Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    +0,205 +3,68%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

OKTOBER - Herfst voor Madame

2.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 107 108 109 110 111 ... 150 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 oktober 2017 09:28
    quote:

    Dokus_ schreef op 25 oktober 2017 09:14:

    [...]

    wat je hier beschrijft kan zomaar nog 10 jaar duren voordat computers uberhaupt in de buurt komen van hoe een mens kan denken.

    in een split second afwegingen maken...
    Hoeft ook niet. Ze HOEVEN niet te kunnen denken als een mens, alleen het truukje 'autorijden' BETER doen dan de mens.

    Vergelijk dus de schaakcomputer, die een truukje van de mens BETER doet dan de mens zelf.

    Zelfs de schaak-app op mijn telefoon schaakt belachelijk goed ! daar verlies ik bijna altijd van met mijn fantastische mensen-hersenen.
  2. [verwijderd] 25 oktober 2017 09:30
    quote:

    Muppet_Waldorf schreef op 25 oktober 2017 09:08:

    [...]

    Je snapt de essentie van mijn punt niet.

    T2 denkt een heel stellage aan technieken nodig te hebben om een 'doos' als een soort blind paard door het verkeer te loodsen.

    De mens doet dat heel behoorlijk met slechts 1 type sensor en een soort van 'verstand'. Een mooi voorbeeld toch?

    De mens heeft allerlei onhebbelijkheden die afleiden van het verkeer, dus ongelukken, dus files etc.

    Dat heeft AI niet. Samen met wat verkeersinfo kan het een mooi mechanisme worden.

    AI hoeft alleen maar dat rij-kunstje van de mens na te bootsen. De rest niet.

    Kunstjes nabootsen met AI ? jazeker, kijk maar naar de schaakcomputers die met gemak een mens verslaan. En er zijn intussen al legio meer voorbeelden.
    Deze discussie is al zo oud als er AI bestaat. Mobileye's 'professortje' heeft een heel leerzame lecture op youtube staan waarin hij ook van dit principe uitgaat: de mens als voorbeed en inspiratie. Maar we moeten nu verder. We moeten niet de auto met menselijke besturing als uitgangspunt nemen, maar ' veilig vervoer in de openbare ruimte'. Dat is een ander paradigma. Daar past een fiets of een voetganger eigenlijk al niet meer in, want deze zijn van nature onveilg en onberekenbaar. Maar een auto krijgt er wel mee te maken, dus de AI in de auto ook en dat hele samenspel en krachtenveld maakt het allemaal complexer. Daar zijn HD-Maps nog simpel bij, want dat is simpel gezegd min of meer een nauwkeurige registratie van wat je onderweg zoal tegenkomt. Maar de beslissings en planningssoftware daar zit hem de crux. Dan zie je dat NuTonomy voor $500miljoen wordt overgenomen door Delphi. Dit, terwijl Delphi (zelf indertijd ook een spin-off van een universiteit) enkele jaren geleden ook al Ottomatika overnam. Samen met Ottomatika waren ze zeer succesvol in het volledig zelfstandig laten rijden van een auto in onbekend terrein (Darpa challenge):
    The combined software from Delphi and Ottomatika enabled the longest drive by an automated vehicle in North America in April 2015. The Delphi vehicle completed a 3,400-mile trip from San Francisco to New York in autonomous mode 99 percent of the time. During the nine-day trip, the vehicle navigated through construction zones and met a variety of traffic and weather conditions.

    Tóch nemen ze nu een nagenoeg vergelijkbaar bedrijf over. Beide partijen zijn blij met de overname aan de Twitterberichten te zien. Mij lijkt het een koopje. Want het gaat uiteindelijk niet om de kaarten maar om het 'AI-brein' dat het zelfrijden van auto's mogelijk gaat maken. Ik voorspel dat Delphi (dat samenwerkt met o.a. Intel, Mobileye, HERE en investeert in o.a. Velodyne, Leddartech) ook één van de grote SDC spelers wordt en blijft.
  3. Kalleman 25 oktober 2017 09:32
    @muppet en Closer;
    nogal pretentieus als je denkt dat je de uitgangspunten van SDC eventjes beter kan beoordelen dan de grote marktpartijen.
    Heb je je wel eens afgevraagd of een fabrikant van een SDC aansprakelijk zal zijn voor het product wat hij op de markt brengt?
    Misschien beter als jullie je eerst eens wat verdiepen in de materie....?

    Gr. Kalleman
  4. [verwijderd] 25 oktober 2017 09:32
    quote:

    closer schreef op 25 oktober 2017 09:16:

    Laten we zeggen: 98% veilig. SDC streeft naar 100%, maar kijk eens wat daar allemaal voor moet worden ingezet.
    Ja, en moet je eens indenken hoeveel nieuwe fouten er met al die SDC-techniek worden geïntroduceerd !! of het er nou direct veiliger van wordt, ik weet het niet.
  5. forum rang 6 NewKidInTown 25 oktober 2017 09:34
    quote:

    closer schreef op 25 oktober 2017 09:16:

    Muppet heeft een punt. Mensen kunnen behoorlijk veilig rijden, ook in onbekende situaties, zonder kaart of plattegrond. Alleen met wat verstand en de zintuigen.
    Laten we zeggen: 98% veilig. SDC streeft naar 100%, maar kijk eens wat daar allemaal voor moet worden ingezet.
    Mooi hoor, allemaal toekomstmuziek. Funkties overnemen van de mens, ogen, oren maar het meest essentiele zal dan toch het brein worden. Die moet in staat zijn ook alle uitzonderingssituaties te handelen zoals zeer korte en tijdelijke wegonderbrekingen en extra aanwijzingen van politie e.d. bij ongelukken en files.
    Maps zal vast wel een noodzakelijk onderdeel zijn en blijven, maar het leeuwendeel zal elders opgelost moeten worden. Vraag is of TT de enige is en blijft ? Gokje: NEE. Volgende vraag: hoelang zal TT het vol kunnen houden in dit nog zeer langdurende proces ?

    Qua techniek zeg ik: razend interessant.

    Qua beleggen zeg ik: uiterst onzeker en risicovol.
  6. Dokus 25 oktober 2017 09:35
    quote:

    Muppet_Waldorf schreef op 25 oktober 2017 09:28:

    [...]

    Hoeft ook niet. Ze HOEVEN niet te kunnen denken als een mens, alleen het truukje 'autorijden' BETER doen dan de mens.

    Vergelijk dus de schaakcomputer, die een truukje van de mens BETER doet dan de mens zelf.

    Zelf de schaak-app op mijn telefoon schaakt belachelijk goed !
    het truukje autorijden komt toch behoorlijk veel bij kijken.
    situaties inschatten, uitvoeren, beoordelen, leren van fouten, aanpassings vermogen, etc

    allemaal "truukjes" die een computer voorlopig niet kan. Die kan tot nu toe alleen wat hem geprogrammeerd is te doen...
  7. [verwijderd] 25 oktober 2017 09:36
    quote:

    closer schreef op 25 oktober 2017 09:16:

    Muppet heeft een punt. Mensen kunnen behoorlijk veilig rijden, ook in onbekende situaties, zonder kaart of plattegrond. Alleen met wat verstand en de zintuigen.
    Laten we zeggen: 98% veilig. SDC streeft naar 100%, maar kijk eens wat daar allemaal voor moet worden ingezet.
    Zou jij ooit zorgeloos met een vliegtuig op vakantie gaan als dat 98% zeker niet zou neerstorten?
  8. [verwijderd] 25 oktober 2017 09:36

    @ cynics, Ja, toch wel, niet als het een paar dagen even onder de 9,50 dipt, maar voor mij moet het aandeel nu echt de 10 gaan nemen

    hoor van de Bank dat er veel belangstelling voor het aandeel is, dit ook van nieuwe kopers, die denken dat de timing nu rijp is en of dat nu aan een koers van 9 of 10 is maakt ze niet veel uit

    die zien echt adj wpa nu als een vangnet aan 40 cent voor 2018 onder het aandeel en die zien een andere weging straks na exit Sports voor waardebepaling als een extra bonus, die TT echt gelijkwaardig moet maken aan HERE/Fleetmatics waarderingen

    verder zien zij de order intake als promising, dit moet indirect uit TT komen

    echt, herhaal me zelf nu steeds maar ik vond de CC absoluut TOP, alles wat ik wilde horen hebben we gekregen

    als je ooit in TT geloofde, dan moet je er nu voor gaan, ik heb het nu voor pole-positie in de porto

    succes

  9. forum rang 8 closer 25 oktober 2017 09:41
    quote:

    Cynics schreef op 25 oktober 2017 09:36:

    [...]
    Zou jij ooit zorgeloos met een vliegtuig op vakantie gaan als dat 98% zeker niet zou neerstorten?
    Zeker niet. Het was dan ook maar een willekeurig percentage, ik heb de cijfers niet. Waarschijnlijker is 99,95% of daaromtrent. Maakt het des te opmerkelijker.
  10. [verwijderd] 25 oktober 2017 09:43
    quote:

    Cynics schreef op 25 oktober 2017 09:27:

    Wies, jij gaf aan dat je "teleurgesteld" zou zijn als de koers weer onder de 9,50 zou gaan. Maar vind je dat echt zo ver weg als je naar de koers kijkt als de resultante van een "krachtenspel"?
    Nog ter aanvulling:

    Ik denk over de koersvorming van TomTom als over de snelheidsontwikkeling van een catamaran. Zolang de krachten niet in evenwicht zijn kan het hard de ene of de andere kant op gaan. We hebben de afgelopen jaren heel, heel, heel vaak het bewijs gezien dat het vaak ontbreekt aan koersondersteunende krachten als er weer eens een down-manipulatie wordt geprobeerd.

    Juist daarom is volgens mij ook deze keer zo'n down-manipulatie weer onvermijdelijk.

    Het is voorlopig niet anders:

    TomTom never fails to fail and never disappoints at disappointing

    Dit in tegenstelling tot ASML:

    ASML never fails, ASML never disappoints. Op het enge af!

    Ik denk dat dat vervelende TomTom mantra inmiddels in te veel hoofden zit. Er is de laatste jaren te veel te verdienen geweest door als een haas weg te zijn als het zakt. De particulieren zijn de grootste vrienden van de shorters geworden.

    Als je de koershistorie grafiek erbij pakt lijkt een daling NU al weer onvermijdelijk net als na de vorige 9,60-pieken (met intraday hogere standen). Nu zou het puur vanuit de grafiek gezien kunnen stoppen tussen 8,80-9,00.

    Dat enthousiasme dat DE bank even ziet ebt normaal gesproken weer snel weg zodra het mantra weer wordt bevestigd. Was jij niet verbijsterd dat het afgelopen vrijdag intraday tot VER onder de 9 kon zakken voordat er serieuze tegenkrachten opgang kwamen?

    Dat maakt het ook zo'n misselijk aandeel. Dat soort kunstjes kunnen allemaal. Ongestraft en ongezien door de AFM.
  11. [verwijderd] 25 oktober 2017 10:04
    quote:

    Cynics schreef op 25 oktober 2017 09:43:

    [...]
    Nog ter aanvulling:

    Ik denk over de koersvorming van TomTom als over de snelheidsontwikkeling van een catamaran. Zolang de krachten niet in evenwicht zijn kan het hard de ene of de andere kant op gaan. We hebben de afgelopen jaren heel, heel, heel vaak het bewijs gezien dat het vaak ontbreekt aan koersondersteunende krachten als er weer eens een down-manipulatie wordt geprobeerd.

    Juist daarom is volgens mij ook deze keer zo'n down-manipulatie weer onvermijdelijk.

    Het is voorlopig niet anders:

    TomTom never fails to fail and never disappoints at disappointing

    Dit in tegenstelling tot ASML:

    ASML never fails, ASML never disappoints. Op het enge af!

    Ik denk dat dat vervelende TomTom mantra inmiddels in te veel hoofden zit. Er is de laatste jaren te veel te verdienen geweest door als een haas weg te zijn als het zakt. De particulieren zijn de grootste vrienden van de shorters geworden.

    Als je de koershistorie grafiek erbij pakt lijkt een daling NU al weer onvermijdelijk net als na de vorige 9,60-pieken (met intraday hogere standen). Nu zou het puur vanuit de grafiek gezien kunnen stoppen tussen 8,80-9,00.

    Dat enthousiasme dat DE bank even ziet ebt normaal gesproken weer snel weg zodra het mantra weer wordt bevestigd. Was jij niet verbijsterd dat het afgelopen vrijdag intraday tot VER onder de 9 kon zakken voordat er serieuze tegenkrachten opgang kwamen?

    Dat maakt het ook zo'n misselijk aandeel. Dat soort kunstjes kunnen allemaal. Ongestraft en ongezien door de AFM.
    Eens zal het anders zijn, en mis je de boot xynix.
  12. forum rang 6 NewKidInTown 25 oktober 2017 10:08
    quote:

    Cynics schreef op 25 oktober 2017 09:43:

    .....dat het vaak ontbreekt aan koersondersteunende krachten als er weer eens een down-manipulatie wordt geprobeerd.

    Juist daarom is volgens mij ook deze keer zo'n down-manipulatie weer onvermijdelijk.
    Ik denk dat het eerder andersom is:

    1 - als er geen of onvoldoende koersondersteunende krachten (dus vraag) zijn, worden de shorters actief om de koers met ZO WEINIG MOGELIJK stukken naar beneden te manipuleren. Hun uiteindelijke doel is om goedkoper in te slaan. Zo worden shorters later weer pushers, zie onder.

    En ook het omgekeerde geldt:

    2 - als er geen of onvoldoende koersdrukkende krachten (dus aanbod) zijn, worden de pushers actief om de koers met ZO WEINIG MOGELIJK stukken naar boven te manipuleren. Hun uiteindelijke doel is om duurder te kunnen lozen. Zo worden pushers later weer shorters.

    Bovenstaande stappen gaan meestal met grote omzetten gepaard.

    Weer bovenaan beginnen :-)

    (het lijkt erop dat we begin deze week net de tweede stap hebben afgerond en we weer met de eerste stap gaan beginnen, alles wordt daar door grotere partijen bij ingezet, het meeste door geautomatiseerde systemen die tientallen keren per seconde hun beslissingen kunnen nemen en hun deel-posities kunnen veranderen, van de bied tot de laat volgooien en "plotseling" terugtrekken)

  13. forum rang 4 eduardo3105 25 oktober 2017 10:23
    Robert Bohemen heeft geretweet
    NVIDIA Embedded? @NVIDIAEmbedded 13 uur geleden
    At #VBSummitAI talking about how transportation is being disrupted by #AI and how NVIDIA is at the heart of this transformation.
  14. [verwijderd] 25 oktober 2017 10:29
    quote:

    eduardo3105 schreef op 25 oktober 2017 10:23:

    Robert Bohemen heeft geretweet
    NVIDIA Embedded? @NVIDIAEmbedded 13 uur geleden
    At #VBSummitAI talking about how transportation is being disrupted by #AI and how NVIDIA is at the heart of this transformation.
    Onze nieuwe CMO....tja....
  15. [verwijderd] 25 oktober 2017 10:32
    quote:

    NewKidInTown schreef op 25 oktober 2017 10:08:

    [...]

    Ik denk dat het eerder andersom is:

    1 - als er geen of onvoldoende koersondersteunende krachten (dus vraag) zijn, worden de shorters actief om de koers met ZO WEINIG MOGELIJK stukken naar beneden te manipuleren. Hun uiteindelijke doel is om goedkoper in te slaan. Zo worden shorters later weer pushers, zie onder.

    En ook het omgekeerde geldt:

    2 - als er geen of onvoldoende koersdrukkende krachten (dus aanbod) zijn, worden de pushers actief om de koers met ZO WEINIG MOGELIJK stukken naar boven te manipuleren. Hun uiteindelijke doel is om duurder te kunnen lozen. Zo worden pushers later weer shorters.

    Bovenstaande stappen gaan meestal met grote omzetten gepaard.

    Weer bovenaan beginnen :-)

    (het lijkt erop dat we begin deze week net de tweede stap hebben afgerond en we weer met de eerste stap gaan beginnen, alles wordt daar door grotere partijen bij ingezet, het meeste door geautomatiseerde systemen die tientallen keren per seconde hun beslissingen kunnen nemen en hun deel-posities kunnen veranderen, van de bied tot de laat volgooien en "plotseling" terugtrekken)
    Shorters/hedgefunds moeten het inderdaad vooral van de beweging hebben. Dus die hebben er baat bij om bewegingen zoveel mogelijk met kleine impulsen uit te vergroten zodat ze het echte geld kunnen verdienen aan de uiteinden van de beweging.

    Tijdens de beweging hangt dus veel af van de elasticiteit die de modellen op dat moment meten. Als er vanuit de particuliere handel druk ontstaat is het vanuit die modellen beter om "mee te drukken". Pas als de particuliere handel omslaat moet er snel worden gehandeld. Dat is denk ik wat we vrijdag rond 8,80 hebben gezien. Het "meeduwen" werkte toen onvoldoende.

    Maar hoe is de balans nu? Wat inspireert op dit moment om te kopen? Ik denk weinig. Misschien dat er nog "spijtoptanten" zijn die de rit naar 8,83 hebben gemist? Maar die zullen liever kopen in een stijging dan in een daling, want dan kan het wellicht nog goedkoper. Er is natuurlijk wel nog het inkoopprogramma. Maar dat loopt voor op schema en de "comfortzone" voor dat programma ligt op of onder de 9,29. Daar zou normaal gesproken op dit moment geen haast te hoeven zijn.

    En wat inspireert eventueel tot verkopen? Toch maar wat winstnemen, na die jarenlange ervaringen dat NIET winstnemen bijna altijd uitpakt als een gemiste winstrealisatiekans (en de mogelijkheid om te profitteren van eventueel overdrijven tijdens een down-manipulatie)? Computerhandel die de water-temperatuur wil testen aan de onderzijde? Dezelfde verkoopredenen waarom eerdere keren dat de 9,60 werd bereikt de koers met geweld weer naar beneden werd gezet (i.v.m. nog te zetten strategische stappen?)?
  16. [verwijderd] 25 oktober 2017 10:49
    quote:

    Cynics schreef op 25 oktober 2017 10:32:

    [...]
    Shorters/hedgefunds moeten het inderdaad vooral van de beweging hebben. Dus die hebben er baat bij om bewegingen zoveel mogelijk met kleine impulsen uit te vergroten zodat ze het echte geld kunnen verdienen aan de uiteinden van de beweging.

    Tijdens de beweging hangt dus veel af van de elasticiteit die de modellen op dat moment meten. Als er vanuit de particuliere handel druk ontstaat is het vanuit die modellen beter om "mee te drukken". Pas als de particuliere handel omslaat moet er snel worden gehandeld. Dat is denk ik wat we vrijdag rond 8,80 hebben gezien. Het "meeduwen" werkte toen onvoldoende.

    Maar hoe is de balans nu? Wat inspireert op dit moment om te kopen? Ik denk weinig. Misschien dat er nog "spijtoptanten" zijn die de rit naar 8,83 hebben gemist? Maar die zullen liever kopen in een stijging dan in een daling, want dan kan het wellicht nog goedkoper. Er is natuurlijk wel nog het inkoopprogramma. Maar dat loopt voor op schema en de "comfortzone" voor dat programma ligt op of onder de 9,29. Daar zou normaal gesproken op dit moment geen haast te hoeven zijn.

    En wat inspireert eventueel tot verkopen? Toch maar wat winstnemen, na die jarenlange ervaringen dat NIET winstnemen bijna altijd uitpakt als een gemiste winstrealisatiekans (en de mogelijkheid om te profitteren van eventueel overdrijven tijdens een down-manipulatie)? Computerhandel die de water-temperatuur wil testen aan de onderzijde? Dezelfde verkoopredenen waarom eerdere keren dat de 9,60 werd bereikt de koers met geweld weer naar beneden werd gezet (i.v.m. nog te zetten strategische stappen?)?
    Beetje gezeik dit hoor cXynicsX. Na de cijfers leek ASML bijvoorbeeld goed te blijven liggen. Wat op zich vreemd was want zowel de cijfers als de outlook waren goed. Maar toen Wallstreet de deuren opende ging het met een rotvaart naar beneden (in notime 4,50 eraf). Daar is het enigszins van hersteld, maar gezien de koersdoelverhogingen vind ik het nu toch teleurstellen. Op de beurs is om in jouw termen te praten "het enige dat voorspelbaar is, het onvoorspelbare".
    Gratis geld bestaat niet. Als je naar de hemel wil moet je ook de duivel kunnen trotseren!
2.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 107 108 109 110 111 ... 150 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht