*Justin* schreef op 6 mei 2015 12:33:
[...]
Ja ik ook, maar voor dat bedrag staat het niet in de boeken. TeleAtlas staat voor minder in de boeken en daar is de huidige waardering op gebaseerd. - Vooralsnog althans. -
In 2011 is de switch gemaakt om meer te gaan focussen op business to business en de componenten strategie.
Er was toen wel vertrouwen in deze strategie, maar nog geen bewijs. De componenten moesten nog ontwikkeld worden (waren in 2014 af) dus er waren nog geen klanten voor (nu wel, zie dik orderboek).
Toen men de impairment deed in 2011 is er flink op TeleAtlas goodwill afgeschreven. Deze goodwill zat over vier divisies verdeeld, Consumer, Telematics, Automotive en Licensing.
De goodwill is flink afgeschreven in Consumer en in de andere drie gelijk gebleven. Die afschrijving in Consumer is begrijpelijk. Door de crisis destijds, krimpende PND markt en door de keuze om meer op B-to-B te focussen.
Dat de andere drie gelijk bleven qua goodwill is ook logisch. Er waren toen geen redenen (bewijzen) om uit te gaan van ofwel krimp of groei van deze drie divisies. Zoals gezegd: bij automotive waren er nog geen componenten en nog geen klanten dus de kasstromen daaruit waren er niet dus kun je ook niet meewegen in de impairment. En Telematics was toen een veel kleiner onderdeel dan het nu is.
Nu echter zitten deze drie divisies in de lift en hebben we bij Automotive een orderboek van 220 miljoen euro gezien.
Stel je voor dat niet in 2011 die impairment was gedaan maar men zou dat nu gaan doen? Dan zou je alsnog veel afschrijven op Consumer, want dat is nu vrij vlak maar heeft afgelopen jaren wel een flinke krimp doorgemaakt.
Maar dan zou je datgene wat je bij Consumer wegstreept misschien wel kunnen bijschrijven bij automotive (vanwege het orderboek), bij Licensing (vanwege groeiende traffic vraag) en bij Telematics (gezien de langjarige groeiverwachting).
De impairment - wat natuurlijk gewoon een non-cash aangelegenheid is - is dus gedaan op een moment dat de maps en traffic van tomtom een lagere waarde hebben dan nu. Zeker met het hele automated driving wat er aan komt, je ziet hoe het nu in beweging is en hoe strategisch het is voor de autofabrikanten.
Kijkend naar de huidige waardering van TT dan is deze gebaseerd op de boekwaarde van de assets. Terwijl deze mijns inziens in de tussentijd en zeker naar de toekomst toe weer toegenomen zijn in waarde. De overname van Nokia HERE zal
juist dat aspect benadrukken. De boekwaarde van TT assets nu is een lachertje IMHO.