Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    +0,205 +3,68%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom Beleggersdag 10 februari

189 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Meryntje 10 februari 2017 21:42
    quote:

    *Justin* schreef op 10 februari 2017 21:33:

    [...]

    Vier assen:

    * het businessmodel. Daarop zijn here, tomtom en osm voor autofabrikanten passend. Maar Google niet. Het verdienmodel van Google sluit niet aan bij hoe autofabrikanten zakendoen.

    * de kwaliteit. Daarop zijn here, tomtom en google voor autofabrikanten passend. Maar OSM niet. Open street maps is enkel en alleen op basis van crowdsourcing en kan niet voldoen aan de zeer hoge eisen die autofabrikanten stellen, ze kunnen ook geen kwaliteitswaarborgen geven, want er is geen (centrale) controle autoriteit, geen checks.

    * de dekking. Een autofabrikant sluit steeds vaker wereld deals en niet alleen los Europa, los VS. (contracten worden dus ook steeds lucratiever) Andere continenten als Azie, LatAm en Afrika ook niet te vergeten. HERE en TomTom kunnen het hoge automotive niveau maps leveren op global scale.

    * de innovatie. Vooral op gebied van versheid (realtime updates) en crowdsourcing, automation. Hierop ligt tomtom jaren voor op HERE, dat jarenlang heeft geleund op alleen maar kaarten maken op de oude manier, met mapping vans, terwijl tomtom sinds 2008 aan crowdsourcing werkt en sterk gelooft dat de mix van crowdsouring en professioneel onderhoud (met eigen vans) en andere inputs tot het beste resultaat leidt. OSM heeft uiteraard wel die lage kosten, maar zij verkeren juist weer in financiele nood, omdat er ook geld nodig is om van die crowdsourced data goede maps te maken en daar ook controle mechanismen in te hebben.

    Je zou samenvattend kunnen zeggen dat HERE zich met TomTom kan meten op businessmodel, dekking, kwaliteit maar niet op innovatie. Er werd ook nog even gezegd dat ook klanten (autofabrikanten) aangeven dat tomtom voor ligt op HERE qua HD maps en andere autonoom rijden gerelateerde zaken. Offline werd nog gezegd dat TomTom absoluut marktleider wol worden in HD maps en dat de kaarten dan precies andersom moeten liggen als vroeger de kaarten tussen here en tomtom lagen toen HERE nog een Nokia product was met veruit hoogste marktaandeel.

    Google kan zich dan (mogelijk) weer beter meten met de mapmakers op innovatie - ik zeg mogelijk omdat zij recent vreemde uitspraken deden over een offline map volledig in de auto zonder cloud en dat hun map data te zwaar zijn. Maar zij hebben dan weer een businessmodel dat niet pas bij autofabrikanten. Voor wie denkt dat dat wel een overkomelijke barriere is, is het goed om te beseffen dat de overname van HERE door BMW, Audi en Daimler puur een defensieve move was uit angst voor Google. Verder offline nog gehoord dat er nog steeds veel zakelijke lijntjes lopen tussen die drie consortium leden en TomTom en dat er meerdere signalen zijn waaruit blijkt dat dat Duitse trio ook lang niet altijd op 1 lijn zit. Op papier is HERE een krachtige club met al die partijen aan boord: drie vooraanstaande innovatieve autofabrikanten, Intel, een Chinees en Mobileye (laatstgenoemde niet financieel participerend). Maar het is ook lastiger om al die belangen op 1 lijn te krijgen en technologisch lopen ze achter.

    Mijn gevoel zegt (niet na vanmiddag maar na uitspraken van Goddijn tijdens de earnings conference call) is dat het 'alles onder 1 dak' dat tomtom heeft - in combinatie met een aantal strategische partnerships als Nvidia en Bosch voor meer snelheid in innovatie zorgt. En dat HERE mogelijk kapitaalkrachtiger is, maar ook een hoop kapiteins op 1 schip heeft. Ik quote hieronder een quote van Goddijn die dat duidelijk weergeeft. [nb: Het is me goed bevallen om niet meer op IEX te posten dus goede kans dat je me hier weer een maand of wat niet terugleest...]

    Martijn den Drijver

    And then a final question for Harold, at the TomTom tech event you guys have been very open about the competitive plan that you have relative to a year. Alain was saying that you’ve tried a couple of times and you have it right now, you have a competitive lead, if you will, of around three years. Recently there have been a number of announcement HERE with partners like Mobileye. I know that these are just announcements of partnerships, but do you feel that your competitive advantage has slipped or do you feel as confident as in November?

    Harold Goddijn

    Yes I do. I don’t think that our competitors advantage is slipping at all. I’m confident that we have that lead and we continue to build on that. Those announcements that you talk about don't make any different to that competitive position. So we feel good, and I think we feel good not because we want to feel good, but that’s also what our customers are telling. So our customers are giving us strong indications that we have good grip on HD maps or on real time map making, traffic information, all the things that matter, we do have that edge.

    Was jij er vanmiddag óók Justin??

    Blij dat we je hier weer zien.

    Groet uit Grunn.
  2. [verwijderd] 10 februari 2017 22:00
    quote:

    Koos99 schreef op 10 februari 2017 21:11:

    [...]

    Jan Maarten de Vries wekte de indruk een stuk pres training gehad te hebben. Ondanks een duidelijk stamen dat Volvo zelf heeft aangegeven met TomTom HD te testen, bleef hij zijn standaard ingestudeerde riedel herhalen zonder op de inhoud in te willen gaan.

    Ik vond dat in de presentatie van die Franse HD maps marketing jongeman ook opvallend. Er werd gevraagd of GM in een filmpje recentelijk TomTom HD materiaal had gebruikt (ik ken het filmpje overigens niet), en de marketing jongeman bleef maar herhalen 'we have nothing announced about GM'. Ik wil niet impliceren dat er een GM contract is, maar ik vond het wel opvallend dat direct werd gesteld dat er niets met GM was aangekondigd.

    De man die demo RoadDNA gaf zei trouwens dat er veel (research) contracten waren die voor cashflow zorgen. Dus wat dat betreft mooi in lijn van de vermoedens, jammer dat het niet op band staat.
  3. loesje62 10 februari 2017 22:09
    @Het niet bekendmaken van deals blijft imo de belangrijkste negatieve factor voor de koers omdat de HAD-tech slechts zeer, zeer minimaal de werkelijke waarde weerspiegelt. Ook traffic sign AI dat al 93 miljoen? borden herkent is waardevol. JM zei dat ook lidarsensoren een verkeersbord kunnen herkennen, wat ik niet kan beoordelen, maar ik houd het op vision.

    Hoi Jelle ,Heb je nu nog een vermoeden of een idee gekregen "waarom" ze zo terughoudend zijn met het bekend maken van deals?
    Heeft dat dan nog op een bepaalde manier te maken met het sturen van de koers? ( of houden ze zich daar helemaal niet mee bezig?)
    Soms is de manier waarop , en het tijdstip op z n zachtst gezegd merkwaardig .
  4. [verwijderd] 10 februari 2017 22:12
    quote:

    Turquoisine schreef op 10 februari 2017 18:57:

    Nee Harold was er niet bij. IR met Bisera en Jacolien, CFO Taco en de Boer (TTT) en de Vries (Automotive) waren de prominent aanwezigen. Ca. 50 aandeelhouders waren aanwezig
    En waar was R-P Schaefer? Zeker weer bij BDB op de thee.
  5. [verwijderd] 10 februari 2017 22:23
    quote:

    loesje62 schreef op 10 februari 2017 22:09:

    @Het niet bekendmaken van deals blijft imo de belangrijkste negatieve factor voor de koers omdat de HAD-tech slechts zeer, zeer minimaal de werkelijke waarde weerspiegelt. Ook traffic sign AI dat al 93 miljoen? borden herkent is waardevol. JM zei dat ook lidarsensoren een verkeersbord kunnen herkennen, wat ik niet kan beoordelen, maar ik houd het op vision.

    Hoi Jelle ,Heb je nu nog een vermoeden of een idee gekregen "waarom" ze zo terughoudend zijn met het bekend maken van deals?
    Heeft dat dan nog op een bepaalde manier te maken met het sturen van de koers? ( of houden ze zich daar helemaal niet mee bezig?)
    Soms is de manier waarop , en het tijdstip op z n zachtst gezegd merkwaardig .
    Waarom ze het zo doen weet ik niet. Ik constateer alleen dat ze het doen en dat hier om diverse redenen wat op aan te merken zou kunnen zijn. Hier ga ik gas bij geven de komende tijd.

    Ik houd er tegelijkertijd ook rekening mee dat ze nog even op Tesla AP V8.1 en Volvo Drive Me, Ford etc wachten omdat deze OEM'ers het zelf bekend willen maken, maar dat er af en toe een Volvo-engineer wat meer zegt dan opgedragen. In dat geval krijgen we (imo binnenkort) alsnog een heel rijtje aankondigingen en gaat de koers endogeen naar de 25 of hoger.

    De uitsprak van Taco dat er geen exit komt, ligt m.i. in lijn met laatst genoemde scenario. J-M zei: 'Als er echt wat te melden valt' en na vanmiddag kunnen we nog steeds niet anders dan constateren dat dikke, vette HAD-tech contracten een zekerheidje zijn;)
  6. [verwijderd] 10 februari 2017 22:25
    Er ging iets mis waardoor een alinea wegviel. Wat voor mij nieuw was is dat OSM (Open Street Map) financiële problemen zou hebben. De non-profit foundation OSM werd voorzover ik weet financieel gesteund door Microsoft. Maar Microsoft heeft nu een deal gesloten met TomTom voor (HD) maps in de Azure cloud. Mogelijk heeft Microsoft ingezien dat crowdsourced sensor input veel preciezer en vollediger is dan handmatige community input. OSM zal nooit een automotive grade map worden en is derhalve minder interessant voor hen?
  7. [verwijderd] 10 februari 2017 22:54

    bedankt aan allen die hier rapporteren over het event in Adam en het willen delen

    als aandeelhouder vraag ik me dan toch af, wat krijg ik hier nou voor ?

    TT heeft een beter gevraagd produkt dan Here
    TT heeft hierdoor een competitive edge wat ook bewezen is door het winnen van tenders
    TT heeft een prachtig produkt met Telematics
    TT is succesvol met licensing

    eigenlijk mag je concluderen dat TT een tailor made produkt kan leveren naar de klant toe.

    TT heeft daarbij ook nog een onafhankelijke uitstraling wat het een pré geeft over Here, wat eigendom is van de Duitse Autofabrikanten

    waarom zien we dit niet terug in de share prijs ?
    gewoon omdat de structuur van het bedrijf waar de Founders en de grootaandeelhouders en het Bestuur vormen geen prioriteit geven voor aandeelhouderswaarde, het is namelijk voor hen geen must, zij halen rendement via verloning uit het bedrijf

    als je dan ook in overweging neemt dat consumer in ieder geval voor markt perceptie een anker is voor het aandeel en het bestuur vooralsnog niet bereid is daar afscheid van te nemen, kan je niet anders concluderen dat dit aandeel een magere propositie is voor de reguliere aandeelhouder en zo gedraagt het aandeel zich dan ook aan de beurs.

    de spikes naar boven zijn allen ingegeven vanwege veranderingen bij de concurrentie, of dat nu een overname is geweest van Here door de Duitsers of Fleetmatics door Verizon, dat heeft analisten wereldwijd TT een share boost gegeven, maar dat is allemaal tijdelijk, want uiteindelijk moet de confirmatie voor waardering uit het bedrijf komen en daar zit het probleem, het bestuur van TT geeft hier geen prioriteit aan.

    het is echt veel te veel een beursgenoteerd bedrijf met een private company gehalte, het is gedreven voor en door de bestuurders/employees die werken voor TT en niet voor de aandeelhouder die investeert in TT, een gezonde balans is een noodzaak en bij TT en die is ver te zoeken en dat is ongoing, enkel een activistische belanghebbende kan hier wat aan proberen te veranderen, of bespreekbaar maken en die moeten toch gevonden worden bij asset Managers

    time will tell, voor mij geen lip-service.

  8. [verwijderd] 10 februari 2017 23:09
    @W Eens.
    Geert Wilders zou zeggen "Wen er maar aan". Het gaat namelijk volgens mij pas veranderen als er activisten een voet tussen de deur krijgen. Op de komende AVA is er een kans om dit soort zaken ter discussie te stellen. Be there and stand-up!
  9. Energy 10 februari 2017 23:13
    _Autonavi is zeker nog belangrijk voor tt voor de Chinese markt.
    -traffic is superieur.Vaak komt tt bij autofabrikanten binnen met traffic.Vanwege de overtuigende kwaliteit op traffic gebied is het vervolg vaak verkoop van maps.Dit zou er toe kunnnen leiden dat bijv. kia/hyundAi potentiële map klanten worden.

  10. Kalleman 10 februari 2017 23:42
    [nb: Het is me goed bevallen om niet meer op IEX te posten dus goede kans dat je me hier weer een maand of wat niet terugleest...]

    Hi Justin,
    waarom is je dat goed bevallen? Om de brij in de maanddraad?
    Je kunt toch in de andere draadjes waarin veel zinniger discussies lopen, blijven bijdragen? Wordt gewaardeerd!

    Gr. Kalleman!
  11. forum rang 6 Tom3 10 februari 2017 23:42
    Ik heb het navolgende onthouden van de meeting vanmiddag:
    Tom2 doet er alles aan om contracten te melden als het kan. Men wordt daarbij echter gehinderd door regulators en opdrachtgevers in die volgorde. Tier2 leveranciers wordt veelal niet toegestaan ueberhaupt iets te melden. Het is dus absoluut niet zo dat men graag verstoppertje wil spelen omdat dit de koers lekker zou drukken. De diverse divisies gaan verder groeien terwijl de kosten niet significant gaan stijgen. JM de Vries deelde mij off the record mee dat de kosten van kaartonderhoud vanaf dit jaar gaan dalen door de toegenomen automatisering, deze ruimte wordt benut voor het kunnen voldoen aan klantspecifieke eisen bij automotive contracten. De omzet gaat als volgt groeien:
    - wearables, nog steeds groei maar geen 53% per jaar meer, de precieze groei is moeilijk te schatten. Tom2 streeft naar hoge kwaliteit zodat consumenten zullen besluiten tot upgrading naar nieuwere modellen. Over de PND omzet is verder niets gezegd.
    - telematica, continuatie autonome groei met 15% per jaar, de Telematicapoot die zich profileert als de marktleider binnen Europa, levert veel probes op voor het kaartenbedrijf. Tom2 beschikt in tegenstelling tot concurrenten (die vaak nog oude platforms van overgenomen ondernemingen in de lucht houden) over 1 uniform platform met daarom heen een uitgebreid ecosysteem van lokale ontwikkelaars.
    - automotive + licensing, groei naar Euro 750 miljoen omzet per jaar in 2020. De take rate bij in dash navigatie gaat daarbij van 29% in 2016 naar 36% in 2021 (en niet 100%!) In de in 2016 gesloten automotive contracten zitten reeds leveranties besloten van ADAS. Dit zal verder groeien. Het losweken van omzet van Here blijft soms een traject van jaren. Veel OEM`s zijn echter inmiddels overtuigd van de kwaliteit van Tom2 en gunnen Tom2 verlenging van de bestaande contracten. Iets dat niet vanzelfsprekend is in de branche.

    In mijn ogen ontwikkelt Tom2 zich derhalve tot een speler die value for money levert en langdurige klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan. Hit en run is er niet bij. Dat dit op korte termijn nog karige winsten oplevert wordt bewust voor lief genomen. Als kers op de taart wenst zich duidelijk te willen profileren als de toekomstige leider in ADAS/SDC toepassingen. De sprekers hebben ons duidelijk gemaakt dat er alles aan gedaan wordt van Tom2 op langere termijn een speler te maken waar de buitenwereld niet omheen kan. Ik houdt mijn aandelen nog maar even vast.
  12. [verwijderd] 10 februari 2017 23:50
    Wies,

    Een AB van mij, heel fijn dat Taco de conspiratie theorieën naar de prullenbak verwijst en dat het meteen als waarheid aangenomen wordt in het andere draadje.
    Taco heeft bij de AVA gezeten en heeft niets van de end-game van Wakkie gehoord?

    Laat maar, er is met deze dag aan een belofte voldaan om te voorkomen dat het bij de eerst volgende AVA weer aan de orde komt.

    fijn weekend,

    Tini

  13. [verwijderd] 11 februari 2017 01:16
    Het belangrijkste nieuws lijkt me toch dat de kaarten vandaag door TOM2 zelf met 50% zijn afgewaardeerd (hoewel dat natuurlijk nog niet genoeg is als je van 80/20 uitgaat), kan eindelijk die vergelijking met de HERE verkoop officieel de prullenbak in.
189 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 10 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht