Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,605
  • Verschill

    -0,210 -3,61%
  • Volume

    140.439 Gem. (3M) 281,8K
  • Bied

    5,600  
  • Laat

    5,610  
+ Toevoegen aan watchlist

De rollercoaster van afgelopen drie jaar

106 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 30 juli 2011 20:43
    Als TomTom uitgaat van 15-20% daling van de markt, maar hun eigen pnd revenue dit najaar met 40% ziet zakken (zie berekening tocas) dan is denk ik mijn conclusie juist dat ze gaan snijden / reorganiseren in hun pnd assortiment. Het verschil in omzetdaling (20% in de markt vs 40% zelf) is dan in feite de reorganisatielast. Dat zou die scherpe daling van TomTom een one-off maken. Niet dat dit betekent dat de pnd markt goed gaat, maar minder slecht dat TomTom ons nu voorschotelt in hun eigen omzetverwachting.
  2. [verwijderd] 30 juli 2011 20:59
    quote:

    tocas schreef op 30 juli 2011 20:29:

    Oeps marQant, nu zit je er zelf een factor 10 naast...
    Omzetverwachting is 1,225 tot 1,275 mrd.
    Dan is 1,3 mrd dus 0,05 mrd meer.
    oeps, geen ruttenjagertje maar een marQantertje ...
  3. [verwijderd] 30 juli 2011 21:48
    Pnd sales in miljoenen:
    Kwartaal.......................Europa.........U.S.A.
    Q3-2009/Q3-2010.........3.8/3.4........3.1/2.8
    Q4-2009/Q4-2010.........4.3/3.5........8.6/6.5
    Q1-2010/Q1-2011.........2.7/2.4........2.6/2.1
    Q2-2010/Q2-2011.........3.0/2.7........3.3/2.4

    PND aantallen dalen per kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor geen kwartaal uitgezonderd en dan ook nog de prijserosie.

    Wanneer komt de daling tot stilstand ?
    In ieder geval nog niet in de tweede helft van 2011.
  4. [verwijderd] 30 juli 2011 23:32
    @JIC, als dit zo te verklaren zou zijn waarom zou TT dit dan niet uitleggen? Nu geven ze alleen deze winstwaarschuwing en laten ze heel de koers hierdoor inzakken. Terwijl als men met deze verklaring zou komen(als het de waarheid is) dan zou de koers redelijk blijven liggen, waar schijnlijk.
  5. [verwijderd] 31 juli 2011 07:50
    quote:

    BWR schreef op 30 juli 2011 21:48:

    Pnd sales in miljoenen:
    Kwartaal.......................Europa.........U.S.A.
    Q3-2009/Q3-2010.........3.8/3.4........3.1/2.8
    Q4-2009/Q4-2010.........4.3/3.5........8.6/6.5
    Q1-2010/Q1-2011.........2.7/2.4........2.6/2.1
    Q2-2010/Q2-2011.........3.0/2.7........3.3/2.4

    PND aantallen dalen per kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor geen kwartaal uitgezonderd en dan ook nog de prijserosie.

    Wanneer komt de daling tot stilstand ?
    In ieder geval nog niet in de tweede helft van 2011.
    Garmin verkopen Q1-2011 ten opzichte van Q1-2010: slight growth in PND's, terwijl bij TomTom een behoorlijke daling.

    Het financiele report van Garmin is inzichtelijker en uitgebreider dan dat van TomTom althans dat is mijn mening.

    www8.garmin.com/aboutGarmin/invRelati...
  6. [verwijderd] 31 juli 2011 08:07
    Opvallend het vergelijk van operating expences TomTom en Garmin.

    Operating expences 1e kwartaal 2011:

    TomTom 46% van de inkomsten (revenue)
    Garmin... 32% van de inkomsten (revenue)

    Uiteraard heeft Garmin een veel uitgebreider produktenassortiment en is deels niet vergelijkbaar met TomTom maar toch vind ik het verschil markant.
  7. [verwijderd] 31 juli 2011 12:02
    Eindelijk weer een thread met serieuze reacties en zonder gescheld, m.u.v. het bekende slachtoffer.
    Wanneer de accountants aan het woord komen, komt het met de discussie wel goed.

    Een paar losse opmerkingen:

    Garmin levert ook satelietnavigatie voor (zeil-)scheepvaart en (privé-)luchtvaart, en tbv "outdoor/fitness" (je kan er een hele golflink incl. de 19e hole op downloaden).
    Omzet van deze 3 segmenten bedroeg in 2010 resp. $ 199, $262, en $ 560 mln op het totaal van $ 2.690 mln, oftewel 38% van de totaalomzet.
    TomTom laat deze markten bewust liggen, m.u.v. het contract met Nike (sporthorloge).

    Iets anders: ik denk dat het niet verstandig is om op dit moment ook een Androïd-app op de markt brengen.
    Het is natuurlijk een fluitje van een cent, zo'n app voor Adroïd, die ligt bij wijze van spreken al op de plank.
    Maar zolang TomTom een intensievere samenwerking met Apple voor ogen staat moeten ze vooral niet iets voor het besturingssysteem van Google gaan ontwikkelen.

  8. [verwijderd] 31 juli 2011 12:35
    BWR: TomTom rapporteert geen pnd verkopen. Hoe kom je dan aan deze cijfers?

    Tophound: garmin is een divers bedrijf en een goede denk ik ook. Is ook prima (zie ze niet als concurrent)
    Garmin de beste in de breedte (incl golfbanen) en TomTom in de diepte (beste op de weg)

    TomTom heeft echter gemerkt dat ze OOK moeten verbreden en zullen dan garmin vaker tegenkomen (in het sportsegment onder andere)
  9. [verwijderd] 31 juli 2011 14:53
    quote:

    justin_case schreef op 31 juli 2011 12:35:

    BWR: TomTom rapporteert geen pnd verkopen. Hoe kom je dan aan deze cijfers?

    Tophound: garmin is een divers bedrijf en een goede denk ik ook. Is ook prima (zie ze niet als concurrent)
    Garmin de beste in de breedte (incl golfbanen) en TomTom in de diepte (beste op de weg)

    TomTom heeft echter gemerkt dat ze OOK moeten verbreden en zullen dan garmin vaker tegenkomen (in het sportsegment onder andere)
    Elk kwartaalveslag geeft aantallen verkochte PND's.
    Met sales bedoel ik de aantallen PND's en niet de revenues, er staat onder het plaatje ook duidelijk geschreven :
    PND aantallen dalen per kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor geen kwartaal uitgezonderd en dan ook nog de prijserosie.
    Of moet ik hierbij aannemen dat je de kwartaalversalgen niet geheel doorleest ?

    Voorbeeld:

    The PND market size in Europe was 2.7 million units compared to 3.0 million units in the same
    quarter last year. Our market share was 45%. The North American PND market size was 2.4
    million units compared to 3.3 million units in the same quarter last year. Our market share was
    21%.
  10. [verwijderd] 31 juli 2011 15:35
    quote:

    BWR schreef op 31 juli 2011 14:53:

    [...]

    Elk kwartaalveslag geeft aantallen verkochte PND's.
    Met sales bedoel ik de aantallen PND's en niet de revenues, er staat onder het plaatje ook duidelijk geschreven :
    PND aantallen dalen per kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor geen kwartaal uitgezonderd en dan ook nog de prijserosie.
    Of moet ik hierbij aannemen dat je de kwartaalversalgen niet geheel doorleest ?

    Voorbeeld:

    The PND market size in Europe was 2.7 million units compared to 3.0 million units in the same
    quarter last year. Our market share was 45%. The North American PND market size was 2.4
    million units compared to 3.3 million units in the same quarter last year. Our market share was
    21%.
    TomTom heeft gezegd dat ze zich meer op het hogere segment richten en dus niet meer alleen kijken naar 'aantallen verkochte PND's', maar naar 'omzet uit PND'. (dan zouden ze dat ook moeten rapporteren, en niet alleen de aantallen).

    Qua omzet is het marktaandeel van TomTom onveranderd (miniscuul gedaald) terwijl in aantallen het marktaandeel wel is gedaald.

    Als jij dan in het draadje hierboven aangeeft hoe snel tomtom daalt, en je doet dat in termen van aantallen verkopen (afzet) ipv omzet, en je zegt vervolgens ook dat er 'prijserosie' is, dan ga je negatieve aspecten dubbeltellen. Want juist doordat ze niet meegaan in de prijserosie en hun marges beschermen, loopt de afzet sneller terug dan de omzet.

    Daarnaast heb ik aangegeven dat prijserosie niet automatisch marge-erosie betekent. Zoals in het lange stuk over het reduceren van het aantal PND modellen om de kostprijs per model te drukken. Dit is denk ik ook onderdeel van de reorganisatie.

  11. [verwijderd] 31 juli 2011 15:52
    quote:

    justin_case schreef op 31 juli 2011 15:35:

    [...]

    TomTom heeft gezegd dat ze zich meer op het hogere segment richten en dus niet meer alleen kijken naar 'aantallen verkochte PND's', maar naar 'omzet uit PND'. (dan zouden ze dat ook moeten rapporteren, en niet alleen de aantallen).

    Qua omzet is het marktaandeel van TomTom onveranderd (miniscuul gedaald) terwijl in aantallen het marktaandeel wel is gedaald.

    De apparaten verkocht in Business Solutions worden niet meegerekend in aantal verkochte PND's, idem niet de ingebouwde devices in Automotive.

    De losse PND's zijn opgenomen in de Consumer business en maken daarbinnen het grootste deel van de omzet uit.

    Consumer revenues :
    Q2-2010 --- 273 revenues
    Q2-2011 --- 209 revenues

    Een kind kan zien dat niet alleen de aantallen naar beneden gaan(reports) maar ook de gemiddelde prijs (consumer revenues/aantallen).

    Je kan de groffe proef op de som nemen door de aantallen van Europa en Noord-Amerika bij elkaar te tellen en dan te delen op de comsumer revenues, dan zie je dat de gemiddelde prijs afneemt (van 43,3 naar 40,9 euro inclusief overige posten).
    Overigens niet alle posten zijn PND's binnen consumer unit maar dat maakt de zaak alleen maar erger.

    De marges op de PND's zijn niet verbeterd (zie cost of sales en operating expences---Q2-2010/Q2-2011).
  12. [verwijderd] 31 juli 2011 19:29
    BWR,

    Deze hele draad nodigt uit tot fors rekenwerk. Ik wil me er niet makkelijk van af maken, maar heb daar nu echt geen tijd voor. Maar later wel, volgende week kom ik er op terug.

    Van 273 naar 209 in de consumer revenue is natuurlijk niet iets om vrolijk van te worden. Ik moet even hoofdrekenen, maar het is iets meer dan -20%. Dat verklaart nog steeds niet waarom de totale revenue (inclusief de groei onderdelen) met 20% zouden moeten dalen. Zo gaat automotive zo'n +30% omzet laten zien year-on-year. Niemand kan dit verklaren.

    Verder moet ook nog rekening gehouden worden met de deferred revenue (omzet uit HD traffic dat eerste jaar gratis wordt aangeboden komt uitgesteld op de balans). Ook moeten we rekening houden met voorraden. Als je nu hogere voorraden hebt door lagere verkoop (nu 101 miljoen euro voorraad, veel hoger dan vorig jaar), dan is het logisch dat je marge laag is. De cost of sales en productiekosten zijn wel gemaakt, maar de omzet maar ten dele gerealiseerd. Dus dat leidt tot allerlei verschuivingen.

    Misschien moet iemand tijdens mijn sabbatical van een week even Marina Wyatt (CFO van TomTom) lid maken van dit forum, zodat ze kan reageren op de onduidelijkheden die er zijn rondom de omzet en winstprognose en met name ook de outlook naar de langere termijn.
  13. [verwijderd] 31 juli 2011 19:32
    quote:

    justin_case schreef op 31 juli 2011 19:29:

    BWR,

    Deze hele draad nodigt uit tot fors rekenwerk. Ik wil me er niet makkelijk van af maken, maar heb daar nu echt geen tijd voor. Maar later wel, volgende week kom ik er op terug.

    Van 273 naar 209 in de consumer revenue is natuurlijk niet iets om vrolijk van te worden. Ik moet even hoofdrekenen, maar het is iets meer dan -20%. Dat verklaart nog steeds niet waarom de totale revenue (inclusief de groei onderdelen) met 20% zouden moeten dalen. Zo gaat automotive zo'n +30% omzet laten zien year-on-year. Niemand kan dit verklaren.

    Ik begrijp hieruit dat mijn tegengas wordt gewaardeerd en niet in one-liners.
  14. [verwijderd] 31 juli 2011 19:41
    Het wordt zeker gewaardeerd, alleen ben ik wel van mening dat je wel de negatieve punten er uit licht. Daar is in principe niets op tegen, want ook dat biedt tegenwicht.

    We moeten wel allemaal oppassen dat we niet eerst een mening hebben (positief of negatief) en daarna de feiten erbij zoeken om die te staven.

    Dat is op zich al een opgave, want binnen de cijfers van tomtom is genoeg positiefs en negatiefs te vinden om een heel positief verhaal te vertellen en een heel negatief verhaal, terwijl beide verhalen niet gelogen en goed onderbouwd zijn. Dat maakt TomTom ook een interessant studie-object.

    Even een dooddoener: de waarheid zal ergens in het midden liggen. Enerzijds vind ik vergelijkingen met failliete bedrijven en bedrijven die de aandeelhouders bewust hebben bedonderd niet terecht (zonder bewijs is TomTom geen OpenTV, geen Versatel, geen KPNQuest, etc). Anderzijds waren we blijkbaar begin van dit jaar te enthousiast en vol vertrouwen over de transitie, terwijl deze met horten en stoten gaat.

    Die horten en stoten zijn volgens mij meer het gevolg van horten en stoten in het hele financiele systeem (en de invloed daarvan op de consumentenbestedingen in de VS en het consumentenvertrouwen in de VS) dan dat TomTom de beleggers bewust een rad voor ogen draait.

    De situatie voor tomtom is ook zeker niet uitzichtloos, het bedrijf maakt minder omzet en winst, maar schrijft nog steeds zwarte cijfers en zal dat denk ik ook blijven doen. Wel zal het herstel naar de winstcijfers van weleer langer duren dan verwacht. Net zoals de wereldeconomie wel herstelt, maar ook niet zo snel als men zou willen.

    Volgende week meer van mij over de cijfers.
  15. [verwijderd] 31 juli 2011 20:21
    quote:

    BWR schreef op 31 juli 2011 14:53:

    [...]

    Elk kwartaalveslag geeft aantallen verkochte PND's.
    Met sales bedoel ik de aantallen PND's en niet de revenues, er staat onder het plaatje ook duidelijk geschreven :
    PND aantallen dalen per kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor geen kwartaal uitgezonderd en dan ook nog de prijserosie.
    Of moet ik hierbij aannemen dat je de kwartaalversalgen niet geheel doorleest ?

    Voorbeeld:

    The PND market size in Europe was 2.7 million units compared to 3.0 million units in the same
    quarter last year. Our market share was 45%. The North American PND market size was 2.4
    million units compared to 3.3 million units in the same quarter last year. Our market share was
    21%.
    @BWR en JIC
    De in de kwartaalverslagen genoemde aantallen zijn niet de aantallen die TT heeft verkocht maar alle verkochte PNDs (ook door concurrenten).
    Je moet deze aantallen dus nog met het marktaandeel van TT vermenigvuldigen om de juiste TT-aantallen te berekenen.
    Dan kom je voor Q2-11 uit op 1,72 mln (45% x 2,7 mln + 21% x 2,4 mln).
    Stel dat TT in de rest van de wereld nog eens 0,08 mln PNDs verkoopt dan zijn er in totaal 1,8 mln PNDs van TT verkocht. Als deze PNDs goed voor de gehele Consumer-revenues zouden zijn dan zou de gemiddelde verkoopprijs 122 euro moeten zijn (122 * 1,8 mln = 209 mln).
    De laatste keer dat TT de gemiddelde PND-verkoopprijs heeft gepubliceerd was in Q1-2010. Toen bedroeg deze prijs 89 euro. Uitgaande van een daling van 10% zal daar nu nog ongeveer 80 euro van over zijn. De berekende prijs van 122 euro is dus veel te hoog.

    Dit heeft twee redenen:

    1. Een behoorlijk deel van de consumeromzet is niet PND. Zelf schat ik dit op 50 mln per kwartaal.

    2. Het aantal door klanten gekochte PNDs is niet per defintie gelijk aan het aantal PNDs dat TT verkoopt. TT verkoopt haar PNDs immers vooral aan winkels die hun voorraden soms afbouwen en soms opbouwen.
  16. [verwijderd] 31 juli 2011 21:52
    quote:

    BWR schreef op 31 juli 2011 19:32:

    [...]

    Ik begrijp hieruit dat mijn tegengas wordt gewaardeerd en niet in one-liners.
    Ik wil wel een opmerking maken, al ben ik in deze discussie geen partij

    Ik denk, dat normaal tegengas altijd goed is en dat zet je alleen maar aan het denken. Niets verkeerd aan

106 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 04 juni

    1. Werkloosheid mei (Dld)
    2. Vacatures april (VS)
    3. Fabrieksorders april (VS)
  2. 05 juni

    1. Inkoopmanagersindex diensten mei def. (Jap)
    2. Inkoopmanagersindex diensten Caixin mei (Chi)
    3. Inkoopmanagersindex diensten mei def. (Dld)
    4. Inkoopmanagersindex diensten mei def. (EU)
    5. Inkoopmanagersindex diensten mei def. (VK)
    6. Producentenprijzen april (eurozone)
    7. Campbell Soup Q3-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht