Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Infrastructuur voor de lange termijn
Beeld: iStock

Infrastructuur voor de lange termijn

Beursgenoteerde infrastructuur heeft weinig overlap met de brede aandelenmarkt en maakt minder dan 5% van de MSCI World Index uit. Subsectoren zoals tolwegen en datacentra hebben veelal gemeenschappelijke kenmerken zoals langetermijngroei, hoge toetredingsdrempels en sterk prijszettingsvermogen, maar de economische sensitiviteit, impact van inflatie en het renterisico verschillen.

Vorig jaar boekte de S&P Global Infrastructure index een winst van 5,5% in euro's. Hierbij was het een van de weinige sectoren die in 2022 een positief rendement wist te behalen. Volgens onderzoek van vermogensbeheerder Cohen & Steers presteerde de categorie beter dan wereldwijde aandelen in 9 van de 11 laatste marktcorrecties tussen 2007 en 2022. Echter, over de eerste acht maanden van 2023 verging het deze activa minder goed met een licht verlies van 1,4%, terwijl de MSCI World index per eind augustus 14,2% hoger noteerde.

Langetermijn-activa

Beleggers hebben redenen om beursgenoteerde infrastructuuraandelen op te nemen in hun portefeuille. Vooraleerst is er het groeielement, waarbij infrastructuur structurele trends, van de urbanisatie in de opkomende markten tot duurzame energie en digitalisering, ondersteunt. Deze thema’s hebben met elkaar gemeen dat ze niet van vandaag op morgen klaar zijn en vaak overheidssteun genieten.

Gezien hun langetermijnkarakter zijn infrastructuurbeleggingen vaak minder gevoelig voor de mondiale economische cyclus dan veel andere categorieën. Bovendien zijn de bedrijven meestal blootgesteld aan meer volwassen projecten met zichtbare kasstromen die vaak zijn gebaseerd op langetermijncontracten of concessies. Dat maakt hun rendement, zeker in meer ontwikkelde economieën, voorspelbaarder. Ook zien we dat infrastructuurbedrijven vaak (quasi)monopolistische eigenschappen vertonen.

Diversificatievoordelen

Tot slot zijn er ook diversificatievoordelen aan infrastructuur als activaklasse, al tonen studies aan dat die voordelen vooral betrekking hebben op private en niet zozeer op beursgenoteerde infrastructuur.

Historisch gezien deed deze activaklasse het vooral goed tijdens periodes van hoge inflatie. Dat is logisch, aangezien aan inflatie gekoppelde inkomsten een kenmerk zijn van gereguleerde infrastructuurbedrijven. Verder zijn nutsbedrijven doorgaans meer defensief en minder afhankelijk van de economische conjunctuur. Dit werd duidelijk tijdens de coronapandemie toen hun omzet, in tegenstelling tot die van bijvoorbeeld tolwegen en luchthavens, stabiel bleef.

Toch zijn er ook zorgen. Infrastructuurbedrijven moeten namelijk een groter deel van hun omzet uitgeven aan rentebetalingen terwijl een vertragende economie hun inkomsten kan aantasten. Naast financiële, rente- en marktrisico’s moeten beleggers alert zijn op sectorspecifieke uitdagingen zoals fluctuaties in de prijs van grondstoffen en, steeds vaker, het weer. Ook doen infrastructuurbeleggers er goed aan de regelgeving en politiek (vooral in de opkomende markten) te volgen.

Van luchthavens tot datacenters

Tolwegen, nutsvoorzieningen, luchthavens, hernieuwbare energiebronnen en datacentra zijn allemaal infrastructuuractiva. De S&P Global Infrastructure Index volgt 75 bedrijven en bestaat voor 40% uit nutsvoorzieningen zoals NextEra Energy, gemeten naar marktkapitalisatie de grootste holding voor elektriciteitsbedrijven in de VS, en het Spaanse Iberdrola.

39% van de index bestaat uit industriële spelers zoals luchthavenexploitant Aena en Transurban Group, dat tolwegennetwerken in Australië beheert en ontwikkelt. Energie beslaat 21% van de index en daar vinden we bijvoorbeeld Enbridge, dat pijpleidingen voor het transport van ruwe olie en aardgas in Noord-Amerika bezit. Naast deze meer traditionele infrastructuurbedrijven behoren onder meer afvalwaterzuiveringsinstallaties, dataopslagcenters en ziekenhuizen ook tot deze activaklasse.

Infrastructuur voor een duurzame toekomst

Fondsbeheerders hebben dus mogelijkheden, al zijn er ook managers die bewust naar een beperkter universum kijken. Het Nuveen Global Clean Infrastructure Impact fonds belegt sinds oktober 2022 alleen in bedrijven in de elektriciteitstransmissie en nutsvoorzieningen, spoorvervoer, hernieuwbare energie, afval- en waterbedrijven.

Nuveen zet hierbij stevig in op de energietransitie en gaat actief op zoek naar schone infrastructuurbedrijven die milieu-uitdagingen niet uit de weg gaan en met meetbare oplossingen komen. Grote subsectoren zoals gasbedrijven en tolwegen worden uitgesloten omdat ze niet voldoen aan de strenge duurzaamheidsvereisten van de strategie. In totaal wordt ongeveer 45% van de marktkapitalisatie van de S&P Global Infrastructure index uitgesloten, wat resulteert in een geconcentreerde en vooral minder flexibele portefeuille.

Wij hebben vraagtekens bij het alfa-potentieel van de strategie ten opzichte van de oorspronkelijk aanpak, en daarom heeft Morningstar in januari besloten de Process pillar-rating te verlagen van Average naar Below Average.

Fondsideeën

Morningstar-analisten volgen voornamelijk actief beheerde fondsen binnen deze categorie. iShares Global Infrastructure ETF is een uitzondering en krijgt een Morningstar Medalist-rating van Bronze. Deze tracker biedt een brede, representatieve en relatief goedkope blootstelling aan beursgenoteerde infrastructuur in ontwikkelde markten. Het volgt de naar marktkapitalisatie gewogen FTSE Global Core Infrastructure Index, die ongeveer 250 mondiale bedrijven telt.

ATLAS Global Infrastructure krijgt een High people pillar- en Above Average process pillar-rating van onze analisten. In tegenstelling tot de ETF beheert de manager actief een geconcentreerde portefeuille van ongeveer 20 namen. Het grootste deel van de portefeuille bevindt zich binnen hun kerninfrastructuur-universum, dat de voorkeur geeft aan gereguleerde en door de gebruiker betaalde activa zoals elektriciteitstransmissie en -distributie, luchthavens en tolwegen. ATLAS Infrastructure heeft een groot investeringsteam met 17 medewerkers. ATLAS werd opgericht in 2017 en hoewel het nog een redelijk nieuw bedrijf is, werken veel van de seniorleden al sinds het begin samen.

We zien ook positieve eigenschappen in het proces en het team van First Sentier Global Infrastructure. Het hanteert een actieve bottom-up-benadering bij het selecteren van infrastructuur. Aandelen worden doorgaans gekenmerkt door monopoliekenmerken, een sterk prijszettingsvermogen, consistente groei en voorspelbare kasstromen. De aanpak van het team is meer benchmark-relatief dan die van sommige collega’s. Het team doet fundamenteel onderzoek en zoekt aandelen met robuuste bedrijfsmodellen en een sterke managementuitvoering.

Thomas De Fauw is analist multi-asset fondsen bij Morningstar Benelux.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht