Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    +0,205 +3,68%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    5,755  
  • Laat

    5,840  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom Maart 2017

3.102 Posts
Pagina: «« 1 ... 119 120 121 122 123 ... 156 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 maart 2017 10:31
    quote:

    tatje schreef op 25 maart 2017 10:24:

    Of dit al is geplaatst !

    www.telegraaf.nl/dft/goeroes/robertsc...
    Leuk stukje. Wat mij gelijk opvalt is dat deze Nederlandse schrijver van dit stukje, niet eens het Nederlandse bedrijf tomtom noemt in dit stukje. Onbegrijpelijk voor mij......dat zegt eigenlijk genoeg, dat er nog weinig bekendheid is rondom tomtom en automatisch rijden....
  2. forum rang 7 tatje 25 maart 2017 10:32
    Vreemd dat Hik niet reageert !

    Hij weet er veel meer van dan mij !

    Misschien naar de markt vis halen :-)

    Die chinezen met Volvo eerst gaan ze in 2019 de kaarten van TT gebruiken en dus weg bij Here.

    En nu gaan ze ook nog testen in de SDC wereld met TT.

    Zijn ze van de pot gerukt of speelt er meer :-)

    Ga maar eens nadenken, waar het ei van Columbus is :-)
  3. [verwijderd] 25 maart 2017 10:33
    quote:

    tatje schreef op 25 maart 2017 10:16:

    Maar Hik, misschien kan jij mij duidelijk maken, dat Road DNA al weer achterhaald is en ouderwets.

    Nieuwe inzichten en technieken, hebben road dna waardeloos gemaakt.

    Mooi k.t voor die chinezen met Volvo :-)

    Ik ben net zoals W, misschien kan jij ook mij overtuigen !

    Road DNA laat weten wat er aan gaat komen en AL laat zien wat er IS.

    Zeg ik dat goed !

    Wegbelijning, helling, bochten, wegkanten, verkeersborden, stoplichten worden ook gesourced. Dat soort attributen worden volledig met AI herkend en de auto kan erop acteren. Dit wordt in deze simpele vorm al een automotive-grade HD-kaart genoemd. De informatie wordt in blokken naar de auto gedownload, je hebt dus niet de gehele kaart in de auto zitten.
    @Tatje, natuurlijk is RoadDNA niet achterhaald; het is een prima vinding. Ik heb er nog steeds vertrouwen in dat we TomTom in ieder geval in de eerste generatie SDC's terug gaan zien. De markt wil zéker ook meerdere partijen 'in leven' houden om de prijzen laag te kunnen houden. Wat ik wel zie is dat de echte uitdaging hem niet meer in het vervaardigen van de kaart zit, of een localisatielaag zoals RoadDNA (Of REM van Mobileye zo je wilt). De localisatielaag hoeft ook niet dermate 'vers'te zijn dat je hem iedere dag hoeft te updaten, dat geldt natuurlijk niet voor verkeersborden of obstakels op de weg etc. Alles dat van invloed is op de verkeersstroom dient actueel te zijn, dat kan prima met camera's en crowdsourcing. In dat opzicht is TomTom goed bezig lijkt me.
    Mijn 'zorg' is echter dat RoadDNA in eerste instantie geproduceerd moet worden met dure Mapping-Vans. De startups en partijen zoals Mobileye doen dat toch wat slimmer met volledige crowdsourcing: maak gebruik van de sensoren die er nú al in de auto's zitten (ADAS).
    Om RoadDNA te maken moet je twee keer door dezelfde straat rijden. Om crowdsourced data te kunnen 'middelen' en betrouwbaar te kunnen gebruiken moet je minimaal 5 keer deze gegevens vastleggen (met name de rijstrook informatie wordt uitgemiddeld). Ik heb ergens gelezen dat Tesla 9 keer een sample wil hebben voordat ze de rijstrook info gebruiken. Ze spelen dus op zeker, maar toch is het nog steeds niet echt goed. Dat kunnen we zien aan de vele filmpjes die er blijven opduiken van Tesla's die vreemde manoeuvres maken.

    Ik sta volledig achter @Wiesje in het te gelde maken van de verborgen waarde. Je kunt misschien op zeker moment wel de sterkste partij zijn in álles wat je doet, maar het gevaar ligt op de loer en die positie handhaven is geen enkel bedrijf gegeven, ook niet TomTom.
  4. [verwijderd] 25 maart 2017 10:36
    quote:

    Tom3 schreef op 25 maart 2017 10:23:

    [...]

    Zou Tom2 door de aanschaf van Autonomos niet doorhebben welke richting het opgaat? Waarom zou Tom2 die driving policy en behaviour kennis niet kunnen leveren?
    Op het 'kleine beleggers namiddagje' heeft TomTom aangegeven dat ze partijen als Nvidia niet teveel in de wielen wil rijden. Dat houdt in dat ze zich noodgedwongen moeten beperken. Driving policy en behaviour speelt zich af op AI en MachineLearning terrein en is daardooor meer een Nvidia specialisme.
  5. forum rang 7 tatje 25 maart 2017 10:42
    Hik dank je wel voor jouw antwoord.

    Het wordt me al duidelijker.

    Eind van het jaar heeft TT de VS helemaal klaar en Frankrijk en Duitsland de autobanen, met HD MAPS en Road DNA.

    In de laatste 4 maanden, tenminste dat heb ik ergens gepost 40000 km nieuw in de VS.

  6. apollo 25 maart 2017 10:45
    quote:

    tatje schreef op 25 maart 2017 10:32:

    Vreemd dat Hik niet reageert !

    Hij weet er veel meer van dan mij !

    Misschien naar de markt vis halen :-)

    Die chinezen met Volvo eerst gaan ze in 2019 de kaarten van TT gebruiken en dus weg bij Here.

    En nu gaan ze ook nog testen in de SDC wereld met TT.

    Zijn ze van de pot gerukt of speelt er meer :-)

    Ga maar eens nadenken, waar het ei van Columbus is :-)
    Amerika toch?
  7. [verwijderd] 25 maart 2017 10:48
    quote:

    tatje schreef op 25 maart 2017 10:42:

    Hik dank je wel voor jouw antwoord.

    Het wordt me al duidelijker.

    Eind van het jaar heeft TT de VS helemaal klaar en Frankrijk en Duitsland de autobanen, met HD MAPS en Road DNA.

    In de laatste 4 maanden, tenminste dat heb ik ergens gepost 40000 km nieuw in de VS.

    Ik ga nu ook weer ff andere dingen doen, lekker weer. Vis halen ok, maar doe ik altijd bij de Makro. Deeze week 2 kilo kabeljauw voor 20 euro! Als belegger in TomTom moet je nou eenmaal op de kleintjes blijven letten... :-)
  8. mjmj 25 maart 2017 11:03
    Ik heb begrepen dat dat nu de map steeds verder gereed raakt er minder mensen nodig zijn binnen TT. Toch zie ik nergens berichten over ontslagen. Zou die mensen wellicht werken aan een andere applicatie, iets buiten de huidige productenpalet?
  9. forum rang 6 Tom3 25 maart 2017 12:15
    quote:

    Hik schreef op 25 maart 2017 10:36:

    [...]

    Op het 'kleine beleggers namiddagje' heeft TomTom aangegeven dat ze partijen als Nvidia niet teveel in de wielen wil rijden. Dat houdt in dat ze zich noodgedwongen moeten beperken. Driving policy en behaviour speelt zich af op AI en MachineLearning terrein en is daardooor meer een Nvidia specialisme.
    Het gaat Nvidia toch in eerste instantie om de fabricage van processoren ed? Uiteindelijk zal elke autoboer zelf willen bepalen hoe zijn SDC staat afgesteld. Denk dat merken als een BMW of een Audi toch onderscheidend van de rest willen blijven. Een ieder zal toch langzamerhand wel een legertje techneuten hebben klaarstaan voor dat doel.
  10. seren 25 maart 2017 12:36
    net als hier op het forum, zullen de autobouwers ieder wel hun eigen mening hebben. Ik verwacht de meeste toch met een onafhankelijke HD-map, ik baseer dit hoofdzakelijk op het high-level plaatje van Ford, en de presentatie een jaartje geleden van Tesla.
    Tesla loopt in praktijk-ervaring zeker een stuk voor, dus hun mening telt drie-dubbel. Met middellen en AI kom je een heel eind, maar 99% is niet goed genoeg, hoe ga je om met alle uitzonderingen.

    Indien de HD-map superbetrouwbaar is dan kom je verder, en ben je er sneller, niemand gaat in een SDC zitten, als die rijdt met de snelheid van een oma en zich laat afbluffen door het andere verkeer. Daarom denk ik, andere uitdagingen genoeg, zoals Hik terecht zegt, dit zal de focus worden van veel implementaties, de HD-map laten ze graag aan iemand anders over.
  11. forum rang 6 Tom3 25 maart 2017 14:05
    quote:

    seren schreef op 25 maart 2017 12:36:

    net als hier op het forum, zullen de autobouwers ieder wel hun eigen mening hebben. Ik verwacht de meeste toch met een onafhankelijke HD-map, ik baseer dit hoofdzakelijk op het high-level plaatje van Ford, en de presentatie een jaartje geleden van Tesla.
    Tesla loopt in praktijk-ervaring zeker een stuk voor, dus hun mening telt drie-dubbel. Met middellen en AI kom je een heel eind, maar 99% is niet goed genoeg, hoe ga je om met alle uitzonderingen.

    Indien de HD-map superbetrouwbaar is dan kom je verder, en ben je er sneller, niemand gaat in een SDC zitten, als die rijdt met de snelheid van een oma en zich laat afbluffen door het andere verkeer. Daarom denk ik, andere uitdagingen genoeg, zoals Hik terecht zegt, dit zal de focus worden van veel implementaties, de HD-map laten ze graag aan iemand anders over.
    Ja die transitieperiode wordt nog een hele stijd. Ik zie het al voor me dat een net brodeloos geworden Uber/Lyft chauffeur uit pure rancune een Uber/Lyft SDC van de weg ragt. Dus uitdagingen genoeg inderdaad.
  12. [verwijderd] 25 maart 2017 20:51
    quote:

    Tom3 schreef op 25 maart 2017 14:05:

    [...]

    Ja die transitieperiode wordt nog een hele stijd. Ik zie het al voor me dat een net brodeloos geworden Uber/Lyft chauffeur uit pure rancune een Uber/Lyft SDC van de weg ragt. Dus uitdagingen genoeg inderdaad.
    Is de transitieperiode al voorbij?

    www.nu.nl/gadgets/4569222/zelfrijdend...
  13. forum rang 4 eduardo3105 26 maart 2017 09:33
    Uber stopt tijdelijk met zijn testprogramma voor zelfrijdende auto's na een ongeluk in Arizona vrijdag. In afwachting van het onderzoek is besloten voorlopig te stoppen met de tests.
    Uber bevestigde de crash waarbij een zelfrijdende auto op de kant belandde nadat een andere auto geen voorrang verleende. Volgens Uber raakte niemand ernstig gewond.

    Het zelfrijdende-autoprogramma van Uber is niet zonder controverse. Zo wordt de taxi-app aangeklaagd door Google-zusterbedrijf Waymo, omdat Uber diens techniek voor het zelfrijdend maken van auto's zou hebben gestolen. Ook rijden de zelfrijdende Ubers in Arizona rond, omdat ze in Californië niet welkom zijn. Uber weigert in die staat een vergunning aan te vragen.

    Uber kwam de afgelopen tijd ook in het nieuws vanwege een seksistische bedrijfscultuur. Topman Trevor Kalanick en vijf andere Uber-medewerkers zouden in 2014 in Seoul een karaoke-escortbar hebben bezocht. Een vrouwelijke marketingmanager klaagde daar een jaar later over, omdat het bezoekje haar een ongemakkelijk gevoel had gegeven.
  14. [verwijderd] 26 maart 2017 10:48
    Uber stopt tijdelijk met pilot zelfrijdende auto's na ongeluk
    Vandaag, 01:10
    Buitenland, Tech
    Kantoor van Uber in San Francisco ANP/AFP

    Uber schort zijn proefprogramma voor zelfrijdende auto's op na een ongeluk gisteren in Arizona. Daar crashte een auto met de zelfrijdende technologie van de taxidienst nadat een andere auto geen voorrang verleende.

    Bij het ongeluk liep niemand ernstige verwondingen op, zegt Uber. Toch heeft het bedrijf nu besloten om voorlopig te stoppen met de tests, totdat het onderzoek naar het ongeluk is afgerond.

    Volgens de politie werd het ongeluk veroorzaakt doordat de bestuurder van de tweede auto een bocht maakte, en daarbij geen voorrang verleende aan de Uber-auto, terwijl dat wel had gemoeten. In de Uber-auto zaten op dat moment twee testrijders, en het voertuig stond in de zelfrijdende modus.

    Op Twitter is te zien dat de zelfrijdende auto, een Volvo, na de aanrijding op de zijkant belandde. Uber heeft bevestigd dat de beelden van hun zelfrijdende auto zijn.

    Met het ongeluk en het opschorten van het programma voor zelfrijdende auto's heeft Uber weer een tegenslag te verwerken. De taxidienst heeft al problemen genoeg: zo vertelde een voormalig medewerkster onlangs seksueel geïntimideerd te zijn en kwam naar buiten dat de topman zijn eigen chauffeur had uitgescholden.

    Ook hield het bedrijf er een tactiek op na om autoriteiten te misleiden en stapte de tweede man op vanwege de cultuur binnen het bedrijf.
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 maart 2017 16:34
    quote:

    harrysnel schreef op 24 maart 2017 16:15:

    [...]

    Klopt ik heb dat ooit nog uitgezocht en het was 1 kulverhaal van Rabo (Of Rabo. zoals hij nu heet). Hij zou ook liever zijn uitgestapt rond de E28 ofzo en dan kon hij van zijn verlies nog een leuke boot kopen. Knetterknots:). Overigens, IEX, waarom staan jullie het toch steeds weer toe dat iemand een dergelijke nickname kiest? Het zou immers kunnen leiden tot verwarring in de zin dat er onterecht een relatie wordt gelegd met de welbekende bank. Dat mag niet maar dat roep ik al jaren.

    Ben toch in een "reflectie-achtige" bui en heb net gekeken naar het koersverloop van TomTom over de afgelopen jaren (2013-2017).

    Mijn perceptie op dit moment is dat het aandeel een uiterst moeizaam koersverloop kent. Nooit eens zomaar een stijging van 5% die je bij andere fondsen wel ziet. Bij een flinke stijging op nieuws vervolgens dagen/weken lang weer terug te zakken naar waar de koers vandaan kwam (Volvo nieuws, autosalon Genève, verkoop Fleetmatics, NVIDIA etc.). Bij slecht nieuws wel een forse daling en dan wel daylow de dag uit. Iedere keer als er een weerstand lijkt te worden uitgenomen komt er wel een downgrade of negatief bericht vanwege Consumer vanuit TT waardoor koersstijging in de kiem wordt gesmoord.

    Maar: dit is niet altijd zo geweest. Ik zie, grofweg, 3 periodes als ik naar tijdvak 2013-2017 kijk:

    1 Van eind 2013 tot het begin van 2015 schommelde de koers rond E5,5. Bandbreedte van E5 - E6 met 1 flinke uitschieter naar beneden tot onder de E4,5 op dag van outlook 2014. Destijds volgde snel een herstel tot terug in de bandbreedte. Eind 2014 een paar keer een uitschietertje aan de bovenkant naar E6,5 (deal met Bosch, autoshow Parijs, deal met VW op gebied autonoom rijden). Dus ruim een jaar verbleef koers in nauwe bandbreedte tussen de E5-E6.

    2 Vanaf begin 2015 tot 7 december 2015 ging het van ruim E5 naar E12,435 multi yearhigh. Kwam oa door verkoop Here, deal met Uber en verlenging/uitbreiding deal met Apple. Wat ik vergeten was door het geklooi in 2016: de koers van TomTom kan ook makkelijk omhoog. Zo valt mij op dat in de run naar de high van E12,435 de koers maar 2-3 weken in de E11,.. heeft gestaan. Dat hele stuk stijging is razendsnel doorlopen.Ander voorbeeld: begin mei 2015 ging koers omhoog door de E8 om eind mei boven de E10 te staan.

    3 Vanaf februari 2016 tot aan dit moment zit de koers vast in bandbreedte tussen E7 en E9. Rond de Brexit is er een uitschieter naar onder geweest waarbij koers intraday maar net boven E6 stond. Koers onder E7 duurde maar een week of 2. Omhoog waren er ook enkele pogingen (Autoshow Genève bv) maar dat was noet overtuigend of langdurig gelukt.

    Wat zie ik: van eind 2013 - begin 2015 heeft de koers ruim een jaar in een nauwe bandbreedte bewogen en dat doet mij denken aan de periode begin 2016 tot heden. In 2015 is de koers heel rap met uitschieter van +150% gestegen.

    Wat voor mij een belangrijke "les" is: ik was het geneuzel van eind 2013 tot begin 2015 vergeten. Objectief gezien wis ik het wel dat de koers destijds zo bewogen heeft maar ik "voel" het niet meer. Net als dat ik de waanzinnige stijging van 2015 wel weet maar ook niet meer voel. Door 2016 denk ik bij iedere stijging "wanneer gaat het weer zakken?". Dat had ik niet in 2015 maar dat lijkt eeuwen geleden.

    Dus: als begin 2016 tot dit moment een herhaling is van de periode eind 2013 - begin 2015......dan mag voor mij de rest van 2017 op 2015 lijken:). Het lijkt door het koersverloop 2016 voor mij onrealistisch maar: 150% stijgen vanaf midden huidige bandbreedte (=E8) zit je op E20.

    Van mij mag het:).

    Geeuw en GAAP.

  16. forum rang 6 Tom3 26 maart 2017 22:18
    Senior research engineer bij Here gevraagd (6 dagen geleden). Ze vragen iemand met Lidar ervaring. Lidar info wordt toch met Mapping vans verkregen! Dacht dat Hik hier betoogd heeft dat ze een en ander via crowd sourcing zouden realiseren.

    HERE is a leader in navigation, mapping and location experiences. We combine highly accurate and fresh maps with cloud technology to enable rich, real-time location experiences in a broad range of connected devices – from smartphones and tablets to wearables and vehicles. Built on 30 years of experience in cartography and drawing on more than 80,000 sources of data, HERE offers "Maps for Life" for more than 190 countries, voice guided navigation in 95 countries in more than 50 languages and live traffic information for 58 countries. To learn more about HERE, including our work in the areas of connected and autonomous driving, visit 360.here.com company.here.com/here/

    HERE is searching for an experienced software engineer/researcher to work on our next generation 3D mapping technology. This is an excellent opportunity to work with an energetic team developing creative solutions for analyzing complex 3D and image data. Candidates must have 5 years of software development experience, and must have the proven ability to develop successful solutions for extracting features from complex 3D and imagery data sources. Experience with computer vision, machine learning, data mining, LIDAR data is preferred.

    Job Responsibilities:

    • Design, development and optimization of algorithms to extract pre-defined features from complex data including 3D point clouds and imagery.

    • Software development and testing using C or Java and additional software packages and solutions as necessary, such as MATLAB, OpenCV, and PCL.

    • Quantitative analysis of accuracy and performance of all solutions.

    • Masters or Ph.D. degree in Computer Science or Computer Engineering

    preferred, Bachelor’s degree considered.

    • Software development experience in computer vision and image processing.

    • Strong software development skills, including C or Java.

    • Experience with existing signal processing toolkits, such as OpenCV and PCL.

    • Excellent communication skills

    • 5 years of professional experience

    HERE is an equal opportunity employer. We evaluate qualified applicantswithout

    regard to race, color, age, gender identity, sexual orientation, marital status,

    parental status, religion, sex, national origin, disability, veteran status, and other

    legally protected characteristics
  17. [verwijderd] 26 maart 2017 22:28
    quote:

    Sunshine Band schreef op 26 maart 2017 21:50:

    [...]
    Jaa, die moeten nog drie jaar achterstand inhalen ahum
    En T2 heeft weer veel vacatures voor Sales Automotive uitstaan...
3.102 Posts
Pagina: «« 1 ... 119 120 121 122 123 ... 156 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht