Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

EBUSCO HOLDING NL0015000CZ2

Laatste koers (eur)

2,970
  • Verschill

    +0,028 +0,95%
  • Volume

    92.774 Gem. (3M) 349,7K
  • Bied

    2,910  
  • Laat

    3,000  
+ Toevoegen aan watchlist

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts
Pagina: «« 1 ... 208 209 210 211 212 ... 407 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Bulletje80 10 augustus 2023 09:55
    Heb het idee, dat ze een beetje terug komen van Rouen en Deurne en dat de productie vooral in Azië plaats gaat vinden. Misschien het afbouwen in Europa.
  2. forum rang 6 Ruval 10 augustus 2023 09:58
    Ik bedoel als alle tekorten en aanvoerproblemen zijn opgelost. Gisteren is wederom herhaald dat dit uiteindelijk leidt tot de hoogste marges.

    Vroeg me ook nog af of er nu (tijdelijk) minder mensen nodig zijn in Deurne/Venray. Je hebt nu een organisatie van ruim 600 FTE waarvan belangrijk deel (1/3?) productie. Niet efficiënt als je weinig zelf produceert.

    Maar goed, eerst maar eens knallen in Q3. Als er nog paar leuke orders volgen, dan gaat koers snel omhoog. Het dieptepunt ligt achter ons….
  3. forum rang 8 lucas D 10 augustus 2023 10:17
    Bij het eerste volgende nieuws voorzie ik een spectaculaire stijging van de koers.
    De huidige koersen kunnen echt niet meer!
  4. [verwijderd] 10 augustus 2023 10:44
    Investeerders zijn niet blij. Er is alleen geld verdiend met Chinese bussen in het verleden en nu willen ze de 3.0 ook in China laten maken. De investeerders zagen vooral een NL project met ontwikkeling en productie in NL. Onder druk van grote verliezen wordt dat allemaal terzijde geschoven en blijft er niet veel meer over dan een importeur van Chinese voertuigen (gelijk aan de Landwind) met wat pilot productie capaciteit in NL. En dat alles met een market cap van een half miljard. Dan weet je ook dat er geen overname partij geïnteresseerd is.
  5. forum rang 5 Fox WIld 10 augustus 2023 10:50
    quote:

    [verwijderd schreef:

    id=14945782 date=202308101044]
    Investeerders zijn niet blij. Er is alleen geld verdiend met Chinese bussen in het verleden en nu willen ze de 3.0 ook in China laten maken. De investeerders zagen vooral een NL project met ontwikkeling en productie in NL. Onder druk van grote verliezen wordt dat allemaal terzijde geschoven en blijft er niet veel meer over dan een importeur van Chinese voertuigen (gelijk aan de Landwind) met wat pilot productie capaciteit in NL. En dat alles met een market cap van een half miljard. Dan weet je ook dat er geen overname partij geïnteresseerd is.
    Een post om 10.44 uur en om 10.48 uur al verwijderd?

    Ik denk trouwens dat de investeerders met + 2,5% best blij zijn...
  6. forum rang 6 Ruval 10 augustus 2023 10:59
    quote:

    [verwijderd schreef:

    id=14945782 date=202308101044]
    Investeerders zijn niet blij. Er is alleen geld verdiend met Chinese bussen in het verleden en nu willen ze de 3.0 ook in China laten maken. De investeerders zagen vooral een NL project met ontwikkeling en productie in NL. Onder druk van grote verliezen wordt dat allemaal terzijde geschoven en blijft er niet veel meer over dan een importeur van Chinese voertuigen (gelijk aan de Landwind) met wat pilot productie capaciteit in NL. En dat alles met een market cap van een half miljard. Dan weet je ook dat er geen overname partij geïnteresseerd is.
    Die investeerders zijn ingestapt toen de 2.2 in China werd gemaakt. Maakt hun echt niet uit waar er geproduceerd wordt. Onderscheidend vermogen ligt in het product, niet in het assembleren daarvan…
  7. [verwijderd] 10 augustus 2023 11:37
    Dat valt nog te bezien. Als het verhaal is geweest dat de uiteindelijke ontwikkeling en productie in NL zou plaatsvinden en dat er enkel 2.2 bussen betrokken zouden worden uit China om de markt te ontwikkelen dan kan ik me dat voorstellen.
    Het investeerdersklimaat in NL is wel degelijk zo dat er wel appetijt is voor NL productie en ontwikkeling om NL internationaal op de kaart te zetten. Kijk maar naar lightyear, de investeerders dachten wel degelijk NL, groen, tech, toekomst etc. Dat zelfde geldt hier.
    En de propositie bussen inkopen in China en doorverkopen of ontwikkelen en bouwen in NL is duidelijk anders.
  8. forum rang 6 Ruval 10 augustus 2023 13:09
    quote:

    Janteam schreef op 10 augustus 2023 12:48:

    Ik hoop dat Ebusco een voet tussen de deur krijgt in Australië.
    Van de ca 100.00 bussen zijn er nog maar ca 200 elektrisch.
    Waarschijnlijk zullen de vakbonden daar dan wel eisen dat er locaal wordt gebouwd of worden geassembleerd.

    australiainstitute.org.au/post/austra...
    Ik las onlangs op dit forum een korte opmerking dat het onbegrijpelijk was dat men aan het zaaien is in USA en Australië. Dit artikel laat de enorme potentie daar zien en het is verstandig dat Ebusco er vroeg bij is. Hun managing Director is een zeer ervaren Aussie en hopelijk kunnen we binnenkort een eerste order verwachten
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 augustus 2023 13:18
    quote:

    Ruval schreef op 10 augustus 2023 13:09:

    [...]
    Ik las onlangs op dit forum een korte opmerking dat het onbegrijpelijk was dat men aan het zaaien is in USA en Australië. Dit artikel laat de enorme potentie daar zien en het is verstandig dat Ebusco er vroeg bij is. Hun managing Director is een zeer ervaren Aussie en hopelijk kunnen we binnenkort een eerste order verwachten
    Dus we krijgen 'binnenkort' te horen dat er een schip met Ebusco bussen in de fik gevlogen is............
  10. forum rang 8 lucas D 10 augustus 2023 14:01
    www.telegraaf.nl/financieel/308108842...

    Bussenbouwer Ebusco zet geld opzij voor boetes wegens overschrijden leveringstijden: ’Maar in 2024 zijn we winstgevend’
    GERT VAN HARSKAMP

    Gisteren, 19:48in FINANCIEEL

    DEURNE - Materiaaltekorten en personeelsgebrek hebben in de eerste helft van dit jaar voor diep rode cijfers bij Ebusco gezorgd. De bouwer van elektrische bussen heeft geld moeten reserveren voor boetes vanwege het niet nakomen van leveringsafspraken. Ceo en oprichter Peter Bijvelds verwacht in 2024 echter winst.

    Volgens Ebusco-topman Peter Bijvelds is een elektrische bus bouwen leuk werk. „In tegenstelling tot een auto is elke bus is echt anders. Die bouw je voor de klant.”

    Normaal zou de werkvloer in de productiehal van Ebusco in Deurne leeg zijn vanwege de vakantiesluiting. Maar nu wordt er volop gewerkt en is er zelfs een productielijn die er eigenlijk helemaal niet hoort te zijn.

    „Deze extra productielijn is voor de afbouw van bussen die we niet konden afbouwen”, benadrukt coo Bob Fleuren, die Ebusco operationeel leidt. „Een bus bestaat uit 1800 unieke onderdelen. We hebben in een eerdere fase bussen van de productielijn moeten halen, omdat bepaalde onderdelen er niet waren. En in een latere fase moeten ze weer in het productieproces opgenomen worden. Dat kost enorm veel geld.”

    Orderboek
    Aan interesse in elektrische bussen van Ebusco ligt het niet. Met een orderboek van 1800 bestelde bussen en inmiddels een marktaandeel van 4,7% op de Europese elektrische busmarkt lijkt het crescendo te gaan met de bussenbouwer. Maar Ebusco heeft na een slecht 2022 in de eerste helft van dit jaar het verlies nog verder zien toenemen.

    „We kunnen zonder twijfel stellen dat de eerste helft van 2023 teleurstellend was”, zegt Bijvelds, die het bedrijf in 2012 heeft opgericht. „Voornamelijk door de impact van verstoringen in de toeleveringsketen en tekorten aan gekwalificeerd personeel bleven onze prestaties helaas achter bij de verwachtingen. We hebben ruim honderd bussen niet op tijd kunnen afleveren. Voor het niet nakomen van die leveringstermijn moet je ook nog boetes betalen.”

    Het tekort aan personeel is imposant. Het bedrijf heeft momenteel 270 voltijdsbanen in de productie, maar volgens Fleuren staan er nog 110 vacatures open. „Het percentage openstaande vacatures ten opzichte van de mensen die hier werken is gigantisch. Ik ben daarom ook heel blij dat deze mensen nu in de vakantietijd bereid zijn door te werken. Het is ook echt leuk werk, want in tegenstelling tot een auto is elke bus is echt anders. Die bouw je voor de klant.”

    Productie naar buitenland
    Om de impact van het personeelsgebrek en problemen in de toeleveringsketen te verminderen, is Ebusco met buitenlandse partners in zee gegaan. Er worden inmiddels bussen casco gebouwd en volledig geassembleerd bij externe productiebedrijven in Portugal en China. Fleuren: „Het voordeel van China is dat het land dicht op de toeleveringsketen zit. Want het chiptekort is nu wel redelijk opgelost, maar bij kabels is de toelevering nog lastig.”

    Dat Ebusco tegenwind heeft, blijkt ook uit het koersverloop op de Amsterdamse beurs. Sinds 1 januari koerst het aandeel 41% lager in de smallcapindex die in deze periode 10,7% heeft gewonnen.

    Analisten en het bedrijf verwachten dat Ebusco het lek nu boven heeft en dat in de tweede helft van het jaar veel betere prestaties worden neergezet. Belangrijk hierbij is dat de bussenbouwer erin is geslaagd een stadsbus, de Ebusco 3.0, te ontwikkelen van composiet, een lichtgewicht vezel dat veel in de luchtvaart wordt gebruikt en waardoor die weinig energie verbruikt.

    „De helft van de orders is een Ebusco 3.0”, zegt Bijvelds. „We verbranden nu veel geld, maar volgend jaar zijn we winstgevend.”
  11. Cloverleaf 10 augustus 2023 15:06
    quote:

    Ruval schreef op 10 augustus 2023 10:59:

    [...]
    Die investeerders zijn ingestapt toen de 2.2 in China werd gemaakt. Maakt hun echt niet uit waar er geproduceerd wordt. Onderscheidend vermogen ligt in het product, niet in het assembleren daarvan…
    Moet je eens aan Tim Cook vragen. Onderscheid wordt (en moet) op elk front worden gemaakt. Hele goede voetballers maken ook nog geen goed team.
  12. Beleggertje Uit Roffa 10 augustus 2023 15:12
    Laat ik eerlijk zijn, ik heb Ebusco veel te vroeg gekocht met een naar beneden gemiddelde GAK van 18 Euro (dom: only loosers average loosers, wijze les). Eer die weer op het bord staat ben je vermoed ik vele jaren verder.

    Echter, ik zie nu voorzichtig een bodemvorming ontstaan, hopelijk nu langzaam de weg omhoog met 10% koerswinst per jaar. Als dat gebeurt duurt het nog 9 (!) jaar voordat ik weer kiet sta, maar dan was het wel de beste beslissing om ze nu ze laag staan toch niet van de hand te doen. Wijze les voor mij, ik ga nooit meer hongerig instappen kort na een IPO-tje, laat eerst maar eens 50% minder op het bord staan en dan ga ik eens kijken of het wat is.
  13. forum rang 5 Instapmoment 10 augustus 2023 15:29
    quote:

    Beleggertje Uit Roffa schreef op 10 augustus 2023 15:12:

    Laat ik eerlijk zijn, ik heb Ebusco veel te vroeg gekocht met een naar beneden gemiddelde GAK van 18 Euro (dom: only loosers average loosers, wijze les). Eer die weer op het bord staat ben je vermoed ik vele jaren verder.

    Echter, ik zie nu voorzichtig een bodemvorming ontstaan, hopelijk nu langzaam de weg omhoog met 10% koerswinst per jaar. Als dat gebeurt duurt het nog 9 (!) jaar voordat ik weer kiet sta, maar dan was het wel de beste beslissing om ze nu ze laag staan toch niet van de hand te doen. Wijze les voor mij, ik ga nooit meer hongerig instappen kort na een IPO-tje, laat eerst maar eens 50% minder op het bord staan en dan ga ik eens kijken of het wat is.
    Inderdaad belangrijk om nooit aandelen te kopen bij een IPO. Een IPO kent altijd tegengestelde belangen: de belegger wil de stukken zo goedkoop mogelijk hebben, terwijl de organisatie zoveel mogelijk geld wil ophalen en ook de begeleidende banken zo hoog mogelijk willen inzetten. Dit leidt altijd tot overgewaardeerde aandelen, zeker bij start-ups. Ik ken maar weinig gevallen van aandelen die een half jaar na de IPO hoger stonden dan tijdens de IPO.
  14. forum rang 6 Ruval 10 augustus 2023 15:41
    quote:

    Cloverleaf schreef op 10 augustus 2023 15:06:

    [...]

    Moet je eens aan Tim Cook vragen. Onderscheid wordt (en moet) op elk front worden gemaakt. Hele goede voetballers maken ook nog geen goed team.
    Er zijn drie dingen waar een bedrijf zich mee kan onderscheiden:

    1. Client intimacy
    2. Product leadership
    3. Operational excellence

    (Dit heb ik niet zelf bedacht, maar is een bekend marketing model).

    Ebusco kan zich onderscheiden door een superieur product. Uiteraard moeten de andere onderdelen ‘at par’ zijn, maar daar maken zij niet het echte verschil mee…
  15. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 augustus 2023 16:38
    quote:

    Ruval schreef op 10 augustus 2023 15:41:

    [...]
    Er zijn drie dingen waar een bedrijf zich mee kan onderscheiden:

    1. Client intimacy
    2. Product leadership
    3. Operational excellence

    (Dit heb ik niet zelf bedacht, maar is een bekend marketing model).

    Ebusco kan zich onderscheiden door een superieur product. Uiteraard moeten de andere onderdelen ‘at par’ zijn, maar daar maken zij niet het echte verschil mee…
    Net zulke mooie praatjes als bij Van Moof........
  16. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 augustus 2023 16:39
    quote:

    Ruval schreef op 10 augustus 2023 15:25:

    investors.ebusco.com/wp-content/uploa...

    Hierbij dan eindelijk de notulen van de AVA op 17 mei.

    Ten aanzien van eventuele emissie om 100/mln op te halen: voorkeur gaat duidelijk uit naar vreemd vermogen en dat lijkt me zeer positief!!
    Vreemd vermogen is juist zeer slecht.

    Dat weten we o.a. van CM.com en Azerion.
  17. [verwijderd] 10 augustus 2023 16:41
    Het ging over het verschuiven van de propositie van NL ontwikkelaar en producent naar import van Chinese bussen. Dat heeft zeker impact op de waarde van het bedrijf en als investeerders met een ander verhaal zijn ingestapt zullen ze niet happy zijn.

    Verder weet ik niet of het product van ebusco superieur is tov de directe concurrenten. Zeiden ze bij Lightyear ook. Ik denk dat uiteindelijk de klant met een eisenpakket bepaald welke bus het beste bij dit eisenpakket past. Daarbij is het voor een klant ook best een risico om een ebusco te kopen. Als je een bus koopt bij een gevestigde naam weet je wat je krijgt, ook op het gebied van service, onderhoud en restwaarde. Bij ebusco is dat nog allemaal in ontwikkeling en wil je daar als klant flexibel in mee gaan of wil je dat niet? Daarbij zal ebusco hiervoor moeten compenseren, hetzij in prijs dan wel performance.

    Ik snap dat veel mensen dat niet willen horen maar als de stof is neergedaald en er wordt rationeel naar de propositie gekeken dan is een marketcap van een half miljard gewoon veel voor dit bedrijf in deze staat. Een marketcap waar nog steeds toekomstige groei in verdisconteerd zit. Als die groei er niet snel komt loopt deze lucht eruit en gaan de aandelen verder in vrije val en weet ik niet waar het eindigt.
    Misschien had ebusco tijdens de IPO de pricing wat moeten laten zakken. Natuurlijk, om hetzelfde geld op te halen moeten er meer aandelen worden uitgegeven en zullen de CEO en anderen wat meer verwateren maar het sentiment in de markt is dan veel meer constructief dan wat je nu ziet; de hooggespannen verwachtingen die in de prijs zaten verdisconteerd kunnen niet waar gemaakt worden, aandeelhouders beginnen te morren want ze zien de koers teruglopen, het bedrijf maakt de verwachtingen niet waar en begint noodsprongen te maken om toch snel betere cijfers te laten zien. Om snelheid te krijgen wordt nu gekeken naar een China route die echt wel het snelst zorgt voor meer afgebouwde bussen maar het bedrijfsmodel - en daarmee de echte waarde voor de aandeelhouder - wordt overboord gekieperd. En daar zijn mensen chagrijnig over en dat snap ik wel.
  18. forum rang 6 Ruval 10 augustus 2023 16:56
    quote:

    [verwijderd schreef:

    id=14946584 date=202308101641]
    Het ging over het verschuiven van de propositie van NL ontwikkelaar en producent naar import van Chinese bussen. Dat heeft zeker impact op de waarde van het bedrijf en als investeerders met een ander verhaal zijn ingestapt zullen ze niet happy zijn.

    Verder weet ik niet of het product van ebusco superieur is tov de directe concurrenten. Zeiden ze bij Lightyear ook. Ik denk dat uiteindelijk de klant met een eisenpakket bepaald welke bus het beste bij dit eisenpakket past. Daarbij is het voor een klant ook best een risico om een ebusco te kopen. Als je een bus koopt bij een gevestigde naam weet je wat je krijgt, ook op het gebied van service, onderhoud en restwaarde. Bij ebusco is dat nog allemaal in ontwikkeling en wil je daar als klant flexibel in mee gaan of wil je dat niet? Daarbij zal ebusco hiervoor moeten compenseren, hetzij in prijs dan wel performance.

    Ik snap dat veel mensen dat niet willen horen maar als de stof is neergedaald en er wordt rationeel naar de propositie gekeken dan is een marketcap van een half miljard gewoon veel voor dit bedrijf in deze staat. Een marketcap waar nog steeds toekomstige groei in verdisconteerd zit. Als die groei er niet snel komt loopt deze lucht eruit en gaan de aandelen verder in vrije val en weet ik niet waar het eindigt.
    Misschien had ebusco tijdens de IPO de pricing wat moeten laten zakken. Natuurlijk, om hetzelfde geld op te halen moeten er meer aandelen worden uitgegeven en zullen de CEO en anderen wat meer verwateren maar het sentiment in de markt is dan veel meer constructief dan wat je nu ziet; de hooggespannen verwachtingen die in de prijs zaten verdisconteerd kunnen niet waar gemaakt worden, aandeelhouders beginnen te morren want ze zien de koers teruglopen, het bedrijf maakt de verwachtingen niet waar en begint noodsprongen te maken om toch snel betere cijfers te laten zien. Om snelheid te krijgen wordt nu gekeken naar een China route die echt wel het snelst zorgt voor meer afgebouwde bussen maar het bedrijfsmodel - en daarmee de echte waarde voor de aandeelhouder - wordt overboord gekieperd. En daar zijn mensen chagrijnig over en dat snap ik wel.
    Ik heb nog steeds het idee dat eigen productie / assemblage voorkeurs scenario is. Voor de korte termijn vind ik het positief dat er geanticipeerd wordt op logistieke aanvoer problemen en die zullen ook niet op hele korte termijn voorbij zijn.

    Alle vergelijkingen met Lightyear en Van Moof mogen uiteraard gemaakt worden, maar zijn echt appels met peren. Ebusco was tot 2 jaar geleden winstgevend en wordt nu (m.i. ten onrechte) als een start up gewaardeerd. Uiteraard is management veel te positief geweest en moet men nu gewoon leveren. Zoals bij elk ander groei bedrijf zit er verwachtingswaarde in de koers. Wat mij betreft is deze niet overdreven groot, er zijn ook weinig echte ‘Peers’ waar je een zinvolle vergelijking mee kunt maken.
8.137 Posts
Pagina: «« 1 ... 208 209 210 211 212 ... 407 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 06 mei

    1. China inkoopmanagersindex diensten april
    2. PostNL Q1-cijfers
    3. Siemens Healthineers Q1-cijfers
    4. TKH Q1-cijfers
    5. Dui inkoopmanagersindex diensten april (def)
    6. EU inkoopmanagersindex diensten april (def) 52,9
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. EU producentenprijzen maart
    9. Tyson Foods Q1-cijfers
  2. 07 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht