TomTom Oktober 2016

6.784 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 ... 336 337 338 339 340 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
drette
0
Bij Delta Lloyd dacht ook iedereen dat de shorters het wisten, resultaat bekend!

Daarnaast: de gemiddelde short posities in TT gisteren ingenomen, staan vandaag al op verlies. Maandag hopelijk relevant Tesla nieuws, kun je lachen...
DerksVisie
0
quote:

drette schreef op 14 oktober 2016 22:20:


Bij Delta Lloyd dacht ook iedereen dat de shorters het wisten, resultaat bekend!

Daarnaast: de gemiddelde short posities in TT gisteren ingenomen, staan vandaag al op verlies. Maandag hopelijk relevant Tesla nieuws, kun je lachen...


Klopt en nu denkt Marshall Wallace het verlies bij DL even goed te maken met TomTom. Hoogmoed komt voor de val, ook hier MW.
Gesloopt door HG
0
Er moet eens openheid komen wie telkens zijn/haar aandelen uitleent.
Denk zelf dat de uitkomst wel eens heel schrikbarend zou kunnen zijn we weten allemaal wie de grootaandeelhouders zijn.
De aantallen kunnen niet alleen van de giro komen.
Als het toegestaan is om iets te verkopen wat je niet hebt wat op zich ook al vreemd is wees dan ook zo sportief om er openheid over te geven wie daaraan meewerkt
mjmj
0
quote:

DerksVisie schreef op 14 oktober 2016 22:25:


[...]

Klopt en nu denkt Marshall Wallace het verlies bij DL even goed te maken met TomTom. Hoogmoed komt voor de val, ook hier MW.


Ik denk dat ze wel een algo hebben die in een miniseconde damage control kan doen, dus het verlies kan best meevallen.
VanillaSky
0
quote:

aandeeltje! schreef op 14 oktober 2016 18:58:


[...]

Veel te kort door de bocht. Streep alle PND weg en TT draait verlies!!!!
Dan zien de margeberekeningen er ook opeens anders uit. Blijken er veel meer kosten ook in de marge toegereknd te moeten worden aan de andere lijnen.
En nogmaals: het is helemaal niet moeilijk om enige miljoenen en kosten uit te stellen voor 3 maanden en als dat noodzakelijk mocht zijn gewest om de eps target in stand te houden hebben ze dat gedaan.

Kijk toch gewoon naar de netto winst, want al dat margedenken is leuk, maar wat schiet de winst en nu allemaal mee op. Al met al nemen de kosten onder de marge ook elke keer toe, zo vast zijn ze dus niet!



Inderdaad helemaal waar, PND hebben ze de komende paar jaar gewoon nog keihard nodig als melkkoe. Als ze morgen PND afstoten dan is de overhead van de overige 3 BUs te groot om winst te kunnen maken, die moeten nog een paar jaar groeien om de kosten te kunnen dragen.

Echt mooie winsten kunnen alleen behaald worden bij omzetten van ca. 1.3-1.5 mrd - dat blijft sowieso de komende 2-3 jaren nog onmogelijk, wellicht verder in te toekomst.
drette
0
Gaat bij PND niet alleen om winst, maar zijn ook connected, en leveren dus traffic data!
[verwijderd]
0
quote:

Overtake schreef op 14 oktober 2016 21:59:


Typisch voor TomTom dat de shorters juist op slechte dagen zo hard mogelijk uitbreiden (dus de daling verergeren) in plaats van shorten als TT naar € 8,85 toeloopt. Dus niet shorten, als de koers de hele tijd rond de € 8,50 hangt, maar pas als die onder de 8 duikt. En dan telkens de laat aanvullen zodat er ook geen volledig herstel op kan treden. De dirty exit wordt voorbereid.

Misschien zijn er wel veel partijen die een shortbelang net onder de 0,5% hebben/hadden, de daling van gisteren hebben aangegrepen om hun shortbelang af te bouwen?
~Justin~
0
Klopt Drette,




De PND is er dus niet alleen voor het geld. Er is een aantal strategische redenen om - break even - met PND door te gaan.


- elke PND levert data op voor zowel maps en traffic
- pnd is nuttig als proeftuin met grote doelgroep om software voor te ontwikkelen, die daarna in automotive wordt aangeboden. TomTom scoort hoog op usability.
- het is belangrijk om met je merk aanwezig te zijn bij retailers, zeker om een fitness merk op te bouwen inclusief distributienetwerk. Sport en pnd hebben deels dezelfde en deels andere distributie
- op een emotional level: niet aan Garmin de pnd markt cadeau doen. Tenzij Garmin voor maps overstapt van HERE naar TomTom. Dan mag Garmin van mij het gecombineerde TT/GRMN marktaandeel van 90% helemaal hebben
- Realtime maps in consumer is in potentie best een gamechanger in PND qua marktaandeel. Straks heeft Garmin het niet (via HERE) en TomTom het wel. Dit kan ook een trigger zijn om het op een akkoordje te gooien met Garmin (zie vorige punt)



Op pnd's wordt vrijwel geen winst gemaakt dat is inmiddels duidelijk geworden uit de cijfers. (met enige slag om de arm, want wel effect op defrev) Dat tomtom minder pnd's verkoopt is nu misschien zelfs een blessing in disguise. 1) Als een ondersteunende verhaallijn in de turnaround story die hopelijk straks een vervolg krijgt in een mooi automotive orderboek. 2) Als aanleiding voor TT om nog harder in te zetten op de diversificatie en minder op pnd. 3) De impact blijkt nu nihil en als hierna de pnd markt dus nog eens een kwart gekrompen is, is die helemaal nihil. Ik verwacht dat in 24 maanden de omzet uit sport de omzet uit PND kan kruisen.
Nait Soesen
0
We hebben het nu de hele tijd over de PND en het Orderbook, waarvan we weten welke kant het uitgaat voor beide segmenten. PND down en Orderbook up.
Dan de discussie van de mogelijke koers manipulatie en dirty TT exit van de beurs.
Stel dat dit het plan is van TT, zullen de Ubers,Chinezen en Apple en misschien grote techreuzen zoals IBM dit aan hun neus voorbij laten gaan.
Apple kan volgens mij een offer doen they (de grote aandeelhouders) can't refuse of iig de aandeelhouders buiten de founders kunnen overhalen hun aandelen aan te bieden. Dan komt er genoeg druk op TT om te handelen, ondanks dat ze meer dan de helft van de aandelen bezitten.
Zou dit een mogelijke scenario kunnen zijn, of zit ik als een dwaas te typen. :)
Brand maar los.


Beperktedijkbewaking
0
quote:

*Justin* schreef op 13 oktober 2016 18:32:


[...]

Mij viel dat niet tegen. Automotive voorspelde begin dit jaar een 20% groei. Telematics doet het goed. Licensing werd 'flat' voorspeld door TT. UBER moet nog groeien qua omzet de komende jaren, terwijl BlackBerry als klant is weggevallen. Dus Licensing dit jaar neutraal, maar zit op termijn ook groei in. En zeker nog op gebied van smart cities. (denk ook aan TT city traffic).

Wat bij Licensing een rol zou kunnen spelen is de vervanging van kort lopende contracten/vooruitbetalingen door langer lopende, bijv. een jaar vooruit. Ik meen dat daar in het HY-verslag wat opmerkingen over zijn gemaakt.
Dat betekent dat op de kt wat meer gedeferred wordt, maar de 'virtuele' (gefactureerde) licensing-omzet helemaal niet gedaald behoeft te zijn.
~Justin~
2
quote:

Nait Soesen schreef op 15 oktober 2016 00:58:


We hebben het nu de hele tijd over de PND en het Orderbook, waarvan we weten welke kant het uitgaat voor beide segmenten. PND down en Orderbook up.





Denk daarnaast even terug aan het interview met de HERE CEO.
www.iex.nl/Forum/Topic/1338640/TomTom...

Ondanks alle zwakte die er uit bleek in organisatorische zin, zeggen zij wel de mogelijkheid te zien om van 1 miljard naar 5 miljard omzet te groeien binnen nu en 2020. Allemaal door content voor automotive en location based services.

TomTom zit met HERE in een duopolie (en wint zelfs marktaandeel doordat sommige nieuwe klanten het Duitse HERE niet meer lusten). Dus voor TT zou er ook een dergelijke groeipotentie moeten liggen.

Dan hebben wij het nu hier over 70 miljoen minder omzet uit PND versus outlook, wat bovendien omzet is met een zeer kleine marge. Terwijl er honderden miljoenen en misschien wel miljarden aan content omzet potentie is, waarover de marges een factor 3 groter zijn vergeleken bij PND.

Ik denk dat TomTom aan een heel andere ballgame deelneemt.
VanillaSky
0
quote:

*Justin* schreef op 15 oktober 2016 01:31:


[...]

Denk daarnaast even terug aan het interview met de HERE CEO.
www.iex.nl/Forum/Topic/1338640/TomTom...

Ondanks alle zwakte die er uit bleek in organisatorische zin, zeggen zij wel de mogelijkheid te zien om van 1 miljard naar 5 miljard omzet te groeien binnen nu en 2020. Allemaal door content voor automotive en location based services.

TomTom zit met HERE in een duopolie (en wint zelfs marktaandeel doordat sommige nieuwe klanten het Duitse HERE niet meer lusten). Dus voor TT zou er ook een dergelijke groeipotentie moeten liggen.

Dan hebben wij het nu hier over 70 miljoen minder omzet uit PND versus outlook, wat bovendien omzet is met een zeer kleine marge. Terwijl er honderden miljoenen en misschien wel miljarden aan content omzet potentie is, waarover de marges een factor 3 groter zijn vergeleken bij PND.

Ik denk dat TomTom aan een heel andere ballgame deelneemt.


Ik ben het 100% met je eens dat de kansen met name in de andere 3 BUs liggen. Maar een factor 3 hoger??? Zoals als zovaak gezegd kunnen wij helemaal niet bepalen/zien hoe kosten gealloceerd worden maar de daadwerkelijke brutomarge op een pnd is echt wel 50% hoe zij het in de boeken zetten daar kan je niet veel uit aflezen.
Feit is gewoon dat ze de consumerpoot voorlopig echt wel nodig hebben als ze heel PND morgen afstoten (met personeel en overhead die daarbij hoort) dan blijft er een omzet van ca. 500mio over. Dan draait TT gewoon keihard verlies - mag hopen dat je dat inziet??



[verwijderd]
3
quote:

*Justin* schreef op 15 oktober 2016 01:31:


[...]

Ik denk dat TomTom aan een heel andere ballgame deelneemt.


Het zou dan toch wel eens verdomd fijn zijn als Goddijn ons daar eens deelgenoot van zou maken. Bijvoorbeeld door weer eens in een paginagroot interview in het NRC de enorme kansen voor en groei van zojn bedrijf te belichten, zoals ruim 2 jaar geleden. Nu houdt hij angstvallig zijn kiezen op elkaar en keert hij iedere kul-analist en shorter zwijgend de andere wang toe.
Dutchy Ron
1
Indien er maandag een (in)directe deal met Tesla bekend wordt gemaakt (ivm upgrade Autopilit) staat TT maandag op het niveau van begin deze week. Dan zullen veel okt itm calls worden verzilverd neem ik aan, kan ie daarna verder up richting cijfers. Indien Tesla maanda iets bekend maakt wat niets met TT te maken heeft zal de weerstand van 8,56 weer langzaam worden opgezocht.

Dinsdag en woensdag TU Japan met TT als een van de sponsors/sprekers
www.tu-auto.com/japan/
Eva1960
10
@Voorts ea

Nee Voorts ik ben niet naïef, want het is de silent periode :). E

En dat weet ik al omdat ik ook andere vragen heb gesteld (over beursnotering Nasdaq etc) en antwoord heb gekregen van niets kunnen zeggen vanwege silent period. En toch blijf ik vragen stellen. Waarom zal je denken?

ik stel ze structureel vragen om de druk op te voeren. En als ze de vragen weten hebben ze in ieder geval de kans om met een antwoord te komen op 21/10 of daarna. Denk aan de druk die ontstond om de Volvo deal bekend te maken vanuit de open dag en het forum. Denk ook aan MdDrijver die over Subaru begon uit de folder gehaald.

Overigens kreeg ik 10 minuten na mijn vraag al antwoord op Mitsubishi vraag. Ze staan op scherp en direct na 21/10 ga ik de vraag herhalen. Ze beginnen me te kennen en ik bouw in alle openheid een dossier op. Net zo lang zodat ze voldoende open zijn over hun strategie en orderbook.

Goed weekend allen.


quote:

VOORTS schreef op 14 oktober 2016 18:12:


[...]

Denk dat het naïef is om te denken dat je antwoord zult krijgen.
tatje
5
Ja ja, waarom houdt Harold Goddijn zijn kaken op elkaar !

Ik denk dat we voor grote beslissingen en bekendmakingen staan.

Partijen vallen op hun plaats, aldus Antoine Saucier.

Gevolg van bovenstaand kan een naderende end game zijn.

Volvo gaat vanaf 2019 voor Tom Tom, wist Volvo toen al dat Nvidia al rond was en Bosch de 3e super partij is, ik denk van wel.

Justin liet ons op het Tesla draadje een stuk lezen.

Bosch is showing off its self-driving car prototype in Australia this week, and it could give us a glimpse of Tesla’s Autopilot 2.0 plans.

Bosch has been working on a vehicle automation system for five years that can be used on any car, Gavin Smith, President of Bosch Oceania, told Business Insider in an email. For this demonstration, Bosch used a Tesla Model S, but it stripped the car of its Autopilot hardware and replaced the sensors with its own technology.

The Bosch prototype comes with six radars, six laser sensors (lidar), one stereo video camera, and one high precision GPS.

Bosch says the prototype demonstrates level 4 autonomy, which means the car is fully driverless in certain environments and conditions and does not require a driver to take over. However, Bosch does have a safety driver behind the wheel. Tesla’s Autopilot system currently is capable of level 2 autonomy, meaning that the car has automated functions, but still must be supervised by the driver.


Plak je daar het stukje van Dutchy Ron aan vast !!!!


Dutchy Ron 14 okt 2016 om 17:13


13.Oktober 2016

Bosch zeigt hochautomatisierten Tesla


Zum ITS World Congress in Melbourne hat der Zulieferer ein auf längeren Strecken selbstfahrenden Prototypen im Gepäck. Auf Basis des Tesla Model S und mit dem hochauflösenden TomTom-Kartenmaterial HD Map und RoadDNA führt das Fahrsystem seine Passagiere als Demonstration in flotter Manier über die F1-Rennstrecke vor Ort.



IK lees.
- Bosch werkt al 5 jaar aan a vehicle automation
- can be used on any car
- level 4 bij de Bosch test
- hochauflösenden TomTom-Kartenmaterial HD Map und RoadDNA
- met een gestripte Tesla.
- Tom Tom zag al in 2009 de SDC

Ik denk dat de combinatie Bosch - Nvidia - Tom Tom in de finale staat.

Autobouwers doen zaken voor SDC met de COMBINATIE, terwijl soms maar 1 partij melding maakt.

Ik denk dat die combinatie graag zelfstandig wil blijven en onafhankelijk.

Dus autobouwers oud en nieuw krijgen alleen HUN EIGEN gegevens.

Kan Tom Tom in die combinatie zelfstandig blijven en bij de winnende combinatie zitten, dan is the sky the limit.

Ben er van overtuigd, dat vorig jaar voor automotive tussen 3 en 5 miljard is geboden.

Nu gaat weer een concurrent van tom tom over, Fleetmatic.

HD Maps en Road DNA op alle hoofdwegen in Europa en de VS eind 2017 helemaal klaar.

Ik zie het al voor me.

Een stuur blijft en op de autoweg krijg ik een keuze te zien, rijdt U of laat U rijden.
Ga ik van de autoweg af, dan moet ik zelf rijden, de rest gaat zeker langer dan 10 jaar duren.

SDC in de vrachtwagen, Amsterdam de autoweg op en de chauffeur gaat slapen, wordt wakker om te tanken en tol te betalen.

De vrachtwagen gaat eigenlijk zonder te stoppen naar Valencia ( van die sinasappels ), niets meer rust pauzes van de chauffeurs en stilstaan.

Dus voor mij kan Bosch, met Tom Tom en Nvidia de winnende combinatie worden waar de autofabrikanten zaken meegaan doen.

Je gelooft toch niet, dat Tom Tom telkens weer met andere partners naar autobouwers gaat.

Voor mij gewoon een combinatie Bosch Tom Tom en Nvidia, die autobouwers ook alle informatie terug geeft, behalve Road DNA en HD Maps.

Dus volkomen onafhankelijk en daar wil iedereen zaken meedoen.

Wil bv Apple dat niet, dan moeten ze nu al voor Tom Tom tegen de 10 betalen :-)

Misschien wed ik op het verkeerde paard, maar ik zie nu alleen maar bevestigingen.

Leuker kunnen we het niet maken.

Ik ben er vanaf en jullie zitten ermee :-)

Men neme :

- The Bosch prototype comes with six radars, six laser sensors (lidar), one stereo video camera, and one high precision GPS.
- Tom Tom road dna en HD Maps
- Nvidia voor het computergebeuren

Een autobouwer, die zijn autos klaar maakt voor de COMBINATIE.

TJA.

Grey01
2
Door het cijfergeneuzel deze week en het vervolg dat komen gaat voor mezelf nog eens helder gemaakt waarom ik ook-al-weer (long) in TomTom ben gestapt. De discussie in de marge over cijfers zal nog lang doorgaan zolang het management niet wil verkopen of de onderdelen niet wil verkapitaliseren.

Het autonome rijden en de belofte daarvan, daar gaat 'the end game' toch over? Het luchtige artikel in het AD van Edwin van der AA sterkt mijn gedachte over Tom2 weer. Praktisch 60% van alle gebruikers van enige vervoermiddel - individueel of openbaar - wil straks over op een vorm van autonoom rijden. Het publiek is er klaar voor. Tesla-nieuws of niet, het gaat gebeuren.

www.ad.nl/dossier-nieuws/stad-wordt-b...
Hik
1
quote:

*Justin* schreef op 15 oktober 2016 01:31:


[...]

Denk daarnaast even terug aan het interview met de HERE CEO.
www.iex.nl/Forum/Topic/1338640/TomTom...

Ondanks alle zwakte die er uit bleek in organisatorische zin, zeggen zij wel de mogelijkheid te zien om van 1 miljard naar 5 miljard omzet te groeien binnen nu en 2020. Allemaal door content voor automotive en location based services.

TomTom zit met HERE in een duopolie (en wint zelfs marktaandeel doordat sommige nieuwe klanten het Duitse HERE niet meer lusten). Dus voor TT zou er ook een dergelijke groeipotentie moeten liggen.

Dan hebben wij het nu hier over 70 miljoen minder omzet uit PND versus outlook, wat bovendien omzet is met een zeer kleine marge. Terwijl er honderden miljoenen en misschien wel miljarden aan content omzet potentie is, waarover de marges een factor 3 groter zijn vergeleken bij PND.

Ik denk dat TomTom aan een heel andere ballgame deelneemt.


Justin, hoe denk jij over een lange termijn theorie waar de koek verdeeld wordt dmv:
HERE : location based services/ sensordata broker/ entertainment maps provider Tom2 : HD-Maps/ RoadDNA / Telematics/ AI+Machine-Learning developments (met bijv. Nvidia voor next generatie SDC's)
Beiden: Shared cloud platform+data /Traffic (waarom geen gezonde concurrentie waar het wel kan?)

Laten we eerlijk zijn: bij Tom2 zit de vernieuwing op HD-Maps/localisatie gebied, niet bij HERE. Als ze nu een paar jaar achterlopen dan wil dat niet zeggen dat ze over een paar jaar Tom2 bijgehaald hebben want Tom2 zit in die 2 jaar echt niet stil. Als je met de auto iemand die al 120 rijdt met 130 in wil halen kost dat behoorlijk veel tijd en energie. Maar wat nu als Tom2 ineens 135 gaat rijden? Zo bezien denk ik dat ze in feite een blijvende achterstand hebben opgelopen. Wat is er dan logischer om je terug te trekken en je te concentreren op die zaken waar je wel goed in bent?

Zo kunnen beide bedrijven zich profileren en concentreren op hun sterke punten. Concurreren op punten waar je eigenlijk niet goed in bent kost juist extra energie en verzwakt omdat er ook nog eens onevenredig veel geld in gepompt moet worden omdat je zelf niet goed weet wat je moet doen om te verbeteren en je niet de juiste talenten kunt werven en op de goede manier kunt aansturen.

Grote vraag is natuurlijk of de markt dit wil en kan het Germaanse consortium hier netjes uit komen zonder gezichtsverlies te lijden?
Of schatten ik hier de kansen voor Tom2 wel erg rooskleurig in?
Hik
0
quote:

Eva1960 schreef op 15 oktober 2016 10:50:


@Voorts ea

Nee Voorts ik ben niet naïef, want het is de silent periode :). E

En dat weet ik al omdat ik ook andere vragen heb gesteld (over beursnotering Nasdaq etc) en antwoord heb gekregen van niets kunnen zeggen vanwege silent period. En toch blijf ik vragen stellen. Waarom zal je denken?

ik stel ze structureel vragen om de druk op te voeren. En als ze de vragen weten hebben ze in ieder geval de kans om met een antwoord te komen op 21/10 of daarna. Denk aan de druk die ontstond om de Volvo deal bekend te maken vanuit de open dag en het forum. Denk ook aan MdDrijver die over Subaru begon uit de folder gehaald.

Overigens kreeg ik 10 minuten na mijn vraag al antwoord op Mitsubishi vraag. Ze staan op scherp en direct na 21/10 ga ik de vraag herhalen. Ze beginnen me te kennen en ik bouw in alle openheid een dossier op. Net zo lang zodat ze voldoende open zijn over hun strategie en orderbook.

Goed weekend allen.

[...]


AB Eva. Jij bent de luis in de Tom2 pels aan het worden. Mochten ze geen openheid geven dan voorspel ik een rommelige en vijandige AVA in 2017!
Advocaat van de Duivel
2
quote:

VanillaSky schreef op 15 oktober 2016 09:03:


[...]

Ik ben het 100% met je eens dat de kansen met name in de andere 3 BUs liggen. Maar een factor 3 hoger??? Zoals als zovaak gezegd kunnen wij helemaal niet bepalen/zien hoe kosten gealloceerd worden maar de daadwerkelijke brutomarge op een pnd is echt wel 50% hoe zij het in de boeken zetten daar kan je niet veel uit aflezen.
Feit is gewoon dat ze de consumerpoot voorlopig echt wel nodig hebben als ze heel PND morgen afstoten (met personeel en overhead die daarbij hoort) dan blijft er een omzet van ca. 500mio over. Dan draait TT gewoon keihard verlies - mag hopen dat je dat inziet??






Dat ze de consumerpoot nodig hebben is maar ten dele waar en heeft in grote mate te maken met het "creatief boekhouden" van T2. Ieder jaar wordt er voor tenminste aan ontwikkelingskosten 250 mio in de boeken gestopt. Dat is het verlies waar je over spreekt. Dat kan natuurlijk "in the end" een waardeloze investering blijken en dus verlies maar daar ziet het tot op heden niet naar uit en daar zit de crux in de waardering.

Als je dat namelijk maar voor de helft activeert gezien de te verwachten opbrengstbasis dan zou je jaarlijks uitkomen op een winst van 0,85 cent en met een factor 25 is dat al een koers van boven 20 euro!


6.784 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 ... 336 337 338 339 340 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 27 mrt 2020 17:35
Koers 6,927
Verschil -0,347 (-4,77%)
Hoog 7,290
Laag 6,849
Volume 1.063.182
Volume gemiddeld 801.707
Volume gisteren 962.549

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: VWD Group