Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,620
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    291.496 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    5,620  
  • Laat

    5,770  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom december 2023

1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 52 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. beursbeurs 5 december 2023 21:52
    quote:

    win some... schreef op 5 december 2023 19:45:

    [...]

    Dit lees ik al sinds 2015. Maar als je als TT al 8 jaar lang betere kwaliteit tegen lagere kosten kan leveren, waarom groeit het marktaandeel t.o.v. HERE dan niet sneller?

    En ook niet de komende 2 jaar, in 2024 en 2025. Aan de outlook in 2025 van TomTom kun je zien dat er geen nieuwe account bij komt, anders zou de Automotive outlook fors hoger zijn geweest. VW heeft 30% tot 40% aandeel in de Automotive omzet van HERE. Praten we toch over een paar honderd miljoen omzet per jaar. Dus VW gaat niet over van HERE naar TomTom in 2024 en 2025/
  2. forum rang 6 JustRevisited 5 december 2023 22:45
    quote:

    beursbeurs schreef op 5 december 2023 21:52:

    [...]

    Aan de outlook in 2025 van TomTom kun je zien dat er geen nieuwe account bij komt

    Wel dus...

    download.tomtom.com/open/banners/Capi...

    Marc Hesselink - ING - Onderzoeksanalist
    De volgende vraag gaat eigenlijk over het orderboek, die ik erg indrukwekkend vind. Je hebt een beetje prijsgegeven wat die groei dreef, inclusief het winnen van een nieuwe autofabrikant. Is dit zo'n aanzienlijk grote fabrikant dat het de belangrijkste drijfveer was achter dit orderboek, of zijn er ook allerlei stukjes en beetjes die je naar dit bedrag hebben gebracht?

    Harold Goddijn - TomTom - Medeoprichter & Chief Executive Officer
    Ja, het is een beetje een mix van alles. Dus er was een goede en consistente aanwas met aanzienlijke contracten. We hebben je verteld over bijvoorbeeld Hyundai-Kia, als een daarvan, maar er was ook een toonaangevende autofabrikant die ook een aanzienlijke overwinning was met een aanzienlijk volume die hielp om dat orderboek te vullen. Het is niet één contract, maar het zijn er een aantal.

    Marc Hesselink - ING - Onderzoeksanalist
    Even ter verduidelijking, wanneer begint dat contract met die autofabrikant?

    Harold Goddijn - TomTom - Medeoprichter & Chief Executive Officer
    Ik denk dat de productiestart is tegen eind 2024, begin 2025. Rond die tijd. Wat je meestal ziet wanneer je een contract wint, is er een ontwikkelingsperiode, en dan begint het in werking te treden.
  3. forum rang 6 JustRevisited 5 december 2023 23:17
    quote:

    win some... schreef op 5 december 2023 19:45:

    [...]

    - Dit lees ik al sinds 2015. Maar als je als TT al 8 jaar lang betere kwaliteit tegen lagere kosten kan leveren, waarom groeit het marktaandeel t.o.v. HERE dan niet sneller? (1)

    - Ook in 2023 hebben de HERE-aandeelhouders weer bijgestort. Wellicht tandenknarsend, maar ze willen blijkbaar toch de waarde van hun investering op peil houden. (2)

    1)

    In Europa vindt een sterke marktaandeel groei plaats in navigatie software. Daarnaast een stapje in maps. In de US neemt het marktaandeel traffic het snelst toe en daarnaast ook maps en navigation software
    i.ibb.co/jG9cJJQ/Scherm-afbeelding-20...
    i.ibb.co/jGkBCmF/Scherm-afbeelding-20...
    download.tomtom.com/open/banners/Capi...

    2)

    De HERE aandeelhouders hebben alleen bijgesprongen om de banken convenanten niet te schenden en afspraken met banken te maken. Maar niet om in innovatie van HERE te investeren. Dit verzin ik niet zelf, de vertrokken CEO Edzard Overbeek klaagde dat HERE eigenlijk enkele jaren van investeren nodig heeft voordat het kan oogsten en dat het daarom beter zou zijn om in een IPO (beursgang) geld op te halen. Eigenlijk was het verkapte kritiek aan de eigenaren dat ze het gevoel hebben dat ze afgeknepen worden. Die IPO is mislukt en hij moest het veld ruimen. Per 1/1/2024 komt er nieuwe crisismanager CEO.

    =======

    Link 1: "Toen Overbeek intern pleitte voor verdere investeringen, kreeg hij slechts steun van kleinere eigenaren. En uiteindelijk moest hij beloven in 2021 geen verlies meer te lijden." Link 2: "De eens met miljarden gestimuleerde kaartendienst van de autofabrikanten verkeert in crisis. Nu verlaat ook CEO Edzard Overbeek het bedrijf. Audi, Mercedes en BMW missen een plan voor hun betrokkenheid bij HERE. Verschillende sleutelfiguren verlieten het bedrijf. De gewenste beursgang (SPAC) is mislukt. Overbeek is weg en per 1 januari komt er een nieuwe crisismanager CEO die een nieuwe route moet uitstippelen"

    www.manager-magazin.de/unternehmen/au...
    www.manager-magazin.de/unternehmen/te...
  4. forum rang 6 pwijsneus 6 december 2023 02:12
    quote:

    beursbeurs schreef op 5 december 2023 21:52:

    [...]

    En ook niet de komende 2 jaar, in 2024 en 2025. Aan de outlook in 2025 van TomTom kun je zien dat er geen nieuwe account bij komt, anders zou de Automotive outlook fors hoger zijn geweest. VW heeft 30% tot 40% aandeel in de Automotive omzet van HERE. Praten we toch over een paar honderd miljoen omzet per jaar. Dus VW gaat niet over van HERE naar TomTom in 2024 en 2025/
    De eerste modellen met oplossing van TT rollen eind van 2023 van de band aldus het persbericht van TomTom mbt cariad/vw.

    Welke oplossing, en welke modellen het betreft is tot op de dag vandaag volstrekt onduidelijk.

    TomTom leverde al traffic, en ze gaan iets doen met ev routing. Heb eerder van Justin begrepen dat HERE inderdaad de maps, ISA en andere diensten blijft leveren.

    Dat grote contract waar justin hierboven naar refereert zal wel stellantis of hyundai zijn. Iig geen vw.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 december 2023 03:06
    quote:

    JustRevisited schreef op 3 december 2023 21:35:

    [...]
    Dank. Hoeveel vragen waren er nog meer die we nu niet gelezen hebben? Zat daar niks relevants in? Vind het ook zo wat om VEB lid te worden voor één artikel. Goddijn zet zichzelf trouwens in de etalage met de opmerking “kom maar praten”. Die staat haaks op wat men altijd dacht: dat iedereen bij voorbaat de deur wordt gewezen.
    Raar commentaar op de VEB. Natuurlijk word of ben je geen lid voor één artikel.
    Een ieder moet het voor zichzelf weten, maar voor de bescheiden contributie hoeft een belegger het niet te laten. Voor mezelf sprekend, ik heb vele jaren contributies terug verdiend door hun gewonnen claim-acties bij diverse beursschandalen.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 december 2023 03:18
    quote:

    tatje schreef op 4 december 2023 10:12:

    Artikel van 4 dec 2018 laat zien, dat Telematics in de etalage stond, maar er waren ook bedrijven die heel Tom Tom wilden overnemen.

    Zie ik daar ook Microsoft staan.

    Grote bedrijven uit de tech- en autosector hebben interesse om de Telematics-divisie van navigatiedienstverlener TomTom over te nemen.
    Onder meer Microsoft, Audi en Daimler zouden de TomTom-tak die software maakt waarmee bedrijven hun autovloot efficiënter kunnen gebruiken over willen nemen, meldt nieuwssite TMT Finance op basis van anonieme bronnen.

    Ook zou een aantal investeerders interesse hebben getoond. TMT identificeerde eerder al CVC Capital Partners, Cinven en Silver Lake en noemt nu ook KKR en Carlyle. Die investeerders zouden echter liever TomTom als geheel overnemen.

    Vorige week meldde Het Financieele Dagblad nog dat bandenmaker Michelin de Telematics-tak van TomTom wil hebben. De eerste deadline voor het uitbrengen van een bod is deze week. De verwachte opbrengst van het afstoten van de divisie is volgens TMT minimaal 700 miljoen euro.
    ...
    Kan allemaal wel zijn, maar persoonlijk was ik stom verbaasd dat Bridgestone de koper van TTT bleek.
    Los daarvan, dat autobedrijven als Audi of Daimler belangstelling zouden hebben gehad lijkt me zeer stug.
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 december 2023 03:31
    quote:

    marique schreef op 4 december 2023 12:00:

    [...]
    @BDB plaatste een opmerking in de novemberdraad die vermoedelijk door de meeste forumvolgers over het hoofd is gezien. Toch een opmerking die hout snijdt.

    Waarom leidt aandeleninkoop dan toch vrijwel altijd tot koersstijging? Omdat het bedrijf en kennelijk ook beleggers vinden dat slechts overtollige (niet benutte) cash daartoe benut wordt, welke 'uitkering' dus niet ten koste gaat van toekomstige winsten. Omdat die winsten dan verdeeld worden over minder aandelen stijgt logischerwijs de koers.

    Let wel: de aanname van cq hoop op (toenemende) toekomstige winsten is hierbij essentieel. Bij een structureel verlies makend bedrijf zou een aandeleninkoop tot een lagere koers leiden!
    Zou dit de reden zijn dat de koersstijging bij TT na een aanvankelijke opleving bij de bekendmaking van de aandeleninkoop nu niet verder doorzet? Immers TT is al vele jaren verliesgevend in IFRS-zin.

    ...
    In die post van mij (op de laatste pagina van de novemberdraad) ging er nog een korte alinea aan vooraf, het "dan toch..." hierboven grijpt daarop terug:

    De bedrijfswaarde, oftewel Enterprise Value (EV) = Marketcap + Schuld - Cash, verandert idd niet door aandeleninkoop. Als de cash vermindert door inkoop van n aandelen tegen koers k, daalt de Marketcap (= aantal uitstaande aandelen maal k) ook met n x k euro. In eerste instantie verandert er dus niks, boekhoudkundig is er geen reden tot koersstijging.
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 december 2023 04:19
    quote:

    tatje schreef op 5 december 2023 09:56:

    www.ewmagazine.nl/economie/achtergron...

    Kan 100 en welke ebit of ebitda hoort erbij ?
    Ik lees in dat artikeltje:
    "Wie er nu nog mee rondrijdt, beschikt niet over een ingebouwd navi­gatiesysteem of is vermoedelijk wat minder bedreven in het gebruik van de mobiele telefoon."

    Ik ken diverse mensen die een ingebouwd navigatiesysteem in hun auto hebben en best wel bedreven zijn op hun smartphone, maar toch de voorkeur geven aan een moderne GO pnd van TT op het dashboard, met spraakherkenning, wifi map downloads en natuurlijk de beste traffic ter wereld.

    Een goede kennis van mij gebruikt zo'n pnd gewoon in NL en Dld, maar neemt het ding ook mee naar UK en Zuid-Afrika voor gebruik in huurauto's, ongeacht de eventuele 'navigatie' die daarin al aanwezig mocht zijn.

    En dan zwijg ik nog over de speciale pnd's voor motorrijders, caravans en de zware 'PRO' pnd's voor vrachtwagens. Zelfs HERE mede-eigenaar Daimler is een klant.
    De Consumer-omzet bij TT daalt, maar minder snel dan de goegemeente (ook velen in dit forum) verwachtte. Zie hier de verklaring.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 6 december 2023 05:37
    quote:

    marique schreef op 5 december 2023 11:09:

    [...]
    De negatieve gevoelens hadden alleen betrekking op de frequente kerkgang zelf. Niet de locatie. Drie á vier keer per week een saaie mis bijwonen is wel erg veel gevraagd van een schoolkind, vind ik. Enige voordeel is dat ik in die jaren zoveel goodwill heb opgebouwd bij de Allerhoogste dat er zelfs met de nodige impairments genoeg overblijft voor de rest van mijn aards bestaan. Kort en goed, vanaf mijn pubertijd alle kerkelijke veren afgeschud. Maar ik blijf wel altijd positief tegen elk geloof in welke godheid dan ook.
    Het OT (volgens Dordtse synode) heb ik een paar jaar terug nog eens van voor tot eind in oude taal (1857) gelezen. Wie sociologie wil studeren heeft aan één boek genoeg, de bijbel.
    Ik begrijp het. In mijn gereformeerde jeugdjaren was het beperkt tot 2x op een zondag, maar dan wel heel lang, vooral de morgendienst, al gauw vijf of zes kwartier. Daarna was het best gezellig, met koffie bij mijn oma, sigaren voor de mannen en warme chocolademelk voor de kinderen. Voor de blijvers nog dikke groentesoep, getrokken van een echte schenkel op een petroleumstel in de bijkeuken.
    www.youtube.com/watch?v=CTrzuKEimA8

    Maar die kinderen bleven niet in de buurt wonen, zelfs niet in de streek. Zij zwaaiden uit over het hele land, verbonden door telefoon, auto en tegenwoordig ook alles wat (mobiel) internet biedt. Als ik een net verhuisd broertje (ook 50+, maar ik ben de oudste, sorry) wil bezoeken, raadpleeg ik geen ANWB of Falck wegenkaarten meer, maar stap gewoon in de auto, TT doet de rest.

    Helaas, ónze kinderen zoeken het nog verder. Mijn dochter en oudste kleinzoon wonen nabij Melbourne. Daar doet TT het ook (ze namen enkele jaren geleden nog iets Aussisch over), maar dat zal me worst zijn. Áls ik er naar toe ga (covid zat dwars) zal ik opgehaald worden, en als ik voor mezelf nog iets rond rijden wil zal ik me niet in de schaarse files richting Melbourne city centre bevinden. De tijd dat ik forens was is lang geleden.

    Maar als ik daar wél forens zou zijn? Dan weet TT ook alles:
    www.tomtom.com/traffic-index/melbourn...

    Door de nieuwe door TT aangetrokken cloud- en AI-guru's? Nee, door de oude rot J-P. Schaeffer in Berlijn. Hoe vaak moet ik zijn naam nog noemen? Het is een schandaal dat zijn naam door de top van TT zo weinig genoemd wordt. Ik hoop dat hij wel een hele zooi RSU's verzameld heeft.
  10. forum rang 8 Wereldbelegger 6 december 2023 08:26
    TomTom
    Totale netto shortpositie op Dec. 6, 2023: 3.13%

    Shortsellpositie J.P. Morgan Asset Management van 1,72% naar 1,83%

    Eerste Meldingsdatum - Naam - Percentage Actueel
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,53%
    19-12-2022 Otus Capital Management 0,77%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 1,83%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 3,13%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    3,13% van 132.366.672 is: 4.143.077 aandelen


    Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float * in procenten:
    4.143.077 van 68.625.979 is: 6,00%

    * Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 30-11-2023
  11. forum rang 8 Wereldbelegger 6 december 2023 08:33
    Wederom een toename van Treasury Shares

    MAJOR SHAREHOLDERS STRUCTURE
    Founder - Harold Goddijn 15,452,448 11.7%
    Founder - Corinne Vigreux 14,982,531 11.3%
    Founder - Peter-Frans Pauwels 14,702,531 11.1%
    Founder - Pieter Geelen 14,140,030 10.7%
    59,277,540 44.8%
    Free Float 68,725,979 51.9%
    Treasury Shares* 4,363,153 3.3%
    Total Shares 132,366,672 100.0%

    Data as of 30 November 2023
    *Treasury shares are related to TomTom's share buyback program. Shares purchased as part of the 2023 program are intended to be canceled, subject to shareholder approval.

    28-nov Treasury Shares 3.985.613
    30-nov Treasury Shares 4.363.153
    verschil Treasury Shares 377.540
  12. forum rang 8 Wereldbelegger 6 december 2023 08:37
    Shorter(s) vergroot positie(s)
    Inkoop voor Treasury Shares
    Inkoop i.v.m. 50 miljoen Inkoopprogramma voor "intended to be canceled"

    Heeft de koers in de afgelopen vier weken een 'boost' gegeven.
    30-10-2023 6,08
    5-12-2023 5,45
    verschil 0,63
    in % 11,56%
  13. beursbeurs 6 december 2023 09:27
    quote:

    JustRevisited schreef op 5 december 2023 22:45:

    [...]

    Wel dus...

    download.tomtom.com/open/banners/Capi...

    Marc Hesselink - ING - Onderzoeksanalist
    De volgende vraag gaat eigenlijk over het orderboek, die ik erg indrukwekkend vind. Je hebt een beetje prijsgegeven wat die groei dreef, inclusief het winnen van een nieuwe autofabrikant. Is dit zo'n aanzienlijk grote fabrikant dat het de belangrijkste drijfveer was achter dit orderboek, of zijn er ook allerlei stukjes en beetjes die je naar dit bedrag hebben gebracht?

    Harold Goddijn - TomTom - Medeoprichter & Chief Executive Officer
    Ja, het is een beetje een mix van alles. Dus er was een goede en consistente aanwas met aanzienlijke contracten. We hebben je verteld over bijvoorbeeld Hyundai-Kia, als een daarvan, maar er was ook een toonaangevende autofabrikant die ook een aanzienlijke overwinning was met een aanzienlijk volume die hielp om dat orderboek te vullen. Het is niet één contract, maar het zijn er een aantal.

    Marc Hesselink - ING - Onderzoeksanalist
    Even ter verduidelijking, wanneer begint dat contract met die autofabrikant?

    Harold Goddijn - TomTom - Medeoprichter & Chief Executive Officer
    Ik denk dat de productiestart is tegen eind 2024, begin 2025. Rond die tijd. Wat je meestal ziet wanneer je een contract wint, is er een ontwikkelingsperiode, en dan begint het in werking te treden.
    De markt en de shortpartijen vinden blijkbaar HG net zo geloofwaardig als een gemiddelde politicus of voetbalanalist, anders zou de koers veel hoger staan
  14. forum rang 4 Spoorstudent 6 december 2023 09:30
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 6 december 2023 08:37:

    Shorter(s) vergroot positie(s)
    Inkoop voor Treasury Shares
    Inkoop i.v.m. 50 miljoen Inkoopprogramma voor "intended to be canceled"

    Heeft de koers in de afgelopen vier weken een 'boost' gegeven.
    30-10-2023 6,08
    5-12-2023 5,45
    verschil 0,63
    in % 11,56%
    Klopt dit?

    Anyways. Vandaag dus up en dan morgen weer naar de 6 om een tiende procent te lozen.
    Wat
    Zijn die JP jongens toch aan het doen?
  15. forum rang 6 JustRevisited 6 december 2023 09:34
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 6 december 2023 08:26:

    TomTom
    Totale netto shortpositie op Dec. 6, 2023: 3.13%

    Shortsellpositie J.P. Morgan Asset Management van 1,72% naar 1,83%

    Ik zei maandagavond al: let op dinsdag komt een melding. Toch weer 0,11% van 133 miljoen aandelen op 1 dag short gegaan. Zo ongeveer de helft van de totale daghandel op conto van JPM.

    Ze doen het gemiddeld 1 keer per week. Je kunt ook precies zien op welke dag ze het doen, dan gaat er een algoritme aan die de laat blijft aanvullen en in de eindveiling een bestens verkooporder.

    De koers staat nu weer waar we maandagochtend op openden dus het houdt hooguit de koers wat in bedwang. Ik denk dat ze steeds meer knel komen, of willen ze dit nog 40 weken volhouden gedurende de TT aandelen inkoop? Dan zitten ze 7% short in een aandeel met een 25% free float. Lijkt me niet verstandig.

    En er komen ook events aan zoals morgen in Detroit en begin januari de CES. Dan is het hopen voor JPM dat TomTom niet met een persbericht komt en ze weer in hun eentje de laat moeten vullen omdat verder niemand het doet.
  16. forum rang 4 Spoorstudent 6 december 2023 09:39
    [quote alias=beursbeurs id=15107785 date=202312060927]
    [...]

    De markt en de shortpartijen vinden blijkbaar HG net zo geloofwaardig als een gemiddelde politicus of voetbalanalist, anders zou de koers veel hoger staan
    [/quote
    Heel begrijpelijk gezien de afgelopen 10-15 jaar.
    TT heeft Here er niet onder kunnen krijgen ondanks dat het een zwakke broeder is. Zo lees ik hier dag na dag.
    Google is niet te kloppen. Op geen enkel vlak.

    Zag ik nou gisteren onze demissionaire MP in een zelfrijdende auto in Arizona. GEWELDIG.
    TT inside of wah?
  17. visje 6 december 2023 09:40
    @vv, ik zou het zelfde schrijven als jou. hoe willen ze hier geld aan verdienen.
    stel tom2 zakt naar 5+ en ze starten met coveren dan staat het aandeel in no time weer op 6.
    kan een soort gamestop scenario opleveren. (op kleine schaal dan)
    Welke JPM doet dit? JPM amsterdam of uk?
  18. forum rang 6 JustRevisited 6 december 2023 09:42
    quote:

    beursbeurs schreef op 6 december 2023 09:27:

    [...]

    De markt en de shortpartijen vinden blijkbaar HG net zo geloofwaardig als een gemiddelde politicus of voetbalanalist, anders zou de koers veel hoger staan
    JP zit al sinds de Q3 cijfers te klooien. Sinds mid oktober toen de cijfers uitkwamen hebben ze 1.600.000 aandelen geshort bovenop hun bestaande short positie.

    Daarmee drukten ze de koers van 6,90 (slotkoers nadat de best goede cijfers uitkwamen) naar bijna 5.

    Helaas voor hen triggerden ze daarmee een TomRom aandelen inkoop en moeten ze nu extra short gaan om de aankopen op te vangen en zitten ze met een short positie die grotendeels onder de 6 is opgebouwd.

    Misschien moet iemand zijn kerstbonus halen en laten zien dat zijn short positie niet onder water staat. ;-) ;-)
1.040 Posts
Pagina: «« 1 ... 8 9 10 11 12 ... 52 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 02 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. ArcelorMittal Q1-cijfers
    3. DSM Firmenich Q1-cijfers
    4. ING Q1-cijfers
    5. BAM Q1-cijfers
    6. ForFarmers Q1-cijfers
    7. Aedifica Q1-cijfers
    8. HelloFresh Q1-cijfers
    9. Shell Q1-cijfers
    10. RELX 41,8 pence ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht