Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,620
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    291.496 Gem. (3M) 302,1K
  • Bied

    5,620  
  • Laat

    5,770  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom november 2023 draadje

1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 november 2023 23:24
    quote:

    beursbeurs schreef op 14 november 2023 21:42:

    [...]
    Als het vetgedrukte klopt, dan zou dat te zien moeten zijn in de operationele omzet in 2020 en 2021 en dus ook in de cash flow. Dit is niet het geval
    Je hebt op dit punt gelijk. Ik schreef:
    "Er ging bij automotive meer gedeferred worden, met langere looptijden mede door over-the-air-updates bij nieuwe auto's. Dus tijdelijk afnemende IFRS-omzet bij toenemende operationele omzet, en een toename van de defrev pot."

    Het doorgehaalde was niet correct, ook de operationele omzetten daalden in 2020 en 2021.
    Ik zet het nog even op een rij, van links naar rechts de Automotive cijfers voor 2017, 2018, 2019, 2020, 2021:

    IFRS-omzet (Ri) = 196, 245, 266, 227, 223 [alles in miljoenen]
    Defrev (D) = 98, 172, 278, 336, 378
    Verandering in defrev (delD) = ... , 74, 106, 58, 42
    Operationele omzet (Ro) = ... , 319, 372, 285, 265

    Ri en D zijn overeenkomstig jouw post van 14 nov om 12.50 uur, delD spreekt voor zichzelf, Ro = Ri + delD.

    De teruggang van Ri en Ro in 2020 en 2021 heeft in brede zin te maken met een zekere corona-gerelateerde terughoudendheid in de algemene automarkt in die jaren, en wat de TT-omzetten betreft misschien ook nog met hun transitie.
    Maar je ziet dat Ro zowel absoluut als in procenten in '20 en '21 veel meer afneemt dan Ri. Dat komt omdat Ri nog enigszins op de been gehouden werd door vrijval van defrev uit eerdere jaren, net zoals ik eerder bij Consumer beschreef. Daarentegen kregen delD en Ro de teruggang in de te factureren omzet direct voor hun raap.

    Dit alles bij nog steeds stijgende D. En dat komt doordat D (m.n. de vrijval daarin) door de lange looptijden bij Automotive behoorlijk (meerdere jaren) na-ijlt op Ro. Begonnen met zeer lage waarden voor 2017 is D steeds met een inhaalslag bezig, zie ook de sterke procentuele stijging van D in 2018 en 2019. Dat is nu (in 2022 en 2023) nog steeds aan de gang, en zal naar verwachting de komende jaren doorgaan.

    Wat bij de boven-proportionele stijging van D ook nog een rol kan spelen is dat er bij de tegenwoordige contracten naar verhouding meer gedeferred wordt dan pak 'm beet voor 2019, en de looptijden (vermoed ik) wat langer geworden zijn. Daarover in een volgende post.
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 15 november 2023 23:36
    quote:

    JustRevisited schreef op 15 november 2023 22:13:

    [...]
    Het is niet officieel bekend dat Stellantis de TomTom Digital Cockpit gebruikt. Daarom werd het op dit forum beschreven met woorden als waarschijnlijk. Deze belegger stelt het stellig (op X) en koppelt daar ook een 2024 line-up van nieuwe auto’s aan.
    pwijsneus postte gisteren om 16.15 toch al een persbericht uit nov 2022 waarin min of meer hetzelfde te lezen is?
    Andere mogelijkheid: deze Franse belegger heeft een loslippig vriendje bij Stellantis...
  3. forum rang 6 JustRevisited 15 november 2023 23:50
    Goede PR voor TT in hun netwerk

    TomTom's inspiring journey of infusing generative AI into their in-vehicle infotainment system and their borader AI adoption strategy
    www.linkedin.com/posts/xiaopeng-li_az...

    This is just the beginning of an exciting chapter in AI at TomTom, and we can't wait to share more with you!
    www.linkedin.com/posts/ivan-diaz-fern...

    Interessant profiel een vd sprekers. Laat ook zien waar ze mee bezig zijn
    www.linkedin.com/in/yu-guo-yguo
  4. forum rang 6 JustRevisited 15 november 2023 23:55
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 15 november 2023 23:36:

    [...]
    pwijsneus postte gisteren om 16.15 toch al een persbericht uit nov 2022 waarin min of meer hetzelfde te lezen is?
    Andere mogelijkheid: deze Franse belegger heeft een loslippig vriendje bij Stellantis...
    Persbericht ‘22 gaat over TT dat de totale navigatie levert voor Stellantis wereldwijd in de komende generatie auto’s. Maar meldde daarin nog niet de digital cockpit.

    Deze deal zorgde samen met een andere voor de sterke stijging in orderboek naar 2,4 miljard (7x jaaromzet automotive) De naam van die andere is nog niet genoemd. Wel dat her een wereldwijde deal is voor ‘full navigation’ met productie start “eind 2024, begin 2025”. Die kan dus groei brengen na ‘25. De outlook loopt tot en met 2025.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 november 2023 02:25
    quote:

    win some... schreef op 15 november 2023 06:24:

    [...]
    Waarom? Stel TT heeft 5-jarige contracten met een jaarlijkse produktie van 100 mio waarbij ze 20% ineens boeken en 80% 'deferren'. Wanneer je uitgaat van het eerste jaar van produktie, dan is de operationele omzet inderdaad veel hoger dan de IFRS-omzet. Maar in jaar vijf is dit verschil behoorlijk teruggelopen, omdat er ook defferred revenue van de voorgaande jaren in de IFRS-omzet loopt.
    Ja, redenering klopt.
    Overigens schat ik de verhouding op ruwweg fifty-fifty, d.w.z. dat van de operationele (gefactureerde) automotive omzet ongeveer de helft ineens als IFRS-omzet geboekt wordt, de rest wordt gedeferred.
    Het gedeferde percentage neemt langzaam toe (ik kom hier op terug).
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 november 2023 03:42
    quote:

    beursbeurs schreef op 15 november 2023 08:37:

    [...]
    ...
    Dit betekent dat er 1 factuur uitgaat in jaar x en deze ook wordt betaald in jaar x, dus TT zou dan voor 5 jaar in jaar x krijgen uitbetaald. Bij 80% deferren zou de operationele omzet in jaar x ook 4 keer zoveel zijn als de IFRS omzet lijkt me.
    Als de factuur aan het eind van het jaar uitgaat wordt er 20% ineens als IFRS geboekt, en 80% als defrev-opbouw (dus toename defrev). De operationele omzet is dan gelijk aan IFRS + toename defrev, dus 20+80= 100%, d.w.z. niet 4x maar 5x de IFRS-omzet.

    Als e.e.a. in het begin van het jaar gebeurt is de IFRS-omzet in dat jaar gelijk aan 20% plus 1/5de vrijval van 80%, dus 20 + 16 = 36%. De resterende defrev-opbouw is 80 - 16 = 64%.
    De operationele omzet is nu 100/36 = 2,78 maal de IFRS-omzet, maar blijft 100%.

    De operationele omzet is per definitie gelijk aan het gefactureerde (+ evt. unbilled) en dus altijd 100%.

    Overigens: één incidentele, geïsoleerde factuur bekijken is niet zinvol. Er is een stroom van facturen gedurende het jaar, met voortdurend opbouw en vrijval van defrev. Zie ook het antwoord van winsome gisteren om 09.33 op je boven gequote post.

    De cijfers die je citeert uit de TT (half)jaarberichten zijn altijd correct. Maar over het mechanisme achter defrev moet je nog wat verder nadenken dunkt me.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 november 2023 06:10
    quote:

    win some... schreef op 14 november 2023 21:26:

    [...]
    Zoals ik het zie kreeg en krijgt TT eenmalig een bedrag als er een auto de fabriek uitgaat. Daarna ontvangt men mbt die auto niets meer. Eerder werd dat totale eenmalige bedrag over de looptijd van het contract gedeferred, omdat TT dit zag als 1 ' performance obligation'. [1]

    Vanaf 1 November 2022 ziet TT hier nu 2 performance obligations' De eerste betreft het leveren van software + initiele map. Hier wordt een deel van het eenmalige bedrag dat TT krijgt aan gekoppeld. Dit deel wordt niet gedeferred en loopt meteen in de omzet. [2]

    De 2e 'performance obligation' betreft de map-updates en traffic die gedurende de looptijd van het contract worden geleverd. Ook hier wordt een deel van het eenmalige bedrag aan gekoppeld. Dit deel wordt gedeferred en loopt vervolgens gedurende de looptijd van het contract in de omzet.
    Doordat het deel van het eenmalige bedrag dat samenhangt met de software en initiële map niet wordt gedeferred en ineens in de omzet loopt, kan TT dit jaar 40 mio extra omzet boeken. [3]
    Zie ook JV 2022, p. 85
    [1]: Nee, niet het totale bedrag werd gedeferred, dan zou de defrev veel hoger zijn. Er werd altijd al een deel van de gefactureerde omzet direct als IFRS ingeboekt (ik kom hier nader op terug).
    Ook gaan de facturen (althans de tarieven) niet per auto, maar in tranches.

    [2]: Volledig? Waar baseer je dat op?

    [3]: Hier begin ik te twijfelen, hoe zit het nou? Mijn indruk was dat die 40 mio verandering samenhing met andere contractvormen of een andere interpretatie daarvan door technologische ontwikkelingen (die Taco toch altijd met zijn slordige Engels). Mogelijk vergis ik me?
    Dat JV 2022, p. 85 en ook 83+84, helpt niet echt, veel moeilijke en tegelijk vage woorden. Bijvoorbeeld op p. 83:
    "At 31 Dec 2022, the total of the transaction price allocated to the group’s (partially) unfulfilled performance obligations is estimated at €1.4 billion, of which €439 million is reflected in deferred revenue. This total excludes the (estimated) transaction price of:
    • contracts where revenue recognition is based on right to invoice (as allowed by the practical expedient); and
    • license and/or service contracts where each individual future activation is treated as a separate (subscription) contract. "

    Practical expedient? Voodoo-taal, zie:
    www.accountant.nl/discussie/opinie/20...

    Bij het tweede punt zat ik te denken aan api's. In de oertijd noemden wij dat overigens subroutines (sorry, opa vertelt).
    Waar voorheen TT zelf de map updates bepaalde, kon plannen en qua frequentie een beetje kon timen, en dus e.e.a. direct bij het begin kon factureren en vervolgens deferren, triggert en initieert de klant nu zelf het gebruik. Dat ligt niet vast, dat kan TT niet voorspellen en dus niet a priori factureren.

    Ja, maar je kunt wel van te voren contracten afsluiten en betalen met het recht om tig keer een api te benutten. En dat zal TT moeten deferren. Maar op p. 84 staat weer een "except":

    "License revenue for ‘right to use’ licenses is recognized at the moment the control passes to the customer, except for the usage-based royalties, which are recognized when the usage has taken place based on royalties TomTom is entitled to for the period."

    HELP. Is dit taal van TT of de accountant? In beide gevallen: transparantie is iets wat men kennelijk schuwt.
  8. forum rang 6 pwijsneus 16 november 2023 06:18
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 15 november 2023 23:36:

    [...]
    pwijsneus postte gisteren om 16.15 toch al een persbericht uit nov 2022 waarin min of meer hetzelfde te lezen is?
    Andere mogelijkheid: deze Franse belegger heeft een loslippig vriendje bij Stellantis...
    Persbericht van TomTom sprak niet over digital cockpit, en ook niets over financiele details.

    Heeft TomTom als beursgenoteerd geen informatieplicht om aandeelhouders hiervan op de hoogte te stellen? Kijk, de grootaandeelhouders zijn de founders zelf, dus die hebben een informatievoorsprong ten opzichte van bv jaap.

    Door dit soort zaken niet te vermelden, en nooit financiële details te vermelden wek je op mij de indruk dat TomTom bewust niet bezig is met het creëren van aandeelhouderswaarde.

    De deal met Volkswagen is hieraan gelijk, in 2023 zouden de eerste modellen van de band moeten rollen met tomtom oplossing, iets met vw routing. Maar eerder dit jaar heeft cariad de hele top eruit geflikkerd, en de software is voor de zoveelste keer uitgesteld. Betekend dit iets voir TomTom? Of loopt alles gewoon door? Welke orde van geootte moeten we deze deal inschalen? De founders weten het, maar ze laten jaap in het donker achter.

    Het komt ze iig goed uit om eerst goedkoop 7% uit de markt te halen.
  9. forum rang 6 pwijsneus 16 november 2023 07:16
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 16 november 2023 06:54:

    Mij ook.
    Van mij zullen ze niet krijgen, nog lange niet...
    Mij ook, maar het verbaasd me wel dat het eenvoudig mogelijk is om het aandeel eerst naar een 10 year low te navigeren alvorens de 7% op te halen. Dus ik zie graag een concrete strategie over hoe aandeelhouderswaarde gecreerd gaat worden.
  10. forum rang 7 ketchup 16 november 2023 08:06
    de inkoop eigen aandelen is te danken aan druk op het bestuur van een handvol aandeelhouders met een aanmerkelijk belang , die het eindelijk zat waren jaar in / jaar uit de beurswaarde te zien verdampen en de op papier beschikbare cash enkel te gebruiken voor inkoop aandelen vanwege interne bonusverplichtingen

    bij TT zelf vinden ze het al jaren prima dat de beurswaarde verdampt en men gewoon aandelen uit de free-float reduceert richting de happy few die er werken , een soort van delisting zonder enige premie te betalen

    de inkoop voor schrappen is dan ook geweldig nieuws !
    nu is het verder een kwestie van geduld op te brengen, voor resultaten zal het nog steeds geen feest geven, maar naarmate men dit inkoopprogramma continueert gaat dat over 24 maand een mega verschil uitmaken eens dat TT echte winsten gaat laten zien en er tegen die tijd beduidend minder uitstaande aandelen zijn

    koersen van 12-15 euro zijn dan mi zeker mogelijk , dat is van hier aan 6 euro potentieel een verdubbeling van koers
    de downside is mi zeer beperkt, want mocht het allemaal nog niet lukken en noteert TT over 2 jaar nog steeds aan de 6-8 euro range, dan halen ze het van de beurs en krijg je mi ook 12 euro

    maar weet wel TT is kampioen in ontgoochelen .... dus beleg voor een te behappen risico en dat ligt voor iedereen anders
  11. beursbeurs 16 november 2023 08:11
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 16 november 2023 03:42:

    [...]
    Als de factuur aan het eind van het jaar uitgaat wordt er 20% ineens als IFRS geboekt, en 80% als defrev-opbouw (dus toename defrev). De operationele omzet is dan gelijk aan IFRS + toename defrev, dus 20+80= 100%, d.w.z. niet 4x maar 5x de IFRS-omzet.

    Als e.e.a. in het begin van het jaar gebeurt is de IFRS-omzet in dat jaar gelijk aan 20% plus 1/5de vrijval van 80%, dus 20 + 16 = 36%. De resterende defrev-opbouw is 80 - 16 = 64%.
    De operationele omzet is nu 100/36 = 2,78 maal de IFRS-omzet, maar blijft 100%.

    De operationele omzet is per definitie gelijk aan het gefactureerde (+ evt. unbilled) en dus altijd 100%.

    Overigens: één incidentele, geïsoleerde factuur bekijken is niet zinvol. Er is een stroom van facturen gedurende het jaar, met voortdurend opbouw en vrijval van defrev. Zie ook het antwoord van winsome gisteren om 09.33 op je boven gequote post.

    De cijfers die je citeert uit de TT (half)jaarberichten zijn altijd correct. Maar over het mechanisme achter defrev moet je nog wat verder nadenken dunkt me.
    Ik denk dat je het ook lukt het partijprogramma van NSC door te rekenen ;)
  12. forum rang 6 JustRevisited 16 november 2023 09:37
    quote:

    ketchup schreef op 16 november 2023 08:06:

    de inkoop voor schrappen is dan ook geweldig nieuws !
    nu is het verder een kwestie van geduld op te brengen, voor resultaten zal het nog steeds geen feest geven, maar naarmate men dit inkoopprogramma continueert gaat dat over 24 maand een mega verschil uitmaken eens dat TT echte winsten gaat laten zien en er tegen die tijd beduidend minder uitstaande aandelen zijn

    Wat die resultaten betreft niet vergeten dat vanaf nu de beiden tomtom divisies waar tomtom op drijft gaan groeien. Het ene jaar de een harder en de ander wat zachter en vice versa, maar bij elkaar genomen een tweecijferige groei voor een aantal jaren.

    Het automotive orderboek ondersteunt dit ook. Toen dit orderboek begin dit jaar werd gepresenteerd dat zo’n 15% orderboek tot jaaromzet leidt. Maar voor de 2025 omzet betekent dit niet
    15% x 2,4 = 360 miljoen. In 2023 en 2024 zijn en worden ook deals gesloten waarvan een deeltje in 2025 valt. Voor de jaren daarna geldt bovenstaande som nog sterker. Voor 2028 staat al 360 miljoen in de boeken vermeerderd met wat in de periode 2023-2027 aan orders daarbij komt.
  13. forum rang 6 tatje 16 november 2023 09:55
    Ben blij met het werk van JR op dit forum.

    De AL dag maakte me blij en de reacties gepost door JR ;-)

    Nu al 50000 aandelen verhandeld om 10 voor 10

    Normaal ligt het uur gemiddelde tussen 16 en 22 duizend.

    De koers, ik denk tussen 6,10 en 6,40

    Ruwe schatting, want ik mocht niet inschakelen bij de call :-)
  14. forum rang 6 tatje 16 november 2023 11:03
    TomTom and Bridgestone Mobility Solutions Deepen Relationship to Enhance Fleet Electrification

    Nov 16, 2023

    www.tomtom.com/newsroom/press-release...

    Weet niet of het al geplaatst was !

    Tja 910 miljoen beuren voor telematics

    Soms gaat niet alles in geld :-)

    extend betekent verlengen.

    deepen betekent verdiepen.

    Het oude contract liep dus 4 of 5 jaar.

    Van 2019 tm 2023 of 2019 tm 2024

    Dus bridgestone is zo tevreden, dat ze met TT verlengen :-)
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 november 2023 11:21
    quote:

    beursbeurs schreef op 16 november 2023 08:11:

    [...]
    Ik denk dat je het ook lukt het partijprogramma van NSC door te rekenen ;)
    Met alle respect, je snapt het gecijfer niet meer? Geeft niet, ik heb er ook jaren over gedaan.
  16. forum rang 4 Jaap 16 november 2023 11:45
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 15 november 2023 19:41:

    [...]

    Zou ook kunnen zijn dat een shorter een premie krijgt en een terugleveringarantie. Win/win. Snap je zo'n Franklin nou. Op de bodem nog 2x short gaan. Zijn dat nou domme jongens? Het is me een teveel van ' a perfect storm' .
    Je moet je nooit bij het beleggen laten inspireren door complot theorieen.
    Zijn leuk voor een boek of een film.
    Heel zelden dat het wel gebeurt, maar zulke mensen gaan niet goed de geschiedenis in.
    Kijk maar naar Pincoff.
    Dat willen de founders niet.
  17. forum rang 4 vreemdvermogen 16 november 2023 12:13
    Beste Jaap. Waar schrijf ik dat ik me laat inspireren door complottheorieen? Nee hoor in ben geen wappie.
    Pincoff Ik kende de man niet. Maar uiteindelijk heeft ie er een standbeeld en wat straat/hotel vernoemingen aan overgehouden. Zou Harold ook wel willen. De Ruyterkade wordt H Goddijnkade.en bij het Grandhotel (grand Goddijn hotel)een standbeeld
  18. beursbeurs 16 november 2023 12:21
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 16 november 2023 11:21:

    [...]
    Met alle respect, je snapt het gecijfer niet meer? Geeft niet, ik heb er ook jaren over gedaan.
    Ik waardeer juist cijfermatige onderbouwingen. Daarom ben ik ook benieuwd naar hoe een groei van de defrev te verklaren is bij een afnemende cash positie.

    In 2020 was he saldo toevoegingen/uitkeringen aan de defrev + 56 mio. Dit betekent dat bij een vrijval van 100 mio er 156 aan de defrev is toegevoegd. Dus hoe groter de vrijval des te hoger de toevoeging. Een toevoeging aan de defrev is ook een toevoeging aan de cash positie en een vrijval heeft geen effect op de cash positie.

    Hoe verklaar jij dat bij een (fictieve) defrev toename van 156 mio in 2020 de cash positie toch met 65 mio is afgenomen? De ebitda in 2020 was maar -3 mio.
1.041 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. Aperam Q1-cijfers
    3. Bpost Q1-cijfers
    4. Credit Agricole Q1-cijfers
    5. Ontex -Q1-cijfers
    6. Brunel Q1-cijfers
    7. Heijmans €0,89 ex-dividend
    8. VS banengroei en werkloosheid april Banengroei: 243K. Werkloosheid: 3,8%. Uurlonen: +0,3% MoM volitaliteit verwacht
    9. VS inkoopmanagersindex diensten S&P april (def)
    10. VS Inkoopmanagersindex diensten ISM april (def)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht