Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

Fugro NL00150003E1

Laatste koers (eur)

23,240
  • Verschill

    -0,360 -1,53%
  • Volume

    80.143 Gem. (3M) 372,8K
  • Bied

    23,200  
  • Laat

    23,240  
+ Toevoegen aan watchlist

Fugro - december 2015

130 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. apieslapie 8 december 2015 19:02
    hehe we zijn boven de 16 gesloten hehe. Inderdaad stonden op een gegeven moment bijn 8 procent in de min. lekker dumpen die shorters. Fugro is al een hele tijd een speelbal voor shorters.
  2. forum rang 7 bezinteergebelegt 8 december 2015 20:13
    quote:

    Daexter schreef op 8 december 2015 16:59:

    [...]

    Eerlijk is eerlijk, we hadden met z'n allen beter naar jou kunnen luisteren....tenminste dat is uiteraard afhankelijk van de horizon.

    Ik heb het nog even gecheckt en zit er in vanaf maart-15 Hernieuwd we te verstaan, eerst een ritje vanaf 17 a 18 omhoog gemaakt naar 27 daarna weer opnieuw ingestapt rond 24. Dus ja...das balen...en de komende 6 maanden gaat dat niet goed komen, we blijven wel tussen de 14 en de 17 stuiteren denk ik zo.

    Maar wat dan nog, als ik mijn geld in een deposito op de bank voor 2 jaar vast zet krijg ik als ik mazzel heb 2% per jaar. Dus als de olie aantrekt vanaf zeg dec-16 of Boskalis nog wat van zich laat horen voor die tijd, doet mijn investering Fugro het maximaal even slecht als een deposito :)
    Nee hoor, je moet altijd je eigen visie volgen. Heb me alleen een tijdje in de discussie gemengd omtrent die overname en aangegeven waarom ik daar niet in geloof, nog niet. Het feit dat Fur nog rond deze niveau's danst is louter en alleen te danken aan de aanwezigheid van Boka en de fantasie die dat losmaakt, zonder die aanwezigheid had het dik onder de 10 gestaan. En wel om de simpele reden dat de sector waarin Fugro actief is op zijn gat ligt, geen discussie over mogelijk. En je hoeft m.i. toch geen helderziende te zijn of een Nobelprijswinnende econoom om te kunnen bedenken dat een bedrijf toch geen ander bedrijf over gaat nemen voor een paar miljard als het daarmee een berg problemen naar binnen haalt, Boka zelf moet inmiddels ook redelijk de zeilen bijzetten om te blijven presteren, daarbij kun je toch geen blok aan je been gebruiken ? Boka heeft gewoon slecht getimed dit keer en uiteraard ook een beetje pech met de almaar dalende olieprijzen. En nu zitten ze echt een beetje met een graat in hun keel. Bij de huidige Fugro koers is hun belang qua waarde ongeveer terug op aankoopwaarde dus boekwinst volledig weg. Niet dat dat het belangrijkste is maar het staat op je balans toch beter als je belang in een andere onderneming een plus vertoont van 150 miljoen euro dan dat het op BE staat. Een overname nu doorzetten lijkt me een mission impossible dus of wachten ( en dat wordt lang wachten ) totdat de sector voor Fugro weer aantrekt ( dan is het wel 2017 )of je belang (al dan niet onderhands) afstoten of verkleinen. Maar goed, niemand weet het zeker, ik ook niet maar dat de gedroomde sprookjesovername op koersen van 35 of hoger voorlopig naar het land dr fabelen is verwezen lijkt me wel duidelijk.
  3. forum rang 5 Daexter 8 december 2015 20:34
    quote:

    bezinteergebelegt schreef op 8 december 2015 20:13:

    [...]

    Nee hoor, je moet altijd je eigen visie volgen. Heb me alleen een tijdje in de discussie gemengd omtrent die overname en aangegeven waarom ik daar niet in geloof, nog niet. Het feit dat Fur nog rond deze niveau's danst is louter en alleen te danken aan de aanwezigheid van Boka en de fantasie die dat losmaakt, zonder die aanwezigheid had het dik onder de 10 gestaan. En wel om de simpele reden dat de sector waarin Fugro actief is op zijn gat ligt, geen discussie over mogelijk. En je hoeft m.i. toch geen helderziende te zijn of een Nobelprijswinnende econoom om te kunnen bedenken dat een bedrijf toch geen ander bedrijf over gaat nemen voor een paar miljard als het daarmee een berg problemen naar binnen haalt, Boka zelf moet inmiddels ook redelijk de zeilen bijzetten om te blijven presteren, daarbij kun je toch geen blok aan je been gebruiken ? Boka heeft gewoon slecht getimed dit keer en uiteraard ook een beetje pech met de almaar dalende olieprijzen. En nu zitten ze echt een beetje met een graat in hun keel. Bij de huidige Fugro koers is hun belang qua waarde ongeveer terug op aankoopwaarde dus boekwinst volledig weg. Niet dat dat het belangrijkste is maar het staat op je balans toch beter als je belang in een andere onderneming een plus vertoont van 150 miljoen euro dan dat het op BE staat. Een overname nu doorzetten lijkt me een mission impossible dus of wachten ( en dat wordt lang wachten ) totdat de sector voor Fugro weer aantrekt ( dan is het wel 2017 )of je belang (al dan niet onderhands) afstoten of verkleinen. Maar goed, niemand weet het zeker, ik ook niet maar dat de gedroomde sprookjesovername op koersen van 35 of hoger voorlopig naar het land dr fabelen is verwezen lijkt me wel duidelijk.
    Ja, je hebt gelijk. Je hoeft je dan ook niet te verdedigen :). Maar een overname kan nog steeds gunstig zijn. Lenen is op dit moment nog spotgeodkoop en daarmee direct of indirect een overname financieren kan naar de toekomst toe lucratief zijn.

    Ik denk ook niet dat de olie voor dec-16 significant zal gaan stijgen. En ja zonder Boka zouden we rond 9 euro zitten, maar voor Boka kan Fugro op de lange termijn toch nog wel heel lucratief uitpakken als ze medio of eind 2016 de boel overnemen, want dan kunnen ze gaan saneren en renoveren in de tijd dat het slecht gaat, om daarna te floreren als de olie weer gaat stijgen
  4. forum rang 8 Wilbar 9 december 2015 11:38
    Van gisteren:

    www.iex.nl/Column/169443/Technische-A...

    Datum: 8 dec 2015
    Advieswijziging: Omlaag
    Advies: Negatief
    Koers op moment van advies: 16.145
    Slotkoers: 16.145
    Steun: 14.995
    Weerstand: 16.860

    Fugro heeft een gematigde neerwaartse trend met de kans op een opwaartse koersreactie. De indicatoren geven het volgende technische analyse beeld voor Fugro.

    De koers noteert onder het 50 daags voortschrijdend gemiddelde, dit is een indicatie van een neerwaartse tendens voor de middellange termijn.
    Het 20 daags voortschrijdend gemiddelde is neerwaarts gericht, dit geeft aan dat het korte termijn momentum negatief is.
    Het 50 daags voortschrijdend gemiddelde stijgt, dit geeft aan dat het middellange termijn momentum positief is gericht.
    De MACD staat onder de MACD trigger lijn. Het korte termijn momentum is dus zwak.
    De stand van de koers tov de onderste Bolinger Band geeft aan dat een korte opwaartse koersreactie waarschijnlijk wordt.
    Bron: QuoteWeb.com
  5. Theo32 9 december 2015 18:08
    Mjah... een Bollinger, moet je ervaren in een mooi kristalglas zo rond jaarswisseling.

    Analysten? Negeren... is show & entertainment - content voor de snelle nieuws- en actualiteiten zenders. Uiteindelijk dus voor de adverteerders.

    Eigenlijk kan er niet veel mis gaan met Fugro.
    Met wat geluk maak je een fijn rendement, met wat pech - heb je weer een minder groot probleem op je 'box 3'.

    ... ik blijf consequent op mijn oude standpunt: Ik lach weer vanaf 18.
  6. Remfin 10 december 2015 07:44
    LEIDSCHENDAM (AFN) - Fugro heeft overeenstemming bereikt met zijn geldschieters over de herfinanciering van zijn lopende kredietfaciliteit. Dat meldde de bodemonderzoeker donderdag.

    Fugro beschikt de komende vijf jaar over een kredietfaciliteit van 500 miljoen euro. Die vervangt de huidige kredietovereenkomst ter waarde van 775 miljoen euro. Daarvan heeft Fugro 139 miljoen euro gebruikt.

    De rente op het nieuwe krediet is vastgesteld op het Euribor-tarief plus een opslag die is gebaseerd op de verhouding tussen de ebitda en de netttoschuld van Fugro.

    www.iex.nl/Nieuws/ANP-101215-043/Fugr...

    OK, vraag is dus of de rentecondities lager zijn t.o.v. de vorige. Zal met name door het opslagstukje worden bepaald.

  7. WA1985 10 december 2015 09:46
    quote:

    Remfin schreef op 10 december 2015 07:44:

    OK, vraag is dus of de rentecondities lager zijn t.o.v. de vorige. Zal met name door het opslagstukje worden bepaald.

    Daar ben ik ook naar benieuwd, maar ik mag toch hopen dat de Euribor nu veel lager staat dan toen ze de oorspronkelijke lening afsloten. Ik denk dat het gunstiger uitpakt voor Fugro, al weet ik dat niet zeker.
  8. forum rang 5 Daexter 10 december 2015 09:50
    quote:

    Theo32 schreef op 9 december 2015 18:08:

    Mjah... een Bollinger, moet je ervaren in een mooi kristalglas zo rond jaarswisseling.

    Analysten? Negeren... is show & entertainment - content voor de snelle nieuws- en actualiteiten zenders. Uiteindelijk dus voor de adverteerders.

    Eigenlijk kan er niet veel mis gaan met Fugro.
    Met wat geluk maak je een fijn rendement, met wat pech - heb je weer een minder groot probleem op je 'box 3'.

    ... ik blijf consequent op mijn oude standpunt: Ik lach weer vanaf 18.
    helemaal mee eens. Mijn Fugro deposito staat nu ca 6k onderwater, dat betekent dat ik daarover een slordige 72 euro minder belasting betaal. Maar mijn deposito is niet weg, ik kan het alleen voor onbepaalde tijd niet incasseren. Als de olie aantrekt (waarschijnlijk in 2017 pas, maar dat roept iedereen dus wellicht toch in 2016???) gaat Fugro gewoon weer richting de 23 a 24 euro.

    Als BOKA de druk opvoert, waarschijnlijk pas eind 2016 of begin 2017 gaat de koers ook naar dat niveau. Een combinatie van beiden stuwt richting de 30 euro.

    Wat ook nog kan is dat Fugro nu een jaar of 2 nodig heeft (waarvan 2015 er 1 was) om te acclimatiseren op de lage olieprijs. Wat betekent dat ze vanaf eind 2016 wellicht al in staat zijn om zwarte cijfers te schrijven bij een lage olieprijs, als hen dat lukt, dan ontploft de prijs zodra de olie stijgt.
  9. [verwijderd] 10 december 2015 09:59
    quote:

    WA1985 schreef op 10 december 2015 09:46:

    [...]

    Daar ben ik ook naar benieuwd, maar ik mag toch hopen dat de Euribor nu veel lager staat dan toen ze de oorspronkelijke lening afsloten. Ik denk dat het gunstiger uitpakt voor Fugro, al weet ik dat niet zeker.
    www.euribor-rates.eu/euribor-rates-by...

    Ga er maar vanuit dat de rente lager is.
  10. Remfin 10 december 2015 11:28
    Ja, euribor lager, maar..

    Euribor-tarief plus een opslag die is gebaseerd op de verhouding tussen de ebitda en de netttoschuld van Fugro.

    Is de verhouding ebitda/nettoschuld ten opzichte van het moment van afsluiten van de vorige lening (ik weet niet waneer dat was) en nu beter of slechter? Als het slechter is, dan denk ik dat de verlaging van de euribor niet opweegt tegen de toename van de opslag.
    Al met al zal het niet om tonnen rentekosten verschil gaan, maar in deze markt tellen alle kleine beetjes..

  11. WA1985 10 december 2015 12:04
    quote:

    Remfin schreef op 10 december 2015 11:28:

    Ja, euribor lager, maar..

    Euribor-tarief plus een opslag die is gebaseerd op de verhouding tussen de ebitda en de netttoschuld van Fugro.

    Is de verhouding ebitda/nettoschuld ten opzichte van het moment van afsluiten van de vorige lening (ik weet niet waneer dat was) en nu beter of slechter? Als het slechter is, dan denk ik dat de verlaging van de euribor niet opweegt tegen de toename van de opslag.
    Al met al zal het niet om tonnen rentekosten verschil gaan, maar in deze markt tellen alle kleine beetjes..


    Eens. Nog belangrijker is dat er duidelijk is voor komende 5 jaar wat betreft financiering. Nu kunnen alle zeilen worden bijgezet om de tent weer rendabel te maken en toch nog winst te gaan maken in de huidige moeilijke markt.
  12. forum rang 5 Daexter 10 december 2015 12:40
    quote:

    Remfin schreef op 10 december 2015 11:28:

    Ja, euribor lager, maar..

    Euribor-tarief plus een opslag die is gebaseerd op de verhouding tussen de ebitda en de netttoschuld van Fugro.

    Is de verhouding ebitda/nettoschuld ten opzichte van het moment van afsluiten van de vorige lening (ik weet niet waneer dat was) en nu beter of slechter? Als het slechter is, dan denk ik dat de verlaging van de euribor niet opweegt tegen de toename van de opslag.
    Al met al zal het niet om tonnen rentekosten verschil gaan, maar in deze markt tellen alle kleine beetjes..


    mee eens. Rente zal wellicht iets hoger zijn, tegelijkertijd is de facilitiet lager, wat weer een drukkend effect heef. Maar het feit op zich vind ik al heel positief. Dat ze ondanks de moeilijke markt 500mln rood mogen staan, dat kan alleen maar op basis van een sterk vertrouwen in de continuïteit...oftewel een indirect koopadvies voor het aandeel :)
  13. [verwijderd] 10 december 2015 16:09
    'Nieuwe kredietfaciliteit Fugro positief'

    AMSTERDAM (AFN) - De nieuwe kredietfaciliteit voor Fugro is positief. Het bedrijf kan zich nu weer beter focussen op de dagelijkse gang van zaken en de transformatie tot een lenige en duurzame onderneming. Dat stelde ING donderdag in een reactie op de aankondiging van de kredietovereenkomst eerder op de dag.
    Fugro beschikt de komende vijf jaar over een kredietfaciliteit van 500 miljoen euro. Die vervangt de huidige kredietovereenkomst ter waarde van 775 miljoen euro. Daarvan heeft Fugro 139 miljoen euro gebruikt.
    ING heeft een hold-advies voor Fugro. Het aandeel noteerde donderdag in de vroege handel 1,7 procent hoger op 16,75 euro.
  14. forum rang 5 Daexter 11 december 2015 11:49
    quote:

    bezinteergebelegt schreef op 11 december 2015 09:25:

    Vandaag weer onder de 16 kijken ? Ofwel, zo een typisch Fugro vrijdagje in het verschiet ?
    Je speelt je rol als azijnpisser wel in optima forma....maar ik kan er wel om lachen, omdat je geen onzin uitkraamt en vaak ook nog gelijk krijgt.

    Als je vandaag wederom gelijk krijgt, koop ik er nog een paar bij :)
  15. forum rang 7 bezinteergebelegt 11 december 2015 14:10
    Ik pis geen azijn, althans, dat is niet de bedoeling maar je weet dat bij een verzuurd sentiment, juist die fondsen die al een rioolstatus hebben, nog wat verder dat riool in geduwd worden. Uiteraard speelt bij Fugro ook de olieprijs een rol maar objectief beschouwd kun je alleen maar concluderen dat je op dit moment helemaal niets hebt aan Fugro, moeilijke markt, geen dividend, geen koerswinst en ook nog een besluiteloos Boka op de achterbank. Tja, wat moet je dan ?
  16. forum rang 5 Daexter 11 december 2015 14:21
    klopt, maar op het moment dat de olie aantrekt...en we verwachten dat dat op zijn vroegs een jaar is, maar wie weet gebeurt dat ineens over zeg 3 maanden...dan ben je "te laat"...tenminste dan krijg je ze niet meer voor 15 euro....maar het kan best ook nog een jaar of 2 jaar duren dat die rond 15 staat. 2 jaar 0% rente op die investering, zelfde als op de giro (ing)...maar daarna heb je ineens 10% of meer rendement...en dat kan dus 3 maanden tot 5 jaar duren, niemand die daar iets zinnigs over kan zeggen
  17. forum rang 7 bezinteergebelegt 11 december 2015 14:54
    quote:

    Daexter schreef op 11 december 2015 14:21:

    klopt, maar op het moment dat de olie aantrekt...en we verwachten dat dat op zijn vroegs een jaar is, maar wie weet gebeurt dat ineens over zeg 3 maanden...dan ben je "te laat"...tenminste dan krijg je ze niet meer voor 15 euro....maar het kan best ook nog een jaar of 2 jaar duren dat die rond 15 staat. 2 jaar 0% rente op die investering, zelfde als op de giro (ing)...maar daarna heb je ineens 10% of meer rendement...en dat kan dus 3 maanden tot 5 jaar duren, niemand die daar iets zinnigs over kan zeggen
    klopt ook allemaal, en tuurlijk kijk in naar Fugro. Echter, ik geloof persoonlijk totaal dus niet in die overname dus op basis daarvan neem ik geen positie, mocht ie toch vallen, dan heel veel feli aan de bezitters.
    Kijk wel naar de oliesector en alle aanverwante industrietjes, mochten er daar signalen komen dat het structureel verbeterd dan neem ik ook speculatief wat Fugro op. En dan liever op een wat hoger koersniveau maar met structurele verbeteringen in het vooruitzicht dan nu te gokken op Boka en je centen heel lang dood geld zien zijn met de kans op dikke teleurstellingen. Bovendien doe ik alleen maar opties en daarbij gaat op den duur ook de tijd tegen je werken. Ik heb ze hier gelezen die ver voor de zomer claimde grote call-optieposities voor eind 2016 te hebben gekocht, overtuigd van een koers van 30 tegen die tijd, hetzij autonoom, hetzij door Bokaatje. Daar loopt inmiddels echt wel het zweet door de bilnaadjes want een jaar is weliswaar lang maar die 30 autonoom of de Bokaverrassing zijn m.i.nog wat lichtjaartjes verwijderd en zoals je weet duren lichtjaartjes iets langer an 12 maanden.
  18. forum rang 5 Daexter 11 december 2015 15:46
    quote:

    bezinteergebelegt schreef op 11 december 2015 14:54:

    [...]

    klopt ook allemaal, en tuurlijk kijk in naar Fugro. Echter, ik geloof persoonlijk totaal dus niet in die overname dus op basis daarvan neem ik geen positie, mocht ie toch vallen, dan heel veel feli aan de bezitters.
    Kijk wel naar de oliesector en alle aanverwante industrietjes, mochten er daar signalen komen dat het structureel verbeterd dan neem ik ook speculatief wat Fugro op. En dan liever op een wat hoger koersniveau maar met structurele verbeteringen in het vooruitzicht dan nu te gokken op Boka en je centen heel lang dood geld zien zijn met de kans op dikke teleurstellingen. Bovendien doe ik alleen maar opties en daarbij gaat op den duur ook de tijd tegen je werken. Ik heb ze hier gelezen die ver voor de zomer claimde grote call-optieposities voor eind 2016 te hebben gekocht, overtuigd van een koers van 30 tegen die tijd, hetzij autonoom, hetzij door Bokaatje. Daar loopt inmiddels echt wel het zweet door de bilnaadjes want een jaar is weliswaar lang maar die 30 autonoom of de Bokaverrassing zijn m.i.nog wat lichtjaartjes verwijderd en zoals je weet duren lichtjaartjes iets langer an 12 maanden.
    Ja klopt. Optieconstructies klinken heel stoer, maar zijn hartstikke link. Het wordt kijken naar de jaarrekening van BOKA...verantwoorden zij Fugro als belegging of als deelneming...als het een belegging is, kunnen ze er vrij makkelijk weer vanaf...als ze het verantwoorden als deelneming.. wordt dat wat lastiger... iig zorgt het belang van BOKA samen met het belang van NN dat de 15 euro wel een redelijke bodem is en daarmee "relatief" veilig instappen...
  19. [verwijderd] 12 december 2015 09:48
    quote:

    bezinteergebelegt schreef op 11 december 2015 14:10:

    Ik pis geen azijn, althans, dat is niet de bedoeling maar je weet dat bij een verzuurd sentiment, juist die fondsen die al een rioolstatus hebben, nog wat verder dat riool in geduwd worden. Uiteraard speelt bij Fugro ook de olieprijs een rol maar objectief beschouwd kun je alleen maar concluderen dat je op dit moment helemaal niets hebt aan Fugro, moeilijke markt, geen dividend, geen koerswinst en ook nog een besluiteloos Boka op de achterbank. Tja, wat moet je dan ?
    O&g ligt dan wel op z'n gat is niet de enige markt waar onze zitten. Kijk is naar de offshore wind een markt waarin de volgende 3 jaar 10-15bn excl fabricatie . Toevallig is boka daar ook in aan het werk. O&g is een onderdeel
130 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 7 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 30 april

    1. China inkoopmanagersindex industrie en diensten april volitaliteit verwacht
    2. Samsung Q1-cijfers
    3. NL producentenprijzen maart
    4. Arcadis Q1-cijfers
    5. Adidas Q1-cijfers
    6. Volkswagen Q1-cijfers
    7. Air France-KLM Q1-cijfers
    8. Dui detailhandelsverkopen maart
    9. PB Holding jaarcijfers
    10. Acomo €0,75 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht