Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
'Dip in Amazon maakt het aandeel aantrekkelijk'

'Dip in Amazon maakt het aandeel aantrekkelijk'

Het aandeel Amazon is 45% gedaald sinds de piek, maar The Motley Fool wijst diverse redenen waarom beleggers kunnen overwegen om het aandeel in deze dip te kopen.

Amazon is vooral bekend als 's werelds grootste webwinkel, maar het concern omvat veel meer. Het is nu een van de meest diverse techaandelen, met een leidende positie in clouddiensten, een bloeiend advertentiesegment en zelfs een belang in de elektrische auto-industrie.

Daarom is het interessant om de resultaten van Amazon te volgen. Het bedrijf is op zoveel gebieden actief dat het beleggers een uniek inzicht kan geven in de gezondheid van de consument en de economie in het algemeen. Beleggers reageerden negatief op de resultaten en dat is eigenlijk verbazend. 

Webwinkel voelt economische tegenwind

De grootste inkomstenbron van Amazon is e-commerce, dus het is geen verrassing dat het bedrijf dit jaar harde klappen krijgt door de zwakkere economische omstandigheden. De hoge inflatie doet de kosten van het bedrijf de pan uit rijzen en in combinatie met de stijgende rente beperkt het ook de koopkracht van de consument.

Toch groeide de netto-omzet van het bedrijf in het derde kwartaal met 15% op jaarbasis. Dat is de snelste stijging in 2022 tot nu toe. Amazon blijft ook investeren in de uitbreiding en automatisering. Bekende merken maken gebruik van de online positie van Amazon door winkels te openen op Amazon.com, waardoor hun producten toegankelijker worden voor consumenten. Peloton is de laatste grote aanwinst, het bedrijf gaat zijn fitnessapparatuur via Amazon aanbieden.

Resultaten clouddienst zijn wat bewolkt

Maar de groei van clouddienst Amazon Web Services (AWS) viel tegen. De omzetstijging bedroeg slechts 28% op jaarbasis. Dit was een vertraging ten opzichte van de 33% groei in het tweede kwartaal.

Qua omzet is AWS een kleine tak van sport binnen Amazon, maar de clouddiensten zijn wel verantwoordelijk voor nagenoeg de gehele winst in 2022. Het goede nieuws is dat naar verwachting de cloudsector tegen 2030 een jaarlijkse omzet van 1,5 biljoen dollar zal hebben. De vertraging bij AWS kan heel goed een tijdelijke inzinking zijn. 

Reclame de toekomstige groeimotor?

De meeste technologiebedrijven die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten zijn dit jaar fors gedaald. Wanneer de economie zwak is, snoeien bedrijven in hun marketingbudgetten uit angst dat ze een lager rendement op hun investering krijgen omdat consumenten minder producten kopen. In die zin is het opvallend dat de reclame-divisie van Amazon een groei van 30% op jaarbasis heeft gerealiseerd, met 9,5 miljard dollar aan inkomsten. Dat is het snelste tempo in 2022 tot nu toe.

De mogelijkheden van Amazon om advertentieruimte te verkopen reiken veel verder dan de website alleen. Het bedrijf blijft een indrukwekkende portefeuille van media-assets opbouwen, vooral met zijn Prime-streamingplatform. In combinatie met zijn andere platforms, zouden Amazons advertentieactiviteiten een belangrijke bron van groei kunnen worden. 

Met Amazon zelfs blootstelling aan EV’s

Amazon heeft de voordelen van een breed gespreid bedrijf. Zelfs in een moeilijk economisch klimaat slaagde het bedrijf erin 15% omzetgroei te realiseren. De totale omzet in het derde kwartaal kwam uit op 127 miljard dollar. De sterke Amerikaanse dollar had daar nog een drukkend effect op.

AWS was de afgelopen jaren de groeimotor van het bedrijf, maar de recente vertraging werd gecompenseerd door kracht in andere bedrijfsonderdelen van Amazon. Amazon wist in het derde kwartaal ook een nettowinst van 2,9 miljard winst te boeken. Hiervan was 1,1 miljard afkomstig uit het aandelenbelang in Rivian Automotive, dat in de loop van het kwartaal in waarde steeg. Zo heeft Amazon ook blootstelling aan de markt voor elektrische voertuigen. 

Uitverkoop verbaasde IEX-techanalist Paul Weeteling ook

De verwachtingen van het bedrijf voor het vierde kwartaal wijzen op een mogelijke zwakte in de belangrijkste periode van het jaar. Dat schrikte beleggers af. Amazon-aandelen gingen in de uitverkoop. Die uitverkoop verbaasde Paul Weeteling op IEX ook. Want zo slecht waren de cijfers niet. De aanleiding moet de tegenvaller zijn bij de clouddiensten.

Amazon is ook wel een vreemd bedrijf, vindt Weeteling. "Want over 84% van de omzet weet het geen winst te behalen en dat zijn nota bene de webwinkelactiviteiten waarmee het bedrijf begonnen is." De analist pleit voor duidelijkheid hoe en op welke termijn Amazon de e-commerce wel winstgevend denkt te kunnen maken. Lees meer in de IEX Premium-analyse van Paul Weeteling.

Is de dip een koopkans?

Nu het aandeel Amazon 45% is gedaald ten opzichte van zijn hoogste peil, vindt Di Prizio dit een aantrekkelijke koopkans voor de lange termijn. De economische zwakte is ook weer voorbijgaand en bedrijven hebben steeds meer behoefte aan digitale technologie, wat de inkomsten van AWS zal stimuleren. Met daarbij een florerend advertentiebedrijf, lijkt Amazon een vrij veilige belegging voor de komende vijf tot tien jaar.

Zie ook: 'Sommige techaandelen juist nu interessant'

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 18 juni

    1. Reserve Bank of Australia rentebesluit 4,35%
    2. ZEW-index economisch sentiment juni (Dld) 50 volitaliteit verwacht
    3. Inflatie mei def. (eur)
    4. Detailhandelsverkopen mei (VS) +0,3%
    5. Industriële productie mei (VS)
    6. Bedrijfsvoorraden april (VS)
  2. 19 juni

    1. Consumenten- en producentenprijzen mei (VK)
    2. Greenyard jaarcijfers
    3. Hypotheekaanvragen - wekelijks (VS)
    4. Wall Street gesloten vanwege Juneteenth Day
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht