Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

AMG Critical Materials N.V. NL0000888691

Laatste koers (eur)

23,300
  • Verschill

    +0,220 +0,95%
  • Volume

    476.759 Gem. (3M) 233,9K
  • Bied

    23,020  
  • Laat

    23,500  
+ Toevoegen aan watchlist

AMG 2023

17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 555 556 557 558 559 ... 876 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Instapmoment 9 augustus 2023 09:20
    Is een longpositie van 250K stukken gemeld door DWS. Die meldingen komen regelmatig voorbij. Eerder meldden ze 104K (12 juli) en 500K (11 juli) en 120K (6 juli).
  2. forum rang 6 Goudmijn64 9 augustus 2023 09:46
    quote:

    Goudmijn64 schreef op 8 augustus 2023 20:56:

    Slecht voorteken of is het toeval? Morgen weten we meer:)

    Gisterenavond gingen er stukken amg over de toonbank op tradegate tegen een koers van 36+…. We weten wat de koers vandaag deed…
    Vanavond worden er stukken verhandeld tegen een koers van 35+.
    Morgen dan wel een voortzetting van het ingeslagen pad?

    Natuurlijk: tradegate is maar beperkte volumes en bericht uit China was niet lekker voor de cyclische aandelen.
    Een beetje herstel vandaag, maar gelet op het verloop na opening vrees ik voor bovenstaande
  3. Geeninspiratie 9 augustus 2023 09:54
    quote:

    Lamsrust schreef op 8 augustus 2023 16:07:

    [...]

    Interessant document. Rock Tech gaat in haar business plan voor de 24k Mt lithiumhydroxide faciliteit uit van de volgende gegevens:

    Capex USD 762 mln
    OPEX per Mt: USD 5.252
    Spodumene per Mt: USD USD 1.965
    BG LioH verkoopprijs per Mt: USD 31,771
    EBITDA USD 305 mln, i.e. USD 12,700 EBITDA per geproduceerde Mt lithium hydroxide

    Zetten we hier AMG tegenover:

    Capex USD 430 mln: module 1 USD 140 mln + Braziliaanse fabriek USD 290 mln
    OPEX per Mt: USD 11,000, bestaande uit spodumene en lithiumcarbonaat van de eigen mijn / fabriek in Brazilië voor USD 10,000 plus USD 1,000 verwerkingskosten per Mt

    BG LioH verkoopprijs per Mt: USD 31,771 [idem]

    Aannemende dat de 130k Mt spodumene converteert in 16,5k Mt lithium carbonaat die converteert in 16,5k Mt lithiumhydroxide, genereert dit op basis van het businessmodel van Rock Tech dus een jaarlijkse EBITDA van USD 343 mln, i.e. tezamen met de restcapaciteit van 3.5k Mt ad plm. USD 5,000 per kg maakt een jaarlijkse EBITDA van USD 360 mln voor de keten Braziliaanse mijn, Braziliaanse converter, 1 module Bitterfeld. Let wel bij een lithiumhydroxide prijs die dik 35% lager ligt dan de spot prijs bij de H1, 2023 cijferpresentatie.

    Dus ook bij nog veel lagere lithiumprijzen zal AMG een significante EBITDA genereren en dat tegen een veel lagere investering dan de toetreders op de markt.
    Containerprijzen zijn flink gedaald dus daar zouden we nog wel een voordeeltje kunnen behalen, wanneer nog niet ingecalculeerd.

    Waar ik werk, vorig jaar gemiddeld 3.8K USD per container van Europa naar Brazilie. Inmiddels gedaald naar 1.8K USD. (40ft container)

    Verschepingen naar Shanghai, vorig jaar gemiddeld rond de 1K USD, inmiddels nieuwe contracten voor 150$ per container.
  4. Alpen 9 augustus 2023 10:08
    quote:

    Lamsrust schreef op 8 augustus 2023 16:07:

    [...]

    Interessant document. Rock Tech gaat in haar business plan voor de 24k Mt lithiumhydroxide faciliteit uit van de volgende gegevens:

    Capex USD 762 mln
    OPEX per Mt: USD 5.252
    Spodumene per Mt: USD USD 1.965
    BG LioH verkoopprijs per Mt: USD 31,771
    EBITDA USD 305 mln, i.e. USD 12,700 EBITDA per geproduceerde Mt lithium hydroxide

    Zetten we hier AMG tegenover:

    Capex USD 430 mln: module 1 USD 140 mln + Braziliaanse fabriek USD 290 mln
    OPEX per Mt: USD 11,000, bestaande uit spodumene en lithiumcarbonaat van de eigen mijn / fabriek in Brazilië voor USD 10,000 plus USD 1,000 verwerkingskosten per Mt

    BG LioH verkoopprijs per Mt: USD 31,771 [idem]

    Aannemende dat de 130k Mt spodumene converteert in 16,5k Mt lithium carbonaat die converteert in 16,5k Mt lithiumhydroxide, genereert dit op basis van het businessmodel van Rock Tech dus een jaarlijkse EBITDA van USD 343 mln, i.e. tezamen met de restcapaciteit van 3.5k Mt ad plm. USD 5,000 per kg maakt een jaarlijkse EBITDA van USD 360 mln voor de keten Braziliaanse mijn, Braziliaanse converter, 1 module Bitterfeld. Let wel bij een lithiumhydroxide prijs die dik 35% lager ligt dan de spot prijs bij de H1, 2023 cijferpresentatie.

    Dus ook bij nog veel lagere lithiumprijzen zal AMG een significante EBITDA genereren en dat tegen een veel lagere investering dan de toetreders op de markt.
    Naar wat ik ervan begreep worden in Bitterfeld de volgende materialen verwerkt:
    Proces (a) technical-grade lithiumhydroxide ---> battery-grade lithiumhydroxide
    en daarnaast, in een later stadium,
    Proces (b) technical-grade lithiumcarbonaat ---> technical-grade lithiumhydroxide

    Toevoermateriaal voor proces (a) afkomstig van:
    - derden
    - Eindproduct van proces (b)

    Toevoermateriaal voor proces (b) afkomstig van:
    - AMG Brazilië, na opwerken van spodumene tot technical-grade lithiumcarbonaat (vanaf 2026)
    - externe leveranciers gebruikmakend van lithiumhoudende grondstoffen aangeleverd door:
              - AMG
              - derden

    Bij het opwerken van lithiumcarbonaat naar lithiumhydroxide moet - zo lijkt het - rekening worden gehouden met een conversiefactor. De tabel in onderstaande link heeft het over 0,648. Theoretisch blijft er van 16.500 Mt lithiumcarbonaat dan 10.692 Mt "lithiumhydroxide" over. Maar van belang zal ook de kwaliteit lithiumhydroxide zijn waar die conversiefactor dus betrekking op heeft, want conversie is in het geval van AMG naar technical-grade lithiumhydroxide wat in een opvolgend proces naar battery-grade lithiumhydroxide zal worden geconverteerd waarbij mogelijk ook sprake zal zijn van een conversiefactor; details mij onbekend.

    www.mining.com/wp-content/uploads/201...
  5. forum rang 7 Just lucky 9 augustus 2023 10:10
    quote:

    Wollin schreef op 9 augustus 2023 10:07:

    Alle winst van vanmorgen weer verdwenen.
    Binnen is binnen, paar duppen winst. Nu snel naar de lidl voor een kratje :)
  6. forum rang 6 Goudmijn64 9 augustus 2023 10:15
    quote:

    Wollin schreef op 9 augustus 2023 10:07:

    Alle winst van vanmorgen weer verdwenen.
    Als een aandeel in 2 weken tijd 30% in waarde kwijtraakt dan zie je vaak een rebound.

    Na de cijfers in totaal 2 dagen een minimale stijging gezien.
    Als we vandaag positief sluiten dan lijkt het erop dat dat minimaal is…… ik blijf wachten op de rebound
  7. [verwijderd] 9 augustus 2023 10:18
    Verontrustender vind ik dat na een stijging van een kleine euro er binnen paar minuten er weer ruim 60 cent van de koers afgaat.
    Een flinke rode dag en de koers zit zomaar richting de 33.
  8. forum rang 7 Just lucky 9 augustus 2023 10:24
    quote:

    Mika schreef op 9 augustus 2023 10:18:

    Verontrustender vind ik dat na een stijging van een kleine euro er binnen paar minuten er weer ruim 60 cent van de koers afgaat.
    Een flinke rode dag en de koers zit zomaar richting de 33.
    Boekje is ook leeg, als jij een klein plukje wilt verkopen dan verlaagt de marketmaker heel snel de biedprijs, andere kopers zijn er vaak nauwelijks.
  9. forum rang 8 Freemoneyforever 9 augustus 2023 11:03
    quote:

    Mika schreef op 9 augustus 2023 10:18:

    Verontrustender vind ik dat na een stijging van een kleine euro er binnen paar minuten er weer ruim 60 cent van de koers afgaat.
    Een flinke rode dag en de koers zit zomaar richting de 33.
    Er lijkt een bodempje rond 34,3, is dat de richting, waar je op duidt?
  10. forum rang 6 Lamsrust 9 augustus 2023 11:14
    quote:

    Alpen schreef op 9 augustus 2023 10:08:

    [...]
    Naar wat ik ervan begreep worden in Bitterfeld de volgende materialen verwerkt:
    Proces (a) technical-grade lithiumhydroxide ---> battery-grade lithiumhydroxide
    en daarnaast, in een later stadium,
    Proces (b) technical-grade lithiumcarbonaat ---> technical-grade lithiumhydroxide

    Toevoermateriaal voor proces (a) afkomstig van:
    - derden
    - Eindproduct van proces (b)

    Toevoermateriaal voor proces (b) afkomstig van:
    - AMG Brazilië, na opwerken van spodumene tot technical-grade lithiumcarbonaat (vanaf 2026)
    - externe leveranciers gebruikmakend van lithiumhoudende grondstoffen aangeleverd door:
              - AMG
              - derden

    Bij het opwerken van lithiumcarbonaat naar lithiumhydroxide moet - zo lijkt het - rekening worden gehouden met een conversiefactor. De tabel in onderstaande link heeft het over 0,648. Theoretisch blijft er van 16.500 Mt lithiumcarbonaat dan 10.692 Mt "lithiumhydroxide" over. Maar van belang zal ook de kwaliteit lithiumhydroxide zijn waar die conversiefactor dus betrekking op heeft, want conversie is in het geval van AMG naar technical-grade lithiumhydroxide wat in een opvolgend proces naar battery-grade lithiumhydroxide zal worden geconverteerd waarbij mogelijk ook sprake zal zijn van een conversiefactor; details mij onbekend.

    www.mining.com/wp-content/uploads/201...
    Dank voor deze informatie. Ik was ervan uitgegaan dat de gehele spodumene productiecapaciteit zou worden omgezet in BG lithiumhydroxide, i.e. 130,000 Mt * 0.129 = 16,770 Mt. Blijkbaar is dat niet zo, en wordt er 16,500/0.199 = 83,000 Mt spodumene omgezet in 16.500 Mt lithium carbonaat, dat vervolgens in Bitterfeld wordt omgezet in 10.692 Mt BG lithiumhydroxide.
  11. forum rang 6 Lamsrust 9 augustus 2023 11:39
    quote:

    Lamsrust schreef op 9 augustus 2023 11:14:

    [...]

    Dank voor deze informatie. Ik was ervan uitgegaan dat de gehele spodumene productiecapaciteit zou worden omgezet in BG lithiumhydroxide, i.e. 130,000 Mt * 0.129 = 16,770 Mt. Blijkbaar is dat niet zo, en wordt er 16,500/0.199 = 83,000 Mt spodumene omgezet in 16.500 Mt lithium carbonaat, dat vervolgens in Bitterfeld wordt omgezet in 10.692 Mt BG lithiumhydroxide.

    Ik heb er nog eens over nagedacht, maar dit lijkt mij toch vreemd gezien de uitspraken van AMG management in de investor call op de CMD. Toen is namelijk gezegd dat de winstgevendheid van de Bitterfeld plant bestaat uit het verschil tussen de prijs voor lithiumhydroxie en lithiumcarbonaat minus de verwerkingskosten van USD 1,000 per Mt. Op basis van de in de Q2, 2023 presentatie genoemde spotprijzen zou dit zijn: USD 48,000 minus USD 41,445 minus USD 1,000 = USD 5,545 per Mt hetgeen een realistische marge lijkt. Indien er echter een factor van 0.648 tussenkomt dan is de conversie per saldo sterk verlieslatend.

    Ik vraag mij dan ook sterk af of de 16.500 Mt nog eens vermenigvuldigd moet worden met 0.648.

    Daarnaast komt bij de door mij gehanteerde conversiefactor van 0.129 van spodumene naar lithium carbonaat/hydroxide de volledige spodumene productie in aanmerking voor conversie naar carbonaat, i.e. 130.000 x 0.129.

    Het antwoord op deze vraag is echter niet eenduidig terug te vinden in de CMD presentatie.
  12. Alpen 9 augustus 2023 11:40
    quote:

    BEAR-BULL schreef op 8 augustus 2023 22:08:

    [...]

    Denk hierbij dat AMG de 1e operationele lithiumhydroxide fabriek heeft in Europa en dat die al gaat produceren in 2023 en ergens in het 1e halfjaar Duitse certificering heeft.

    Denk hierbij ook aan de modules 2 tm 5 die snel gerealiseerd kunnen worden. Eerder dan andere initiatieven in de EU.

    En vergeet niet niet dat de EU de industrie beschermt met importheffingen, zodat Chinese bedrijven niet onder de prijs van AMG kunnen duiken.
    Het afronden in Q4-2023 van de Bitterfeld fabriek + module 1 betekent dat constructie circa 18 maanden in beslag neemt. Technisch zal het vast mogelijk zijn om vervolgens aanvullende modules parallel en in minder dan 18 maanden bij te plaatsen, maar er zijn enkele voorwaarden om met de bouw te starten, bijvoorbeeld:
    • Benodigd materiaal. Niet alles wat vandaag is besteld wordt binnen 24 uur via Amazon Prime op de stoep gedropt. HaBe had het eens over mogelijke vertraging door een levertijd van vele maanden van bepaalde onderdelen in zijn vakgebied;
    • Beschikbaarheid resources. Een operationele module "die niets staat te doen" kost geld. Het is van fundamenteel belang dat toevoermateriaal via langlopende levercontracten beschikbaar zal zijn op het moment dat de module operationeel is. Ik begreep dat daar door AMG met hoge prioriteit aan wordt gewerkt maar daar gaat tijd overheen. De investering in Zinnwald is mede gedaan met het oog op toekomstige levering van toevoermateriaal voor Bitterfeld. Hiernaast zijn er exploratieprojecten gaande in Brazilië, zijn er gesprekken met de Chileense overheid betreffende mogelijke levering van lithium-houdend materiaal (mijn interpretatie) en zou in principe toevoermateriaal kunnen worden betrokken van derden. Zonder toevoermateriaal geen aanvullende module.
  13. forum rang 7 4finance 9 augustus 2023 12:28
    quote:

    Freemoneyforever schreef op 9 augustus 2023 11:03:

    [...]
    Er lijkt een bodempje rond 34,3, is dat de richting, waar je op duidt?
    Bij een aandeel is er nooit een bodem. Dit gaat nog wel lager.
  14. forum rang 6 Take a sisi 9 augustus 2023 14:14
    quote:

    4finance schreef op 9 augustus 2023 12:28:

    [...]

    Bij een aandeel is er nooit een bodem. Dit gaat nog wel lager.
    Die kans is zeker aanwezig lithium-prijs heeft de wind tegen , daar kunnen we niet langs af.
  15. BEAR-BULL 9 augustus 2023 14:37
    quote:

    Alpen schreef op 9 augustus 2023 11:40:

    [...]
    Het afronden in Q4-2023 van de Bitterfeld fabriek + module 1 betekent dat constructie circa 18 maanden in beslag neemt. Technisch zal het vast mogelijk zijn om vervolgens aanvullende modules parallel en in minder dan 18 maanden bij te plaatsen, maar er zijn enkele voorwaarden om met de bouw te starten, bijvoorbeeld:
    • Benodigd materiaal. Niet alles wat vandaag is besteld wordt binnen 24 uur via Amazon Prime op de stoep gedropt. HaBe had het eens over mogelijke vertraging door een levertijd van vele maanden van bepaalde onderdelen in zijn vakgebied;
    • Beschikbaarheid resources. Een operationele module "die niets staat te doen" kost geld. Het is van fundamenteel belang dat toevoermateriaal via langlopende levercontracten beschikbaar zal zijn op het moment dat de module operationeel is. Ik begreep dat daar door AMG met hoge prioriteit aan wordt gewerkt maar daar gaat tijd overheen. De investering in Zinnwald is mede gedaan met het oog op toekomstige levering van toevoermateriaal voor Bitterfeld. Hiernaast zijn er exploratieprojecten gaande in Brazilië, zijn er gesprekken met de Chileense overheid betreffende mogelijke levering van lithium-houdend materiaal (mijn interpretatie) en zou in principe toevoermateriaal kunnen worden betrokken van derden. Zonder toevoermateriaal geen aanvullende module.
    Ik denk dat de modules tamelijk snel gebouwd kunnen worden. Zo een gebouw wat er nu staat kost hooguit iets van 10 miljoen. De bouwkosten zijn veel hoger en dat impliceert dat er allerlei voorbereidingen in de bouw zijn opgenomen voor de andere modules.

    Input van grondstoffen:
    Dat lijkt mij niet zo een groot probleem. De aanbieders van halffabricaten hebben daar niets aan als het niet verwerkt kan worden. AMG heeft met de toekomstige modules die capaciteit, waardoor de aanbieders in de rij zullen staan met hun halffabrikaat.
  16. forum rang 5 christo1 9 augustus 2023 15:06
    lithium carbonaat prijs nog steeds dalende, en aangezien het huidige sentiment in China qua economische heropleving zie ik het nog niet direct de andere kant uitgaan.

    De rijken zullen wel een elektrische auto aanschaffen als ze dit nog niet gedaan hebben voor deze groep maakt het weinig uit de kostprijs voor een EV, maar de middenklasse en lager zullen wel vijf keer nadenken of hun koop uitstellen tot later als er weer economische stabiliteit of groei is.

    Ik blijf geloven in AMG maar momenteel wacht ik af.

    Mvg.
17.508 Posts
Pagina: «« 1 ... 555 556 557 558 559 ... 876 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 08 mei

    1. NL industriële productie maart
    2. AB InBev Q1-cijfers
    3. Pharming - Q1-cijfers
    4. Ahold Delhaize Q1-cijfers
    5. SBM Offshore Q1-cijfers
    6. Dui industriële productie maart
    7. AMG jaarvergadering
    8. Wolters Kluwer jaarvergadering
    9. Arcadis jaarvergadering
    10. Uber Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht