Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,560
  • Verschill

    -0,030 -0,54%
  • Volume

    181.100 Gem. (3M) 278,2K
  • Bied

    5,505  
  • Laat

    5,610  
+ Toevoegen aan watchlist

De rollercoaster van afgelopen drie jaar

106 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 juli 2011 12:02
    @BWR

    - Gaat om het allereerste bericht, maar de essentie hiervan heb ik herhaald.

    - Op. expenses: 265 mln in H1, 275 mln in H2. Dat is +10 mln
    (Had jij ook al opgemerkt).

    - EV per aandeel. Equity (665 mln) : uitstaande aandelen (222 mln) = 3 euro. Zelf vind ik dit minder relevant. Het gaat mij meer om de economische waarde van TT en haar onderdelen. Bij een overname zal de balans echter moeten worden geliquideerd en dat zal ten koste gaan van de overnameprijs. Zelf denk ik dat een koper de volgende rekensom zal kunnen maken:

    8 * Ebita - liquidation costs =
    8 * 250 -450 = 1550 mln
    Per aandeel is dit een euro of 7.


  2. Pet 30 juli 2011 12:05
    quote:

    BWR schreef op 30 juli 2011 11:55:

    De eerste 50 km vanaf Dortmund richting Nederland krijg ik geen gps signaal op mijn TomTom en dat is mij al meer dan 8 maal overkomen en meestal in de avond :-(
    Iets met combinaties standen satellieten te maken ?
    Gewoon een kwestie van updaten... ff aansluiten op TT-home en krijg je vanzelf een nieuwere versie. :)
  3. [verwijderd] 30 juli 2011 12:06
    Tocas,

    Bedankt.

    Dus onderstaand is mogelijk een sprookje ?

    Eigen vermogen per aandeel + goodwill per aandeel = overnameprijs per aandeel

    3 + 1,72 = 4,72 (overnameprijs per aandeel...rekenkundig)

  4. [verwijderd] 30 juli 2011 12:15
    quote:

    Pet schreef op 30 juli 2011 12:05:

    [...]

    Gewoon een kwestie van updaten... ff aansluiten op TT-home en krijg je vanzelf een nieuwere versie. :)
    Die wegen zijn al gebouwd voordat er sprake was van de tweede wereldoorlog !
  5. mariqu 30 juli 2011 13:12
    quote:

    BWR schreef op 30 juli 2011 12:06:

    Tocas,
    Bedankt.
    Dus onderstaand is mogelijk een sprookje ?
    Eigen vermogen per aandeel + goodwill per aandeel = overnameprijs per aandeel
    3 + 1,72 = 4,72 (overnameprijs per aandeel...rekenkundig)
    BWR,

    Dit is geen sprookje, maar de uitkomst (of prijs) van een reële overname, NADAT die is geaccepteerd. Maar dan is het wel zo dat het eigen vermogen van het over te nemen bedrijf na boekenonderzoek eerst is geherwaardeerd voor zgn fair value.
    Je kunt de praktijktoepassing hiervan vinden in het jaarverslag '08 van TT.

    Die 1,72 gw pa is alleen de goodwill zoals die NU door TT op de balans wordt gewaardeerd. Best mogelijk dat een koper er meer geld voor over heeft. Of minder.

    Bij overnamespeculaties gebruiken analisten meestal kengetallen zoals bijvoorbeeld 8,0 x ebitda of 2,0 x omzet.
    Die kengetallen zijn voor elke branche, elk bedrijf en elke periode anders. Dus ze geven niet meer dan een globale indicatie.

  6. mariqu 30 juli 2011 13:21
    quote:

    tocas schreef op 30 juli 2011 11:26:

    Hieruit trek ik de conclusie dat de omzetvoorspelling alleen kan uitkomen wanneer de pure PND-omzet met minimaal 40% daalt tov vorig jaar. Dit weer is niet consistent met de marktverwachting. TT zegt immers zelf dit jaar 20% minder PNDs te verkopen.
    tocas,
    Heb je gedacht aan een mogelijke prijsverlaging van de PND's?
    Bijvoorbeeld 20% minder stuks verkopen tegen een prijsverlaging van 25% per stuk zorgt voor 40% minder omzet.
  7. [verwijderd] 30 juli 2011 13:23
    quote:

    marQant schreef op 30 juli 2011 13:12:

    [...]

    BWR,

    Dit is geen sprookje, maar de uitkomst (of prijs) van een reële overname, NADAT die is geaccepteerd. Maar dan is het wel zo dat het eigen vermogen van het over te nemen bedrijf na boekenonderzoek eerst is geherwaardeerd voor zgn fair value.
    Je kunt de praktijktoepassing hiervan vinden in het jaarverslag '08 van TT.

    Die 1,72 gw pa is alleen de goodwill zoals die NU door TT op de balans wordt gewaardeerd. Best mogelijk dat een koper er meer geld voor over heeft. Of minder.

    Bij overnamespeculaties gebruiken analisten meestal kengetallen zoals bijvoorbeeld 8,0 x ebitda of 2,0 x omzet.
    Die kengetallen zijn voor elke branche, elk bedrijf en elke periode anders. Dus ze geven niet meer dan een globale indicatie.

    MarQant,

    Dank je voor de uiteenleg.

    Ik maak hierop uit dat een eventuele overname koers een realistische range heeft tussen de 5-8 euro en gok daarbij zelf in de range 7.00-7,60 euro per aandeel.

    Komop Harold in de etalage met de handel, zelfstandig blijven heeft geen toekomst, er is geen ruimte voor een groeiaandeel.
  8. mariqu 30 juli 2011 13:29
    quote:

    BWR schreef op 30 juli 2011 10:16:

    Sinds de invoering van IFRS moet de goodwill elk jaar een impairment test ondergaan, waarin wordt bepaald of er de Goodwill mag worden afgeschreven of niet. Een dergelijke afschrijving wordt amortisatie genoemd.
    Hier is sinds IFRS enige spraakverwarring.
    Amortisatie is oorspronkelijk de regelmatige afschrijving op goodwill e.a. immateriële activa. Bijvoorbeeld 10 jaar lang elk jaar 10% amortisatie van goodwill.
    Nu deze vorm van afboeken onder IFRS niet meer mag, noemt men de incidentele afschrijving op goodwill 'impairment charge' of 'impairmentlast'.
  9. mariqu 30 juli 2011 13:47
    quote:

    BWR schreef op 30 juli 2011 13:23:

    Komop Harold in de etalage met de handel, zelfstandig blijven heeft geen toekomst.
    BWR,
    Ik gun iedereen zijn mening, maar eerlijk gezegd begrijp ik die 'roep om overname' niet zo. Althans niet op dit moment.
    Als TT GEEN onafhankelijke toekomst heeft, dan worden de aandeelhouders bij een overname met een troostprijs afgescheept.
    Heeft TT WEL een onafhankelijke toekomst dan moeten aandeelhouders geen overname willen.

    Waarom zou TT geen onafhankelijke toekomst hebben?
    Producten en servicediensten zijn prima.
    Ik heb alleen de indruk dat TT te lang 'gewed' heeft op de PND en het gevaar van concurrerende alternatieven heeft onderschat.
    Om het tij te keren zal TT met een nieuw of aangepast bedrijfsmodel op de proppen moeten komen. Waarschijnlijk is daarvoor nieuw kapitaal (emissie) nodig.
  10. [verwijderd] 30 juli 2011 14:14
    quote:

    marQant schreef op 30 juli 2011 13:47:

    [...]
    Om het tij te keren zal TT met een nieuw of aangepast bedrijfsmodel op de proppen moeten komen. Waarschijnlijk is daarvoor nieuw kapitaal (emissie) nodig.
    Tot nu toe ontbreekt een transparant nieuw en aangepast bedrijfsmodel, dat schept geen vertrouwen.
    Te grote afhankelijkheid van PND's,... is niet nieuw,... dus visie om echte veranderingen erg laat.

    Waarschijnlijk is daarvoor nieuw kapitaal nodig :-(
    Geweldig vooruitzicht en dan nog geen garantie voor succes, ik word er niet vrolijker van.

    Momenteel nog onvoldoende omzet in Licensing, Business Solutions, Automotive.
    Automotive kan door deal snel veranderen (2012 indien deal 2011)
    Businness Solutions groeit maar niet in een hoog tempo (na 3 jaar.... planning revenue 175 miljoen op jaarbasis).
    Licensing groeit nauwelijks.
    Voor diverse produkten stevige concurrentie.
  11. mariqu 30 juli 2011 14:21
    quote:

    BWR schreef op 30 juli 2011 14:14:

    Waarschijnlijk is daarvoor nieuw kapitaal nodig :-(
    Geweldig vooruitzicht en dan nog geen garantie voor succes, ik word er niet vrolijker van.
    Momenteel nnog onvoldoende omzet in Licensing, Business Solutions, Automotive.
    Ja. Niet alleen de lagere omzet in PND is killing, maar ook de steeds maar dalende ebitmarge. Dat werkt dubbel nadelig. En juist uit die oorspronkelijk riante ebit werden/worden de noodzakeljke researchkosten betaald.
    Tom Poes, verzin een list!
  12. [verwijderd] 30 juli 2011 15:27
    BWR marquant en tocas,

    Het assortiment losse kastjes (pnd) bestaat uit 20+ verschillende modellen, elk met eigen marketing: verpakking, distributie, point of sales materiaal, etc.

    De opbouw van dit assortiment is gebaseerd op eerdere schattingen.

    Nu de daling in het pnd segment hoger blijkt, wegen de kosten (en moeite/energie) van het brede assortiment niet meer op tegen de opbrengsten. Zeker omdat bij lagere afzet de vaste kosten zwaarder op de marge drukken.

    Aan de introductie van het start20 model: basismodel, maar wel in mooi jasje van een Apple designer die ze hebben binnengehaald, kun je al de voorbode zien van een sanering.

    Eerst komen deze nieuwe modellen die meerdere voorgangers kunnen vervangen. Ook meen ik hierin te zien een standaardisering van de behuizing (het plastic kastje zeg maar) zodat alleen wat IN het kastje zit van elkaar verschilt. Zo kun je ook productiekosten drukken.

    Al met al denk ik dat je slim kunt snijden in pnd's, zonder de kwaliteit te raken. De marge kan daardoor verbeteren. Ze hebben echter wel eerst ontwikkelkosten (gehad) aan nieuwe kastjes, voordat de oude weg kunnen. 

    Vroeger heeft tomtom iedere niche in het pnd segment met een nieuw model opgevuld, zonder naar het totale assortiment te kijken (moeilijk kiezen leidt tot minder verkoop) 

    Volgens mij is dat kwartje  al bij tomtom gevallen, vandaar de start20 en vandaar ook dat ze in oktober een bezuinigingsplan wordt aangekondigd.

    Ik denk dat er geen mensen uitvliegen, maar modellen. Wat mij betreft mag het zelfs 1 kastje worden, met apps er op, net zoals Apple maar 1 smartphone heeft. Kun je zelf een basis of luxe model samenstellen. Wat ook goed is, omdat je dan ook van basis naar luxe kunt overstappen, ipv dat je gebonden bent aan de functies die op je pnd zitten. En dat je gewoon je apparaat zelf met wifi kunt updaten qua kaarten (net als met de TomTom  app voor iPhone) in plaats van gedoe met apparaat aan je pc hangen.

    Wat ik maar wil zeggen is dat een daling van de pnd markt niet zo erg hoeft te zijn voor de winst. Een ONVERWACHTE daling, dat is het vervelendst. Hierdoor hebben ze nu 101 miljoen aan voorraad op de balans, wat slecht is voor de cashflow. Dat is echter een tijdelijk probleem: eerst voorraad opmaken en dan marge verbeteren met smaller aanbod.

    Dan zou goddijn nog wel eens gelijk kunnen hebben met de opmerking dat pnd een belangrijke markt blijft, naast andere inkomsten. 

  13. Pet 30 juli 2011 15:28
    quote:

    BWR schreef op 30 juli 2011 12:15:

    [...]

    Die wegen zijn al gebouwd voordat er sprake was van de tweede wereldoorlog !
    HUH!!! Het gaat hier toch om het GPS signaal vd satellieten???!

  14. mariqu 30 juli 2011 16:09
    quote:

    justin_case schreef op 30 juli 2011 15:27:

    Dat is echter een tijdelijk probleem: eerst voorraad opmaken en dan marge verbeteren met smaller aanbod.
    Nog beter ... oude voorraad naar de shredder en meteen overgaan op verkoop van het nieuwe model.
    Oude voorraad ook niet in de uitverkoop, want kannibaliseert de verkoop van het nieuwe model. Gewoon weg ermee.
    Slik het verlies op de oude voorraad want dat wordt snel goedgemaakt met de winst op het nieuwe model.
  15. [verwijderd] 30 juli 2011 17:25
    quote:

    justin_case schreef:

    BWR marquant en tocas,

    Het assortiment losse kastjes (pnd) bestaat uit 20+ verschillende modellen, elk met eigen marketing: verpakking, distributie, point of sales materiaal, etc.

    De opbouw van dit assortiment is gebaseerd op eerdere schattingen.

    Nu de daling in het pnd segment hoger blijkt, wegen de kosten (en moeite/energie) van het brede assortiment niet meer op tegen de opbrengsten. Zeker omdat bij lagere afzet de vaste kosten zwaarder op de marge drukken.

    Aan de introductie van het start20 model: basismodel, maar wel in mooi jasje van een Apple designer die ze hebben binnengehaald, kun je al de voorbode zien van een sanering.

    Eerst komen deze nieuwe modellen die meerdere voorgangers kunnen vervangen. Ook meen ik hierin te zien een standaardisering van de behuizing (het plastic kastje zeg maar) zodat alleen wat IN het kastje zit van elkaar verschilt. Zo kun je ook productiekosten drukken.

    Al met al denk ik dat je slim kunt snijden in pnd's, zonder de kwaliteit te raken. De marge kan daardoor verbeteren. Ze hebben echter wel eerst ontwikkelkosten (gehad) aan nieuwe kastjes, voordat de oude weg kunnen. 

    Vroeger heeft tomtom iedere niche in het pnd segment met een nieuw model opgevuld, zonder naar het totale assortiment te kijken (moeilijk kiezen leidt tot minder verkoop) 

    Volgens mij is dat kwartje  al bij tomtom gevallen, vandaar de start20 en vandaar ook dat ze in oktober een bezuinigingsplan wordt aangekondigd.

    Ik denk dat er geen mensen uitvliegen, maar modellen. Wat mij betreft mag het zelfs 1 kastje worden, met apps er op, net zoals Apple maar 1 smartphone heeft. Kun je zelf een basis of luxe model samenstellen. Wat ook goed is, omdat je dan ook van basis naar luxe kunt overstappen, ipv dat je gebonden bent aan de functies die op je pnd zitten. En dat je gewoon je apparaat zelf met wifi kunt updaten qua kaarten (net als met de TomTom  app voor iPhone) in plaats van gedoe met apparaat aan je pc hangen.

    Wat ik maar wil zeggen is dat een daling van de pnd markt niet zo erg hoeft te zijn voor de winst. Een ONVERWACHTE daling, dat is het vervelendst. Hierdoor hebben ze nu 101 miljoen aan voorraad op de balans, wat slecht is voor de cashflow. Dat is echter een tijdelijk probleem: eerst voorraad opmaken en dan marge verbeteren met smaller aanbod.

    Dan zou goddijn nog wel eens gelijk kunnen hebben met de opmerking dat pnd een belangrijke markt blijft, naast andere inkomsten. 

    Als reactie op justin_case misschien zijn wel een soort van een SmartPND aan het ontwikkelen qua Technologie & Design voor in de auto,fiets en boot etc,etc en dat in 2 uitvoering
  16. [verwijderd] 30 juli 2011 17:31
    quote:

    marQant schreef op 30 juli 2011 13:21:

    [...]
    tocas,
    Heb je gedacht aan een mogelijke prijsverlaging van de PND's?
    Bijvoorbeeld 20% minder stuks verkopen tegen een prijsverlaging van 25% per stuk zorgt voor 40% minder omzet.
    Ik kan je rekensom volgen (mag ook wel als gepromoveerd wiskundige) maar volgens mij gaan ze toch echt uit van 20% minder omzet. Letterlijk zegt men:
    We expect our core combined PND markets to decline at the high end of the previously communicated range of between 15 and 20%, particularly as a
    result of a steep decline in the North American market.
  17. [verwijderd] 30 juli 2011 18:23
    quote:

    Pet schreef op 30 juli 2011 15:28:

    [...]

    HUH!!! Het gaat hier toch om het GPS signaal vd satellieten???!

    Dus jij bedoelt dat de update zorgdraagt dat het GPS signaal beter door de software in de PND begrepen wordt ?
    Ok dan na 1,5 jaar maar eens een update doen en bedankt.

    Merkwaardig overigens dat de helpdesk van TomTom mij bij die opmerking dat zelfde niet heeft voorgesteld.
    Hun antwoord was:... dat heeft waarschijnlijk met de positie van de satellieten te maken.
  18. [verwijderd] 30 juli 2011 18:37
    justin_case,

    Zeker een goed idee en zal de cost of sale nu 49% van de omzet(Q2) in totaal amount in de toekomst drukken, echter ik denk dat ook de direct labor (item cost of sales) nog een besparing kan opleveren.
  19. mariqu 30 juli 2011 20:17
    quote:

    tocas schreef op 30 juli 2011 17:31:

    Ik kan je rekensom volgen (mag ook wel als gepromoveerd wiskundige) maar volgens mij gaan ze toch echt uit van 20% minder omzet. Letterlijk zegt men:
    We expect our core combined PND markets to decline at the high end of the previously communicated range of between 15 and 20%, particularly as a
    result of a steep decline in the North American market.
    tocas,
    Ik heb e.e.a. nog eens zorgvuldig gelezen en er wat rekenoefeningen op los gelaten met diverse veronderstellingen. Ik kom net als jij en BWR tot de conclusie dat de genoemde omzetverwachting niet spoort met die genoemde 20% omzetdaling in de bu Consumer.
    Net als BWR kom ik op een jaaromzetverwachting van ruim 1,3 mld euro.

    Dus ... óf die 15-20% daling is te weinig (moet misschien 40% zijn), óf die 1,25-1,75 mld jaaromzetverwachting is te laag (moet misschien 1,3 mld zijn). Daar schuilt een verschil van zo´n 0,5 mld omzet.

    Lijkt wel een 'ruttenjagertje' :-)
  20. [verwijderd] 30 juli 2011 20:23
    quote:

    BWR schreef op 30 juli 2011 12:06:

    Tocas,

    Bedankt.

    Dus onderstaand is mogelijk een sprookje ?

    Eigen vermogen per aandeel + goodwill per aandeel = overnameprijs per aandeel

    3 + 1,72 = 4,72 (overnameprijs per aandeel...rekenkundig)
    lijkt me wel een sprookje ja, want goodwill zit al in het eigen vermogen, dus je telt goodwill hier dubbel.

    EV = waarde bezittingen (waaronder goodwill) minus schulden

    goodwill is overigens een historisch gegeven, namelijk hetgeen ze destijds meer hebben betaald bij overnames dan de boekwaarde van de bedrijven die ze overgenomen hebben.

    heeft niets te maken met de merkwaarde van TomTom.
106 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 23 mei

    1. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (Jap)
    2. Investeringen maart (NL)
    3. Consumentenvertrouwen mei (NL)
    4. Ackermans & Van Haaren Q1-cijfers
    5. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (Dld)
    6. Ahold Delhaize - beleggersdag
    7. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (eurozone)
    8. Samengestelde inkoopmanagersindex mei (VK)
    9. Aalberts - jaarvergadering
    10. Turkse centrale bank - rentebesluit
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht