gevraagd wat ze wilden, dan wilden ze een snellere paard-en-wagen."
    Hij kwam met een nieuw concept, een auto.

    Als hij nu zou vragen wat we willen, dan zouden we zeggen: "Een auto die zélf de kaart kan lezen en rijden.". Dat is waar de techneuten nu op inzetten: een zelfkaartlezende auto.

    Nu nog de persoon die het licht ziet, en met een nieuw concept komt ... en 'beyond' de zelfrijdende auto gaat.
2.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 99 100 101 102 103 ... 150 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht