Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

JUST EAT TAKEAWAY NL0012015705

Laatste koers (eur)

13,870
  • Verschill

    -0,330 -2,32%
  • Volume

    1.563.751 Gem. (3M) 2,4M
  • Bied

    13,850  
  • Laat

    14,000  
+ Toevoegen aan watchlist

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3574 3575 3576 3577 3578 ... 3689 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Chessplayer1992 14 december 2022 08:16
    quote:

    SEVA_ schreef op 14 december 2022 07:41:

    [...]

    Wat is er positief aan Grub dan?
    Nr 1 in DE en UK, daar word ik positief van.
    Dagelijks loop ik door Rdam centrum, wat geheel oranje is gekleurd door JET. Op een verdwaalde Getir na, zie ik geen enkele concurrent meer. Dat is positief.

    Grub is een drama wat niet meer te redden valt. De cijfers spreken voor zich. Realisme en negativiteit zijn 2 verschillen dingen. Voor Q3 was ik positief gezien de samenwerkingen met Amazon en BoA, nu mag het van mij zsm worden afgestoten.
    Ik vraag me nog wel af of we echt de goede data hebben. Ja, het zal niet de groeicijfers laten zien zoals de rest. Maar thuis segment is NY manhatten en de kantoorbezetting is daar nog steeds lager dan voor corona. Daarnaast de fee caps.

    Het is ook logisch dat het marktaandeel daalt op het moment dat je niet in de hele markt meedraait.

    Het commerciele merk Grub is wellicht zo slecht nog niet.

    Statistieken zijn leuk; maar worden te pas en onpas op een verkeerde manier toegepast.
  2. forum rang 6 Hendrik Roo 14 december 2022 08:44
    quote:

    DeWalt schreef op 13 december 2022 23:19:

    Grubhub is een asset held for sale. Zodra aanpassing feecaps NYC duidelijk is heb je een goede basis voor een verkoopproces.

    NYC is de parel van Grubhub en dat geeft dus veel synergiewaarde voor een koper. Bovendien nog veel ruimte in volumegroei zodra kantoorbezetting verder toeneemt ( nog maar 50%).

    Keep the faith ga jezelf niet de put inpraten. De bieding van 1mrd usd begin dit jaar was een poging tot diefstal.
    Bij de wens om te consolideren, hoort de vraag in hoeverre het technisch haalbaar is om platforms met elkaar te integreren. Er wordt gedaan alsof dat een kwestie van de "stekker in het stopcontact" is. Helaas is dat niet zo en zijn technische ICT-obstakels de reden dat er zo weinig wordt geconsolideerd.
  3. forum rang 7 DeWalt 14 december 2022 09:17
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 14 december 2022 08:44:

    [...]

    Bij de wens om te consolideren, hoort de vraag in hoeverre het technisch haalbaar is om platforms met elkaar te integreren. Er wordt gedaan alsof dat een kwestie van de "stekker in het stopcontact" is. Helaas is dat niet zo en zijn technische ICT-obstakels de reden dat er zo weinig wordt geconsolideerd.
    Denken in problemen noem ik dit ;-)

    Klanten migreer je naar je eigen platform natuurlijk. Je draait de applicaties 6 mnd naast elkaar en je verleid de gebruiker om over te stappen. Daarna stekker eruit.
  4. Gelano 14 december 2022 09:24
    Goedemorgen.

    Spelletjes blijven gespeeld worden.
    Al zagen we gisteren dat ze ineens kan stijgen waar je 'u' tegen zegt.
    Geduld.
  5. forum rang 7 KCNIB 14 december 2022 09:28
    quote:

    Gelano schreef op 14 december 2022 09:24:

    Goedemorgen.

    Spelletjes blijven gespeeld worden.
    Al zagen we gisteren dat ze ineens kan stijgen waar je 'u' tegen zegt.
    Geduld.
    Geduld ja, ROO stijgt en DHEr zakt minimaal maar JET pffff
  6. forum rang 6 Hendrik Roo 14 december 2022 09:58
    quote:

    DeWalt schreef op 14 december 2022 09:17:

    [...]
    Denken in problemen noem ik dit ;-)

    Klanten migreer je naar je eigen platform natuurlijk. Je draait de applicaties 6 mnd naast elkaar en je verleid de gebruiker om over te stappen. Daarna stekker eruit.
    Veel te kort door de bocht.
  7. Donald Duck 14 december 2022 10:18
    JET doet het dit jaar bijna net zo goed als een andere gevallen ster, namelijk Tesla. Helaas, allebei wel ruim -50% YTD.
  8. forum rang 7 wiegveld 14 december 2022 10:25
    ANALYSE

    Afvalrace flitsbezorgers zet door, maar einde is nog niet in zicht


    Toen waren er nog maar twee. Na de overname van Gorillas blijven alleen flitsbezorgers Getir en Flink nog over in Nederland. Zij kunnen zich opmaken voor een moeilijk jaar, waarin nieuwe concurrentie nog altijd op de loer ligt.

    Anna de Haas14 december 2022, 05:00
    Al weken gonsden er geruchten over een overname, maar afgelopen vrijdag werd het officieel: de Duitse flitsbezorger Gorillas wordt overgenomen door zijn Turkse concurrent Getir. Daarmee is Gorillas het tweede ‘slachtoffer’ van de afvalrace op de Nederlandse flitsmarkt. Het Britse Zapp besloot afgelopen zomer al vrijwillig te vertrekken, omdat het verdienmodel niet langer ‘levensvatbaar’ zou zijn.

    Geen gekke conclusie. Na de gouden coronatijden was het afgelopen jaar immers allesbehalve rooskleurig voor de flitsbezorgers. Door de heropening van de horeca en winkels nam het aantal bestellingen af, steden keerden zich tegen de snelle bezorgdiensten vanwege overlast, en investeerders waren terughoudender door de moeilijke economische omstandigheden en gestegen rente. Niet de ideale omstandigheden voor snelle groei, hetgeen bij de tech-startups juist hoog in het vaandel staat. Maar nu twee concurrenten verdwenen zijn, worden ook de kaarten opnieuw geschud.

    Prijsgedreven flitsmarkt
    ‘Getir hoopt met de overname van Gorillas het marktaandeel te vergroten’, legt retailspecialist Dirk Mulder van ING uit. ‘Bovendien kunnen ze door schaalvergrotingen de kosten drukken.’ Niet onbelangrijk voor de flitsbezorgers, die nog altijd rode cijfers schrijven. Getir-oprichter Nazim Salur is optimistisch. ‘De snelle boodschappenbezorgingsindustrie zal de komende jaren gestaag blijven groeien’, schrijft de topman in een toelichting op de overname. ‘En Getir zal de sector leiden die het zeven jaar geleden heeft gecreëerd.’

    Toch is het niet zo eenvoudig als het lijkt, denkt marktonderzoeker Yara Wiemer van Kantar. ‘De flitsbezorgers zijn nog ver weg van winst en we vragen ons af of het überhaupt haalbaar is.’ Het onderzoeksbureau zag de vraag naar flitsbezorging in 2022 stagneren. Door de huidige economische omstandigheden zal daar de komende tijd waarschijnlijk weinig verandering in komen. ‘De flitsmarkt is erg prijsgedreven, mede door de relatief jonge doelgroep, die een kleine portemonnee heeft. Afgelopen jaar zagen wij al dat het gros van de bestellingen met kortingscodes wordt gedaan. Dat alles duurder wordt, helpt dus niet.’

    Zelfs als klanten trouw blijven, is de vijver om in te vissen klein. In totaal bestelt nog geen 2 procent van de Nederlanders regelmatig bij flitsdiensten, en het gros daarvan bestelt niet bij Getir. Hoewel het bedrijf wereldwijd groter is, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK dat Gorillas veel populairder was onder Nederlandse flitsklanten: 48 procent bestelde weleens bij Gorillas. Bij Getir was dit slechts 21 procent.

    Kleinere plaatsen
    ‘Vanuit een marketingoogpunt is Gorillas de betere naam in Nederland’, stelt Wiemer. Dat klanten zomaar overstappen naar Getir is volgens haar niet gegarandeerd. ‘Bij het vertrek van Zapp gingen klanten niet per se naar een concurrent. Een deel stapte helemaal van de flitsdiensten af.’ Bovendien is de laatst overgebleven concurrent van Getir een geduchte tegenstander. Ongeveer 52 procent van de klantenkring bestelt weleens bij Flink.

    Of de resterende flitsbezorgers naast elkaar kunnen voortbestaan, is volgens Mulder moeilijk te zeggen. ‘Bij de maaltijdpakketten zie je wel dat er ruimte is voor één grote naam als Hello Fresh en kleinere nichemerken als Marley Spoon.’ Ook bij Getir en Flink zou zo’n verhouding kunnen ontstaan. ‘In Turkije richt Getir zich al op non-food en andere logistieke diensten.’ Flink heeft weer een andere ‘niche’. ‘Met flitsdiensten in 36 steden zet het bedrijf ook in op kleinere plaatsen. Daar zitten minder klanten, maar er is ook geen concurrentie.’

    Al kan die concurrentie nog wel komen. Ondanks de rode cijfers bij de flitsbezorgers besloten onder meer Albert Heijn, Spar en Hoogvliet al te experimenteren met flitsbezorging. Net als non-foodwinkels zoals Blokker. ‘Een gewaagde stap’, zegt Mulder, ‘maar de supermarkten zien interesse bij een jonge doelgroep en zijn bang om de boot missen.’

    WAT GAAT ER GEBEUREN MET GORILLAS?
    Wat de overname precies gaat betekenen voor het merk Gorillas, de vestigingen en de naar schatting duizend medewerkers blijft vooralsnog onduidelijk. Zowel Gorillas als Getir willen niet ingaan op vragen rond de overname. Mogelijk zullen er ontslagen vallen, omdat de partijen voor een deel in dezelfde gebieden actief zijn. Daardoor zal waarschijnlijk een deel van de magazijnen worden samengevoegd.

    Ook over de financiële details willen de bedrijven niets kwijt. Ingewijden vertelden aan de Financial Times dat Getir ongeveer 1,1 miljard euro neertelde voor Gorillas. Aandeelhouders incasseren daarmee een forse afwaardering. Vorig jaar werd Gorillas nog gewaardeerd op 2,8 miljard euro. Ook Getir kwam er niet beter uit: de waarde van het bedrijf werd vorig jaar geschat op 11,2 miljard euro. Nu waardeert het zichzelf, inclusief de overgenomen onderdelen, op ongeveer 9,5 miljoen euro.
  9. forum rang 4 Piet PP 14 december 2022 11:09
    Getir kwam er niet beter uit: de waarde van het bedrijf werd vorig jaar geschat op 11,2 miljard euro. Nu waardeert het zichzelf, inclusief de overgenomen onderdelen, op ongeveer 9,5 miljoen euro.

    Kijk dat realistisch waarderen lol
  10. hardijs 14 december 2022 11:09
    Volgend jaar zal minstens zo'n beroerd beursjaar worden als dit jaar. Staat nu al een terugkeer naar de 12 regionen vast? Of kan jet zich hieraan onttrekken?
  11. forum rang 7 bezinteergebelegt 14 december 2022 11:26
    quote:

    hardijs schreef op 14 december 2022 11:09:

    Volgend jaar zal minstens zo'n beroerd beursjaar worden als dit jaar. Staat nu al een terugkeer naar de 12 regionen vast? Of kan jet zich hieraan onttrekken?
    Of het een beroerd beursjaar wordt, weet helemaal niemand. Dat weten we pas volgend jaar rond deze tijd.

    Bij verdere afname inflatie, geen renteverhogingen meer, einde oorlog Oekraine, krijg je w.s.s. een prima beursjaar. Maar ook dat weet niemand.

    JET is voor mij een herstelkandidaat. Niet spectaculair maar vanaf dit niveau moet het bij doorzettende verbeteringen in 2023, kunnen herstellen naar de zone 27,50/30. Die doorzettende verbeteringen is daarbij wel een vereiste.

    En daar gaat JET nog de handen vol aan hebben. Zo wie zo blijft GRUB een gruwelijke misser waar echt een oplossing voor moet komen, lees: zsm wegwezen met die troep.

    Want die hele Amazon deal is een lachertje.

    En zal JET moeten accepteren dat het nooit, maar dan ook nooit die wereldspeler gaat worden die J. Groen in zijn dromen ooit voor ogen had.

    Gewoon gaan voor "schone" winst ( en niet dat "cosmetisch aangepaste EBITDA" verhaal ) in je core landen en zorgen dat je daar nr 1 blijft. Dan is zelfs een koers van 40 ergens in de komende vele jaren, ook nog wel mogelijk.
  12. forum rang 7 DeWalt 14 december 2022 11:32
    quote:

    Hendrik Roo schreef op 14 december 2022 09:58:

    [...]

    Veel te kort door de bocht.
    Jij klinkt als de ICTer aan het bureau van de directie. Dan weet je toch ook wel dat de directie dit gewoon gaat doen, en dat ze gewoon accepteren dat er wat klantjes afvallen.
  13. forum rang 8 SEVA_ 14 december 2022 11:46
    quote:

    DeWalt schreef op 14 december 2022 11:32:

    [...]
    Jij klinkt als de ICTer aan het bureau van de directie. Dan weet je toch ook wel dat de directie dit gewoon gaat doen, en dat ze gewoon accepteren dat er wat klantjes afvallen.
    Its all about API management ;)
  14. Hogan 14 december 2022 12:09
    quote:

    Donald Duck schreef op 14 december 2022 10:18:

    JET doet het dit jaar bijna net zo goed als een andere gevallen ster, namelijk Tesla. Helaas, allebei wel ruim -50% YTD.
    [Modbreak: gelieve niet te schelden op het forum.]
  15. Long_term_investor 14 december 2022 12:49
    quote:

    Donald Duck schreef op 14 december 2022 10:18:

    JET doet het dit jaar bijna net zo goed als een andere gevallen ster, namelijk Tesla. Helaas, allebei wel ruim -50% YTD.
    Ge-wel-dig!

    PIK vroeg zich gisteren af hoeveel dagen op rij dit ge-wel-dige aandeel zal stijgen. Nu, het antwoord is met de fikse daling van vandaag een gegeven!
  16. Gelano 14 december 2022 13:53
    We kunnen wel gaan huilen met z'n allen.
    Wat een droefenis.
    Och heden.

    Er komen andere tijden.
73.764 Posts
Pagina: «« 1 ... 3574 3575 3576 3577 3578 ... 3689 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 01 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april (def)
    2. China inkoopmanagersindex industrie (Caixin) april
    3. NL omzet detailhandel maart
    4. Wolters Kluwer Q1-cijfers
    5. Beurzen Euronext gesloten vanwege Dag van de Arbeid
    6. Chinese beurzen gesloten
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. GlaxoSmithKline Q1-cijfers
    9. VS hypotheekaanvragen - wekelijks
    10. Kraft Heinz Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht