Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,555
  • Verschill

    -0,015 -0,27%
  • Volume

    304.862 Gem. (3M) 279,2K
  • Bied

    5,550  
  • Laat

    5,630  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom 14-20 juli

235 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 12 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 juli 2014 20:22
    quote:

    martinmartin schreef op 20 juli 2014 18:42:

    [...]

    iedereen zal ons wel voor gek verklaren op dit forum maar indien Go Mobile inderdaad wordt weggezet naar meer dan een biljoen gebruikers is 300 euro nog een schijntje.

    Een biljoen gebruikers? Dan verklaar ik je inderdaad voor gek. Dat is dus voor elke wereldburger meer dan 140 keer.
  2. [verwijderd] 20 juli 2014 20:24
    Ik denk dat Tom Tom over twee jaar, zoals voorheen weer op 60 euro staat.

    Ik kom tot deze conclusie om dat de TomTomstaf uit goede uitvinders
    bestaat.
    En wat je een keer kan, lukt ook een tweede keer.

  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 juli 2014 08:47
    quote:

    martinmartin schreef op 20 juli 2014 03:00:

    [...]

    ...
    In mijn oude rekenmodel voor het brutowinstpercentage hanteerde ik 35% voor hardware, 70% voor C&S en 90% voor licensing. Dat model sloot goed aan bij wat gerapporteerd werd.
    In mijn nieuwe rekenmodel heb ik het percentage voor hardware verhoogd naar 45% en daarnaast een vierde component benoemd tw vrijval deferred revenue met een brutomarge van 100%.
    ...
    Waardering voor je optimistische schattingen. Dat invoeren van deferred revenues (met zeer hoge marge) als aparte component vind ik een vondst! AB.
    Maar sta me enkele vragen toe:

    1). Hoe kom je aan al die door jou genoemde percentages? Ze lijken me plausibel, maar officiële cijfers daarover zijn er niet bij mijn weten.
    Het kan zijn dat HG daar ooit mondeling iets over gezegd heeft? (Dat is me dan ontgaan, sorry.)

    2). Waarom splits je Licensing af van het algemene C&S? En waarom ken je daar zo'n hoge marge aan toe?

    In dit verband: MapIT (het huidige TT-ZA en de eerste toepassers van TT's unieke 6-digit universal location code) had in 2012 (t/m maart 2013) een omzet van €3,4 mln. Nu zal het al gauw zo'n 4,5 mln zijn. Bij hen daar is licensing heel belangrijk (kijk maar eens op hun site). Maar niet zonder kosten, hun marge zal echt geen 90% zijn. Of hebben we het hier over een spraakverwarring?

    3) Wat is je reden voor het nu verhogen van de marge voor hardware tot 45%?

    4) Is de marge bij deferred revenues echt 100%? Er zullen ook bij vooruitbetalende klanten toch nog wel wat kosten zitten in nazorg, updates, garanties en helpdeskdingen en zo?

  4. forum rang 6 boem! 21 juli 2014 09:17
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 21 juli 2014 08:47:

    [...]

    Waardering voor je optimistische schattingen. Dat invoeren van deferred revenues (met zeer hoge marge) als aparte component vind ik een vondst! AB.
    Maar sta me enkele vragen toe:

    1). Hoe kom je aan al die door jou genoemde percentages? Ze lijken me plausibel, maar officiële cijfers daarover zijn er niet bij mijn weten.
    Het kan zijn dat HG daar ooit mondeling iets over gezegd heeft? (Dat is me dan ontgaan, sorry.)

    2). Waarom splits je Licensing af van het algemene C&S? En waarom ken je daar zo'n hoge marge aan toe?

    In dit verband: MapIT (het huidige TT-ZA en de eerste toepassers van TT's unieke 6-digit universal location code) had in 2012 (t/m maart 2013) een omzet van €3,4 mln. Nu zal het al gauw zo'n 4,5 mln zijn. Bij hen daar is licensing heel belangrijk (kijk maar eens op hun site). Maar niet zonder kosten, hun marge zal echt geen 90% zijn. Of hebben we het hier over een spraakverwarring?

    3) Wat is je reden voor het nu verhogen van de marge voor hardware tot 45%?

    4) Is de marge bij deferred revenues echt 100%? Er zullen ook bij vooruitbetalende klanten toch nog wel wat kosten zitten in nazorg, updates, garanties en helpdeskdingen en zo?

    Als basis diende de percentages die Maartijn den Drijver van SNS hanteerde in zijn rapport van een aantal jaren geleden.

    Daarin wordt de bruto-marge van 90% genoemd voor licensing.
    Directe extra maak cq productiekosten zijn laag.
    Uiteraard drukken de gewone opex kosten natuurlijk wel op deze "bruto"-marges.

    Uit datzelfde rapport komen hardwaremarges van 45% en software marges van 70% naar voren.

    Door toepassing van deze marges bij de kwartaalrapportages kon ik de bruto-marge goed volgen in de laatste jaren.

    Daarin zag je wel de marge bij hardware-omzet dalen naar 35%.

    Op basis van de nieuwe Go en de sportwatches was ik eerst van mening dat de marge zou toenemen.
    Uit een check op basis van de 1q cijfers blijkt daar nog geen sprake van.

    Dat deferred revenue ook kosten met zich meebrengt klopt echter er staan geen meerkosten tegenover omdat alle C&S kosten al worden gedekt met de normale C&S-omzet.

    We kunnen as donderdag de check weer uitvoeren.

  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 juli 2014 10:15
    quote:

    martinmartin schreef op 21 juli 2014 09:17:

    [...]

    Als basis diende de percentages die Maartijn den Drijver van SNS hanteerde in zijn rapport van een aantal jaren geleden.

    Daarin wordt de bruto-marge van 90% genoemd voor licensing.
    Directe extra maak cq productiekosten zijn laag.
    Uiteraard drukken de gewone opex kosten natuurlijk wel op deze "bruto"-marges.

    Uit datzelfde rapport komen hardwaremarges van 45% en software marges van 70% naar voren.

    Door toepassing van deze marges bij de kwartaalrapportages kon ik de bruto-marge goed volgen in de laatste jaren.

    Daarin zag je wel de marge bij hardware-omzet dalen naar 35%.

    Op basis van de nieuwe Go en de sportwatches was ik eerst van mening dat de marge zou toenemen.
    Uit een check op basis van de 1q cijfers blijkt daar nog geen sprake van.

    Dat deferred revenue ook kosten met zich meebrengt klopt echter er staan geen meerkosten tegenover omdat alle C&S kosten al worden gedekt met de normale C&S-omzet.
    ...
    Dank voor je toelichting.
    Ik weet nog steeds niet wat ik van die 90% voor licensing moet denken. Als Den Drijver bedoelde dat die inkomsten via een paar grote contracten vanzelf wel binnenkomen, kan hij gelijk hebben, maar verklaart dat ook het achterblijven van die licensing omzet. Ik geloof mijn eigen woorden niet, maar daarin zou TT een voorbeeld kunnen nemen aan Inrix! (En aan TT Zd-Afrika natuurlijk.)

    Ik denk niet dat sportwatches de marge bij hardware doen toenemen.

    Wat defrev betreft heb je formeel gelijk, althans ik denk dat TT's boekhouding zo werkt. Maar besef dat als je alle nog nakomende kosten bij defrev aan de huidige echte C&S omzet wilt toerekenen, je daar op een iets lagere marge uitkomt.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 juli 2014 10:44
    quote:

    martinmartin schreef op 20 juli 2014 03:47:

    Een eerste check met deze percentages op de q1-2014 toont aan dat de marge op hardware ongewijzigd 35% is.

    Omzet hardware 1q 106 mio, licensing 26, bij gelijkmatige vrijval voor deferred 17 mio waardoor er voor C&S 54 mio resteert.

    marge hardware 35% van 106mio = 37.1 mio
    marge licensing 90% van 26mio = 23.4 mio
    marge deferred 100% van 19mio = 19.0 mio
    marge C&S 70% van 54 miljoen = 37.8 mio
    total 205 miljoen met marge van 117.3 mio

    gerapporteerd in 1q-2014 117 mio.
    Je conclusie over de marge bij hardware in Q1 is voorbarig.
    (NB. In je 3e regel staat een typefoutje: 'voor deferred' moet 19 mio zijn.)

    Je zou met evenveel reden het volgende kunnen zeggen:

    marge hardware 40,2% van 106mio = 42.6 mio
    marge licensing 75% van 26 mio = 19.5 mio
    marge deferred: 90% van 19 mio = 17.1 mio
    marge C&S: 70% van 54 miljoen = 37.8 mio
    total 205 miljoen met marge van 117.0 mio

  7. [verwijderd] 21 juli 2014 10:50
    Intelligent cars draw investors to tech stocks
    www.shanghaidaily.com/supplement/auto...

    “The two map-makers hold a duopoly in maps for embedded solutions of original equipment manufacturers and auto part suppliers. If these embedded solutions dominate in the long run, our TomTom fair value could rise by 32 percent, 13 percent at Nokia.”

    Noot: Dacht dat dit al gepost was maar kon het niet direct terugvinden, dus heb ik het toch (nog) maar gepost.
  8. forum rang 6 boem! 21 juli 2014 11:14
    @BDB.

    Ik heb het rapport van Martijn den Drijver van 28-06-2011 er nog even bijgepakt.

    In zijn rekenmodellen ging hij toen uit van een actual marge hardware consumers in 2010 van 40.5%, welke de jaren daarop gelijdelijk dalen naar 37%.Voor software/content gaar hij uit van 80% terwijl hij voor licensing een actuele marge in 2010 hanteert van 92% oplopend naar 95% in de volgende jaren.

  9. [verwijderd] 21 juli 2014 11:33
    Ik kijk even met een schuin oog mee. Ik denk dat je in algemene zin kan zeggen dat de marges op coontent en services rond de 75% liggen (75-80). Dit is eerder ook door Goddijn gezegd.

    Het kaarten onderhoud en maken van verkeersinformatie is voor TomTom een grote vaste kostenpost, zonder noemenswaardige variabele kosten per nieuwe klant.

    Enerzijds is het zo dat hogere investeringen in het kaarten onderhoud sterk drukken op deze marges. Zoals bekend zijn dit jaar de investeringen hoger, en vanaf volgend jaar lager, doordat dan het nieuwe platform in gebruik genomen wordt met meer geautomatiseerd onderhoud en dan kan ook de legacy afgestoten worden.

    Wat ook geld is dat MEERopbrengsten aan content en services niet echt zorgen voor meerkosten in het onderhoud. En hetzelfde geldt natuurlijk voor minder opbrengsten. Minder opbrengsten (wat gebeurde toen Google wegging) hakken er ook behoorlijk in, omdat kaarten onderhoud gewoon een grote vaste kostenpost is voor TomTom.

    Om deze reden denk ik wel dat het nieuwe contract met Peugeot-Citroen dat nu al meer dan 2 jaar bekend is en in 2015 eindelijk ingaat, een grote verlichting met zich meebrengt. De inkomsten daaruit kan ik moeilijk schatten maar lopen wel in de tientallen miljoenen.

    Terwijl de meerkosten voor TomTom zich slechts beperken tot de levering van de content en een stukje managen van de klantrelatie. Of dat 10% van de opbrengsten is of meer dat weet ik niet. Maar het zou me niet verbazen als de omzet vanuit PSA voor 90% doordruppelt naar de brutowinst. Wat dus erg prettig is. De gemiddelde marge zal echter zo tussen de 75 en 80% blijven.
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 juli 2014 11:38
    quote:

    martinmartin schreef op 21 juli 2014 11:14:

    ..
    In zijn rekenmodellen ging hij toen uit van een actual marge hardware consumers in 2010 van 40.5%, welke de jaren daarop gelijdelijk dalen naar 37%.Voor software/content gaar hij uit van 80% terwijl hij voor licensing een actuele marge in 2010 hanteert van 92% oplopend naar 95% in de volgende jaren.
    Dan denk ik dat hij zich bij licensing vergist, althans tegenwoordig. En zeker als TT hoopt die licensingomzet nog eens te gaan vergroten.
  11. [verwijderd] 21 juli 2014 11:48
    Dat vergroten van licensing omzet is natuurlijk een heel belangrijk element. Indien ze vanuit Apple meer inkomsten kunnen realiseren (wat ze in algemene, bedekte termen zeggen) dan is dat erg relevant. Zou ook kunnen dat dat onder Automotive wordt gerapporteerd, als het om CarPlay gaat.
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 juli 2014 12:18
    quote:

    *Justin* schreef op 21 juli 2014 11:33:

    Het kaarten onderhoud en maken van verkeersinformatie is voor TomTom een grote vaste kostenpost, zonder noemenswaardige variabele kosten per nieuwe klant.
    ...
    Niet helemaal waar. Wat wel waar is dat een grotere omzet (waar dan ook) de bruto marges zal doen verhogen. Daar hoop ik dus (ook) op, de komende kwartalen en jaren.

    Al doe ik aan dit soort gereken vaak mee, de werkelijkheid is dat de marges en ebits per business segment nogal theoretisch en fictief zijn. TT rapporteert niet alle deelcijfers, en voor zover ze het wel doen: hun interne verrekening van (Opex en Capex) kosten en afschrijvingen is uitermate vaag.

    En roept vragen op. Volgens martinmartin en anderen is de marge bij Licensing zeer hoog (ca 90%). Maar de bijbehorende segment-ebit is zwaar negatief, net als bij Automotive, en samen verpestten ze vorig jaar bijna de redelijke/goede ebit-resultaten bij Consumer en TTT.

    Wie er brood van kan bakken mag het zeggen. Ik hou niet van het woord 'boekhoudkundige trucs', maar zeg wel dat TT intern veel kan 'verschuiven'.
    Zo heb ik de indruk dat de TTT ebit vorig jaar sterk afgeroomd is om die bij Consumer e.a. op te leuken. Deze week zullen we (hoop ik) al iets daarvan zien...
    In gunstige zin, bedoel ik.
  13. forum rang 6 boem! 21 juli 2014 12:57
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 21 juli 2014 11:38:

    [...]
    Dan denk ik dat hij zich bij licensing vergist, althans tegenwoordig. En zeker als TT hoopt die licensingomzet nog eens te gaan vergroten.

    ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten.

    brutomarge is omzet minus cost of sales.(productiekosten pnd, specifieke aanpassingen voor een klant die een licensing contract afsluit, of een tier 1 supplier die content afneemt).

    de kosten om apparaten te maken zijn overduidelijk en raken daardoor het brutowinstpercentage veel meer dan wanneer je het hebt over C&S omzet in consumer, telematics of bij licensing.

    de kosten om de systemen te bouwen zitten gewoon in de opex ofwel via afschrijvingen danwel via r&d.
    de toedeling naar bu's blijft subjectief, maar een vergelijk van de EBIT van de diverse BU"s geeft meer inzicht.

    Ik kan me wel vinden in een brutomarge op licensing van 90-95% want de klantspecifieke kosten om die klant te voorzien van maps zullen niet hoog zijn. De iets lagere marge voor C&S bij automotive en telematics laat zich verklaren doordat hier de klantspecifieke kosten hoger zullen liggen dan bij licensing.

  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 21 juli 2014 13:11
    Ik snap het, martinmartin. Ik ging wat slordig om met het verschil tussen 'costs of sales' en opex.
    Maar ik blijf vraagtekens zetten bij de bruto-marge voor licensing. Nogmaals, verdiep je eens in TT Zd-Africa. Die zijn kampioenen in licensing, en dat gaat niet voor niks, ik bedoel niet zonder verkoopkosten.
  15. [verwijderd] 21 juli 2014 13:15
    Zie dat mijn comment mosterd na de maaltijd was

    @Beperktedijkbewaking. Die ebits worden niet veroorzaakt door de brutomarge percentages, maar door de doorbelasting van de operationele kosten en niet te vergeten die (non-cash) amortisation on databases and technologies. De brutomarges op content zijn hoog, dus alles wat daar extra binnenkomt zorgt voor betere dekking van die kosten.
235 Posts
Pagina: «« 1 ... 7 8 9 10 11 12 | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 17 mei

    1. Japan economische groei Q1
    2. China detailhandelsverkopen april
    3. China industriële productie april
    4. Sif Q1-cijfers
    5. Engie Q1-cijfers
    6. Corbion ex €0,61 dividend
    7. EU inflatie april (def)
    8. VS voorlopende indicatoren april
  2. 20 mei

    1. Dui, producentenprijzen april
    2. Ryanair jaarcijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht