Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,620
  • Verschill

    0,000 0,00%
  • Volume

    291.496 Gem. (3M) 302,1K
  • Bied

    5,620  
  • Laat

    5,770  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom januari 2024

1.057 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 53 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Biofoed 30 januari 2024 11:09
    quote:

    marathon 11 schreef op 30 januari 2024 10:52:

    En weer in de min!!! Hahaha wat een circus toch daar bij TomTom
    Dan kan die "tweedelijns" die zojuist waarschijnlijk 50.000 stuks op €6,50 heeft verkocht weer goedkoper terugkopen, ze moeten ook op de kleintjes letten...
  2. Koos99 30 januari 2024 11:39
    Een belangrijke reden dat Tomtom er structureel slecht bij ligt, en waarom ze vandaag dalen zijn de vooruitzichten voor de EV markt. Vandaag kwam er een bericht op Bloomberg over Volkswagen

    Volkswagen AG is pushing back plans to seek outside investors for its battery unit after slower demand for electric vehicles dims prospects for the business, with the industry facing an increasingly daunting reality in the EV transition. 
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 30 januari 2024 13:13
    Louwman & Parqui; Sinds 2022 is het bedrijf verantwoordelijk voor de distributie van het Chinese elektrische automerk BYD en verzorgt het ook lease, financieringen en logistieke diensten. (Wikipedia)

    Betaalbare SUV die bestverkochte auto van Nederland beconcurreert smaakt naar meer

    Na de Seal, die de concurrentie aangaat met de Tesla Model 3, vond het Chinese BYD dat ook de Tesla Model Y een concurrent verdient. Dat is de BYD Seal U. Deze familie-SUV is een fractie goedkoper dan de Model Y, vorig jaar nog de meest verkochte auto van Nederland.

    Er komen steeds meer Chinese automerken deze kant op. Sommige zijn wellicht een eendagsvlieg, maar BYD behoort tot de serieuze kanshebbers. Niet alleen omdat de producten van dit merk goed in elkaar zitten en aantrekkelijk geprijsd zijn, maar ook doordat BYD in Nederland en andere Europese landen wordt geïmporteerd door bedrijven met een indrukwekkend track record. Hier is dat Louwman & Parqui, al decennialang bekend als importeur van onder meer Toyota en Lexus.

    BYD is bovendien niet zomaar een van de vele Chinese autofabrikanten. Het merk begon in 1995 met het maken van accu’s, onder meer voor de iPhone van Apple. De fabrikant is blijkbaar zo goed in het ontwikkelen en produceren van batterijen dat alle in China geproduceerde Tesla’s tegenwoordig ook al een BYD-accu aan boord hebben. Door de wereldwijd verkochte accu’s wordt zoveel geld verdiend dat het voortbestaan van het bedrijf gegarandeerd is. En dat is iets wat niet van alle Chinese merken gezegd kan worden.

    Warren Buffett
    Superbelegger Warren Buffett zag in 2008 al wat in BYD en dat had hij goed gezien, want anno 2023 stond het bedrijf voor het eerst in de top 10 van grootste automerken ter wereld.

    www.ad.nl/auto/betaalbare-suv-die-bes...

    BYD dreigt een bedreiging te worden voor de klantenpartners van tomtom.
    Mits ze een stevig percentage afsnoepen van de autoverkoop.
  4. forum rang 4 Straddleman 30 januari 2024 14:17
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 30 januari 2024 13:38:

    Ik zit al een lange tijd met een vraag.
    Is het aannemelijk dat er posters zijn die vanuit beroepsmatigheid met een bepaald belang dagelijks veelvuldig negatief getinte berichten plaatsen?
    Of ben ik de enige die met deze vraag rondloopt?!
    Je dicht dit theekransje te veel waarde toe.
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 30 januari 2024 14:51
    Renault schrapt beursplannen voor elektrische tak Ampere

    Renault schrapt zijn plannen voor een beursgang van elektrische auto- en softwaredivisie Ampere. Volgens het Franse autoconcern zitten beleggers momenteel namelijk niet echt te wachten op investeringen in een dergelijk bedrijf als gevolg van een afgezwakte vraag naar elektrische voertuigen.

    De beursgang van Ampere is al een keer uitgesteld nadat de vraag naar het elektrische model Mégane E-tech lager uitviel dan verwacht. Maar de laatste tijd lijken de marktomstandigheden nog ongunstiger geworden. De algehele markt voor elektrische auto’s kampt met een zwakkere vraag door de hoge inflatie en lagere subsidies.

    Het schrappen van de beursgang van Ampere komt minder dan een week nadat rivaal Tesla waarschuwde voor een lagere verkoopgroei. Branchegenoot Polestar kondigde vorige week daarnaast een reorganisatie aan, waardoor 450 mensen moeten vertrekken. Het Zweedse bedrijf van Volvo legde hiervoor ook de schuld bij ‘uitdagende marktomstandigheden’, nadat het afgelopen jaar al minder auto’s verkocht dan verwacht.

    www.nd.nl/varia/varia/1210293/renault...
  6. forum rang 4 Jaap 30 januari 2024 14:53
    quote:

    Straddleman schreef op 30 januari 2024 14:17:

    [...]

    Je dicht dit theekransje te veel waarde toe.
    Jouw opmerking is een belediging en minachting naar het hele forum hier.
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 30 januari 2024 14:54
    Volkswagen doet het niet slecht in China. Maar met TT in de auto?

    Chinezen keuren EV's van Volkswagen geen blik waardig, maar toch rinkelt de kassa onophoudelijk.

    Geen Chinees wil een elektrische Volkswagen, maar toch gaat het prima.

    De verkopers van Volkswagen Group China hebben overuren gedraaid in 2023. Op dat kleine hoekje na waar de elektrische ID-modellen stonden.

    Over Volkswagens avonturen in China kun je een positief verhaal schrijven en een negatief verhaal. Positieve kant: het merk verkoopt prima in de grootste automarkt van de wereld. Volkswagen Group China (waartoe ook SAIC en FAW behoren) wist 3,236 miljoen auto’s te verkopen in 2023. Dat was goed voor een tweede plaats. Alleen BYD verkocht meer auto's.
    Geen Chinees wil een elektrische Volkswagen, maar toch gaat het prima

    China wil geen ID.7
    Het negatieve verhaal draait om elektrische auto’s. Want de Chinezen keuren de ID-modellen van Volkswagen geen blik waardig. In 2023 verkocht Volkswagen ongeveer 155.000 ID-modellen. Dat is minder dan niche-merk Nio (160.000) en veel minder dan Tesla (600.000). Bij ons onbekende Chinese merken doen het ook beter: GAC Aion deed 480.000 auto's, Li Auto 370.000. Dieptepunt voor Volkswagen was de pre-order van de ID.7, de teller stond 72 uur nadat de orderboeken opengingen op 300 stuks ...

    www.autoreview.nl/nieuws/id/33842/gee...
  8. forum rang 4 Jaap 30 januari 2024 15:23
    quote:

    Biofoed schreef op 30 januari 2024 11:09:

    [...]

    Dan kan die "tweedelijns" die zojuist waarschijnlijk 50.000 stuks op €6,50 heeft verkocht weer goedkoper terugkopen, ze moeten ook op de kleintjes letten...
    De 2e lijn levert volgens mij na sluiting van de beurs aandelen in op basis van de gewogen gemiddelde dag aandeelprijs + 0.5 procent erbij.
    2e lijn verkoopt niet via de beurs.
  9. forum rang 4 Jaap 30 januari 2024 15:44
    Maar het leukste bericht kwam toch van SimonCA, die met het bericht kwam dat Overture alle open data van Google over buildings heeft geintegreerd in Overture Maps.

    Zie zijn post op 06.17 uur 30 januari hier op dit forum!
  10. Lionfart 30 januari 2024 17:16
    Peugeot gaat ChatGPT integreren in spraakassistent voor auto's

    Daan van Monsjou
    Redacteur

    Feedback • 30-01-2024 15:19
    Peugeot wil ChatGPT als eerste Stellantis-merk integreren in de ingebouwde spraakassistent van zijn auto's. Dat bevestigt het bedrijf op dinsdag. Peugeot begint in eerste instantie met een pilot in vijf landen en stelt het AI-model vanaf de tweede helft van dit jaar breder beschikbaar.

    Moederbedrijf Stellantis zegt dat ChatGPT wordt toegevoegd aan de i-Cockpit van 'alle Peugeot-voertuigen', waaronder de nieuwe E-3008-EV. Dat geldt zowel voor de personenauto's als de bedrijfswagens van de fabrikant, meldt Stellantis in een persbericht. Het bedrijf begint daarmee in eerste instantie in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje, schrijft persbureau Reuters. Vanaf de tweede helft van dit jaar wordt de dienst 'breder' uitgerold.

    OpenAI's ChatGPT-model wordt in Peugeot-voertuigen gebruikt voor de ingebouwde OK Peugeot-spraakassistent. Gebruikers kunnen die assistent verbaal vragen stellen, waarna ChatGPT een antwoord genereert. Volgens Stellantis kan de assistent antwoord geven op uiteenlopende vragen. Zo kunnen gebruikers de spraakassistent bijvoorbeeld vragen naar bezienswaardigheden in een stad en deze vervolgens automatisch instellen in het navigatiesysteem van de auto.

    Ook automaker Volkswagen zei onlangs ChatGPT te integreren in de spraakassistent van zijn auto's. Dat moet medio dit jaar gebeuren. Mercedes-Benz begon vorig jaar al een ChatGPT-pilot in de Verenigde Staten. Peugeot wordt het eerste Stellantis-merk dat ChatGPT gaat gebruiken. Stellantis deelt nog geen plannen voor zijn overige merken, waaronder bijvoorbeeld Alfa Romeo, Citroën, Fiat en Opel vallen.
    tweakers.net/nieuws/218118/peugeot-ga...
  11. forum rang 4 Jaap 30 januari 2024 17:27
    Ik meen een eerder bericht gelezen te hebben dat DS daar ook mee bezig is. Die kan je ook downloaden voor je DS auto, model na 2022, maar kan nu alleen als je wordt gevraagd door DS om mee te doen.
  12. Biofoed 30 januari 2024 17:29
    quote:

    Jaap schreef op 30 januari 2024 15:23:

    [...]

    De 2e lijn levert volgens mij na sluiting van de beurs aandelen in op basis van de gewogen gemiddelde dag aandeelprijs + 0.5 procent erbij.
    2e lijn verkoopt niet via de beurs.
    Zie hieronder het verschil tussen de betaalde inkoopprijzen 2e lijn en de slotkoers. Indien je het gemiddelde verschil van €0,061 met 250.000 vermenigvuldigt is het een leuk winstje als je elke dag slim terug koopt (laat kopen).

    Misschien (weer) te ver gezocht maar er is geen enkele melding van de "grootaandeelhouders" of founders. Het kan natuurlijk zijn dat de grootaandeelhouders allemaal heel ver van de meldingsgrenzen af zitten, maar als je op dezelfde dag verkoopt aan de inkoper en terugkoopt op de beurs hoef je geen melding te doen toch?

    Dit zijn de koersen:
    22-1-24 Inkoop 2e lijn €6,390 - Slot €6,45 Verschil Inkoop - Slotkoers €-0,060
    23-1-24 Inkoop 2e lijn €6,458 - Slot €6,425 Verschil Inkoop - Slotkoers €0,033
    24-1-24 Inkoop 2e lijn €6,505 - Slot €6,500 Verschil Inkoop - Slotkoers €0,005
    25-1-24 Inkoop 2e lijn €6,516 - Slot €6,45 Verschil Inkoop - Slotkoers €0,066
    26-1-24 Inkoop 2e lijn €6,397 - Slot €6,38 Verschil Inkoop - Slotkoers €0,017
    Opgeteld is het verschil tussen de inkoop en de slotkoers €0,061 per aandeel
  13. forum rang 6 JustRevisited 30 januari 2024 17:35
    quote:

    Jaap schreef op 30 januari 2024 15:23:

    [...]

    De 2e lijn levert volgens mij na sluiting van de beurs aandelen in op basis van de gewogen gemiddelde dag aandeelprijs + 0.5 procent erbij.
    2e lijn verkoopt niet via de beurs.
    Als je weet dat die [gemiddelde prijs + 0,5%] bijvoorbeeld 6,50 is en de eindveiling is op 6,30. Dan kun je dus gratis en zonder risico 10.000 euro verdienen. Je koopt er gewoon 50.000 voor 6,30 terwijl je weet dat je gegarandeerd 6,50 krijgt op dezelfde avond. Dit kan uiteraard alleen een >5% aandeelhouder en ik zeg niet dat het gebeurt, maar het kán wel. Doe zo’n truc gedurende de aandelen inkoop een stuk of 20 keer en je hebt toch 2 ton gefundeness fressen. In theorie he, ik beschuldig niemand ergens van. Wel is het raar dat de aandelen inkoop liever via lijn 2 koopt in plaats van probeert op daylows ook iets op de beurs weg te schrapen. Tenzij ze denken dat dit op termijn té koersopdrijvend is, óf omdat er gewoon echt iemand is die van stukken af moet, maar voor belangen van individuele aandeelhouders zet je geen aandelen inkoop programma op.
  14. forum rang 6 JustRevisited 30 januari 2024 17:41
    quote:

    Straddleman schreef op 30 januari 2024 14:17:

    [...]

    Je dicht dit theekransje te veel waarde toe.
    Jij ook :)

    Je bent ooit thee zetter, schenker en drinker tegelijk geweest. Was toen “voor de lol”. Je was er maar druk mee, net zoals ik (te druk) No offense dit he. Het maakt me niet uit, ik kan er wel om lachen achteraf hoe serieus iedereen elkaar nam.
  15. forum rang 4 Straddleman 30 januari 2024 17:58
    quote:

    JustRevisited schreef op 30 januari 2024 17:41:

    [...]

    Jij ook :)

    Je bent ooit thee zetter, schenker en drinker tegelijk geweest. Was toen “voor de lol”. Je was er maar druk mee, net zoals ik (te druk) No offense dit he. Het maakt me niet uit, ik kan er wel om lachen achteraf hoe serieus iedereen elkaar nam.
    yep
    was wel lachen toen maar ook toen vond ik dit al een theekransje hoor.
    Met dagdraadjes en een trotse aex notering.
  16. forum rang 8 Wereldbelegger 30 januari 2024 18:11
    Shorters schuiven wat heen en weer.

    TomTom
    Totale netto shortpositie op Jan. 30, 2024: 5.41%
    (van 5,31% naar 5,41%)

    Shortsellpositie Citadel Advisors van 0,71% naar 0,80%
    Shortsellpositie J.P. Morgan Asset Management van 2,25% naar 2,18%

    Eerste Meldingsdatum (boven de 0,50%)
    Meldingsdatum Houdende partij Netto shortpositie
    9-1-2024 Citadel Advisors 0,80%
    22-12-2023 Marchall Wace 0,80%
    24-10-2023 Franklin Templeton Investment Management 0,53%
    19-12-2022 Otus Capital Management 1,10%
    26-8-2021 J.P. Morgan Asset Management 2,18%
    Totaal shortsellpositie (met boven de 0,50% melding): 5,41%

    Totaal aantal aandelen in (gemeld) shortpositie:
    5,41% van 132.366.672* is: 7.161.037 aandelen


    Aantal aandelen in shortpositie van de Free Float* in procenten:
    7.161.037 van 68.371.770* is: 10,47%

    *Totaal aantal uitstaande aandelen waarvan aantal aandelen in Free Float volgens opgave TomTom met meldingsdatum: 31-12-2023

    *Niet geheel onbelangrijk; in het aantal Free Float aandelen zitten ook de 25 grootaandeelhouders (van 0,06% t/m 5,12%) waaronder Teslin en JdMol ieder met 5,12% van het totaal aantal uitstaande aandelen.
  17. Vitavita 30 januari 2024 22:51
    The Case for Collaboration Between OpenStreetMap and Overture Maps

    While the perspectives and priorities of both Overture and OpenStreetMap are different at first sight, mapping industry veteran Marc Prioleau sees multiple ways in which initiatives can collaborate to the spread the word of open mapping data and meet the ever-growing market demands for high-quality mapping data.

    The State of the Map Conference (SotM) is OpenStreetMap’s (OSM) mapping and developing community event. This year's European SoTM event offered an opportunity for this diverse group of individuals to meet and exchange knowledge, experiences, and plans for developing use and improvement of OSM. This article covers a presentation focused on the reason for founding Overture, its goals, and the case for collaboration between Overture and OSM to expand the availability and use of open map data. A video of the presentation can be found here, along with other videos of the event.

    Overture Mapping Foundation’s goal and target audience
    Presenter Marc Prioleau, Overture's Executive Director, has an extensive background in the mapping industry. For example, he worked for Meta, one of the founding companies of the Overture Maps Foundation (Overture) that is now about a year in existence. Overture was founded by Meta, Amazon Web Services, Microsoft, and TomTom as a collaborative effort to develop interoperable open map data as a shared asset that can strengthen mapping services worldwide.

    More specifically, Overture wants to provide mapping data for software developers who build map services or use geospatial data. Because developers who work with mapping data are not necessarily mapping experts, a lot of the complexity that comes with mapping data can taken care of by Overture so that developers can start building mapping applications without having to do with things such as metadata, data preparation or quality testing.

    Mapping data requirements for developers
    Mapping data requirements for building mapping apps have changed significantly in the geospatial industry over the years. Today, developers want high-quality data from multiple providers to build the product they need, while a high-quality data standard improves the functionality of a map. However, for that to happen the data needs to be well-structured and easy to implement.

    To meet these data requirements from developers, Overture defined three components to include in an open mapping data package for developers. First, they want to use the best sources of map data, including crowdsourced, government and AI generated data. Second, that data needs to have market-grade quality and validation to make sure it works well. Finally, developers want the data to come out in a schema that they know is stable and consistent they can build to. At this point in time, Overture has started to release data that is built into a set of six different themes, including Transportation, Places, Buildings, Administrative Boundaries, and Addresses.

    Making the case for collaboration
    The second part of the presentation focused on possible forms of collaboration between OSM and Overture. Prioleau stated he didn’t think Overture was competitive to OSM, as competition assumes scarcity. With no lack of data to be mapped, resources to do so and financial resources to fund both initiatives, he sees no base for competition between Overture and OSM. The goal of a possible collaboration would be to build more high-quality open data that is used by lots of people. With a growing demand for high-quality map data, this is a big challenge, while the timeliness and demands for accuracy, precision and attribution all contribute to a growth in the need for better mapping data.

    Prioleau sees different areas for collaboration between Overture and OSM. While OSM and Overture have different perspectives and priorities, these make for a much richer map. Also, mapping things because the OSM community thinks they’re relevant can become useful to others in the future. He also made a point for Overture being able to increase the usage of open maps in more applications and devices. This in turn will create feedback loops for crowdsourced initiatives to keep a map up-to-date and high-quality, which will eventually lead to more usage of those maps.

    Overture has a lot of technical capability to create new mapping data or make old data open. However, the OSM community needs to decide what to do with that data. Overture intends to build a lot of data validation and QA for the OSM community, but would like to know from them how to use it. Although Overture is a data organization, tooling is needed to help developers validate and adopt the data, which his another possible collaboration form between OSM and Overture.

    Market disruption: positive or negative?
    In the Q&A session after the presentation, Prioleau was asked if he thought Overture would disrupt organizations that form part of the OSM ecosystem and add value to raw OSM data for example by aggregating data, normalizing it and providing services on top of it. While he expects some disruption as a result of Overture, he also noted the initiative would solve a broader problem, as not every single software company has a map data team to provide these services for developers. Overture will be able to do map data formatting and QA checks only once for the entire market, instead of many companies doing this individually for internal usage only.

    www.geoweeknews.com/news/overture-map...
  18. forum rang 6 JustRevisited 30 januari 2024 23:42
    quote:

    Straddleman schreef op 30 januari 2024 17:58:

    [...]

    yep
    was wel lachen toen maar ook toen vond ik dit al een theekransje hoor.
    Met dagdraadjes en een trotse aex notering.
    Je bedoelt yepperdepep

    Ja, ik voel enige gêne voor hoe serieus ik e.e.a. heb genomen hier

    toetsenbordridder-strijdjes tussen jan en alleman en soms met mij in hoofdrol
  19. forum rang 8 Wereldbelegger 31 januari 2024 08:32
    quote:

    Vitavita schreef op 30 januari 2024 22:51:

    The Case for Collaboration Between OpenStreetMap and Overture Maps

    Deel van post weggelaten; zie hierboven.

    Market disruption: positive or negative?
    In the Q&A session after the presentation, Prioleau was asked if he thought Overture would disrupt organizations that form part of the OSM ecosystem and add value to raw OSM data for example by aggregating data, normalizing it and providing services on top of it. While he expects some disruption as a result of Overture, he also noted the initiative would solve a broader problem, as not every single software company has a map data team to provide these services for developers. Overture will be able to do map data formatting and QA checks only once for the entire market, instead of many companies doing this individually for internal usage only.

    www.geoweeknews.com/news/overture-map...
    Absoluut positief verhaal over de mogelijke samenwerking tussen OSM en Overture en wat het kan opleveren voor de toekomst voor vele toepassingen.

    Maar wat heeft de TT-belegger daaraan?
    Gaat TT als één van de vier founders van Overture (een stichting) véél geld verdienen in de toekomst? Waardoor de koers van het aandeel omhoog gaat?

    Ter herinnering:
    TT investeert 'slechts' 3 miljoen per jaar / 20FTE aan dit project.
    Hoeveel procent is dat van het jaarlijkse R&D budget?
1.057 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 53 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. Aperam Q1-cijfers
    3. Bpost Q1-cijfers
    4. Credit Agricole Q1-cijfers
    5. Ontex -Q1-cijfers
    6. Brunel Q1-cijfers
    7. Heijmans €0,89 ex-dividend
    8. VS banengroei en werkloosheid april Banengroei: 243K. Werkloosheid: 3,8%. Uurlonen: +0,3% MoM volitaliteit verwacht
    9. VS inkoopmanagersindex diensten S&P april (def)
    10. VS Inkoopmanagersindex diensten ISM april (def)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht