Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,560
  • Verschill

    -0,030 -0,54%
  • Volume

    181.100 Gem. (3M) 278,2K
  • Bied

    5,505  
  • Laat

    5,610  
+ Toevoegen aan watchlist

De rollercoaster van afgelopen drie jaar

106 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 28 juli 2011 21:16
    Ik heb de grafiek van TomTom van de afgelopen 3 jaar erbij gepakt, en daarna de nieuwsfeiten erbij gepakt. En dan zie ik toch wat interessante dingen...

    Bij macro economische zorgen, zoals kredietcrisis en schuldencrisis daalt de koers extra hard mee. Dit gebeurde eind 2008 en ook deze zomer in 2011.

    In februari 2009 volgde een goodwill impairment na een forse koersdaling. De hoogte van de afwaardering is een berekening van het verslechterde vooruitzicht. Het lijkt er op dat de aanleiding de lage koers is. De waarde op de balans is dan niet meer te verantwoorden ten opzichte van de beurswaarde. Net zoals nu een tweede afwaardering is gedaan, precies op het moment dat de koers onder de intrinsieke waarde stond.

    In augustus 2009 steeg de koers met 4 euro op de introductie van een iphone applicatie en een partnerschap met FIAT. Een maand later weer vier euro terug op concurrentie van Google. De heftige beweging laat de hoop (automotive, mobiele markt) en vrees (concurrentie) zien.

    Tegenvallend nieuws heeft een opvallende timing. De introductie van Google navigatie (28 oktober 2009) kwam op dezelfde dag als kwartaalcijfers. Het verhaal van data verkopen aan de politie (27 april 2011) kwam ook een half uur voordat de cijfers naar buiten kwamen en werd direct internationaal verspreid.

    Op 27 april 2011 handhaafde TomTom de ‘gelijkblijvende winst per aandeel. Op 28 juni 2011 (2 maanden later) volgt een winstwaarschuwing die de winst per aandeel halveert. De voornaamste reden is afnemend consumentenvertrouwen, met name in de VS, waar Philips ook last van heeft. Aanvullend blijkt echter dat de eerst zo populaire duurdere live modellen minder goed verkocht worden.

    Nu ik dit achteraf zo zie, denk ik toch dat het politie verhaal invloed heeft gehad op de verkoop van hoge-marge modellen. Alleen de duurdere modellen hebben een live verbinding. Het is sowieso opvallend geweest dat een lokaal incident in Utrecht breed is opgepakt in de VS. Achter het verder verspreiden van dit nieuws zouden zeker concurrenten kunnen zitten; het raakt TomTom namelijk precies op haar sterkste punt: de connected apparaten.

    Het geeft namelijk te denken dat het in twee maanden tijd zo hard achteruit is gegaan. Zie in het plaatje ook de reactie van Jos Versteeg in nog geen twee maanden tijd.

    En nu?
    Of het sentiment verbetert zal allereerst afhangen wat er gebeurt met het Amerikaanse schuldplafond. Mijn hoop is gevestigd op een herhaling van 2009. Toen werd na de bankencrisis (nu begrotingscrisis) een bodem gezet, met als dieptepunt een impairment van een miljard (nu een half miljard) en een koers van iets boven de twee (nu drie). Daarna herstelde de koers naar 13 euro op de lancering van een applicatie voor de iphone (nu Android) en een deal met FIAT (nu ???). Om daarna wel helaas weer te dalen naar 7 euro uit angst voor Google.

    Alles lijkt mogelijk met dit aandeel.
  2. mark60 28 juli 2011 21:35


    Hg neem even contact op met deze man deze code taal is voor jouw bedoeld
    Mark Hurd formuleert het aldus: "Samen hebben we de kans om het grootste technologiebedrijf op aarde te creëren

    en ze hebben centjes zat. ook zijn ze van plan 10 miljard eigen aandelen terug te kopen dus bel hem even of moet ik het voor je doen.
  3. [verwijderd] 28 juli 2011 22:13
    Hier het plaatje.

    Check vooral het verschil in de analyse van Jos Versteeg. En dat in 2 maanden!

    En zie wat Google nav met de koers deed en hoe toevallig precies gelijk met cijfers TT. Net zoals dat politieverhaal. Ik denk dat dat verhaal rond politie toch een grotere rol heeft gespeeld dan verwacht. Maar wel tijdelijk. Voordat dat politie incident uitkwam, zag je juist de verkoop van live modellen toenemen.

    En zie wat er de vorige keer gebeurde
    2008 Kredietcrisis -> impairment -> autodeal en iphoneapp
    2011 Euro/dollarcrisis -> impairment -> nieuwe deal??, Android app??

  4. mark60 28 juli 2011 22:36
    mooi gemaakt justin. compliment net als je andere reakties trouwens

    goed te zien dat er na 5 jan geen positief nieuws is geweest laat dit nu allemaal is september gaan gebeuren.

    i autodeal (autobeurs frankfurt 13 /25 september)
    j lancering android
    k verkopen nike horloge gaan boven verwachtingen
    l nog een autodeal
    m bod voor overname

    zou geweldig zijn

  5. Tommie 28 juli 2011 22:55
    quote:

    mark60 schreef:

    mooi gemaakt justin. compliment net als je andere reakties trouwens

    goed te zien dat er na 5 jan geen positief nieuws is geweest laat dit nu allemaal is september gaan gebeuren.

    i autodeal (autobeurs frankfurt 13 /25 september)
    j lancering android
    k verkopen nike horloge gaan boven verwachtingen
    l nog een autodeal
    m bod voor overname

    zou geweldig zijn

    N negen Euro om mee te beginnen
    O overnamebod niet accoord
    P peperduur verkopen

    Gr. Tommie
  6. [verwijderd] 29 juli 2011 10:41
    Vanilla, wat mij is opgevallen in het plaatje wat ik heb gemaakt:

    Dat het aandeel eind 2008 in elkaar is geklapt door wereldwijde krediet-malaise en onzekerheid in de markten. En dat het aandeel is opgeveerd tot 13 euro door goed nieuws over inbouwcontracten en mobiele navigatie.

    Tot nu toe werd altijd gesuggereerd dat de bodem in 2008 het gevolg was van financiele problemen binnen TT zelf. En dat de piek in 2009 het gevolg was van 'pumping' door Goldman Sachs.

    Nu ik het zo zie, was het eerste echter gewoon mee met de stroom van de kredietcrisis (4 dagen in een week waarin de AEX in de volle breedte 8 tot 9% verlies, ouch!). En de tweede was geen pumping, maar vertrouwen in het perspectief van TomTom door activiteiten in de mobiele en vaste inbouw navigatie. Dat maakt het plaatje toch heel anders.

    3 jaar terug kwam er allerlei goed nieuws uit. Een deal met Renault, waarvan we nu weten hoe waardevol die is, en de introductie van Live navigatie. Maar het landde gewoon in een verkeerde omgeving (crisistijd).

    De afwaardering destijds en nu heeft als aanleiding de intrinsieke waarde die boven de beurswaarde stond. Waarmee ik niet zeg dat de afwaardering onterecht is, maar er is een verschil tussen aanleiding en oorzaak.

    Bij goodwill is het denk ik zo dat je het moet kunnen verantwoorden. Dus als de toekomst onzeker is (het zou dus goed of slecht kunnen gaan) dan kun je de goodwill niet verantwoorden.

    Die situatie gold zeker in 2008 (toen wist geen enkel bedrijf wat er hen te wachten stond) en die geldt ook nu. Dus de afwaardering is in zekere zin ook gedaan op 'onduidelijkheid', wat iets anders is dan een zekerheid dat de markt in eenzelfde tempo verder daalt.

    Stel dat de consumentenmarkten wel herstellen, en dat de bodem in de PND markt wel gevonden wordt, dan kun je die goodwill trouwens niet terugboeken. Er bestaat niet zoiets als een reverse goodwill impairment.
  7. mariqu 29 juli 2011 17:34
    quote:

    justin_case schreef op 29 juli 2011 10:41:

    De afwaardering destijds en nu heeft als aanleiding de intrinsieke waarde die boven de beurswaarde stond. Waarmee ik niet zeg dat de afwaardering onterecht is, maar er is een verschil tussen aanleiding en oorzaak.
    justin_case,
    Goodwill is een lastig onderwerp. Maar wat je hierboven schrijft is niet juist.
    Afboeken op goodwill (impairmentlast) is onder IFRS verplicht als de goodwill op de balans hoger is dan de contant gemaakte toekomstige winsten.
    (kort door de bocht, want er komt meer bij kijken)

    In een andere draad schreef ik o.a.

    xxxxxxxxxxxxx
    De goodwill op de TA-overname in 2008 was 1902,5 mln.
    Deze goodwill werd, zonder verdere opgaaf van reden, als volgt verdeeld:
    TT 710,6 mln
    TA 1191,9 mln
    Nog in hetzelfde jaar werd een impairmentlast op TA genomen van 1047,8 mln.
    Daarmee was eind 2008 de goodwill verdeling als volgt:
    TT 710,6 mln
    TA 144,1 mln

    Dit bleef zonder verdere impairments t/m eind 2010 ongewijzigd.
    Maar nu, een half jaar verder, per HY 2011 een drastische wijziging:
    TT 237,5 mln
    TA 144,1 mln

    De "boosdoener" is de toekomstige winstverwachting op de PND verkoop.
    "Our trigger-based impairment testing showed that the recoverable amount of our Consumer CGU is lower than its carrying value. The impairment is mainly the consequence of a weaker than expected market outlook for the PND market which negatively impacts the expectations for our Consumer business unit.
    Based on the impairment test management concluded that an impairment charge of €473 million should be recorded in the first half year of 2011."


    Voor het onderdeel "Consumer" stond de goodwill eind 2010 op 641,8 mln euro.
    De pijnlijke constatering is dat de contant gemaakte toekomstige "winstwaarde" nu is teruggebracht tot 168,8 mln.
    Dat is dus 74% minder winst op de toekomstige PND-verkoop dan eind 2010 nog werd ingeschat.
    xxxxxxxxxxxxx

    De belangstelling voor het onderwerp goodwill is positief. Jammer alleen dat er hier en daar wat onzin over wordt uitgekraamd.

    Feit is dat een impaimentlast een signaal is dat toekomstige winst op het betreffende bedrijfsonderdeel (in dit geval PND-verkoop) lager zal uitpakken dan eerder werd gedacht. Een verkapte winstwaarschuwing dus.

  8. [verwijderd] 29 juli 2011 18:42
    MarQant,

    Ik snap wat je bedoelt, maar ben het er toch niet helemaal mee eens. Ten eerste onderscheid tussen aanleiding (timing) en oorzaak.

    De 'oorzaak' is natuurlijk de lagere omzetverwachting. Die kun je nu echter niet contant maken, want niemand weet wat die markt gaat doen. Kan meezitten, kan tegenzitten.

    Aangezien je goodwill moet kunnen verantwoorden (contant kunnen maken) is dat natuurlijk lastig, als je nog niet weet wat er gebeurt. Dus doet men er een gooi naar, met een flinke afboeking. Ze zeiden (Marina Wyatt) zelf ook tijdens de conference call "we moeten ergens van uit gaan".

    Daarom heb ik er bezwaar tegen om een impairment 1-op-1 te vertalen naar de verwachte PND omzet. Deze is namelijk 'onzeker' (dus niet contant te maken). Dat is iets anders dan een 'zekerheid' dat het met een [xxx] omzet gaat dalen.

  9. mariqu 30 juli 2011 09:30
    quote:

    justin_case schreef op 29 juli 2011 18:42:

    MarQant,

    Ik snap wat je bedoelt, maar ben het er toch niet helemaal mee eens. Ten eerste onderscheid tussen aanleiding (timing) en oorzaak.

    De 'oorzaak' is natuurlijk de lagere omzetverwachting. Die kun je nu echter niet contant maken, want niemand weet wat die markt gaat doen. Kan meezitten, kan tegenzitten.

    Aangezien je goodwill moet kunnen verantwoorden (contant kunnen maken) is dat natuurlijk lastig, als je nog niet weet wat er gebeurt. Dus doet men er een gooi naar, met een flinke afboeking. Ze zeiden (Marina Wyatt) zelf ook tijdens de conference call "we moeten ergens van uit gaan".

    Daarom heb ik er bezwaar tegen om een impairment 1-op-1 te vertalen naar de verwachte PND omzet. Deze is namelijk 'onzeker' (dus niet contant te maken). Dat is iets anders dan een 'zekerheid' dat het met een [xxx] omzet gaat dalen.

    justin_case,
    Een jaarlijkse goodwill impairment is een wettelijke vereiste, evenals de berekeningswijze via DCF. Of het bedrijf, de accountant of de aandeelhouders dat nou wel of niet leuk vinden, doet er niet toe.
    Een verplichte impairmentlast wordt dus niet zomaar met de nattevinger genomen. Die mevrouw Wyatt moet zich schamen om dat te suggereren.

    Elke analist, belegger of belangstellende mag er uiteraard wel een eigen mening over hebben. Ik heb die ook, maar ik laat liever de cijfers spreken dan zelf zomaar wat te verkondigen.
    Dat de impairmentlast 1-op-1 op de PND markt wordt genomen, blijkt zonneklaar uit de cijfers die TT zelf presenteert (zie vorige posting).
    Verder zegt TT voor heel 2011 een omzet te verwachten tussen 1225-1275 mld euro. Daaruit kun je berekenen dat de omzet voor komend HY2-'11 door TT zelf 22-28% lager dan HY2-'10 wordt ingeschat. Deze daling zal volledig bij de BU 'Consumer' (is v.n. PND) plaats vinden. Hieruit kun je dan zelf berekenen dat de omzet van deze BU in het nu lopende HY2 met meer dan 30% zal afnemen.

    Ik denk dat TT volledig is verrast door de plotselinge krimp in de PND markt. Ik denk ook, gelet op de zeer forse impairmentlast, dat TT geen tijdelijke maar een structurele krimp voorziet.
    Uiterst pijnlijk, want PND was en is de enige cash cow.
  10. [verwijderd] 30 juli 2011 10:16
    marQant,

    De goodwill komt uit op 1,72 per aandeel, heb jij nog het eigen vermogen per aandeel paraat ?

    Eigen vermogen per aandeel + goodwill per aandeel = overnameprijs per aandeel

    ? + 1,72 = overnameprijs per aandeel

    De Engelse term Goodwill betekent in het Nederlands letterlijk: welwillendheid. Binnen de financiële wereld wordt de term echter gebruikt om dat gedeelte van de marktwaarde van een onderneming aan te duiden dat niet direct toewijsbaar is aan de activa en passiva. Goodwill (of badwill) ontstaat in de meest gevallen slechts bij een overname en wordt binnen de financiële wereld beschouwd als de meerwaarde van een onderneming boven het netto vermogen. In deze zienswijze vertegenwoordigt de goodwill toekomstige inkomsten van de ondernemingen die nog niet gewaardeerd zijn op de balans, maar die al wel bestaan in de vorm van kennis, klanten, merken, personeel, et cetera.

    Ter verduidelijking het volgende voorbeeld: De heer Voorbeeld, directeur van B.V. 1, wil de onderneming van de directeur van B.V. 2 kopen. De boekwaarde van B.V. 2 wordt gevormd door het eigen vermogen. Hier vallen de vaste activa (bezittingen, inventaris), de vlottende activa (vorderingen, voorraden) en de liquide middelen onder, minus de schuld (de eventuele hypotheek en lening). Zijn de totale activa van B.V. 2 bijvoorbeeld 100 miljoen en de totale schulden 20 miljoen, dan is het eigen vermogen 80 miljoen.

    Stel dat na onderhandeling B.V. 2 wordt overgenomen voor een som van 100 miljoen, dan is er derhalve sprake van 20 miljoen euro goodwill (overnamesom van 100, minus het eigen vermogen van 80 miljoen).

    In economische termen is goodwill de gekapitaliseerde waarde van de toekomstig te verwachten overwinsten.

    Regelgeving

    De manier waarop ondernemingen dienen om te gaan met goodwill in hun jaarrekening is afhankelijk van de geldende verslaggevingsregels, waarvan de belangrijkste zijn IFRS, US GAAP en (in Nederland) de Raad voor de Jaarverslaggeving. Sinds de invoering van IFRS moet de goodwill elk jaar een impairment test ondergaan, waarin wordt bepaald of er de Goodwill mag worden afgeschreven of niet. Een dergelijke afschrijving wordt amortisatie genoemd. Nadeel van fair value accounting: goodwill wordt niet opgewaardeerd, wat de boekwaarde van een bedrijf drukt voor wat betreft de elementen die waarde hebben toegevoegd
  11. [verwijderd] 30 juli 2011 11:05
    De geschatte omzet in 2011 (1225-1275 mld euro) ligt zelfs nog lager indien uitgaan van de berekening -23%(consumer business).

    Revenues:
    Q1-2011 .....265
    Q2-2011 .....314
    Q3-2011 .....309 (23% over 293(2010) = 67,39...consumer) Revenue 375(2010)-67,39
    Q4-2011 .....423 (23% over 406(2010) = 93,38...consumer) Revenue 516(2010)-93,38
    ----------------------
    Tot.revenue 1,31 miljard euro

    Geschatte totaal revenue : 1,225-1,275 miljard euro
  12. forum rang 5 hvasd2 30 juli 2011 11:17
    quote:

    justin_case schreef op 28 juli 2011 22:13:

    Hier het plaatje.

    Check vooral het verschil in de analyse van Jos Versteeg. En dat in 2 maanden!

    En zie wat Google nav met de koers deed en hoe toevallig precies gelijk met cijfers TT. Net zoals dat politieverhaal. Ik denk dat dat verhaal rond politie toch een grotere rol heeft gespeeld dan verwacht. Maar wel tijdelijk. Voordat dat politie incident uitkwam, zag je juist de verkoop van live modellen toenemen.

    En zie wat er de vorige keer gebeurde
    2008 Kredietcrisis -> impairment -> autodeal en iphoneapp
    2011 Euro/dollarcrisis -> impairment -> nieuwe deal??, Android app??

    Ik mis de impact van gratis navigatie introductie door Nokia...
  13. [verwijderd] 30 juli 2011 11:26
    @BWR

    Dat is hier al een aantal keer aan de orde geweest. Voor het eerst in de draad voor rekenaars:

    www.iex.nl/forum/Topic/1267259/TomTom...

    Om op een jaaromzet van 1250 mln uit te komen, moet de Consumer Business inderdaad met 31% afnemen in het 2e halfjaar. Dit overigens bij gelijke omzet van de overige divisies. Dat laatste is niet reeel, omdat vooral Automotive groeit tov 2010. Rekening houdend met een omzetgroei van 15% van de overige divisies moet Consumer zelfs met 36% naar beneden.
    Daarnaast neemt een deel van de Consumeromzet helemaal niet af. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Nike-horloge of de baten uit Apps.
    Hieruit trek ik de conclusie dat de omzetvoorspelling alleen kan uitkomen wanneer de pure PND-omzet met minimaal 40% daalt tov vorig jaar. Dit weer is niet consistent met de marktverwachting. TT zegt immers zelf dit jaar 20% minder PNDs te verkopen.

    Het hele verhaal klopt dus niet. Men schetst bewust een te negatief beeld. Daarnaast brengt men de balans op orde en is met laks met het herstelplan. De operating expenses nemen immers alleen maar toe het komende halfjaar.

    Zonder het O-woord te noemen vermoed ik daarom dat er iets speelt.
  14. [verwijderd] 30 juli 2011 11:38
    De afgelopen paar jaar zijn de verkopen van de kastjes teruggelopen. De meeste mensen die ik ken hebben namelijk zo’n kastje en die gaat ook niet kapot. Ik heb die van mij ongeveer 5 jaren geleden gekocht. We hebben nu voor de vakantie de nieuwste kaarten van West Europa gekocht. Het lijkt toevallig, maar in mijn omgeving heb ik van meerdere personen gehoord die ook weer toe waren aan de laatste update.
    Dan kan de verkoop van nieuwe kastjes nu wel tegenvallen, na verloop van tijd genereren die toch wel weer geld. Als je een kastje hebt, stap je niet zomaar over naar iets anders voor routeplanning en zeker niet naar een smartphone achtig iets. Dat is kwalitatief altijd minder. Ik weet niet waar T2 van uit gaat qua verwachting, maar hoop dat er zodoende toch veel geld binnenkomt
  15. [verwijderd] 30 juli 2011 11:46
    quote:

    tocas schreef op 30 juli 2011 11:26:

    @BWR

    Dat is hier al een aantal keer aan de orde geweest. Voor het eerst in de draad voor rekenaars:

    De operating expenses nemen immers alleen maar toe het komende halfjaar.

    Zonder het O-woord te noemen vermoed ik daarom dat er iets speelt.
    Tocas,

    Ik zie door de bomen het bos niet meer vol met modbreaks.
    Kun je mij s.v.p het eigen vermogen per aandeel berichten ?

    De operating expences nemen dit jaar niet toe, volgens Q2-2011 verslag 540 miljoen euro(totaal 2011) en dat is 17 miljoen minder dan totaal 2010 (557 miljoen).
  16. [verwijderd] 30 juli 2011 11:51
    Ik heb zelf een mooi strak vormgegeven ingebouwsysteem (Navteq) in mijn auto van 1 jaar oud. Als ik van Adam naar Utrecht rijd, rij ik volgens dit systeem vrijwel de gehele route door het weiland en krijg ik continu idiote aanwijzingen (nu keren). Echt heel irritant. Het liefst laat ik de hele software wissen in ruil voor TT-software. Maar dat schijnt niet te kunnen.
  17. [verwijderd] 30 juli 2011 11:55
    De eerste 50 km vanaf Dortmund richting Nederland krijg ik geen gps signaal op mijn TomTom en dat is mij al meer dan 8 maal overkomen en meestal in de avond :-(
    Iets met combinaties standen satellieten te maken ?
106 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 23 mei

    1. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (Jap)
    2. Investeringen maart (NL)
    3. Consumentenvertrouwen mei (NL)
    4. Ackermans & Van Haaren Q1-cijfers
    5. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (Dld)
    6. Ahold Delhaize - beleggersdag
    7. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (eurozone)
    8. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (VK)
    9. Aalberts - jaarvergadering
    10. Turkse centrale bank - rentebesluit
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht