Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    +0,205 +3,68%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom oktober2023

1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 69 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. VanillaSky 26 oktober 2023 23:55
    Van de week maar weer eens bijgekocht op 5.26 (te vroeg helaas). Het blijft een bijzonder aandeel.
    Mocht de koers in de 4 gaan noteren wat gezien het sentiment wel te verwachten is dan koop ik nog eenmaal bij.

    Uiteraard alles, op een vast plukje na, weer in de verkoop in de range van 7-8 euro.

    Dat blijft de beste methodiek, al jaren.
  2. Dicky 27 oktober 2023 00:40
    quote:

    hvasd2 schreef op 26 oktober 2023 18:42:

    [...]

    Nu u toch bezig bent, kunt u aan de leek uitleggen waarom er een dikke positieve cash flow is maar de tegelijkertijd wel een verlies van, ik meen, 17 miljoen Euro?
    Cashflow is slechts het overzicht van geld dat binnenkomt en geld dat eruitgaat. Precies zoals u salaris ontvangt en daarvan uw uitgaven doet, zoals boodschappen.

    Winst of verlies van een onderneming gaat niet over het saldo van inkomsten en uitgaven, maar over het saldo kosten en baten, in feite via de balansposten/ winst- en verliesrekening. Een grote kostenpost zijn doorgaans afschrijvingen. Deze kunnen zo fors zijn dat die leiden tot verlies voor de onderneming, terwijl de cashflow positief is. Dat komt, omdat een afschrijving geen uitgave is. De uitgave is de aanschaf geweest, bv. een machine, maar deze boek je af over bv. 10 jaren. Immers de machine heeft een boekwaarde (als u een auto koopt is die na aanschaf niet opeens niets meer waard, wel minder). De cash is dus weliswaar uitgegeven, maar het bezit is nog steeds geld waard. Je kunt de nachine immers weer verkopen voor een bepaald bedrag. Die waarde staat op de balans bij de zgn. activa en die wordt volgens een bepaalde regel of voorschrift afgeschreven, in principe tot 0. Je kunt dus 1 miljoen uitgeven voor zo'n machine, maar op de balans wordt daarvoor in het voorbeeld 100.000 kosten opgenomen. Deze kosten boek je af van je baten en dat saldo bepaalt of je winst of verlies maakt. Je cashflow kan daardoor negatief worden ( je hebt dus ook minder geld op de bank staan), terwijl je onderaan de streep nog steeds winst maakt.

    De baten van de onderneming bestaan niet alleen uit de omzet van de verkopen of andere inkomsten (bv. rentebaten), maar kunnen ook ontstaan door een veranderde balanspost. Er kan bv. een voorziening vrijvallen (aanvankelijk als kostenpost opgenomen vanwege een te verwachten tegenvaller) of genoemde machine moet geherwaardeerd worden in de boeken tegen een hogere waarde. Dit soort baten leidt tot een hogere winst, terwijl er geen geld voor binnenkomt.

    Dit zijn natuurlijk simpele voorbeelden, de financiën van een onderneming zijn veel complexer.

    Je kunt dus winst maken, terwijl je cashflow negatief is en omgekeerd.

    Een positieve cashflow is natuurlijk wel een gunstig teken, want men geeft niet meer uit dan er in komt. Als je dat te lang doet, krijg je uiteindelijk een liquiditeitsprobleem en moet je activa verkopen, geld lenen of aandelen uitgeven om aan je betalingsverplichtingen (salarissen, rekeningen e.d.) te voldoen.. Een aanhoudende negatieve cashflow ondermijnt uiteindelijk de balans respectievelijk vermogenspositie van de onderneming (tenzij je aandelen uitgeeft, dan ondermijn je het vermogen van de aandeelhouders).

    Als je een bedrijf wilt beoordelen naar financiële kwaliteit moet je dus op meerdere manieren kijken: de cashflow, de winst- en verliesrekening en de balans (waarop je bv. weer de kwaliteit van de activa kunt beoordelen of ziet hoeveel vreemd vermogen er is).

    Sorry voor de lange post, maar hopelijk is het nu wat duidelijker.
  3. forum rang 6 JustRevisited 27 oktober 2023 01:04
    quote:

    hvasd2 schreef op 26 oktober 2023 22:04:

    [...]

    Ik denk dat de leek hier niet veel mee kan maar bedankt voor de toelichting.
    Dan kan ik wel het wel :)

    Year to date (eerste drie kwartalen) is de free cashflow 27 miljoen euro positief en de nettowinst 9 miljoen negatief. Een verschil van 36 miljoen.

    De voornaamste factor: 33,5 miljoen aan afschrijvingen. ‘Depreciation & amortisation’. De waarde van kaarten data, software, tools om kaarten te maken etc. etc. worden afgeschreven. De periode varieert van 5 tot 12 jaar.

    Die afschrijvingen zijn op papier ‘kosten’ maar er gaat geen cash geld de deur uit. TomTom gaat komende jaren ook winst maken zonder de afschrijvingen. Dat is nu nog 9 negatief, maar ook die worden zwarte cijfers. Terwijl de cashflow (volgens outlook) verdubbelt van 5% naar 10%.

    Dan komt er zo’n 70 miljoen cash per jaar binnen, terwijl tomtom nu wordt gewaardeerd op iets meer dan 600 miljoen, terwijl er 325 miljoen op de bank staat. De waardering is dus nu 4x de toekomstige jaarlijkse cashflow. Dat is natuurlijk niks. Dan verdien je in 4 jaren je hele eigen waardering.

    Stel jij bent miljardair en neemt tomtom over en vervolgens laat je laat elk jaar 70 miljoen free cashflow aan jezelf uitkeren als dividend. Dan heb je na een paar jaar TomTom gratis.
  4. forum rang 6 JustRevisited 27 oktober 2023 01:30
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 oktober 2023 01:04:

    [...]

    Dan komt er zo’n 70 miljoen cash per jaar binnen, terwijl tomtom nu wordt gewaardeerd op iets meer dan 600 miljoen, terwijl er 325 miljoen op de bank staat. De waardering is dus nu 4x de toekomstige jaarlijkse cashflow.

    En in aanvulling: er is een orderboek met orders van automotive klanten die op 1 januari 2,3 miljard euro groot was en omzetgroei garandeert en omzet biedt tot in 2030. TomTom is op de beurs een fractie waard van de toekomstige omzet in de boeken. Daar zitten contracten met heel vooraanstaande clubs tussen zoals Stellantis en een global deal die nog geheim is (ik vermoed Toyota). Ik ben geen overname speculant (nooit geweest), maar tech bedrijven zouden een moord doen voor deze portefeuille, kunnen ze ook hun cloud diensten e.d. bijverkopen.

    Dit is de klantenlijst
    www.tomtom.com/customers/automotive/
  5. forum rang 7 ketchup 27 oktober 2023 08:38
    met HG & Co in the driving seat mag de reguliere aandeelhouder weinig tot niks verwachten , zo leert de geschiedenis van dit bedrijf aan de beurs
    de enige reden om dit aandeel te bezitten is hopende op verlossing en dan is er hopelijk een mooie windfall profit te maken op de koers vanaf een fair-niveau, niet van een rockbottom in elkaar gestampte prijs , anders krijg je nog niks

    simpel gezegd : het is wachten op omvallen van HG of van de Toko

    al die prachtige uitgewerkte verhalen over hoe geweldig dit bedrijf wel niet gepositioneerd staat en met wie zie allemaal zakelijk in zee gaan doet helemaal nop voor het aandeel
  6. forum rang 5 hvasd2 27 oktober 2023 09:18
    quote:

    Dicky schreef op 27 oktober 2023 00:40:

    [...]

    Cashflow is slechts het overzicht van geld dat binnenkomt en geld dat eruitgaat. Precies zoals u salaris ontvangt en daarvan uw uitgaven doet, zoals boodschappen.

    Winst of verlies van een onderneming gaat niet over het saldo van inkomsten en uitgaven, maar over het saldo kosten en baten, in feite via de balansposten/ winst- en verliesrekening. Een grote kostenpost zijn doorgaans afschrijvingen. Deze kunnen zo fors zijn dat die leiden tot verlies voor de onderneming, terwijl de cashflow positief is. Dat komt, omdat een afschrijving geen uitgave is. De uitgave is de aanschaf geweest, bv. een machine, maar deze boek je af over bv. 10 jaren. Immers de machine heeft een boekwaarde (als u een auto koopt is die na aanschaf niet opeens niets meer waard, wel minder). De cash is dus weliswaar uitgegeven, maar het bezit is nog steeds geld waard. Je kunt de nachine immers weer verkopen voor een bepaald bedrag. Die waarde staat op de balans bij de zgn. activa en die wordt volgens een bepaalde regel of voorschrift afgeschreven, in principe tot 0. Je kunt dus 1 miljoen uitgeven voor zo'n machine, maar op de balans wordt daarvoor in het voorbeeld 100.000 kosten opgenomen. Deze kosten boek je af van je baten en dat saldo bepaalt of je winst of verlies maakt. Je cashflow kan daardoor negatief worden ( je hebt dus ook minder geld op de bank staan), terwijl je onderaan de streep nog steeds winst maakt.

    De baten van de onderneming bestaan niet alleen uit de omzet van de verkopen of andere inkomsten (bv. rentebaten), maar kunnen ook ontstaan door een veranderde balanspost. Er kan bv. een voorziening vrijvallen (aanvankelijk als kostenpost opgenomen vanwege een te verwachten tegenvaller) of genoemde machine moet geherwaardeerd worden in de boeken tegen een hogere waarde. Dit soort baten leidt tot een hogere winst, terwijl er geen geld voor binnenkomt.

    Dit zijn natuurlijk simpele voorbeelden, de financiën van een onderneming zijn veel complexer.

    Je kunt dus winst maken, terwijl je cashflow negatief is en omgekeerd.

    Een positieve cashflow is natuurlijk wel een gunstig teken, want men geeft niet meer uit dan er in komt. Als je dat te lang doet, krijg je uiteindelijk een liquiditeitsprobleem en moet je activa verkopen, geld lenen of aandelen uitgeven om aan je betalingsverplichtingen (salarissen, rekeningen e.d.) te voldoen.. Een aanhoudende negatieve cashflow ondermijnt uiteindelijk de balans respectievelijk vermogenspositie van de onderneming (tenzij je aandelen uitgeeft, dan ondermijn je het vermogen van de aandeelhouders).

    Als je een bedrijf wilt beoordelen naar financiële kwaliteit moet je dus op meerdere manieren kijken: de cashflow, de winst- en verliesrekening en de balans (waarop je bv. weer de kwaliteit van de activa kunt beoordelen of ziet hoeveel vreemd vermogen er is).

    Sorry voor de lange post, maar hopelijk is het nu wat duidelijker.
    Bedankt en geen probleem uw lange post.. die zijn er hier (gelukkig) genoeg. Vraag: die kaartenbak en pnd’s zijn volledig afgeschreven, denk ik. Welke andere afschrijvingen zouden dan dat verlies kunnen verklaren ?
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 27 oktober 2023 09:19
    quote:

    ketchup schreef op 27 oktober 2023 08:38:

    met HG & Co in the driving seat mag de reguliere aandeelhouder weinig tot niks verwachten , zo leert de geschiedenis van dit bedrijf aan de beurs
    de enige reden om dit aandeel te bezitten is hopende op verlossing en dan is er hopelijk een mooie windfall profit te maken op de koers vanaf een fair-niveau, niet van een rockbottom in elkaar gestampte prijs , anders krijg je nog niks

    simpel gezegd : het is wachten op omvallen van HG of van de Toko

    al die prachtige uitgewerkte verhalen over hoe geweldig dit bedrijf wel niet gepositioneerd staat en met wie zie allemaal zakelijk in zee gaan doet helemaal nop voor het aandeel

    Maar die proza klinkt als poëzie.
    ((-;
  8. forum rang 6 pwijsneus 27 oktober 2023 09:32
    Onder de EUR 5,00 ligt wat mij betreft een mooi bijkoopmoment. Het aandeel heeft de onderkant van de oude tradingrange tussen de 6,50 en 8 euro p/a inmiddels overtuigend verlaten. Het is ook aannemelijk dat de oude steun nu weerstand is geworden, maar het aandeel staat inmiddels alweer bijna 20% lager dan de onderkant van deze tradingrange. Daar is nieuws voor nodig om het aandeel weer terug naar deze niveaus te navigeren.

    Wellicht wordt de nieuwe pendel tussen de 4 en de 6, even kijken hoe de kaarten geschud worden, en op welke manier hier het beste op ingesprongen kan worden.
  9. forum rang 7 tatje 27 oktober 2023 09:53
    quote:

    JustRevisited schreef op 27 oktober 2023 01:04:

    [...]

    Dan kan ik wel het wel :)

    Year to date (eerste drie kwartalen) is de free cashflow 27 miljoen euro positief en de nettowinst 9 miljoen negatief. Een verschil van 36 miljoen.

    De voornaamste factor: 33,5 miljoen aan afschrijvingen. ‘Depreciation & amortisation’. De waarde van kaarten data, software, tools om kaarten te maken etc. etc. worden afgeschreven. De periode varieert van 5 tot 12 jaar.

    Die afschrijvingen zijn op papier ‘kosten’ maar er gaat geen cash geld de deur uit. TomTom gaat komende jaren ook winst maken zonder de afschrijvingen. Dat is nu nog 9 negatief, maar ook die worden zwarte cijfers. Terwijl de cashflow (volgens outlook) verdubbelt van 5% naar 10%.

    Dan komt er zo’n 70 miljoen cash per jaar binnen, terwijl tomtom nu wordt gewaardeerd op iets meer dan 600 miljoen, terwijl er 325 miljoen op de bank staat. De waardering is dus nu 4x de toekomstige jaarlijkse cashflow. Dat is natuurlijk niks. Dan verdien je in 4 jaren je hele eigen waardering.

    Stel jij bent miljardair en neemt tomtom over en vervolgens laat je laat elk jaar 70 miljoen free cashflow aan jezelf uitkeren als dividend. Dan heb je na een paar jaar TomTom gratis.
    Dit is de enige juiste stelling.

    Die afschrijvingen zijn op papier ‘kosten’ maar er gaat geen cash geld de deur uit. ( JR )

    Dit jaar D en A ( afschrijvingen ) 33, 525 miljoen.

    Daar zit 17,737 intangible assets in , die niet via de capex wordt gevoed..

    Daar zit ongeveer 4 miljoen aan PPE in en de capex is daar 8 miljoen.

    In D en A zit ook ongeveer 12 miljoen Lease die we bij de FCF niet inleveren, want die staan bij Cash flow from financing activities en niet bij de FCF.

    Dus
    D en A geen geld de deur uit 33,525

    Uitgaven alleen 8 PPE

    Dus positief 25 miljoen, want bij intangible assets staat geen capex tegenover en bij Lease staan wel uitgaven tegen over maar die boeken ze buiten de FCF.
  10. forum rang 7 tatje 27 oktober 2023 10:00
    Een CEO wil zijn bedrijf laten shinnen, intern en naar buiten toe.

    Een CEO die de volmacht heeft van minimaal 46% vd aandelen wil zijn bedrijf wel laten shinnen, maar intern :-)
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 27 oktober 2023 10:03
    Als we het over cijfers hebben.......

    Date Price Open High Low Vol. Change %
    10/27/2023 5.13 5.16 5.20 5.13 16.80K -0.68%
    10/26/2023 5.16 5.15 5.24 5.11 209.81K -1.15%
    10/25/2023 5.22 5.52 5.52 5.18 372.74K -3.24%
    10/24/2023 5.40 5.40 5.53 5.38 307.85K +1.22%
    10/23/2023 5.34 5.33 5.36 5.22 206.05K -0.28%
    10/20/2023 5.35 5.23 5.41 5.13 374.51K +0.94%
    10/19/2023 5.30 5.48 5.55 5.29 402.57K -3.28%
    10/18/2023 5.48 5.60 5.70 5.48 355.91K -3.35%
    10/17/2023 5.67 5.98 5.98 5.52 649.11K -5.34%
    10/16/2023 5.99 6.25 6.25 5.89 880.94K -4.24%
    10/13/2023 6.26 6.85 6.85 6.26 1.11M -9.41%
  12. forum rang 7 tatje 27 oktober 2023 10:10
    quote:

    hvasd2 schreef op 27 oktober 2023 10:01:

    Orbis !? Is dat niet dat ruimteschip van Amazone?
    Ik weet het niet.

    Wat ik wel weet .

    De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft vrijdag bekend gemaakt dat ruimtevaartbedrijf Blue Origin een maanlander mag bouwen. Met de opdracht voor het bedrijf van Amazon-oprichter Jeff Bezos is een bedrag van 3,4 miljard dollar gemoeid.
  13. forum rang 5 hvasd2 27 oktober 2023 10:17
    quote:

    tatje schreef op 27 oktober 2023 10:10:

    [...]

    Ik weet het niet.

    Wat ik wel weet .

    De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft vrijdag bekend gemaakt dat ruimtevaartbedrijf Blue Origin een maanlander mag bouwen. Met de opdracht voor het bedrijf van Amazon-oprichter Jeff Bezos is een bedrag van 3,4 miljard dollar gemoeid.
    Richard Branson doet even niet mee..
  14. forum rang 4 Spoorstudent 27 oktober 2023 10:20
    quote:

    Spoorstudent schreef op 27 oktober 2023 09:42:

    Noem mij één samenwerking van TomTom met een ander bedrijf dat voor TomTom echt vette kluiten heeft opgeleverd?

    Wie!
    Dacht ik al.

    Succes vandaag!
1.375 Posts
Pagina: «« 1 ... 54 55 56 57 58 ... 69 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht