Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

UNIBAIL-RODAMCO-WESTFIELD FR0013326246

Laatste koers (eur)

78,400
  • Verschill

    +0,740 +0,95%
  • Volume

    304.244 Gem. (3M) 378,1K
  • Bied

    78,340  
  • Laat

    78,780  
+ Toevoegen aan watchlist

Unibail Rodamco Westfield N.V. - 2024: de grote asset rotatie

371 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 19 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Ortega 23 januari 2024 13:04
    quote:

    Gijsbertha schreef op 21 januari 2024 18:10:

    …..en durf de naam hier dan ook bijna niet te noemen (maar het betreft een Zweed, begint met een S en het klinkt als BBB).
    noem de naam volgende keer gewoon maar ipv in raadselen te schrijven.
  2. forum rang 7 HCohen 23 januari 2024 17:39
    Dank je @konijnenmelkertbaan

    Ik post toch even het hele artikel voor hen die geen abo(of gratis artikelen) hebben

    Terwijl andere winkels proberen te overleven, breekt Mall of the Netherlands ‘alle records’
    Terwijl winkelcentra in heel het land worstelen met teruglopende bezoekersaantallen en toenemende leegstand, breekt de drie jaar oude Mall of the Netherlands het ene na het andere record. Het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland zag de bezoekersaantallen vorig jaar met 20 procent toenemen. Leegstand is er nauwelijks. ,,We willen wel landelijk nog meer mensen trekken.’’

    Ilah Rubio 23-01-24,

    Heel even leek het mis te gaan in de luxe Mall afgelopen zomer. Bezoekers viel het op dat meerdere winkelpanden ineens leeg stonden in het pas in 2021 geopende winkelcentrum. Deze site telde er zeven, waaronder een aantal grote zaken. Daarvoor hadden meerdere ondernemers ook geklaagd over de verhoging van de huurprijs. Sommigen van hen vertrokken om die reden uit het winkelcentrum in Leidschendam. Zou het dan met de Mall dezelfde kant opgaan als met al die andere winkelcentra in Nederland, die steeds minder in trek zijn bij het winkelend publiek, vroeg menig bezoeker en ondernemer zich af.

    Waarom gaan winkels weg?
    Een half jaar later zijn de lege panden bijna allemaal weer gevuld met nieuwe winkels. Iets wat directeur Jurn Hoeksema van Unibail-Rodamco-Westfield in Nederland vorig jaar ook al aankondigde . ,,In de tweede helft van 2023 hebben we zestien nieuwe winkels geopend’’, vertelt hij trots. Dat is ook wat de consument volgens hem wil: elke keer nieuwe concepten. Het aantal bezoekers van de Mall is met ongeveer 15 miljoen ook nog nooit zo hoog geweest. Ter vergelijking: de Efteling trekt jaarlijks zo’n 5,5 miljoen bezoekers.

    Veel van de ondernemers die het afgelopen jaar vertrokken, hadden volgens hem een aflopend (tweejarig) contract. Sommigen kozen ervoor om te vertrekken vanwege de gestegen huur, bij anderen bleek het concept toch niet helemaal aan te slaan, legt Hoeksema uit. Maar naast de ondernemers die vrijwillig vertrokken waren er helaas ook zaken die noodgedwongen hun deuren moesten sluiten vanwege een faillissement, aldus de directeur. Een probleem dat wereldwijd speelt.

    ,,En ja, dan kan je het beste winkelcentrum van de wereld hebben, maar als een bedrijf failliet gaat dan wordt het natuurlijk gewoon heel moeilijk voor ons. Zo hadden we de meubelzaak Rebellenclub, die op verschillende plaatsen de deuren heeft moeten sluiten. En ook Tomo, het circulair warenhuis dat we geopend hebben, is vrij snel failliet gegaan. Dat was een grote unit.’’

    Ook het Youseum, Europa’s grootste socialemedia-ervaring, moest dicht. ,,Dat zijn dan dingen waar we van de een op de andere dag mee geconfronteerd worden en waar we iets mee moeten. En ja, dat is soms lastig’’, zegt Hoeksema. ,,Je zag het ook op wat kleinere plekken in het Fresh Food gedeelte. Dat waren ook een of twee units. We hebben al met al onze doelstellingen gehaald, maar die faillissementen hebben echt wel impact gehad. Maar ik denk dat we aardig op weg zijn om dat weer te vervangen.’’

    ‘Focus op bezoekers uit wijde omgeving’
    En ondanks het feit dat het aantal bezoekers met 20 procent is gegroeid, is de directeur nog niet helemaal tevreden. ,,Als ik heel eerlijk ben, dan had ik graag wat verder willen zijn. We zien dat het publiek toch nog best lokaal is. En ik denk dat we daar nog een stap kunnen maken.’’ Want nu komen de meeste bezoekers van de Mall vooral uit de regio en iets daarbuiten, weet hij op basis van onderzoek. ,,Dan heb je het over een half uur rijden.’’ Het gaat dan onder meer om de regio Den Haag en Amsterdam.

    Hoeksema zou ook graag meer mensen willen trekken uit steden verder weg. ,,Het gebied Midden-Nederland zeg maar. Wat eigenlijk best goed te bereiken is, maar waar we nog niet zo heel sterk scoren. Dat kan beter. We willen echt die landelijke markt beter benaderen. Dat is de doelstelling voor volgend jaar.’’

    ,,Hoe? Veel marketing is tegenwoordig natuurlijk gewoon digitaal. Maar we zijn ook met andere grote organisaties en bedrijven in gesprek. Zo was ik vlak voor de kerst nog even op bezoek in de Kuip bij Feyenoord om eens te kijken van: joh we zitten in hetzelfde gebied, zouden er niet dingen zijn die we samen kunnen doen? Je moet daar dus op allerlei manieren met partners aan werken”, zegt hij.

    Het aantal bezoekers in de Mall groeide afgelopen jaar met 20 procent.
    ,,Maar het is vooral ook laten zien dat we er zijn, dat we 238 winkels hebben, gratis parkeren, ruime openingstijden en dat je hier kan eten, shoppen en drinken. En die boodschap moet je blijven herhalen op al je platforms. Wat je bij ons ziet, is dat we de beste varianten van winkels op één plek hebben. Er zijn bijvoorbeeld heel veel Zara’s in Nederland, maar die van ons is 3700 vierkante meter groot. Wat ook belangrijk is, is dat we meerdere activiteiten en evenementen hebben.’’

    Bezoekersrecord voor kerst
    Hoeksema beseft wel dat hij met de cijfers van 2023 eigenlijk niet mag klagen in deze voor winkelcentra moeilijke tijden. Want nooit eerder waren er zoveel bezoekers in de Mall. Vooral op de piekmomenten zag het luxe winkelcentrum zwart van de mensen. In de kerstvakantie was het echt een gekkenhuis. Het was zo druk dat je bijna nergens meer kon parkeren. ,,We hadden op 23 december 70.000 mensen binnen. Dat is een nieuw record. Dat hebben we nog nooit gehad.’’

    Of het nou gaat om huurverho­ging, veiligheid of faillisse­men­ten. Er wordt toch altijd gezegd: ‘Goh, wat vindt Westfield Mall of the Nether­lands ervan?’
  3. forum rang 7 HCohen 23 januari 2024 17:39
    En ook over de huurinkomsten heeft Hoeksema niet te klagen. ,,We zitten gewoon ruimschoots boven het plan dat we gesteld hadden voor de opening. Het derde jaar is qua huurgroei beter dan we verwacht hadden.’’ De omzet van de ondernemers in het winkelcentrum nam ook toe. Volgens hem boekten die gemiddeld rond de 15 procent omzetgroei.

    Wat Hoeksema mooi vindt, is dat de Mall tegenwoordig een begrip is als het gaat om retail in Nederland. ,,Of het nou gaat om huurverhoging, veiligheid of faillissementen. Er wordt toch altijd gezegd: ‘Goh, wat vindt Westfield Mall of the Netherlands ervan?’ Wij zijn wat dat betreft leidend geworden.’’

    Alleen de bereikbaarheid blijft een probleem. Zo staan de tunnels op de N14 bij Leidschendam en Voorburg, die binnenkort zeven weken dicht gaan, vaak vast. Parkeren blijft ook een probleem, vooral op drukke dagen. Veel bezoekers zoeken dan noodgedwongen een plek in de naastliggende woonwijken, tot frustratie van de bewoners.

    Verschillende parkeertarieven
    Hoeksema zegt dat de Mall er alles aan doet om die overlast te verminderen. ,,We hebben eigenlijk een soort Operational Mobility Centre waar mensen, zeker op drukke dagen, in samenwerking met de gemeente realtime de situatie monitoren. Ook hebben we mensen bij de in- en uitgangen staan om het verkeer te reguleren. Verder hebben we een park-and-ride bij het ADO-stadion waar mensen hun auto kunnen achterlaten en met de tram verder kunnen. Als veel mensen dat doen, heb je natuurlijk helemaal geen last meer van files.’’

    ,,We hadden nu ongeveer tussen de 200 en 250 reserveringen per dag in de kerstperiode. Maar gemiddeld heb je daar ongeveer honderd auto’s staan. Dus dat is niet heel erg veel. Maar het is wel weer iets waar we mee experimenteren. En - dat is ook geen geheim - we gaan op een gegeven moment ook iets doen met parkeertarieven. Bijvoorbeeld dat het parkeren volledig gratis is als je in het daluur komt, maar dat je wel iets moet betalen als je langer blijft dan twee uur op piekmomenten. Dan zul je ook zien dat zo’n park-and-ride weer heel snel voller wordt’’, verwacht hij.

    Dit zal overigens niet op de korte termijn gebeuren, aangezien dat grote gevolgen heeft voor de omringende wijken. ,,In theorie kunnen wij dat morgen al invoeren. Maar dat is natuurlijk niet zo, want dat heeft impact op de hele gemeente. Dus er moet eerst een plan voor komen met de gemeente.’’

    Het zou ook voor verlichting op de weg kunnen zorgen. ,,Misschien is het verstandig om bijvoorbeeld op zaterdagmiddag tussen 11.00 uur en 15.00 uur uur iets te doen op dat gebied. Dat is iets waar we in de toekomst gewoon naar moeten kijken. Want ik heb liever vijftien miljoen bezoekers over vijf jaar die een klein beetje betalen voor het parkeren, dan twintig miljoen bezoekers die allemaal gratis parkeren en eigenlijk niks uitgeven.’’ Overigens hebben de meeste malls van Westfield sowieso twee uur gratis parkeren. ,,En nog eens twee uur extra als bezoekers loyalty members zijn. Dat betekent dat je gemiddeld eigenlijk gewoon nooit betaalt.’’

    Nike én andere buitenlandse retailer
    Ook de komende jaren lijken er goed uit te zien. ,,Twee echt grote retailers die met ons begonnen zijn in 2021 hebben een nieuw contract met ons afgesloten voor een grotere unit. De ene is Nike, die bijna gaat verdubbelen. De andere is getekend, maar kunnen we nu nog niks over communiceren. Maar je ziet dat retailers hier komen met een nieuw concept en beginnen met een redelijk bescheiden footprint, en nu zeggen: ‘Hé, hier zit meer in, ik wil het verdubbelen.’ Dat is tof.’’

    Daarnaast ziet de directeur ook dat een aantal retailers die voorheen niet echt geïnteresseerd waren in de Mall, nu toch vragen of er nog plek is. ,,Binnen een maand of drie kunnen we ook echt een hele mooie naam aankondigen van een buitenlandse retailer die hier met een groot concept komt.”
  4. forum rang 8 Branco P 24 januari 2024 09:56
    quote:

    !@#$!@! schreef op 18 januari 2024 09:36:

    www.reuters.com/markets/us/us-retail-...

    Online sales advanced 1.5%. Shopping has moved to online vendors and away from the traditional brick-and-mortar retailers, a trend that accelerated during the pandemic.

    Tov 0.6% retail sales groei. Dus het marktaandeel van online blijft kennelijk groeien in de VS.
    ja, maar wel groei over de hele linie, dus ook in de winkels. En de beste retailers hebben een multi channel strategie, dus dat onderscheid tussen online en offline is achterhaald want het ene kan niet zonder het ander bij de meeste retailers.
  5. forum rang 7 HCohen 24 januari 2024 10:41
    quote:

    Branco P schreef op 24 januari 2024 09:56:

    [...]

    ja, maar wel groei over de hele linie, dus ook in de winkels. En de beste retailers hebben een multi channel strategie, dus dat onderscheid tussen online en offline is achterhaald want het ene kan niet zonder het ander bij de meeste retailers.
    Eens.

    Interessant te zien in URW's EU impact studie dd 15 januari;
    URW(Westfield) is een omnichannel brand wat blijkt uit het onderzochte gegeven dat 70% van URW's bezoekers omnichannel consumers zijn (obv 2021 URW Shopping Behaviour Study – Online/Offline).
    cdn.urw.com/-/media/Corporate~o~Sites... , Pag 15
  6. forum rang 6 Lamsrust 24 januari 2024 10:57
    Op basis van onderstaande citaten uit het AD artikel heeft de MotN dus (i) een LfL huurgroei die hoogstwaarschijnlijk boven de inflatie uitgaat, (ii) afnemende leegstand en in combinatie met dalende marktrentes waarschijnlijk (iii) een lagere niy en dus een toename van de taxatiewaarde.

    Indien dit fenomeen zich over de gehele EU en UK Westfield flagship portfolio voordoet, dan zou de LTV voor het eerst sinds tijden weer eens kunnen dalen door stijgende taxatiewaarden. maar wellicht is dat al ingeprijsd met de koersstijging van E 45 naar E 65.

    AD:
    En ook over de huurinkomsten heeft Hoeksema niet te klagen. ,,We zitten gewoon ruimschoots boven het plan dat we gesteld hadden voor de opening. Het derde jaar is qua huurgroei beter dan we verwacht hadden.’’ De omzet van de ondernemers in het winkelcentrum nam ook toe. Volgens hem boekten die gemiddeld rond de 15 procent omzetgroei.
    Twee echt grote retailers die met ons begonnen zijn in 2021 hebben een nieuw contract met ons afgesloten voor een grotere unit. De ene is Nike, die bijna gaat verdubbelen. De andere is getekend, maar kunnen we nu nog niks over communiceren. Daarnaast ziet de directeur ook dat een aantal retailers die voorheen niet echt geïnteresseerd waren in de Mall, nu toch vragen of er nog plek is.
  7. forum rang 7 HCohen 24 januari 2024 11:57
    Mogelijke catalyst waarom de koers vandaag zo fijn plust(meer dan peers + grootste stijger in de CAC40);

    Exane BNP Paribas verhoogt het advies URW naar 'outperform met koersdoel 80 E.
    Exane BNP Paribas a refait le point sur le compartiment en passant à 'surperformer' sur URW, tout en visant un cours de 80 euros.
    www.boursier.com/actions/actualites/n...
    Publié le 24/01/2024
  8. matin 24 januari 2024 11:59
    Mooi geluid Lamsrust,

    Maar ik denk dat het nog niet is ingeprijsd. Zeker niet met de ingehouden winst dit jaar en de oplevering van meerdere projecten,
    met als belangrijkste Hamburg.

    Met een rente die daalt, zie ik toch URW richting de € 80 gaan

    En de WPA voor 2023 tussen de € 9.80 en de € 9.90
  9. forum rang 6 !@#$!@! 24 januari 2024 13:22
    quote:

    Branco P schreef op 24 januari 2024 09:56:

    [...]

    ja, maar wel groei over de hele linie, dus ook in de winkels. En de beste retailers hebben een multi channel strategie, dus dat onderscheid tussen online en offline is achterhaald want het ene kan niet zonder het ander bij de meeste retailers.
    Niet achterhaald. Immers minder winkelomzet is minder hoge huren. Ook al zullen de grote retailers altijd op multi channel inzetten.
  10. forum rang 6 Lamsrust 24 januari 2024 15:21
    quote:

    matin schreef op 24 januari 2024 11:59:

    Mooi geluid Lamsrust,

    Maar ik denk dat het nog niet is ingeprijsd. Zeker niet met de ingehouden winst dit jaar en de oplevering van meerdere projecten,
    met als belangrijkste Hamburg.

    Met een rente die daalt, zie ik toch URW richting de € 80 gaan

    En de WPA voor 2023 tussen de € 9.80 en de € 9.90
    Dat lijkt me nog heel conservatief. Indien de taxatiewaarden van de EU en UK flagship portfolio stabiliseren, impliceert dit dat de NTA per aandeel van EUR 116,40 per ultimo juni 2023 de absolute bodemwaarde wordt. Immers bij berekening van de NTA wordt aan de goodwill en het Westfield merk nul waarde toegekend en wordt alvast rekening gehouden met toekomstige capital gains tax op panden waarvoor het REIT regime niet geldt, zoals bijvoorbeeld voor de MotN. Wel dient m.i. nog een afslag op de US flagship portfolio te worden genomen. Indien we die waarderen op dezelfde niy als de EU/UK portfolio van 5.2% dan moet er nog EUR 1.25 mrd op worden afgewaardeerd, i.e. EUR 9 per aandeel. Hier staat tegenover EUR 4 winstinhouding over H2, 2023 waardoor we op een bodemwaarde komen van plm. EUR 110 per ultimo 2023. Dit is ook meteen mijn langjarig koersdoel, zeg eind 2025.
  11. matin 24 januari 2024 15:46
    Ga jij dan verkopen of lange calls schrijven of simpelweg gewoon houden voor het dividend?
  12. forum rang 6 Lamsrust 24 januari 2024 16:13
    quote:

    matin schreef op 24 januari 2024 15:46:

    Ga jij dan verkopen of lange calls schrijven of simpelweg gewoon houden voor het dividend?
    Daar kan ik nu nog niets over zeggen aangezien dit van legio factoren afhankelijk is, i.e. wat wordt het toekomstige verdienmodel van URW, wat is het dividendbeleid en welke andere opties zijn er in de markt. Momenteel zijn ASR/NN/Aegon ook prachtige dividendbeleggingen en wellicht zijn er tot ook weer andere deep value investments dan URW nu.
    Eerst maar eens wat bijkopen op een eerste dip richting E 55, als die nog komt.
  13. forum rang 6 !@#$!@! 24 januari 2024 16:46
    quote:

    Lamsrust schreef op 24 januari 2024 15:21:

    [...]
    EUR 110 per ultimo 2023. Dit is ook meteen mijn langjarig koersdoel, zeg eind 2025.
    Dan moet wel de rente verder dalen vanaf de huidige niveau's. (wat ik persoonlijk wel aannemelijk vind)

    Immers lijkt mij niet dat men tevreden zal zijn met een dividendrendement onder de 6% als met 4% op de obligaties kan vangen. Die zal op de huidige niveau's toch wel tegen de 8% zijn waardoor je niet veel hoger dan €80 komt op de langere termijn. (na verkopen VS en aflopen rentehedge)
  14. forum rang 6 Lamsrust 24 januari 2024 17:12
    quote:

    !@#$!@! schreef op 24 januari 2024 16:46:

    [...]

    Dan moet wel de rente verder dalen vanaf de huidige niveau's. (wat ik persoonlijk wel aannemelijk vind)

    Immers lijkt mij niet dat men tevreden zal zijn met een dividendrendement onder de 6% als met 4% op de obligaties kan vangen. Die zal op de huidige niveau's toch wel tegen de 8% zijn waardoor je niet veel hoger dan €80 komt op de langere termijn. (na verkopen VS en aflopen rentehedge)
    Het rendement op topkwalitateit vastgoed (na leverage) bedraagt (veel) minder dan 8%. Kijk maar naar het verleden bij URW. Toen bedroeg het dividend E 10 en de koers was E 200. Ook WDP biedt momenteel niet meer dan 5% dividendrendement. Voorwaarde voor mijn koersdoel van E 110 is wel dat de LTV dan minder dan 40% bedraagt en de portfolio bestaat uit flagships met gemiddelde leegstand van < 5% en positieve LfL huurgroei > inflatie. Vooral bij de US flagships zijn nog wat slagen te maken alvorens de gemiddelde leegstand onder de 5% zit.
  15. forum rang 6 !@#$!@! 24 januari 2024 18:54
    Je kijkt waarschijnlijk naar de periode dat we negatieve rentes hadden? Dat geld nu niet meer, vandaar mijn opmering.
    Van WDP (ken ik verder niet) ligt het er ook aan hoeveel ze van de FFO uitkeren. Mac en SPG hebben ook een stuk lager dividend rendement, maar keren ook een stuk minder van hun FFO uit. (zie eerdere post in draadje vorig jaar).

    www.eurocommercialproperties.com/fina...
    In de jaren '90 was 8% heel normaal. Door de vastgoedhype na 2000 werd dat pas lager tot aan de GFC van 2009.

    Plus de eisen die jij noemt zijn ook een big if en tot nu toe niet aanwezig.
  16. forum rang 6 Lamsrust 24 januari 2024 21:14
    quote:

    !@#$!@! schreef op 24 januari 2024 18:54:

    Je kijkt waarschijnlijk naar de periode dat we negatieve rentes hadden? Dat geld nu niet meer, vandaar mijn opmering.
    Van WDP (ken ik verder niet) ligt het er ook aan hoeveel ze van de FFO uitkeren. Mac en SPG hebben ook een stuk lager dividend rendement, maar keren ook een stuk minder van hun FFO uit. (zie eerdere post in draadje vorig jaar).

    www.eurocommercialproperties.com/fina...
    In de jaren '90 was 8% heel normaal. Door de vastgoedhype na 2000 werd dat pas lager tot aan de GFC van 2009.

    Plus de eisen die jij noemt zijn ook een big if en tot nu toe niet aanwezig.
    Nee, ik kijk naar de periode 2014 - 2017 de jaren voor de Westfield overname. De rentes waren toen niet negatief, maar URW had toen een lage leegstand, lage LTV en hoge LFL huurgroei op haar Europese portfolio.
  17. forum rang 6 !@#$!@! 24 januari 2024 23:50
    In 2014 was de 10 jaars 1,5% en ging toen al richting de 0%. In 2016 zelfs al even negatief. (0,4% in 2017)
    De 5 jaars (volgens mij veel gebruikt voor REITS?) was heel 2016/2017 al negatief.
    Dat waren ook de jaren dat TINA het leven begon te zien ;-)

    Ja, jou variabelen zijn idd ook enorm belangrijk. Ik heb voor ECP berekend dat door de hogere rentes de DIR(FFO) de komende 5 jaar niet stijgt als de huren 3% per jaar stijgen. Zelfs iets daalt tov dit jaar.
    Nu heeft URW een betere hedge, maar jaartje later zal denk ik voor URW hetzelfde gaan gelden. (Aannemende dat de lange rente op dit niveau blijft (4% voor URW dus).
    Dan zelfs bij huurgroei geen dividend groei door de hogere rentes. Ook dat zal een premie vragen.
371 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 19 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    4. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    5. Besi €2,15 ex-dividend
    6. Fugro €0,40 ex-dividend
    7. Heineken €1,04 ex-dividend
    8. Vastned €1,28 ex-dividend
    9. CTP €0,275 ex=dividend
    10. EU consumentenvertrouwen april (definitief)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht