Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,805
  • Verschill

    -0,010 -0,17%
  • Volume

    19.521 Gem. (3M) 281,8K
  • Bied

    5,785  
  • Laat

    5,805  
+ Toevoegen aan watchlist

Waar is toch de beurslieveling?

94 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 juli 2011 12:32
    Wie zegt dat de zoon dan Harold zelf ook niet nog ff 3% heeft gekocht met het geld van Harold.
    Dan heeft Cyrte ook niets meer in te brengen.
  2. [verwijderd] 27 juli 2011 12:44
    Ik schat dat meer dan 95 % van de TomTom aandeelhouders met de nadruk op aandeelhouders in verhouding met het geinvesteerde kapitaal diep in de verliezen zit.
  3. [verwijderd] 27 juli 2011 12:46
    quote:

    BWR schreef op 27 juli 2011 12:44:

    Ik schat dat meer dan 95 % van de TomTom aandeelhouders met de nadruk op aandeelhouders in verhouding met het geinvesteerde kapitaal diep in de verliezen zit.
    Goh helderziend?
    Gek he?
  4. [verwijderd] 27 juli 2011 12:49
    quote:

    Guppie59 schreef op 27 juli 2011 12:20:

    Volgens mij zat of zit er iemand van Cyrte/Janivo in het bestuur of commisaris..dus je bent alleen een beetje bijdehand bezig
    Volgens jou. En wat jij denkt of vindt is dus vast en zeker waar.

    Met je bewering dat het bestuur meer dan 50% heeft, zit je fout. Dat is niet erg. Iedereen vergist zich weleens. Maar een ander de les lezen dat 'ie zich niet verdiept heeft in TT, slaat dus ook op jezelf. Want deze info staat gewoon op de TT-site.
    Je kakelt dus maar wat. Ook helemaal niet erg. Kippen zonder kop verrijken de kleurenrijkdom van een forum.
  5. [verwijderd] 27 juli 2011 12:52
    quote:

    *Joris* schreef op 27 juli 2011 12:46:

    [...]
    Goh helderziend?
    Gek he?
    Misschien nog jongens/meiden met derivaten die er op verdienen of weinig verliezen door beschermingsconstructies, of de bekende shorters die er echt aan verdienen zoals mogelijk Silver Suchs.
  6. [verwijderd] 27 juli 2011 12:57
    quote:

    marQant schreef op 27 juli 2011 12:49:

    [...]
    Volgens jou. En wat jij denkt of vindt is dus vast en zeker waar.

    Met je bewering dat het bestuur meer dan 50% heeft, zit je fout. Dat is niet erg. Iedereen vergist zich weleens. Maar een ander de les lezen dat 'ie zich niet verdiept heeft in TT, slaat dus ook op jezelf. Want deze info staat gewoon op de TT-site.
    Je kakelt dus maar wat. Ook helemaal niet erg. Kippen zonder kop verrijken de kleurenrijkdom van een forum.

    Het bestuur heeft zeker meer dan 50%.
    Was toch pas nog een melding van een uitbreiding van de aandelen van het bestuur.
  7. [verwijderd] 27 juli 2011 13:02
    De koers is bijna een kwart lager dan het goedkoopste claimrecht bij de emissie 5 om 8.

    Oh ja reken maar niet op H.Goddijn die hield zijn mond zelfs toen de koers op 2,40 stond.

    Hij placht immers te zeggen : oh ja de koers, daar kan ik niets mee, daar kan ik niets aan doen.
  8. [verwijderd] 27 juli 2011 13:21
    quote:

    Guppie59 schreef op 27 juli 2011 13:03:

    "Error 404, pagina niet gevonden
    De pagina waarom u heeft gevraagd kon niet worden gevonden.

    Een mogelijkheid is dat het artikel niet langer bestaat; een andere mogelijkheid is dat u de URL foutief heeft opgegeven."

    Erg bijdehand ja ... een lege url geven.

  9. [verwijderd] 27 juli 2011 13:26
    quote:

    marQant schreef op 27 juli 2011 13:21:

    [...]

    "Error 404, pagina niet gevonden
    De pagina waarom u heeft gevraagd kon niet worden gevonden.

    Een mogelijkheid is dat het artikel niet langer bestaat; een andere mogelijkheid is dat u de URL foutief heeft opgegeven."

    Erg bijdehand ja ... een lege url geven.

    Dat is raar want ik heb hem net nog geopend zonder problemen en nu lukt het niet meer.
  10. [verwijderd] 27 juli 2011 13:27
    Belangrijke deelnemers aan de emissie zijn investeerder Cyrte Investments, waarin verzekeraar Delta Lloyd een meerderheidsbelang heeft, en Janivo, één van de grootste beleggingsmaatschappijen in Nederland die in privé-eigendom is. Janivo krijgt in ruil voor het belang ook een commissariszetel. Die wordt ingenomen door Joost Tjaden.

    In dit geval zat..want deze persoon is weer weg..

  11. [verwijderd] 27 juli 2011 13:30
    quote:

    Guppie59 schreef op 27 juli 2011 13:27:

    Belangrijke deelnemers aan de emissie zijn investeerder Cyrte Investments, waarin verzekeraar Delta Lloyd een meerderheidsbelang heeft, en Janivo, één van de grootste beleggingsmaatschappijen in Nederland die in privé-eigendom is. Janivo krijgt in ruil voor het belang ook een commissariszetel. Die wordt ingenomen door Joost Tjaden.

    In dit geval zat..want deze persoon is weer weg..
    En om wat voor reden.
    Omdat deze persoon het belangrijker vond om zich zelf te verrijken ten kosten van het bedrijf dat zijn salaris betaalde.
  12. [verwijderd] 27 juli 2011 13:32
    quote:

    *Joris* schreef op 27 juli 2011 13:30:

    [...]
    En om wat voor reden.
    Omdat deze persoon het belangrijker vond om zich zelf te verrijken ten kosten van het bedrijf dat zijn salaris betaalde.

    paste hij toch goed bij Goddijn die is er ook niet slechter van geworden :)
  13. [verwijderd] 27 juli 2011 13:38
    HET ZWIJGEN VAN JOOST TJADEN

    Joost Tjaden, voormalig directeur van het investeringsfonds Janivo van de familie De Pont, zakt langzaam weg in het drijfzand van de vastgoedfraude.

    Museum De Pont in Tilburg

    Vorig jaar juli stapte Joost Tjaden totaal onverwacht op als commissaris bij mobiele navigatiebedrijf TomTom. De directeur van het investeringsfonds Janivo, dat aandeelhouder is in TomTom, was betrokken bij de vastgoedfraude-affaire rond Bouwfonds en het Philips Pensioenfonds. Volgens het Financieele Dagblad is dat geweest omdat Tjaden werd betaald door hoofdverdachte Jan van Vlijmen. Het FD sprak met meerdere (anonieme) bronnen die onafhankelijk van elkaar stellen dat Tjaden deze betalingen voor zijn werkgever had verzwegen.

    Janivo is het investeringsfonds van de familie De Pont. Pater familias Jan de Pont boekte zakelijke successen door in 1956 het directeurschap van AGAM, de importeur van het Duitse automerk Mercedes Benz, op zich te nemen en enkele jaren later het bedrijf over te nemen.
    Tjaden werkte sinds 1993 voor Janivo. Janivo was onder andere grootaandeelhouder van Quotemedia, de uitgever van het zakenblad Quote dat, geheel tegen de wens van de werkgever van Tjaden, de familie De Pont elk jaar op de Quote 500 rijkenlijst plaatste.
  14. [verwijderd] 27 juli 2011 13:39
    quote:

    mps schreef op 27 juli 2011 12:57:

    Het bestuur heeft zeker meer dan 50%.
    Was toch pas nog een melding van een uitbreiding van de aandelen van het bestuur.
    Kletskoek. Bestuur heeft zichzelf beloond met een pakket opties.

    Mochten die ooit ingeruild worden voor aandelen dan is het nog zeer de vraag of het bestuur daarmee boven de 50% aandelenbezit komt.
    Punt is namelijk dat de emissie destijds alleen mogelijk was met een flinke deelneming door Cyrte/Janivo. Die hadden als voorwaarde dat het bestuur de meerderheid in aandelenbezit moest prijsgeven. Daar is Gordijn cs knarsetandend mee akkoord moeten gaan.
    Hieruit mag je de consclusie trekken dat zolang Cyrte/Janivo als waakhond deelnemen het bestuur geen meerderheid in aandelen zal verwerven.

    Andere conclusie wellicht ... als Cyrte/Janivo hun deelneming afbouwen/overdragen vrees ik voor het voortbestaan van een zelfstandig TT.

  15. [verwijderd] 27 juli 2011 13:58
    quote:

    Guppie59 schreef op 27 juli 2011 13:26:

    www.telegraaf.nl/dft/4162384/__Voorra...
    "De vier oprichters van TomTom, waaronder topman Harold Goddijn en zijn vrouw, nemen €169,3 miljoen van de claimemissie voor hun rekening. Toch zien zij hun gezamenlijke meerderheidsbelang van 51,5% terugvallen naar ongeveer 47,2%."

    Een bericht van twee jaar terug. Er had in de tussentijd van alles kunnen veranderen.

    Maar waarom kijk je niet gewoon op de site van TT of als je die info niet vertrouwt naar de info op de AFM-site. Overal staat dat het bestuur <50% aandelenbezit heeft. Is het nou zo moeilijk om dat te erkennen?

    Overigens vind ik het aandelenbezit niet zo belangrijk. TT hangt momenteel groggy in de touwen. Dát is belangrijk. En nog belangrijker ... of een wederopstanding nog mogelijk is.
    Op huidig omzet- en winstniveau is de zaak nog gezond. Maar blijft dat zo? De zware impairmentlast op TA, is een onverhalen waarschuwing dat de toekomstige winstbijdrage van deze voormalige kaartenmaker vér achterblijft bij de verwachtingen. Dat is écht een verontrustend signaal, waar analisten merkwaardig genoeg nauwelijks aandacht aan schenken.
  16. [verwijderd] 27 juli 2011 13:58
    Dit verhaal over Joost Tjaden kan amper nieuw zijn, al vaak gepost hier.

    Een van de voorwaarden voor de deelneming was dat Janivo een commissaris mocht leveren. Ik weet niet of zo'n constructie gebruikelijk is, maar als commissaris (toezichthouder) wil je het liefst 'de beste man op de juiste plaats', in plaats van iemand die een oogje in het zeil houdt namens een grote aandeelhouder.

    Interessant in dezen is dat Janivo grootaandeelhouder was van TeleAtlas. Er werd zelfs gefluisterd dat zij Garmin, Google en TomTom tegen elkaar hebben opgestookt om zoveel mogelijk te bieden voor TeleAtlas, omdat degene die de kaarten bezit de toekomst heeft.

    Die biedingenstrijd is ‘gewonnen’ door TomTom, en die hebben zich daar danig in verslikt. Janivo was de lachende derde, en ook de toenmalige directeur van TeleAtlas die er vele miljoenen mee verdiende en nu een ‘directiefunctie zonder portefeuille’ heeft naast Goddijn en Wyatt.

    Dus TomTom is zowat bezweken door de dure overname van TeleAtlas en Janivo had er alleen maar profijt van (honderden miljoenen). En op het moment dat TomTom de last echt niet meer kan dragen, kon Janivo ze met datzelfde geld weer een participatie opbouwen in TomTom, met een commissaris (die nu weg is op verdenking betrokkenheid bouwfraude). En ze hebben Goddijn dus ook in de macht, want uiteindelijk bepalen zij wat er met TomTom gebeurt.

    Gelukkig kunnen we van Janivo, dat er voor meer dan 4 euro in zit, wel verwachten dat ze er zoveel mogelijk voor zichzelf uit willen halen en dat ze weten hoe verschillende partijen bespeeld moeten worden om zoveel mogelijk voor tomtom en de kaarten te betalen.

    Verder is natuurlijk een joint venture ook mogelijk. Zou zelfs erg interessant zijn.

    De Rabo geeft trouwens aan dat de groei onderdelen (zoals software) met 12% moeten groeien om de daling in PND op te vangen. En die 12% is nu 9%.

    Die lijkt me geen punt van directe zorg. Bij de Rabo hebben ze gewoon wat lijnen getrokken. (trends geëxtrapoleerd). Maar we weten ook dat dit najaar navigatie voor Android wordt gelanceerd. Daar wachten veel mensen op, dus dat is zeker een extra bron van inkomsten.
    Verder zit er ook mogelijke groei in automotive (bij extra deals).

    En HD traffic doet nog niet qua verlengingen wat gewenst is, maar het groeit wel. Op dit moment verlengt 24% zijn abonnement. Dit was 20%. Het moet naar minimaal 30%. Het is nu te vroeg om te zeggen dat dit tomtom niet gaat lukken. Sterker nog, vooral in de automotive wordt dit erg gepushed. Zo kun je bij de Renaultdealer direct een abonnement voor 3 jaar kopen (150 euro). Op de totale prijs van een auto is dat peanuts (goedkoper dan een reservewiel) en daarom is het in die tak makkelijker te verkopen dan bij de retail (in de Mediamarkt of Halfords). Verder vraag ik me af of Rabo voldoende inzicht heeft in de geografische expansie die momenteel gaande is.

    Maar dit valt de Rabobank misschien niet aan te rekenen, maar de PR door TomTom zelf.

    Mijn positie binnen de huidige situatie:
    Kortetermijn puts: (niet veel kosten aan tijdwaarde, en toch bescherming)
    Langetermijn calls: (er gaan dingen veranderen en die wil je niet missen)

    @Marqant:
    Die impairment is fors. Maar is maar de vraag of TeleAtlas zoveel minder waard is geworden. Ten eerste ben je als bedrijf verplicht om goodwill in 10 jaar af te schrijven. Dus sowieso al 10% per jaar. Als je sneller afschrijft, betaal je de komende jaren minder winstbelasting. In deze transitiefase vinden ze dat denk ik wel fijn. Iedere euro minder belasting op dit moment kan ofwel naar de bank (laatste restschuld) of ingezet worden in verdere productontwikkeling. Ze zouden dus wel gek zijn om dit niet te doen. Het moet sowieso (alleen dan gespreider) en ze willen het voordeel ervan nu genieten.

    Zo op het 8 uur journaal klinkt het natuurlijk niet lekker: een half miljard verlies. Maar het is slechts een boekhoudkundigd exercitie, die gewoon belasting uitspaart.
  17. [verwijderd] 27 juli 2011 14:11
    quote:

    marQant schreef op 27 juli 2011 13:39:

    [...]
    Kletskoek. Bestuur heeft zichzelf beloond met een pakket opties.
    Put- of callopties? The Frog.
94 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 04 juni

    1. Werkloosheid mei (Dld)
    2. Vacatures april (VS)
    3. Fabrieksorders april (VS)
  2. 05 juni

    1. Inkoopmanagersindex diensten mei def. (Jap)
    2. Inkoopmanagersindex diensten Caixin mei (Chi)
    3. Inkoopmanagersindex diensten mei def. (Dld)
    4. Inkoopmanagersindex diensten mei def. (EU)
    5. Inkoopmanagersindex diensten mei def. (VK)
    6. Producentenprijzen april (eurozone)
    7. Campbell Soup Q3-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht