Forum: Alfen » Forum Alfen geopend » Pagina: 19 | Beursduivel.be

Forum Alfen geopend

572 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Nuchtere Kijk Op
0
Je schrijft op DIT moment. Daarom volg ik ook dit aandeel nu met meer interesse. Waar komt HET moment dat je ze wel zou willen kopen. Als ik jou NU lees nooit. Want je gelooft gewoon niet dat dit bedrijf veel winst kan gaan maken. Zoals jij commentaar plaatst is het net of je manipulerend bezig bent i.z. de koers. Goed bedoeld, kom liever met meer steekhoudend commentaar i.p.v. die manipulerende berichten om de koers als het ware extra richting te geven waar jij hem graag ziet verschijnen ;-)
Dota4Keeps
0
Dat alfen duur is..tja bij huidige winst wel maar die winst kan natuurlijk ook zo maar veel hoger worden he.. dat zegt ook vrij weinig
Nuchtere Kijk Op
0
Ik ben zelf ook benieuwd of ze straks? goedkoper te krijgen zullen zijn dan destijds op 10 euro. Deze sector vind ik zeer interessant. Echter hoop ik dus ook meer te lezen op dit forum om beter/weloverwogen mogelijk een aankoop moment te plannen enz.
DeZwarteRidder
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 3 mrt 2019 om 14:52:


Je schrijft op DIT moment. Daarom volg ik ook dit aandeel nu met meer interesse. Waar komt HET moment dat je ze wel zou willen kopen. Als ik jou NU lees nooit. Want je gelooft gewoon niet dat dit bedrijf veel winst kan gaan maken. Zoals jij commentaar plaatst is het net of je manipulerend bezig bent i.z. de koers. Goed bedoeld, kom liever met meer steekhoudend commentaar i.p.v. die manipulerende berichten om de koers als het ware extra richting te geven waar jij hem graag ziet verschijnen ;-)

Ik heb geen enkel belang bij de koers van Alfen.

Iemand die deze sector interessant vindt, kan veel beter AMG kopen, dat aandeel is spotgoedkoop en profiteert als geen ander van elektrische auto's en alternatieve energie.
effegenoeg
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 3 mrt 2019 om 15:16:


[...]
Ik heb geen enkel belang bij de koers van Alfen.

Iemand die deze sector interessant vindt, kan veel beter AMG kopen, dat aandeel is spotgoedkoop en profiteert als geen ander van elektrische auto's en alternatieve energie.



Twee jaar geleden was dit een interessante tip geweest vanwege de schaarste aan de nodige grondstoffen waar nu blijkt een overschot in te zijn. De outlook van AMG zegt genoeg.
DeBlauweRidder
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 3 mrt 2019 om 14:52:


Je schrijft op DIT moment. Daarom volg ik ook dit aandeel nu met meer interesse. Waar komt HET moment dat je ze wel zou willen kopen. Als ik jou NU lees nooit. Want je gelooft gewoon niet dat dit bedrijf veel winst kan gaan maken. Zoals jij commentaar plaatst is het net of je manipulerend bezig bent i.z. de koers. Goed bedoeld, kom liever met meer steekhoudend commentaar i.p.v. die manipulerende berichten om de koers als het ware extra richting te geven waar jij hem graag ziet verschijnen ;-)
DeBlauweRidder
0
Sorry ging iets mis met het plaatsen. Nuchtere kijk heeft wel gelijk. Wil er nog aan toevoegen dat het bedrijf groeit en zonder het uitgeven van extra aandelen.
Voor mij : strong buy voor Alfen
DeZwarteRidder
0
quote:

effegenoeg schreef op 3 mrt 2019 om 15:39:


[...]Twee jaar geleden was dit een interessante tip geweest vanwege de schaarste aan de nodige grondstoffen waar nu blijkt een overschot in te zijn. De outlook van AMG zegt genoeg.

Je bent duidelijk in de war: er zijn alleen koopadviezen voor AMG met koersdoelen tot ca 60 euro.
Japio_
0
quote:

Dota4Keeps schreef op 3 mrt 2019 om 08:49:


Zeker snelgroeiend, 37% extra omzet in 2018 t.o.v. 2017!! En dat men investeert in de toekomst(ige groei) wil ik wel in meegaan. Maar serieus.. een stijging van de personele kosten met maar liefst 49%.. 49%.. Bij een ca. 33% groei in personele fte's van 234 fte (31/12/2017) naar 410 fte (31/12/2018) in 1 jaar tijd.. Dus bij zeg 322 fte gemiddeld in 2018.. Vergeet niet dat per 1/1/2019 die 410 fte er zit.. met nog flink hogere p.kosten in 2019 tot gevolg. En dan de Operating costs die in 2018 met 81% gestegen zijn... Dat zal vast mede te maken hebben met de beursgang en met het werven van zo enorm veel extra mensen.. de gestegen schulden en lagere winst zijn ook wel verklaarbaar maar bij mij roept het hele verhaal de vraag op; Wil men nou groeien of winst maken? Dat laatste hoop ik (hoeft niet morgen of overmorgen), maar ik lees vooral groei groei en meer kosten.. Ik hoop dus dat men echt de kosten goed onder controle zal houden (max. in lijn met omzetgroei), hetgeen in 2018 feitelijk niet echt gelukt is..
Ik heb zelf ook Alfen (dik onder water natuurlijk inmiddels) en twijfel een beetje wat te doen.. Normaal koop ik bij maar het verhaal Alfen vind ik wel een beetje shaky..


Het is wel gelijk duidelijk dat ten Doeschot Alfen van een dun laagje chroom voorzag. Voor 2019 voorspel ik redelijke cijfers en in 2020 komt er een bos uien uit de doos.

Alfen is geen drietrapsraket, het zijn 3 losse raketten waardoor de hefboom in de binnenzak kan blijven.




effegenoeg
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 3 mrt 2019 om 16:19:


[...]
Je bent duidelijk in de war: er zijn alleen koopadviezen voor AMG met koersdoelen tot ca 60 euro.


Poeh, waarde aan koopadviezen toeschrijven?
Profeten die brood eten!
Dota4Keeps
0
quote:

Japio_ schreef op 3 mrt 2019 om 19:10:


[...]

Het is wel gelijk duidelijk dat ten Doeschot Alfen van een dun laagje chroom voorzag. Voor 2019 voorspel ik redelijke cijfers en in 2020 komt er een bos uien uit de doos.

Alfen is geen drietrapsraket, het zijn 3 losse raketten waardoor de hefboom in de binnenzak kan blijven.



Tja dit is gewoon een onzinbericht, sorry hoor.. die winst is gewoon gemaakt in 2017 en de omzet stijgt echt behoorlijk. Ja de kosten ook maar dus geen dun laagje chroom.. voor 2019 weet niemand wat het wordt, ja flinke omzetstijging maar hoe zullen de kosten zich ontwikkelen? Dat is moeilijk voorspellen. Zouden ze na 1 jan 2019 niet meer zo belachelijk veel meer uitbreiden in personeel dan is er best een winstje te halen van een of paar miljoen. Bij 0 schreeuwt iedereen moord en brand en bij 3 miljoen gaat de koers als een raket.. niemand die het weet.

3 losse raketten lijkt me niet waar en zelf al is het waar zie je over de volle breedte de omzet stijgen inclusief goede marge..

zuunige zeeuw
0
Is dit aandeel te duur...wellicht
Is dit aandeel te duurste op de aex...wellicht

Maar ik denk dat de beleggers die in Alfen stappen (inclusief mezelf) vooral geloven in de verandering die gaat plaatsvinden naar een elektrische wereld.

Alfen investeerd hierin, en ik geloof dan ook dat de potentie in dit aandeel enorm kan zijn. Dit zal uiteraard afhangen of het management geschikt is en welke koers ze willen varen.

Aan de andere kant houd ik ook heel erg rekening met een overname van Alfen, vele bedrijven hebben de boot gemist om aan bepaalde normen te voldoen.. hun enige vluchtweg is om een bedrijf over te nemen die dit wel heeft.

Denk dan aan de grote spelers op de automarkt of fossiele brandstof.

Daarnaast is bij dit aandeel je aanschafprijs dagelijks te verlagen door mee te veren met de grote koersschommelingen die op een dag plaatsvinden.
DeZwarteRidder
0
quote:

zuunige zeeuw schreef op 4 mrt 2019 om 15:06:


Is dit aandeel te duur...wellicht
Is dit aandeel te duurste op de aex...wellicht

Maar ik denk dat de beleggers die in Alfen stappen (inclusief mezelf) vooral geloven in de verandering die gaat plaatsvinden naar een elektrische wereld.

Alfen investeerd hierin, en ik geloof dan ook dat de potentie in dit aandeel enorm kan zijn. Dit zal uiteraard afhangen of het management geschikt is en welke koers ze willen varen.

Aan de andere kant houd ik ook heel erg rekening met een overname van Alfen, vele bedrijven hebben de boot gemist om aan bepaalde normen te voldoen.. hun enige vluchtweg is om een bedrijf over te nemen die dit wel heeft.

Denk dan aan de grote spelers op de automarkt of fossiele brandstof.

Daarnaast is bij dit aandeel je aanschafprijs dagelijks te verlagen door mee te veren met de grote koersschommelingen die op een dag plaatsvinden.

Een autofabriek gaat geen benzinepompen kopen of een installatiebedrijf voor benzinepompen.

Je kunt veel beter AMG kopen als je gelooft in dit soort zaken.
effegenoeg
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 4 mrt 2019 om 15:32:


[...]
Een autofabriek gaat geen benzinepompen kopen of een installatiebedrijf voor benzinepompen.

Je kunt veel beter AMG kopen als je gelooft in dit soort zaken.


Een akelig slecht advies!
zuunige zeeuw
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 4 mrt 2019 om 15:32:


[...]
Een autofabriek gaat geen benzinepompen kopen of een installatiebedrijf voor benzinepompen.

Je kunt veel beter AMG kopen als je gelooft in dit soort zaken.



We weten dat je AMG propangeert, misschien kan je die niet onderbouwde adviezen op het AMG forum delen. Hier zijn hebben we liever over Alfen.

Ik zou niet weten waarom een overname hierin niet interessant kan zijn voor een autobouwer. Het is ook niet voor niets dat een partij als Daimler een belang heeft in een kaartenmaker als HERE. Waarom de kennis zelf ontwikkelen als je deze ook via een overname binnen kan halen.
DeZwarteRidder
0
quote:

zuunige zeeuw schreef op 4 mrt 2019 om 16:07:


[...]We weten dat je AMG propangeert, misschien kan je die niet onderbouwde adviezen op het AMG forum delen. Hier zijn hebben we liever over Alfen.

Ik zou niet weten waarom een overname hierin niet interessant kan zijn voor een autobouwer. Het is ook niet voor niets dat een partij als Daimler een belang heeft in een kaartenmaker als HERE. Waarom de kennis zelf ontwikkelen als je deze ook via een overname binnen kan halen.

Ik dacht dat Zeeuwen slimmer waren en zuiniger, maar blijkbaar gooi jij graag geld in het water.
zuunige zeeuw
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 4 mrt 2019 om 16:10:


[...]
Ik dacht dat Zeeuwen slimmer waren en zuiniger, maar blijkbaar gooi jij graag geld in het water.


Ik heb even de moeite genomen om in je forum post te kijken, maar ik zie dat je gezegend bent met het talent dat je van elke sector/aandeel enorm veel verstand hebt.

Op elk forum strooi je met ongevraagde adviezen om andere forumleden net als jezelf miljonair te worden.

Ik ben blij dat er nog zulke goede mensen als jou op deze wereld rondlopen.

Ik vind het een eer dat je in de toekomst op mijn berichten zal blijven reageren, bij deze excuuszeer ik mezelf alvast dat ik je roepen om aandacht niet meer zal beantwoorden.

Dan gooi ik ondertussen nog wat geld in het Alfen kacheltje.
voda
2
Alfen en de hefboom

Het moet rap beter gaan met Alfen. Misschien niet zozeer qua omzet - de stijging was fenomenaal -, maar het bedrijf dat zich onder meer toelegt op systemen voor energieopslag, moet snel geld gaan verdienen. Anders gaat de bank moeilijk doen.

Vorig jaar kwam het bedrijf naar de beurs, twee weken geleden presenteerde Alfen voor het eerst jaarcijfers. De omzet steeg 37%. Helaas stegen de kosten net zo hard mee: onder de streep resteerde daardoor een verliesje. Financiers en analisten kijken doorgaans naar het bruto bedrijfsresultaat - ebitda - als maatstaf voor de winst.

Die kwam afgelopen jaar uit op €2,4 mln. Dit stond onderin het jaarverslag: 'Het ebitda-convenant met de bank, was aan het eind van 2018 niet gehaald.' Alfen daarom had een 'waiver' gekregen, zeg maar opschorting.
Wat was het convenant? Als Alfen een schuld heeft van minder dan €10 mln, dan moet het bedrijf een ebitda halen van €1,5 mln. Als de schuld hoger is dan €10 mln, moet de ebita €2,5 mln zijn.

De ebitda was €2,4 mln, terwijl de schuld steeg en uitkwam op bijna €17 mln.
Maar dat is nog niet alles. Het convenant ging over de ebitda, minus zogeheten capitalised development costs. Dat zijn kosten voor de ontwikkeling die Alfen op zijn balans heeft genomen.

Afgelopen jaar waren deze capitalised development costs €3,4 mln. Die moesten van de €2,4 mln ebitda worden afgetrokken. Dat is: -€1 mln.
Nu moest dat bedrag nog weer gecorrigeerd worden voor een eenmalig aandelenplan bij de beursgang. Uiteindelijk bedroeg de ebitda-minus-ontwikkelingskosten zes ton negatief.

Terwijl dat minstens €2,5 mln positief had moeten zijn. Er resteerde dus een gat van €3,1 mln.

Alfen heeft onderhandeld met de bank. In november werd de kredietfaciliteit voor werkkapitaal verhoogd naar €25 mln. Het bedrijf heeft daarmee meer speelruimte.

Maar de bank verlangt wel een ebitda-minus-ontwikkelingskosten van minstens €3,5 mln. Dat is onafhankelijk van de hoogte van de schuld.
Dus moet Alfen nu ook echt winsten gaan boeken. Want onder de ronkende omzetresultaten, oogden de jaarcijfers überhaupt wat gammel.

De 'nettokasstroom uit operationele activiteiten' kwam afgelopen jaar uit €1,5 mln negatief. Er sijpelde dus anderhalf miljoen uit het bedrijf. Alfen heeft geen geld in kas. Eind 2018 was er een zogeheten 'bank overdraft' van €7,1 mln. Dat is wat het bedrijf rood staat bij de bank.

Dit zei topman Marco Roeleveld in augustus vorig jaar: 'De leverage op onze kosten moet nog komen. Daarmee bedoel ik: als we bijvoorbeeld 40% groeien in omzet, hebben we niet 40% meer personeel nodig.'

Het is zaak dat die hefboom snel komt. De bank blijft namelijk niet opschorten.

Bartjens

fd.nl/ondernemen/1291085/alfen-en-de-...
Bijlage:
DeZwarteRidder
0
quote:

zuunige zeeuw schreef op 4 mrt 2019 om 16:16:


[...]

Ik heb even de moeite genomen om in je forum post te kijken, maar ik zie dat je gezegend bent met het talent dat je van elke sector/aandeel enorm veel verstand hebt.

Op elk forum strooi je met ongevraagde adviezen om andere forumleden net als jezelf miljonair te worden.

Ik ben blij dat er nog zulke goede mensen als jou op deze wereld rondlopen.

Ik vind het een eer dat je in de toekomst op mijn berichten zal blijven reageren, bij deze excuuszeer ik mezelf alvast dat ik je roepen om aandacht niet meer zal beantwoorden.

Dan gooi ik ondertussen nog wat geld in het Alfen kacheltje.

Bijlage:
Nuchtere Kijk Op
0
Thanks Voda & Bartjens.

Daarom mooie sector met mooie toekomst perspectieven maar er moet i.d.d. wel meer geld binnenkomen. Er zijn meerdere vergelijkbare partijen die ook in deze mooie markten actief zijn, en het ook niet bepaald makkelijk hebben om geld binnen te halen. Zie bv. www.leclanche.com/ een grote speler !

2 1/2 jaar geleden ooit gekocht op advies van vermogensbeheerder. Toen CH 3.
Staan nu ca. CH 1,80 en hebben ook hele mooie zaken gedaan en blijven ook heel enthousiast over deze markten. Echter wat Bartjens beschrijft, is precies wat er dus i.d.d. ook kan gebeuren. Daarom (zie andere stukjes) had ik toen al bij introductie twijfel over emissieprijs (10,-) En nu dus nog steeds moeite met de waarderingsprijs/aankoopprijs als ik in deze markten toekomst zie. Wat Bartjens ook schrijft, als het zo door blijft gaan en er NIET voldoende geld binnenkomt, kun je in nog zo'n mooie markt opereren maar kan het snel onder de introductie koers duiken. Toen dus 10 euro, dat geld is NIET in het bedrijf terecht gekomen, puur gebruikt om te cashen voor de eigenaar en zoals gezegd werd om naamsbekendheid te verkrijgen. Stel dat er straks WEL geld nodig is binnen dit bedrijf? Gaan ze dan extra aandelen uitgeven? Komt de eigenaar dan ontrokken geld bij AH gedeeltelijk terug in het bedrijf pompen omdat er mogelijk te veel een verhaal is verkocht van het gaat alleen maar winst opleveren enz.

Er zijn meerdere voorbeelden in ook deze markt te noemen. En gek genoeg is het vaak hetzelfde verhaal. Ze denken veel geld te gaan verdienen, echter ook hier is het heel belangrijk, kunnen ze voldoende gekwalificeerd personeel binnenhalen, en kunnen ze blijven uitbreiden/groeien zonder bv. extra aandelen uit te gaan geven, en kunnen ze de banken ook in de toekomst bij de volgende ronde tevreden houden. Daarom mooi bedrijf, maar tricky om prijs te bepalen. En ik vond toen 10 euro al niet uit te leggen als startprijs (wetend dat het geld niet in het bedrijf terecht zou komen) en daarom volg ik het nu nog steeds, en is mijn vraag van toen, nu nog steeds een vraag. Ik kijk het i.i.g. nog even aan ;-)
572 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16-aug-19 17:35
Koers 10,220
Verschil -0,120 (-1,16%)
Hoog 10,480
Laag 9,800
Volume 10.640
Volume gemiddeld 13.159
Volume gisteren 23.076

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group