Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Energie Terug naar discussie overzicht

Waterstof

5.203 Posts
Pagina: «« 1 ... 180 181 182 183 184 ... 261 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 2 maart 2022 07:25
    Chevron & Iwatani to Build Hydrogen Fueling Stations in California

    Strategic Research Institute
    Published on :
    02 Mar, 2022, 5:30 am

    Chevron USA Inc & Iwatani Corporation of America announced an agreement to co-develop and construct 30 hydrogen fueling sites in California by 2026. As part of the agreement, Chevron plans to fund construction of the sites, which are expected to be located at Chevron-branded retail locations across the state. The stations will initially fuel light-duty vehicles while retaining the flexibility to service heavy-duty vehicles over the long term. Iwatani will operate and maintain the hydrogen fueling sites and provide hydrogen supply and transportation logistics services.

    Chevron plans to supply a portion of the fueling sites with excess hydrogen production capacity at its Richmond Refinery and future hydrogen production from pilot projects in Northern California.
  2. Barren Wuffett 2 maart 2022 16:14
    Nederlandse start-up wil supermarkten bevoorraden met waterstofboten via Amsterdamse grachten

    Dagelijks rijden er 30.000 busjes en 4.000 vrachtwagens door Amsterdam. Nu de wegen in de binnenstad verstopt dreigen te raken, gooit de Nederlandse start-up Portago het over een andere boeg. Met waterstof-aangedreven boten willen ze onder andere supermarkten in de stad via de grachten bevoorraden.

    “Ik ergerde me mateloos aan opgestopte wegen in de Amsterdamse binnenstad, veroorzaakt door lossende vrachtwagens en stilstaande pakketbezorgers”, vertelt de in Amsterdam geboren en getogen Dimitri Hettinga, oprichter van Portago. Toen Hettinga voor de zoveelste keer met zijn auto achter een vrachtwagen vastzat, het raam dicht moest doen vanwege de vieze uitlaatgassen en met een schuin oog naar de lege gracht naast hem keek, was het idee voor Portago geboren.

    Hettinga wilde een transportnetwerk op de Amsterdamse grachten opzetten. Hij begon het idee in 2019 verder te onderzoeken. “Ik probeerde contacten te leggen en mensen over mijn plannen te vertellen, maar merkte dat ik geen steek vooruit kwam. Ik kwam nergens binnen.”

    Amsterdam en andere wereldsteden
    Totdat Hettinga in contact kwam met Enviu. “Wij bouwen bedrijven die de wereld een beetje beter maken”, vertelt Daniël Moolenburgh, venture builder bij Enviu, dat mede-eigenaar van Portago is. “Binnen ons maritieme programma waren we al enige tijd bezig met het ontwikkelen van een waterstofelektrische watertaxi die in mei tijdens de World Hydrogen Summit in Rotterdam te water gaat. Wij zagen veel overeenkomsten met de ambities van Dimitri. Bovendien zijn we altijd geïnteresseerd in ideeën die schaalbaar zijn. Amsterdam met zijn waterwegen is natuurlijk een perfecte startplaats. Maar er zijn heel veel andere steden in de wereld waar dit idee interessant is.”

    Waterstof-elektrisch varen
    De boten van Portago worden batterij-elektrisch aangedreven door waterstof. “Waterstof is emissievrij en zeer geschikt voor zwaar transport op water voor de korte afstanden”, zegt Moolenburgh. “Bovendien omzeilen we met waterstof het probleem van het steeds drukker bezette elektriciteitsnet. Deze raakt door de verdere elektrificatie van mobiliteit overbelast.”

    De laadruimte van de twintig meter lange boten kan gebruikt worden om goederen te leveren aan onder andere supermarkten en horeca. Met een speciaal liftsysteem op het achterdek wordt de lading eenvoudig aan wal gebracht.

    Gemeente Amsterdam
    Inmiddels is Portago geselecteerd voor het Amsterdams Startup in Residence programma. Dit betekent onder andere dat het met de gemeente als launching customer een samenwerking verkent. Moolenburgh: “Bijvoorbeeld voor het leveren van kantoorartikelen aan het gemeenteloket gelegen aan het water of het bevoorraden van musea.”

    Supermarkten bevoorraden
    Maar Hettinga ziet pas echt veel potentie voor de vijftig supermarkten in Amsterdam die aan de grachten liggen. Hettinga: “Op een boot is genoeg ruimte voor 68 rolcontainers: de gestandaardiseerde ijzeren karren waarmee supermarkten bevoorraad worden. Een gemiddelde supermarkt ontvangt en retourneert dagelijks zo’n honderd rolcontainers. En in één van onze boten gaan vier keer zoveel rolcontainers als een vrachtwagen. Dat scheelt een hoop verkeer.” Een haven aan de buitenzijde van de stad dient in dit scenario als distributiepunt waar vrachtwagens vol levensmiddelen hun lading afgeven. De boot voorziet dan in de laatste duurzame loodjes.

    Autovrije zones
    Maar voordat het zover is, heeft Portago wel de steun van supermarkten nodig. “Deze zijn vooralsnog erg gehecht aan het extreem geoptimaliseerde systeem waarmee ze nu hun voorraad krijgen”, weet Moolenburgh. “Maar als de regels voor milieuzones strenger worden, er meer autovrije zones komen en duurzaam supermarkttransport steeds belangrijker wordt, hopen we op mooie samenwerkingen.”

    Waterstof aangedreven watertaxi Rotterdam
    Volgende maand kijken Moolenburgh en Hettinga in ieder geval uit naar de tewaterlating van de waterstoftaxi in Rotterdam; ook een project van Enviu. “Daarmee kunnen we aan het publiek laten zien dat transport over water met waterstof mogelijk is”, zegt Moolenburgh. “Vervolgens willen we nog dit jaar tests in de binnenstad van Amsterdam doen om het Portago-concept te valideren. In de eerste helft van 2023 komt dan de eerste boot in het water om voor klanten te varen.”

    www.change.inc/mobiliteit/nederlandse...
  3. forum rang 10 voda 3 maart 2022 06:58
    Engie & Posco Sign MoU for Green Hydrogen Production

    Strategic Research Institute
    Published on :
    03 Mar, 2022, 5:10 am

    Global low carbon energy company Engie & leading South Korean steel-manufacturer Posco have signed a Memorandum of Understanding to explore joint development opportunities for green hydrogen production and related infrastructure in the Middle East, Australia and Latin America. Under the MoU, ENGIE will leverage its existing industrial-scale renewable hydrogen value-chain experience to support POSCO's hydrogen production. The MoU sets to support POSCO's objective of securing a steady, competitively priced supply of green hydrogen, enabling its transition to green steelmaking and to participation in green hydrogen economy.

    A key aspect of the deal is to target cost-competitive production of green hydrogen and with the target focus on regions with high renewable energy production the facilities created in these areas will support this.

    The MOU supports ENGIE's ambition to achieve net-zero carbon by 2045, and POSCO's ambition to realize a green hydrogen base in their steel business by 2050 and become a leader in the age of post-carbon hydrogen in steelmaking, fostering the growth of hydrogen ecosystem across the entire value chain.
  4. forum rang 10 voda 3 maart 2022 07:28
    MoU Signed for Gigawatt-Scale Green Fuels Hub on Texas Gulf Coast

    Strategic Research Institute
    Published on :
    03 Mar, 2022, 5:30 am

    Apex Clean Energy LLC, funds managed by the Infrastructure and Power strategy of Ares Management Corporation, EPIC Midstream Holdings LP and the Port of Corpus Christi Authority announced that they have entered into a nonbinding memorandum of understanding to explore the development of a leading green hydrogen production, storage, transportation, and export operation, including a newly constructed dedicated pipeline and a green fuels hub to be located at the Port of Corpus Christi on the Texas Gulf Coast.

    As contemplated by the parties, the project would produce green hydrogen and other derivative green fuels in volumes not yet seen in the United States, with additional scale possible by decade’s end. Apex expects to utilize its industry-leading portfolio of wind and solar projects currently in development in Texas to power facilities producing green hydrogen and derivative green fuels products. In addition, EPIC will consider leveraging its pipeline construction and operating expertise to accelerate the development of a new, dedicated green fuels pipeline. The project would also endeavor to leverage and develop existing and new storage, processing, and export infrastructure sited on real estate owned by PCCA.

    Ares and PCCA previously executed a separate nonbinding memorandum of understanding in May 2021, with the intention of developing renewable energy infrastructure on PCCA-owned property to support the production of green hydrogen and optionality to provide renewable power directly to the port and its customers. This MOU builds on that effort, specifically with respect to the development of green fuels projects.
  5. forum rang 10 voda 3 maart 2022 07:29
    VDI & VDE for Hydrogen Powered Commercial Vehicles in EU

    Strategic Research Institute
    Published on :
    03 Mar, 2022, 5:30 am

    On the way to climate neutrality, according to EU specifications, CO2 emissions from heavy commercial vehicles are to be reduced by 30 percent by 2030. To achieve this goal, around 200,000 emission-free trucks would have to be in use in Europe by 2030. This is the result of the new VDI/VDE study "Climate-friendly commercial vehicles - comparison of different technology paths for CO2-neutral and CO2-free drives".

    In order to meet the EU requirements, VDI and VDE clearly rely on fuel cell drives for long-distance transport of heavy commercial vehicles and battery-electric drives for small commercial vehicles in urban areas. Battery vehicles are generally more efficient, but fuel cell vehicles have advantages in terms of range and refueling time. The range in particular poses a challenge for battery-powered commercial vehicles. They struggle with the battery weights on board and a long charging time. Hydrogen can solve the problem here because it has a greater energy density.

    The charging and filling station infrastructure for commercial vehicles also does not meet operational requirements. “The recent political plan to no longer promote the construction and operation of hydrogen filling stations would have fatal consequences. In this way, politicians are obstructing the EU requirements for reducing CO2 emissions from heavy trucks,” warns Martin Pokojski, Chairman of the VDI/VDE Technical Committee for Hydrogen and Fuel Cell Vehicles. "Now is the right time to further expand existing hydrogen filling stations and to add new ones."

    The charging stations and hydrogen filling stations currently do not meet the requirements of heavy commercial vehicles. The current 90,700 bar filling stations are only suitable for trucks to a limited extent in terms of the quantities required and the speed with which they can be filled up.

    By 2030, 70 truck-compatible H2 filling stations would have to be set up in Germany, distributed evenly across the motorway network. Only 25 of the 16,100 charging points are currently suitable for trucks with batteries. To cover just 5 percent of the vehicle population, 1,200 charging points with a charging capacity of 720 kW would be required.

    According to VDI and VDE, another problem is that the costs for climate-friendly commercial vehicles are still too high. Only when the operating costs for freight forwarders, consumers and industry are within acceptable limits will they switch to climate-friendly commercial vehicles. The associations assume that manufacturing costs will fall as a result of mass production and that the competitiveness of diesel vehicles will decrease as a result of CO2 taxes and access restrictions

    The authors of the study agree: In the medium to long term, climate-friendly commercial vehicles can help to reduce the economic costs in the area of mobility compared to the status quo. The areas of research and development in particular need funding to develop innovative technologies in commercial vehicle production. This would also accelerate competitiveness. In addition, tax incentives are needed so that fleet operations, for example in inner-city areas, increasingly switch to electrified commercial vehicles.
  6. forum rang 10 voda 3 maart 2022 07:30
    Funding Secured for Dalrymple Bay Hydrogen Project Study

    Strategic Research Institute
    Published on :
    03 Mar, 2022, 5:30 am

    Dalrymple Bay Infrastructure Limited announced that DBHex Management Pty Ltd, a wholly owned subsidiary of DBI, has executed a funding agreement with North Queensland Bulk Ports Corporation, Brookfield Infrastructure Group and international trading company ITOCHU Corporation to complete detailed feasibility studies associated with the development of the Dalrymple Bay Hydrogen Project. The feasibility studies are aimed at understanding the potential for development of a regional hydrogen hub within the vicinity of existing terminal infrastructure. The studies will seek to quantify the green hydrogen production capability of the region surrounding DBT, and the scope and scale of upgrades required to the existing terminal infrastructure in order to handle both its own and third parties' green energy exports.

    The Agreement follows the establishment of a Memorandum of Understanding between the parties in August 2021

    The Dalrymple Bay Terminal at Hay Point is known globally for the key role it plays in exporting to 25 countries and supporting the global steel supply chain. DBT is ideally placed as the location for a possible green hydrogen facility due to its deep-water port, access to the established Mackay industrial zone, availability of land and water, and position within one of Queensland's Renewable Energy Zones.
  7. forum rang 10 voda 3 maart 2022 07:30
    Project Start for Green Hydrogen in Germany

    Strategic Research Institute
    Published on :
    03 Mar, 2022, 5:30 am

    With the Future program hydrogen BW funding program, the state of Baden-Württemberg supports the development of sustainable hydrogen economy in the south-west. The funded measures also include the HydrogREenBoost project, in which the Karlsruhe Institute of Technology, the Ulm University of Applied Sciences THU, TransnetBW and the Center for Solar Energy and Hydrogen Research Baden-Württemberg ZSW are involved. In this project, experts from science and industry have joined forces to research the use of hydrogen that has a positive effect on the stability of the power grid that is beneficial to the grid. The goal of the joint research is to develop large-scale technical options for the use of green hydrogen. Hydrogen is only green if electricity from renewable energies was used to generate it.

    The hydrogen project is to be based on a grid booster concept in which battery storage increases grid stability. The results of a preliminary study by the THU on behalf of TransnetBW suggest that this principle has great potential for grid stabilization. In this context, various potential applications of hydrogen for power grid operation were examined at TransnetBW.

    Experts from KIT, THU, TransnetBW and ZSW have now jointly designed a research project with three phases: In the first phase, a network laboratory will be set up. The interaction of the technical sub-components is tested in the laboratory format and made tangible. In the second phase, the usefulness of the network is modeled. Electricity load flows are calculated and different locations are analyzed for the grid booster. In the third and last phase, an implementation concept for the large-scale use of a concrete, large-scale hydrogen project in Baden-Württemberg will be drawn up. The requirement for this implementation concept is that it is both system-friendly and economical.
  8. forum rang 10 voda 3 maart 2022 07:31
    The ZEROe Demonstrator of Airbus Arrives

    Strategic Research Institute
    Published on :
    03 Mar, 2022, 5:30 am

    2022 marks a new and exciting phase for ZEROe, Airbus’ ambition to develop the world’s first zero-emission commercial aircraft by 2035. The multi-year demonstrator programme has officially been launched with the objective to test a variety of hydrogen technologies both on the ground and in the air. The ZEROe demonstrator will now be the next to test groundbreaking zero-emission technologies. It will carry four liquid hydrogen tanks in a caudal position, as well as a hydrogen combustion engine mounted along the rear fuselage. The liquid hydrogen distribution system will feed into a conditioning system in which the liquid hydrogen will transform into its gaseous form before it is introduced into the engine where it is combusted for propulsion.

    The hydrogen combustion engine is a key part of the ZEROe demonstrator programme. Engine manufacturers have been working hand-in-hand with Airbus on demonstrator programmes for decades. And the ZEROe demonstrator will be no exception.

    CFM International, a joint venture between GE and Safran, is set to develop the hydrogen combustion engine and prepare it for testing. Specifically, the company will modify the combustor, fuel system and control system of a GE PassportTM turbofan to run on hydrogen. The engine was selected due to its physical size, advanced turbo machinery, and fuel flow capability.

    Each technology component – the hydrogen tanks, hydrogen combustion engine and liquid hydrogen distribution system – will be tested individually on the ground. Then, the complete system will be tested first on the ground and then subsequently in flight. The first flight is expected to take place in the next five years.

    In 2015, one of the most powerful engines ever developed for an Airbus aircraft was approaching the final stages of development. But before it could be fitted to the A350-1000 aircraft for which it was destined, the engine needed to be flight and ground tested. The aircraft equipped with the development engine took off from Airbus’ facilities in Toulouse. The test flight lasted 4 hours and 14 minutes, and analysed the performance of a wide range of power settings at altitudes of up to 35,000 feet. But it was not the A350-1000 used for the test flight: it was the A380 MSN1 – the first-ever A380 to roll off the production line. The A380 is the world’s largest and most spacious passenger jet ever built – a size that makes it ideally suited to the role of test platform. Today, the A380 MSN1 test aircraft is earmarked for a new role: to take the lead on testing the technologies that will be vital to bringing the world’s first zero-emission aircraft to market by 2035.
  9. forum rang 10 voda 3 maart 2022 08:12
    Mobile Shore-Based Hydrogen Power Pilot to Start at Steinweg

    Strategic Research Institute
    Published on :
    03 Mar, 2022, 5:30 am

    On the site of C Steinweg Handelsveem BV Beatrix terminal in Eemhaven area near Rotterdam, a pilot project with a mobile facility for shore-based power on hydrogen for Cargow’s multi purpose vessels arriving twice a week is set to begin in late 2022. The tendering process starts in February. The pilot is meant to intensify the use of shore-based power in the port and is part of a partnership between the Municipality of Rotterdam and the Port of Rotterdam Authority.

    The collaboration began in December 2019, when a pilot was launched at Parkkade for supplying small sea-going vessels with electricity from the quay, or ‘shore-based power’ as it is called. Thanks to this method, the crew will no longer need to run the on-board diesel generators, resulting in reduced air pollution and noise.

    Mobile shore-based power

    During the pilot, several marketable concepts were put through real-world tests over a five-month period. Power consumption data was collected, and emissions and sound levels were measured. The pilot showed it is technically feasible to supply sea-going vessels with shore-based power using mobile concepts. The findings are being used to develop a permanent connection at Lloydkade as well as one at Parkkade later on. These findings are also a reason for the trialling of mobile shore power at the Steinweg location Beatrixhaven to start soon.

    In most original terminal designs, the integration of any existing or future shore-based power has not been taken into account. Cranes, crane tracks and bollards nearby often impede the installation of equipment and cabinets for shore-based power and make connecting the cables between vessels and terminals a complex matter. To identify and remove such obstacles, the shore-based power project team of the municipality and PoR wants to set up a pilot at Steinweg as a follow-up to the Parkkade pilot. An autonomous, mobile installation with non-fossil fuel (hydrogen) will be tested within the framework of the energy transition.

    Steinweg will free the space required at the terminal for the pilot to proceed smoothly. It will also apply for a permit and ensure a safe working area by fencing it off. Cargow will convert two of its vessels to run on shore-based power in operational conditions. Steinweg and Cargow will be partially compensated for the project by the municipality and the Port Authority.
  10. forum rang 9 nine_inch_nerd 3 maart 2022 12:22
    Maria Drew (TRP): ‘Oorlog Oekraïne versnelt energietransitie’
    Redactie The Asset3 maart 2022
    De invasie van Rusland in Oekraïne zal naar verwachting een langdurige impact hebben op beleggingen, maar de gevolgen zullen ook voelbaar zijn in het ESG-landschap in de vorm van beleggingsuitsluitingen en een hoger tempo van de energietransitie – vooral in Europa, meent Maria Drew, Director of Research, Responsible Investing, bij T. Rowe Price.

    Maria Drew (TRP): ‘Oorlog Oekrane versnelt energietransitie’Bezorgdheid over schendingen van de mensenrechten zou kunnen leiden tot het op een zwarte lijst plaatsen van bepaalde bedrijven, naast de wettelijke sancties die nu al versneld worden opgelegd. Met name ondernemingen waarvan wordt aangenomen dat zij de invasie rechtstreeks steunen of er nauw aan verbonden zijn, zullen waarschijnlijk worden opgenomen in op ESG-gedrag gebaseerde uitsluitingslijsten. Ook bedrijven die de Russische regering financieren of steunen, zoals bedrijven die militaire uitrusting verkopen, bedrijven die betrokken zijn bij de olie- en gasindustrie of bij de winning van andere mineralen, zouden hieronder vallen. Dit zou een vrij lange lijst kunnen worden, maar het is waarschijnlijk dat er een aanzienlijke overlapping zal zijn met de sanctielijsten van de regeringen.

    In Europa zien we dat bedrijven met Russische activa niet alleen sancties van de overheid opgelegd krijgen, maar nu ook snel beslissingen nemen. BP heeft bijvoorbeeld aangekondigd dat het zijn belang in Rosneft zal opgeven en Shell heeft aangekondigd dat het zijn joint ventures met Gazprom en andere verwante entiteiten zal beëindigen.

    Norges Bank Investment Management, de entiteit die het Noorse Sovereign Wealth Fund van 1,3 biljoen dollar beheert, heeft ook snel actie ondernomen. Zij kondigde op zondag 27 februari aan al hun investeringen in Rusland te bevriezen. De Norges Bank is een vooraanstaande speler op het gebied van ESG, dus deze houding zal richting geven aan de rest van de markt.

    Potentiële versnelling van de overgang naar hernieuwbare energie

    Hoewel het nog enkele jaren kan duren voordat dit conflict is ‘uitgewerkt’, is het heel goed mogelijk dat het bijdraagt tot een versnelling van de energietransitie, met name in Europa.

    De stabiliteit van energiesystemen hangt af van drie criteria die bekend staan als het “energietrilemma” – 1) continuïteit van de voorziening, 2) kosten, en 3) milieueffect. De criteria 1 en 2 waren vroeger argumenten om de olie- en gasvoorziening in stand te houden, maar het besluit van Rusland om de Oekraïne binnen te vallen heeft dit op zijn kop gezet.

    De recente stijging van de olie- en gaskosten is misschien van korte duur, maar de vrees voor continuïteit van de voorziening zal dat niet zijn. Rusland is goed voor 12% van de mondiale olieproductie en 18% van de mondiale aardgasproductie (1). Gezien haar nabijheid is de afhankelijkheid van de EU van Russische olie- en gasleveringen veel groter. In 2020 ging meer dan de helft van Ruslands olie-export en ongeveer 85% van zijn aardgasexport naar Europa (2).

    T. Rowe Price meent dat deze prijsschok en vrees voor voorzieningszekerheid vanuit Rusland de voortgang van de EU Green Deal mogelijk heeft vergemakkelijkt. Opgemerkt moet worden dat tot de EU-landen die het meest afkerig waren van de goedkeuring van de deal, ook de landen behoren die het kwetsbaarst zijn voor Rusland.

    Het is erg moeilijk om snel van energievoorziening te veranderen zonder hogere kosten te maken en de economie schade toe te brengen. De EU bevindt zich tegenwoordig echter in een veel betere positie om dat te doen door de beschikbaarheid van zuinigere niet-fossiele brandstofalternatieven, meer innovatie in energieverbruikspatronen en de bezorgdheid dat afhankelijkheid van buitenlandse energie als wapen kan worden gebruikt.

    Dit alles leidt ertoe dat de Europese Unie nog een zeer sterke reden heeft om harder en sneller aan te sturen op energietransitie. Dit betekent investeren in hernieuwbare energiebronnen, maar wat misschien nog belangrijker is, het betekent ook investeren in energie-efficiëntie (slimme apparaten, groene gebouwen, enz.), elektrificatie en andere praktijken die de afhankelijkheid van olie en aardgas kunnen verminderen.

    In de nasleep van de Russische invasie in Oekraïne is nu al zichtbaar dat sommige landen hun afhankelijkheid van Russische olie en gas heroverwegen. De Duitse regering was bijvoorbeeld gekant tegen de toevoeging van kernenergie als overgangsbrandstof in de EU-taxonomie, maar de recente gebeurtenissen hebben haar er wellicht toe aangezet zich te herbezinnen. Het verlengen van de levensduur van bestaande kerncentrales is een van de mogelijke opties om de afhankelijkheid van Europa van Russisch gas te helpen verminderen.
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 maart 2022 12:24
    Onzinverhaal: het enige wat ons nog een beetje kan redden zijn nieuwe LNG-terminals en aardgas-opslagplaatsen.

    Investeringen in waterstof leveren niks op.
  12. forum rang 10 DeZwarteRidder 3 maart 2022 12:51
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 3 maart 2022 12:45:

    Je hebt korte termijn en lange termijn. Je mag zelf invullen wat waar bij hoort.
    Op de lange termijn zijn we allemaal dood.
  13. forum rang 10 voda 4 maart 2022 06:34
    Sinosteel Orders Hydrogen-Based DRI Plant from Tenova

    Strategic Research Institute
    Published on :
    04 Mar, 2022, 5:40 am

    Beijing China based Sinosteel Engineering & Technology Co has recently contracted Tenova for the design and supply of a hydrogen-based 1 million tonnes per year ENERGIRON direct reduction plant. The plant will be installed at Baosteel Zhanjiang Iron & Steel Co Ltd in the Zhanjiang Economic and Technological Zonein Guangdong Province in China. The new ENERGIRON plant will use mainly hydrogen as reducing gas with the possibility to mix it with Natural Gas & Coke Oven Gas.The plant has in fact the flexibility to use different reducing gases in any combination or proportion, using the same ENERGIRON ZR scheme. The plant will also be designed to have the capability to capture and sell CO2 on the commercial market; this will further reduce the overall plant CO2 emissions and provide an additional revenue stream for the plant operations.

    The plant will produce cold DRI pellets through an external cooler for potential future hot DRI production and transport, using HYTEMP system, to a new EAF mill to be located next to the ENERGIRON plant.

    The ENERGIRON technology, jointly developed by Tenova and Danieli, is the most flexible DR technology for virgin metallic unit production in terms of makeup gases utilization and is already designed to maximize the reduction of CO2 emissions.
  14. forum rang 10 voda 4 maart 2022 07:11
    Edison, Eni & Ansaldo to Use Hydrogen Power in Porto Marghera

    Strategic Research Institute
    Published on :
    04 Mar, 2022, 5:30 am

    Edison, Eni and Ansaldo Energia have signed an agreement launch a feasibility study for the production of green hydrogen, produced through water electrolysis, or blue with the use of natural gas, from which the CO2 produced is captured, with the intention of replacing a portion of natural gas as fuel for the new Edison plant in Porto Marghera. The plant, which will enter commercial operation within the second half of this year, is a latest generation combined cycle with a total power of 780 MW and will use a high-efficiency turbine equipped using technology designed to be powered by hydrogen.

    The GT36 class H turbine for the Edison thermoelectric plant in Marghera, is top of the range, not only in terms of performance, but also of respect for the environment: a key tool in the path towards decarbonisation, as it is already prearranged for hydrogen combustion. We have a great level of technological expertise in the field of combustion which will support this project to accelerate the country’s energy transition.

    The agreement stems from the need to develop the skills and technologies needed to contribute to the decarbonisation of the electricity sector, in line with the European Green Deal.
  15. forum rang 10 voda 4 maart 2022 07:33
    RINA Grants AiP for LNG & Hydrogen-Fuelled MR Tanker

    Strategic Research Institute
    Published on :
    04 Mar, 2022, 5:30 am

    RINA has announced the Approval in Principle of Swedish designer FKAB Marine Design’s hydrogen powered MR Tanker, the first AiP of a design using currently viable technology and fuels that achieves IMO 2050 targets. Conceived by the class society and designed by FKAB, the propulsion is based on combining the ship’s fuel with steam to produce hydrogen and CO2. The MR LNG & hydrogen-fuelled vessel is the result of a joint project with ABB and Helbio, a subsidiary of Metacon AB.

    The MR tanker design is based on combining LNG with steam in a Helbio gas reformer to split LNG molecules into hydrogen and CO2. Hydrogen is then directly used to fuel the internal combustion engines and fuel cells in a hybrid marine power system by ABB. The CO2 is captured by splitting the LNG molecules, rather than from exhaust gas.

    Using this design, hydrogen usage can be progressively increased to maintain a top CII rating throughout the life of the ship, reducing CO2 emissions in a parallel slope with the applicable regulations. The ship can meet full decarbonisation targets by either running the engine on 100% hydrogen, or by producing all the power needed by fuel cells. In this way, the owner can decide the rate of CO2 reduction.

    CO2 is liquefied by the cryogenic steam from the LNG and can be used as the inert gas for the tanker. No additional bunkering, aside from normal LNG, is required. The hydrogen produced can be used to power the main engine, or fuel cells, or a hybrid of the two. The AiP covers the hybrid option.

    FKAB Marine Design is a 60-year-old family-owned company delivering ship designs prepared for the future. We are based in Uddevalla (HQ), Gothenburg & Shanghai.
  16. forum rang 10 voda 4 maart 2022 07:35
    THE JET to Launch Hydrogen-Powered Flying Boat in Dubai

    Strategic Research Institute
    Published on :
    04 Mar, 2022, 5:30 am

    The world's first hydrogen-powered flying boat is set to be built and launched in Dubai. It comes after Swiss-based start-up THE JET ZeroEmission inked a deal with UAE-based Zenith Marine Services and DWYN. Featuring an iconic design, the Jet will feature cutting-edge technology, making it capable of flying in silence over the waters

    THE JET ZeroEmission is a hydrogen powered boat with iconic design and high-end positioning with automatic software controls of flight height, roll and pitch.

    Take-off speed : 18 knots

    Cruising speed : 35-40 knots

    6 to 8 passengers

    The Jet is mainly dedicated to hotels and exclusive individuals. It will be available in the most glamourous spots of the world.

    Alain Thébault, the inspiring leader, inventor of L’Hydroptère, and world sailing speed record holder, designer of a former electric prototype, now brings his networks, expertise and knowledge in this new venture.
  17. forum rang 10 voda 4 maart 2022 07:36
    Valenciaport to Develop Hydrogen Technologies

    Strategic Research Institute
    Published on :
    04 Mar, 2022, 5:30 am

    Valenciaport is committed to the fight against climate change and decarbonisation through various actions. Green hydrogen is one of the lines of work being carried out by the PAV, which has been recognised by the Spanish Government as a reference in the framework of the Hydrogen Roadmap. Thus, the APV is one of the institutions, together with the València City Council, the Generalitat Valenciana and the Universitat Politécnica de València, of the ‘Valencia Hydrogen Valley’ strategy to coordinate, create synergies and promote research into green hydrogen in the transport and logistics sector in Valencia and its metropolitan area.

    Port of Valencia’s hydrogen plant, the mobile supply station for this clean energy, will be located on the north quay, at the site known as Bracet de la Gità or Xità. H2PORTS will test three pilots in the Port of Valencia: a reach stacker for loading/unloading and transporting containers, powered by hydrogen fuel cells, which will be developed by Hyster-Yale; a terminal tractor, developed by Atena, which will be powered by a fuel cell provided by Ballard; and the mobile hydrogen refuelling station, developed by CNH2. The three pilots will be tested for 2 years after their arrival at the Port of Valencia, in real conditions.

    The H2PORTS project is the first initiative financed by the European Commission for the development of this clean energy and its deployment in ports. There was a lot of competition from other places but the Valencia project was selected because it was the most complete and innovative.

    Thanks to this initiative, the Port of Valencia will be the first port in Europe to incorporate hydrogen technologies to reduce the environmental impact of its operations. The H2PORTS project will involve a total investment of 4 million euros and involves the APV, the Valenciaport Foundation, the National Hydrogen Centre, and the private companies MSC Terminal Valencia, Grimaldi Group, Hyster-Yale, Atena Distretto Alta Tecnologia Energia Ambiente, Ballard Power Systems Europe and Enagás.
  18. Sub!et 6 maart 2022 09:32
    De ontwikkeling van alternatieven voor Russisch aardgas is de afgelopen week veranderd van een onderdeel van het klimaatbeleid naar een prioriteit in oorlogstijd. Daarbij wordt het potentieel voor het gebruik van waterstof nog intensiever onderzocht.

    Ja, waterstof kan worden verbrand terwijl alleen waterdamp wordt geproduceerd in plaats van koolstofproduct (hoewel de meeste huidige vormen van het maken van de brandstof koolstof-emitterende processen vereisen). Waterstof heeft het potentieel om de tijdelijke opslag van het elektriciteitsnet die nu op kleine schaal wordt geboden, te vervangen door stationaire lithium-ionbatterijen.
    Op basis van veel materiaal dat is samengevat voor het publieke debat, is een transitie naar een waterstofeconomie zinvol. Waterstof zou hypothetisch kunnen worden gebruikt als brandstof voor vliegtuigen of voor transport van zware voertuigen en schepen. Sommige exploitanten van aardgaspijpleidingen bestuderen waterstoftransport via bestaande netwerken.
    Helaas is waterstof ook zeer reactief en kan het tussen moleculen van bijna elke mogelijke container sijpelen. Het "rot" veel staalsoorten bij hoge temperaturen en drukken in een proces dat "ontkoling" of "waterstofaanval" wordt genoemd. Bij kamertemperatuur en druk kan waterstof zorgen voor “verbrossing”, een andere vorm van rotting, in staal of andere metalen.
    Waterstof kan zich in veel gesloten ruimtes verzamelen in een explosief mengsel met lucht. Ophopingen van waterstof uit opslagbatterijen en zuurstofgeneratoren op onderzeeërs lijken tot explosies te hebben geleid. Een van de meest recente is dat een onderzeeër van de Argentijnse marine in november 2017 zonk na een explosie die waarschijnlijk het gevolg was van een opeenhoping van gassen.
    Natuurlijk wordt waterstof veel gebruikt in chemische processen en de raffinage van fossiele brandstoffen. Deze fabrieken gebruiken speciale waterstofpijpleidingen die zijn vervaardigd, gelast en geïnspecteerd met de fysieke eigenschappen in het achterhoofd. Die bedrijven staan echter niet in dichtbevolkte stadswijken.
    Een van de veiligste en meest gebruikte materialen voor het omgaan met waterstof is "austenitisch roestvast staal". Deze legeringen bevatten zeer hoge hoeveelheden nikkel en chroom, die, als ze als massaproduct worden aangekocht, voor serieuze leveringsproblemen zullen zorgen voor een samenleving in een waterstoftransitie.
    Apparaten die waterstof gebruiken, vereisen veeleisende lastechnologieën, waarvoor vaak inerte gassen zoals argon nodig zijn om de integriteit van de lassen te waarborgen. Ondanks dat argon voor deze en andere toepassingen op grote schaal wordt gebruikt, is het moeilijk en duur om te produceren, zelfs op de schaal waarop het tegenwoordig wordt gebruikt.
    Deze uitdagingen worden niet alleen overwonnen door geld of PowerPoint-zware conferenties te krijgen. Het echte tekort aan de wijdverbreide verspreiding van een reeks technologieën door een samenleving is geschoolde arbeid. Diezelfde zwakte, in veel van dezelfde vaardigheden, is de ernstigste belemmering voor een versnelde ontwikkeling van kernenergie.
    Westinghouse, het historische Amerikaanse bedrijf voor elektrische en nucleaire reactoren, slaagde er bijna in om Toshiba failliet te laten gaan nadat de (nu vernederde) Japanse reus zijn kerncentrale in 2006 overnam.
    Westinghouse ging in 2017 failliet. En in het transcript van de faillissementsprocedure, dat ik heb gelezen, is het duidelijk dat de project-fatale kostenoverschrijdingen van twee kerncentrales in Westinghouse grotendeels neerkwamen op arbeidskosten. Lassers, operators van apparatuur en ervaren supervisors zijn niet goedkoop of in overvloed aanwezig. Het Franse kernreactorproject "Unit 3" in Flamanville in Normandië heeft problemen ondervonden bij het vinden en begeleiden van bekwame lassers. Het zou dit jaar opengaan, maar is nu opnieuw gepland voor 2023.
    Wel lijkt het mogelijk om een bescheiden toevoeging van waterstof, zeg 20 procent, toe te passen in bestaande langeafstandstransportleidingen voor gas. Maar dan zal het gevaarlijker zijn om aanzienlijke hoeveelheden waterstof te gebruiken in de distributienetwerken of 'servicelijnen' voor huizen en de meeste werkplekken.
    Dit komt allemaal voordat we bedenken hoeveel platina we kunnen gebruiken voor het transport en de opslag van waterstof door katalysatoren van oude auto's op fossiele brandstof te recyclen. Er is misschien genoeg voor proefprojecten. Maar de voorraad platina uit de mijnen zal afnemen en een circulaire economie voor een waterstofwereld is nog niet te voorzien.

    Het bereiken van "zero" koolstof met een waterstofeconomie ligt buiten de zichtbare horizon.
  19. forum rang 9 nine_inch_nerd 6 maart 2022 09:42
    Japanese collaboration to produce clean hydrogen from plastic waste

    Toyota, Iwatani and JGC have agreed to work together to use the garbage as a new source of H2.

    Toyota, Iwatani and JGC have announced that they will be collaborating on a new source of clean hydrogen as Japan continues to push forward toward an H2 economy.

    The three major Japanese corporations will use household and industrial plastic waste for H2 production.

    Automaker Toyota, industrial gas giant Iwatani and JGC Holdings engineer are collaborating to produce clean hydrogen by using household and industrial plastic. They intend to begin production by 2025, according to a Nikkei report.

    Waste-to-energy H2 production is a relatively new sector but is a rapidly growing one. Start-ups worldwide have been focusing on this type of strategy, particularly in regions where resources are limited. California’s SGH2 and Ways2H are among the most well recognized start-ups in this sector at the moment.

    That said, with major corporations diving into this area in Japan, it is certainly notable hydrogen fuel news. Should these companies be successful, it could prove to be highly beneficial to Japan’s decarbonization efforts. As the country’s land and fossil fuel resources are slim at best, an H2 economy holds considerable promise, even as it would be required to import the majority of the fuel.

    Clean hydrogen - plastic waste

    According to Ways2H, clean hydrogen production using waste is cheaper than using renewables.

    As Japan’s land resources for installing solar or wind farms are limited this could mean that using plastic waste – something it has in abundance – could help to correct two major challenges. In fact, Japan has been struggling to deal with its massive plastic waste problem. Every year, it produces 9.4 million tons of it. Each Japanese citizen produced an average of 37 kilograms of single-use plastic waste in 2019.

    Almost none of the country’s plastic waste is recycled domestically. Currently, 67 percent of it is incinerated and 12 percent of it is exported. Those practices contribute 13 million tons of CO2 equivalent into the atmosphere every year. Another 8 percent of that waste goes straight into landfills.

    The Japanese corporations would make clean hydrogen by using that collected plastic waste, pulverize it, then low-temperature and high-temperature burn it in gasification furnaces for synthetic gas (syngas) production containing carbon monoxide and hydrogen. From there, water vapor would be added to boost the H2 concentration, which would then be removed with an adsorber.
5.203 Posts
Pagina: «« 1 ... 180 181 182 183 184 ... 261 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.846
AB InBev 2 5.294
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.592
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.998
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 32
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.557
Aedifica 2 832
Aegon 3.257 320.180
AFC Ajax 537 7.025
Affimed NV 2 5.769
ageas 5.843 109.780
Agfa-Gevaert 13 1.868
Ahold 3.536 74.004
Air France - KLM 1.024 34.370
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.778
Alfen 12 16.686
Allfunds Group 3 1.224
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 339
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.769
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.821 240.418
AMG 965 126.330
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.524
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.177
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 322
Arcadis 251 8.627
Arcelor Mittal 2.024 318.728
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 267
arGEN-X 15 9.154
Aroundtown SA 1 183
Arrowhead Research 5 9.295
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.736
ASML 1.762 77.300
ASR Nederland 18 4.138
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.700
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.681

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 13 mei

    1. NL faillissementen april
    2. ASMI jaarvergadering
    3. Fagron jaarvergadering
  2. 14 mei

    1. B&S Group Q1-cijfers
    2. OCI Q1-cijfers
    3. Bayer Q1-cijfers
    4. Agfa-Gevaert Q1-cijfers
    5. Dui inflatie april (def)
    6. VK werkloosheid maart
    7. Dui ZEW-index economisch sentiment mei
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht