Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Tesla versus BYD

Tesla versus BYD

Deze Amerikaanse producent van elektrische voertuigen heeft geen introductie meer nodig: Tesla is al jaren favoriet bij zowel beleggers als consumenten. Overal zijn de modellen van Tesla te zien. Toch is de wedstrijd nog niet gespeeld: het Chinese BYD is al sinds 2019 's werelds grootste producent van elektrische voertuigen en wordt door sommigen gezien als de betere van de twee.

BYD kan in ieder geval steun vinden bij Berkshire Hathaway. De investeringsmaatschappij van Warren Buffett belegt al sinds 2008 in de Chinese autoproducent en in de Hang Seng-index van Hongkong is de koers sindsdien met 1.000% gestegen. Vicevoorzitter van Berkshire Charlie Munger stelt dat BYD in China onvoorstelbaar ver vooroploopt. Als voorbeeld neemt hij de prijzen in China: Tesla moest de prijzen verlagen, terwijl BYD ze juist kon verhogen.

Ook Constellation Research heeft onderzoek gedaan naar Tesla en BYD. De onderzoekers vergelijken de twee met Apple en Android. Tesla is het merk en luxeproduct; BYD is als batterijproducent overal aanwezig en wat elektrische voertuigen betreft toegankelijker voor de consument dan z’n Amerikaanse evenknie. Constellation stelt dat de tweestrijd in essentie neerkomt op de vraag wie de meest kostenefficiënte, de lichtste en meest compacte batterij op grote schaal kan produceren.

BYD voor de lage prijzen

Volgens het onderzoeksbureau zal BYD in China op korte termijn beter presteren dan Tesla. Dit heeft voornamelijk te maken met de betaalbaarheid van de auto's en kan worden vergeleken met de dominantie van Japanse en Koreaanse autoproducenten in opkomende markten. Suzuki, Kia en Hyundai zijn bijvoorbeeld goed voor 90% van de autoverkopen in India vanwege hun lage prijzen.

Tesla-CEO Elon Musk suggereerde echter in 2020 dat het mogelijk zou zijn om een Tesla te produceren voor $25.000 door de productiekosten verder te verlagen. Kostenbesparing en efficiëntie werden verder benadrukt bij de presentatie van Masterplan 3 op de Tesla-beleggersdag. De introductie van een goedkoper model bleef echter uit, tot ongenoegen van investeerders. Het fonds werd tijdens de presentatie gestraft met een koersdaling van 7%.

Tesla voor de toekomst

Vooralsnog verslaat BYD het paradepaardje van Elon Musk, maar de Amerikaanse autoproducent heeft een breder pakket. Zo is Tesla ook een grote speler in stroomnettoepassingen en batterijoplossingen. Daardoor staat het bedrijf er beter voor op de lange termijn. Deutsche Bank is ook optimistisch over de toekomst van Tesla. Het ziet een voorsprong van SpaceX, ook van Elon Musk, in de race om de ruimte tussen bedrijven die innovatieve platforms introduceren.Tesla kan daar de komende jaren op voortbouwen.

De Duitse bank stelde ook dat de voorgenomen volumegroei van Tesla met 50% realistisch is en dat de voorsprong op de concurrentie verder zou worden vergroot.

China loopt voorop

Tijdens een vraag-en-antwoordsessie na de presentatie van Masterplan 3 werd het management gevraagd hoe Tesla zijn marktaandeel in China kan vergroten. Elon Musk gaf de vraag door aan Tom Zhu, voorzitter mondiale productie en al jaren de baas van Tesla's activiteiten in China en Zuidoost-Azië. "Zolang je een product aanbiedt met meerwaarde tegen een betaalbare prijs, hoef je je geen zorgen te maken over de vraag," zei Zhu. "We proberen alles om kosten te besparen," voegde hij eraan toe, "en geven die korting door aan onze klanten."

Musk voegde daar vervolgens aan toe: "De vraag is een functie van betaalbaarheid, niet van verlangen." Hij zei: "Zelfs kleine veranderingen in de prijs hebben een groot effect op de vraag."

Batterij op wielen

Zowel BYD als Tesla scoort dus punten in de strijd om de markt voor elektrische voertuigen. Het marktaandeel in thuismarkt China is wat BYD momenteel onderscheidt van Tesla, maar de Amerikaanse autofabrikant heeft de wedloop om een groter marktaandeel te bereiken in China nog niet opgegeven, en het management doet pogingen de productiekosten verder omlaag te brengen om dat te bereiken.

Het is een wedstrijd in het produceren van een zo goedkoop mogelijke elektrische auto met de meest efficiënte en compacte batterij waarin beide bedrijven streven naar marktleiderschap, zowel in China als in de rest van de wereld.

Lees ook: De ongezouten meningen van Charlie Munger

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 10 mei

    1. Eurocommercial Q1-cijfers
    2. VK economische groei eerste kwartaal
    3. VK handelsbalans maart
    4. VK industriële productie maart
    5. Wolters Kluwer €1,36 ex-dividend
    6. Aperam €0,50 ex-dividend
    7. AMG €0,20 ex-dividend
    8. Arcadis €0,85 ex-dividend
    9. VS consumentenvertrouwen (Universiteit Michigan) mei (vlp) 77
  2. 13 mei

    1. NL faillissementen april
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht