Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,725
  • Verschill

    -0,055 -0,95%
  • Volume

    354.448 Gem. (3M) 327,8K
  • Bied

    5,700  
  • Laat

    5,920  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom April 2016

4.182 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 210 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 april 2016 10:07

    is volgens mij Barclays die overal short posities reduceert/indekt
    Miners zoals AAL , RIO T, Glencore en BHP gaan tot 6% op
    TT 4% op

    Mario ingegeven waarschijnlijk ?
  2. [verwijderd] 13 april 2016 10:11
    quote:

    harrysnel schreef op 13 april 2016 10:01:

    Stilte verwar je m.i. met stilstand. Berichten van concurrenten slik je voor zoete koek. Prima dat tegengeluid maar ik kan niet geloven dat een creatieve, muzikale, grappige man al zijn fantasie is kwijtgeraakt. Straks ga je de verzamelde werken van Jos Versteeg nog lezen. Wij zullen je helpen een btje roze bril te redden;).
    Harry, ik zit er nog steeds in, hoor. En het is niet zo dat alle fantasie weg is. Maar nadenken over het geval dat alle signalen van alternatieve map making oplossingen toch een kern van waarheid bevatten kan geen kwaad. De probe-voorsprong van TomTom gaat in ieder geval linksom of rechtsom verdwijnen en als het tegen zit zelfs omslaan in een achterstand. Tenzij TomTom de komende tijd substantieel deals met toegang tot sensor-/camera-probes weet binnen te halen.

    Overigens zijn er betere dagen om "genuanceerd" te denken, haha.
  3. [verwijderd] 13 april 2016 10:12
    Ik denk maar zo. In 2011 toen het crisis was en tomtom een impairment deed, de pnd markt instortte maar wel Apple klant werd had tomtom twee keuzes. Gaan we het korte termijn spelen (op prijs concurreren met garmin, meer marketing doen) of gaan we het lange termijn spel spelen (de technologie geheel vernieuwen, met het hele big data gebeuren in het achterhoofd en Apple als grote leverancier van data).

    Ze hebben voor het lange termijn verhaal gekozen. In dat geval is het vooral belangrijk dat je voldoende cash hebt om te innoveren en dat je schulden wegwerkt. De winstgevendheid is secundair. TomTom is altijd winstgevend gebleven, maar nooit meer dan dubbeltjes werk (bij 220 miljoen aandelen praat je rond de 50 miljoen). En dankzij wat afschrijvingen en grote belastingteruggaven is het qua cash rond de 100 miljoen geweest.

    Het voordeel van de long shot, 5 of 10 jaar vooruit, is dat je de R&D uitgaven over meerdere jaren kunt spreiden. Het nieuwe platform heeft 5 jaar werk voor 500 engineers gekost en daarnaast ook hardware kosten zoals servers. Dat kon tomtom zich veroorloven en winstgevend blijven. Veel sneller hadden ze het niet gekund. Doordat ze hun kaarten lang tegen de borst hebben gehouden en HERE bij Nokia met heel andere dingen bezig was, is het gelukt om vanuit een underdog positie in een leidende positie te komen.

    In de tussentijd is ook Telematics uitgegroeid tot een nieuwe cashcow, terwijl het uitmelken van PND gewoon doorgaat op een wat lager pitje en met sport ook nieuwe kasstromen worden aangeboord. Iedereen die niet verder heeft gekeken dan de winst per aandeel heeft zitten slapen, en TT vond het wel prima.
  4. [verwijderd] 13 april 2016 10:13
    Je vraagt je overigens wel af waar het enthousiasme van vanmorgen opeens vandaan komt. Kan ook gewoon JdM zijn die weer ff lekker zit te pielen voor nog een rondje uitmelken.
  5. [verwijderd] 13 april 2016 10:16
    quote:

    Happy Chappy schreef op 13 april 2016 10:07:

    is volgens mij Barclays die overal short posities reduceert/indekt
    Miners zoals AAL , RIO T, Glencore en BHP gaan tot 6% op
    TT 4% op

    Mario ingegeven waarschijnlijk ?
    Las ook een artikel dat GS zeer hype nu is op de automotive sector.
  6. [verwijderd] 13 april 2016 10:18
    quote:

    *Justin* schreef op 13 april 2016 10:12:

    Ik denk maar zo. In 2011 toen het crisis was en tomtom een impairment deed, de pnd markt instortte maar wel Apple klant werd had tomtom twee keuzes. Gaan we het korte termijn spelen (op prijs concurreren met garmin, meer marketing doen) of gaan we het lange termijn spel spelen (de technologie geheel vernieuwen, met het hele big data gebeuren in het achterhoofd en Apple als grote leverancier van data).

    Ze hebben voor het lange termijn verhaal gekozen. In dat geval is het vooral belangrijk dat je voldoende cash hebt om te innoveren en dat je schulden wegwerkt. De winstgevendheid is secundair. TomTom is altijd winstgevend gebleven, maar nooit meer dan dubbeltjes werk (bij 220 miljoen aandelen praat je rond de 50 miljoen). En dankzij wat afschrijvingen en grote belastingteruggaven is het qua cash rond de 100 miljoen geweest.

    Het voordeel van de long shot, 5 of 10 jaar vooruit, is dat je de R&D uitgaven over meerdere jaren kunt spreiden. Het nieuwe platform heeft 5 jaar werk voor 500 engineers gekost en daarnaast ook hardware kosten zoals servers. Dat kon tomtom zich veroorloven en winstgevend blijven. Veel sneller hadden ze het niet gekund. Doordat ze hun kaarten lang tegen de borst hebben gehouden en HERE bij Nokia met heel andere dingen bezig was, is het gelukt om vanuit een underdog positie in een leidende positie te komen.

    In de tussentijd is ook Telematics uitgegroeid tot een nieuwe cashcow, terwijl het uitmelken van PND gewoon doorgaat op een wat lager pitje en met sport ook nieuwe kasstromen worden aangeboord. Iedereen die niet verder heeft gekeken dan de winst per aandeel heeft zitten slapen, en TT vond het wel prima.
    Mapmaking op basis van de volgende generatie probes (GPS+OB+sensoren+camera's) is een zeer recent fenomeen. Dat maakt een inhaalslag door degene die toegang heeft tot die probe-data minder lastig. Daar moet je de ogen m.i. niet voor sluiten.

    Tot voor 1-2 jaar bestond die optie voor de concurrentie helemaal niet. Daarom kon TomTom ook zo'n ijzersterke positie in Traffic opbouwen. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor eeuwig is, met de opkomst van de "miljoenen camerawagens".
  7. [verwijderd] 13 april 2016 10:20
    quote:

    vCalker schreef op 13 april 2016 10:12:

    1 zwaluw maakt nog geen zomer, maar het voelt goed.
    Nee , maa gelukkig is Allerheiligen achter de rug :)
  8. flatliner 13 april 2016 10:20
    Ik denk ook covering, indien je er van overtuigd bent dat de trend weer omhoog is (zowel van TT als van de beurzen) zou ik nu ook gaan coveren. Zeker als ik boven de € 11 mijn shortpositie had uitgebreid (PDT/JP Morgan begin januari). Mooi rendement lijkt me.
  9. [verwijderd] 13 april 2016 10:28
    Stijging kan ook voorkennis zijn op de cijfers.
    Anderzijds, ik voorspelde een tijd terug al dat ik dacht dat het bij de cijfers flink hoger zou staan, omdat dat de AVA een stuk makkelijker zou maken.
    Als we dan heel laag zouden staan zou het een heel pittige AVA kunnen worden, en dat willen ze liever niet.

    Alhoewel.....de daling is alweer begonnen.
  10. [verwijderd] 13 april 2016 10:34
    quote:

    Bramvdwerf schreef op 13 april 2016 10:09:

    Wat is het nieuws?
    Mijn 2 cents... Zowel het verhaal van TomTom'ers JMdV en AdT. Met nog wat TA eromheen.

    Ik denk dat in februari bij de CES sommigen in de markt toch wat zenuwachtig werden. Wat is dat nu weer een nieuwkomer op de mapping markt. Hoe zit het nou met die voorsprong, etc.

    Ik voelde aan mijn water dat we met de mobileye ceo met een opschepper te maken hadden. Over tomtom road dna zei hij: "I don't know if it exists but they have it on their website".

    Dat kan twee dingen betekenen:
    - Als hij echt niet wist of het bestond dan kent hij zijn markt niet goed
    - Als hij wel wist dat het bestond, dan zegt zijn leugentje veel over de rest van zijn verhaal.

    Het was een door mobileye afgehuurd zaaltje met een eigen verhaal (een PR stunt dus) en tegelijkertijd uithalen naar concurrenten. Het kwam niet zo chique op me over. Ook deed hij veel te luchtig over hoe je het nu precies doet en was totaal niet duidelijk of we nou keken naar een product of naar wat 'novel ideas' die ze kort geleden bedacht hebben.

    Aan TomTom zelf heb ik geen onzekerheid gemerkt, maar ze hebben het ook niet direct weersproken. Alleen harold zei: "what we regard as a layer in our map, appears to be their core product".

    Waarom tomtom geen weerwoord gaf kun je naar raden. Ofwel ze vonden het niet nodig ofwel ze moesten ook eerst zelf eens checken in de industrie wat dit nou precies voor iets was en met welke status. Misschien hebben ze wel bij general motors zelf geinformeerd.

    Nu, twee maandjes later, noemt het hoofd automotive van tomtom het een PR stunt. Als TT dat twee maanden geleden had gezegd had dat wellicht wat zorgen weggenomen. Maar ja, tomtom kan er ook niks aan doen dat sommige van haar aandeelhouders zo snel van de leg raken als ze iets van een concurrent horen. Zij gaan gewoon van hun eigen kracht uit en beleggers hebben soms moeite om daar in mee te gaan.

    Anyway, dit verhaal samen met die van Alain de Taeye en een technische doorbraak (de TA-ers noemden 8,40 als grens) hebben hiervoor gezorgd.

  11. mjmj 13 april 2016 10:43
    Stel zelfrijdende auto's voor openbaar vervoer zijn een feit. Komt er dan ook een soort platform waar de auto's op geregistreerd zijn en waar de administratieve zaken op worden geregeld? En wie wordt dan de beheerder daarvan? Kortom hoe gaat de organisatorische infrastructuur er uitzien? (en wat zijn de mogelijkheden van TT in dat gebied....)
  12. [verwijderd] 13 april 2016 10:47
    Mooi artikel van GoldmanSachs over trends in cars: OUR THINKING TECHNOLOGY DRIVING INNOVATION

    In the next ten years, the auto industry will undergo a profound transformation: the cars it builds, the companies that build them and the consumers who buy them will look significantly different. Technology will be leading this change, but it will be shaped by four key themes. The car of 2025 will be:

    TREND THREE
    SELF-DRIVING CARS
    ONCE FOUND ONLY IN SCIENCE FICTION, SELF-DRIVING CARS ARE ABOUT TO BECOME A REALITY. THEY CAN HELP REDUCE ROAD ACCIDENTS, CLEAR UP TRAFFIC AND PROVIDE MOBILITY TO MORE PEOPLE.
    www.goldmansachs.com/our-thinking/tec...
  13. [verwijderd] 13 april 2016 10:48
    quote:

    xynix schreef op 13 april 2016 10:18:

    [...]
    Mapmaking op basis van de volgende generatie probes (GPS+OB+sensoren+camera's) is een zeer recent fenomeen. Dat maakt een inhaalslag door degene die toegang heeft tot die probe-data minder lastig. Daar moet je de ogen m.i. niet voor sluiten.

    Tot voor 1-2 jaar bestond die optie voor de concurrentie helemaal niet. Daarom kon TomTom ook zo'n ijzersterke positie in Traffic opbouwen. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor eeuwig is, met de opkomst van de "miljoenen camerawagens".
    A) Het fenomeen mag dan wel recent zijn maar TT is daar al jaren geleden op voorgesorteerd. Het idee bestond dus al langer
    B) Zou het niet juist een voorsprong kunnen zijn dat tomtom de kennis die ze heeft met haar eigen camera wagens ook breder deelt in de industrie
    C) Het gaat niet alleen om toegang tot data maar ook wat je ermee kan. De machinerie (software, algoritmen, servers, volledige quality control (vergeet die laatste even niet, want alleen crowdsourcen zonder controle mechanismen is niet goed genoeg)
    D) De vraag is hoe snel die 'miljoenen camerawagens' er zijn. Maar dan nog, dat zou voor tomtom het mapping proces alleen maar goedkoper maken. Als ze data kunnen sourcen waardoor ze niet een camerawagen naar een locatie hoeven te sturen.
    E) Jan Maarten de Vries. Investeringen om zo'n platform te bouwen zijn heel hoog en de kennis die je ervoor nodig hebt ook. Dus het beschikbaar zijn van data maakt de entree barrieres niet per definitie lager. Waarom gaat peugeot-citroen de ruwe sensor data verkopen op de markt? Omdat ze niet de competenties hebben om van het ruwe materiaal ook informatie te maken.

    Ik weet niet of je de koffie markt kent. Maar van een cappucino ad 2,50 zit hooguit 1 cent voor de grondstof. De bonen worden zo snel mogelijk uit Afrika naar het westen verscheept en daar gebrand en gemalen. Daar wordt al veel meer mee verdiend. En daarna komen andere schakels die ook geld verdienen.

    Daarom gaat het niet om fair trade, maar om fair chain. Als je de bonen in Afrika houdt en hen leert hoe ze te branden en DAARNA pas exporteert dan maak je de landen een stuk rijker en geef je de mensen nog werk ook. Nu mag men in Ethiopie alleen het restproduct voor eigen consumptie gebruiken, alle goede bonen gaan direct weg.

    Een rare zijweg die ik nu bewandel, maar even ter illustratie dat het hebben van een ruwe grondstof nog niet zoveel betekent.
4.182 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 210 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 30 april

    1. China inkoopmanagersindex industrie en diensten april volitaliteit verwacht
    2. Samsung Q1-cijfers
    3. NL producentenprijzen maart
    4. Arcadis Q1-cijfers
    5. Adidas Q1-cijfers
    6. Volkswagen Q1-cijfers
    7. Air France-KLM Q1-cijfers
    8. Dui detailhandelsverkopen maart
    9. PB Holding jaarcijfers
    10. Acomo €0,75 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht