Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,620
  • Verschill

    -0,105 -1,83%
  • Volume

    419.532 Gem. (3M) 329,3K
  • Bied

    5,610  
  • Laat

    5,830  
+ Toevoegen aan watchlist

April 2024, TomTom kijkt vooruit maar ook terug

627 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 32 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 xof 18 april 2024 08:17
    quote:

    xof schreef op 15 april 2024 12:03:

    [...]

    Ik ben niet verbaas als we weer een flinke klap naar beneden maken. HG en cs zijn nog niet klaar met de aandelen inkoop en deze loopt alleen via STL.

    Nog een keer goedkoop inslaan uit de FreeFloat komt de Family and Friends nog goed uit.

    De eigen agenda is niet transparant voor de kleine belegger. Terug tot halverweg 6 is een mooi instapmoment
    Mijn “voorspelling” komt redelijk uit. Ik ben benieuwd of er weer uit de freefloat is gekocht voor de aandeleninkoop.

    We kijken naar een georchestreerde exit in slowmotion.

    Een kwartaal winstrapportage kan gemakkelijk en bewust iets lager gezet worden dan de consensus.

    HG tegen Taco; “doe maar een paar procent omzet lager, die schuiven we later wel bij”. We halen in q2 de resterende aandeleninkoop op, alles incl STL op gemiddeld 7 is niet slecht.

    Straks een exit op 10,- mbt PE en die krijgen een call optie van 15,- op onze portie als we van die zeikbeurs verdwenen zijn.
  2. poost 18 april 2024 08:51
    Ik zie de founders ook nog in staat om hun aandelen uit te lenen aan de shorters om de koers te drukken en nog wat rendement te scoren.
    Zeer dubieus stelletje als je het mij vraagt.
  3. poost 18 april 2024 09:10
    Aan de AFM heb je echt helemaal niets.
    Stelletje nietsnutten van ons belastinggeld!
  4. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 18 april 2024 09:13
    Als je onderstaande leest dan kunnen we toch concluderen dat de belachelijke daling onterecht en zwaar overdreven is. Zeker omdat men de positieve outlook voor dit jaar handhaaft.

    Begint steeds meer op bewust laag zetten en houden te lijken!!!

    woensdag 17 april 2024 09:58
    (ABM FN-Dow Jones) De resultaten van TomTom in het eerste kwartaal vielen iets tegen, maar er waren geen grote verrassingen of teleurstellingen. Dit stelden analisten van ING woensdag in een rapport naar aanleiding van de kwartaalupdate van de navigatiespecialist.

    De omzet viel afgelopen kwartaal 3 procent lager uit dan voorzien en het EBIT-verlies 3 procent hoger, aldus analist Marc Hesselink.
  5. forum rang 7 ketchup 18 april 2024 09:35
    ABN zit er al 10 jaar naast met dit aandeel , gisteren was een enorme teleurstelling omdat het bestuur gewoon niet bij machte is om de cijfers te keren
    er staat een artikel in de Tijd, waarbij ze stellen dat ondanks dat TT een concurrent is voor Google, dat de resultaten zo diep tegenvallen .. dat het bedrijf blijkbaar ondanks alle investeringen en inspanningen geen earning power heeft
    Alphabet heeft een compleet ander verdienmodel, waarbij mapping een toegevoegde waarde geeft binnen hun totale concern
    TomTom heeft dat niet, er is geen toegevoegde waarde voor een ander onderdeel binnen TT met hun kaarten die daaraan weten te verdienen
    TT moet gewoon onderdak vinden bij een Big tech die hier wel de potentie weet uit te halen

    er is een enorm verschil of je dit bedrijf wil waarderen op de som van alle gedane investeringen en inspanningen of de resultaten die ze laten zien, als private onderneming kun je de inspanningen en investeringen laten overheersen voor waardebepaling, aan de beurs is het keihard winst en groei laten zien en dat lukt niet bij TT
  6. forum rang 6 JustRevisited 18 april 2024 09:54
    quote:

    ketchup schreef op 18 april 2024 09:35:

    ABN zit er al 10 jaar naast met dit aandeel , gisteren was een enorme teleurstelling omdat het bestuur gewoon niet bij machte is om de cijfers te keren
    er staat een artikel in de Tijd, waarbij ze stellen dat ondanks dat TT een concurrent is voor Google, dat de resultaten zo diep tegenvallen .. dat het bedrijf blijkbaar ondanks alle investeringen en inspanningen geen earning power heeft
    Alphabet heeft een compleet ander verdienmodel, waarbij mapping een toegevoegde waarde geeft binnen hun totale concern
    TomTom heeft dat niet, er is geen toegevoegde waarde voor een ander onderdeel binnen TT met hun kaarten die daaraan weten te verdienen
    TT moet gewoon onderdak vinden bij een Big tech die hier wel de potentie weet uit te halen

    er is een enorm verschil of je dit bedrijf wil waarderen op de som van alle gedane investeringen en inspanningen of de resultaten die ze laten zien, als private onderneming kun je de inspanningen en investeringen laten overheersen voor waardebepaling, aan de beurs is het keihard winst en groei laten zien en dat lukt niet bij TT
    Ik heb de call gisteravond geluisterd en hieruit maak je op dat er vooral een timing issue is. Zo loopt er bijvoorbeeld omzet van Renault uit en van Volkswagen in. De inkomende omzet uit Volkswagen is groter dan de uitgaande uit Renault. Maar dat ga je pas in de tweede jaarhelft zien. Met name Q4 van dit jaar wordt beter als bepaalde automodellen live gaan.

    Dit is slechts één voorbeeld er waren er meer. Het uitfaseren van een Enterprise klant is inderdaad Apple en daar zie je nu ook een timeframe. Apple begon in het vierde kwartaal van 2022 met het afbouwen van haar contract met tomtom (opbouwen eigen maps). Dit loopt tot Q4 2025, dan is Apple helemaal weg als klant. Dit is dus een drie jaar durende afbouw, waarvan een flink deel (USA en deel Europa) al achter de rug is. Vanaf Q3 is er een kwartaal-op-kwartaal omzetgroei en vanaf Q4 een jaar-op-jaar omzetgroei.

    Ik heb nu geen positie in tomtom en volg het ook al een tijd niet meer. Bovenstaande is voor mij wel een reden om weer een positie te nemen, maar pas in de tweede jaarhelft. Geen haast nu. De beurzen staan all time high, de VIX neemt wat toe en bij een algehele correctie kan tomtom mogelijk ook nog wat lager. Als ik ze op 5,50 kan kopen dan doe ik het en het zou me niet verbazen als je dan gewoon op 8 euro het jaar uit gaat.

    De eerste jaarhelft is gewoon wat moeizaam en de groei van tomtom verloopt gewoon traag, ook doordat er jaren tijd zit tussen tekenen van contracten (zoals met VW) en wanneer het in de cijfers loopt. In plaats van ongeduldig doen laat ik het nu maar even links liggen en kijk er later wel weer naar.
  7. forum rang 6 tatje 18 april 2024 10:16
    Tom Tom houdt al vanaf de CMD 2022 vast aan de 600 LT in 2025.

    Zelfs Q1 2024 liet dit zien.

    For 2025, we are reiterating our Location Technology revenue ambition of €600 million, as well as our free cash flow
    target of 10% of group revenue.

    Ze kunnen dit nu al zien !

    anders , bord, plaat , plank.

    Gaan ze de ambitie 2025 waarmaken.

    dan krijgen we dus in 2025.

    LT 600
    C 80
    totaal 680
    marge 87%
    593
    opex 500 4 maal 120 plus 20 D en A ( want intangible assets zijn op )
    ebit 93
    D en A 20
    ebitda 113

    De gem analisten geloven er niet in.
    De max wel :-)

    De duitser zou zeggen : "Abwarten und Tee trinken"

    Wenn jemand sagt "Abwarten und Tee trinken", möchte er damit ausdrücken, dass man Geduld haben muss. Wir erklären euch, was es mit dieser Redewendung auf ...

    JR gebruikt het woord timing.

    Ik denk Apple naar 0 hadden ze kunnen verbloemen , als Orbis eerder klaar was geweest voor Enterprise.

    Ik kan het niet zo snel vinden.

    Maar Apple naar 0 is nooit gezegd.

    Heb een uitspraak gevonden van Harold op de CMD over Apple.

    We have been great partners, we continue to be
    partners. But, you know, at a lower level, at a smaller scale.
  8. Krisna 18 april 2024 10:26
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 18 april 2024 09:01:

    Alle reden voor de AFM om hier eens flink in te duiken!!!

    Normaal gesproken moet de achterlijke daling van gisteren vandaag flink goed gemaakt worden!
    Zullen we ophouden met dat geklets over de AFM...
  9. DWVS 18 april 2024 11:39
    quote:

    tatje schreef op 18 april 2024 10:27:

    Maar eens een positief EV verhaal.

    www.telegraaf.nl/financieel/139054412...
    Prachtige rekentool met een auto die niet meer te koop is en met een prijs van jaren terug.... Tja, zo kan ik het ook rendabel maken. Elektrische auto's gaan het niet winnen. Zelfde met de zonnepanelen. Dat wordt het asbest van de toekomst.
  10. forum rang 6 win some... 18 april 2024 11:52
    quote:

    JustRevisited schreef op 18 april 2024 09:54:

    [...]

    Ik heb de call gisteravond geluisterd en hieruit maak je op dat er vooral een timing issue is. Zo loopt er bijvoorbeeld omzet van Renault uit en van Volkswagen in. De inkomende omzet uit Volkswagen is groter dan de uitgaande uit Renault. Maar dat ga je pas in de tweede jaarhelft zien. Met name Q4 van dit jaar wordt beter als bepaalde automodellen live gaan.

    Dit is slechts één voorbeeld er waren er meer. Het uitfaseren van een Enterprise klant is inderdaad Apple en daar zie je nu ook een timeframe. Apple begon in het vierde kwartaal van 2022 met het afbouwen van haar contract met tomtom (opbouwen eigen maps). Dit loopt tot Q4 2025, dan is Apple helemaal weg als klant. Dit is dus een drie jaar durende afbouw, waarvan een flink deel (USA en deel Europa) al achter de rug is. Vanaf Q3 is er een kwartaal-op-kwartaal omzetgroei en vanaf Q4 een jaar-op-jaar omzetgroei.

    Ik heb nu geen positie in tomtom en volg het ook al een tijd niet meer. Bovenstaande is voor mij wel een reden om weer een positie te nemen, maar pas in de tweede jaarhelft. Geen haast nu. De beurzen staan all time high, de VIX neemt wat toe en bij een algehele correctie kan tomtom mogelijk ook nog wat lager. Als ik ze op 5,50 kan kopen dan doe ik het en het zou me niet verbazen als je dan gewoon op 8 euro het jaar uit gaat.

    De eerste jaarhelft is gewoon wat moeizaam en de groei van tomtom verloopt gewoon traag, ook doordat er jaren tijd zit tussen tekenen van contracten (zoals met VW) en wanneer het in de cijfers loopt. In plaats van ongeduldig doen laat ik het nu maar even links liggen en kijk er later wel weer naar.
    Lijkt me qua scenario en strategie veel voor te zeggen. Q2 en Q3 verwacht ik niet veel van. Eventueel mogelijkheden om rondom de cijfers wat te handelen. In 2025 moet Automotive van >100 mio en Enterprise van >40 mio haalbaar zijn. Als er dan ook nog kwartaal op kwartaal groei is, kan het snel gaan. Met een brutomarge van 86% is er een enorme potentiële hefboomwerking. Alhoewel het altijd verstandig is om de huid niet te verkopen voor de beer geschoten is, in de wetenschap dat deze potentie er al jaren is
  11. VeniVidiMerui 18 april 2024 12:50
    quote:

    xof schreef op 18 april 2024 08:17:

    [...]

    Straks een exit op 10,- mbt PE en die krijgen een call optie van 15,- op onze portie als we van die zeikbeurs verdwenen zijn.
    Heb je ook een voorspelling wanneer dat 'straks' zo ongeveer is?

    asking for a friend
  12. forum rang 8 Wereldbelegger 18 april 2024 13:01
    Communicatiefoutje

    TomTom licht motorrijders onjuist in over kaartupdates

    De Nederlandse navigatieproducent TomTom heeft in de afgelopen week onjuiste informatie verspreid over het niet meer kunnen updaten van navigatietoestellen die vanaf 2018 werden verkocht. De fout ligt extra gevoelig, omdat Tomtom bij de aankondiging direct een aanbod deed om een nieuw toestel met korting te kopen.

    Op 15 april 2024 stuurde TomTom aan bezitters van een Tomtom Rider 550 motornavigatie een e-mail. Daarmee zullen de meeste betrokken motorrijder ook daadwerkelijk bereikt zijn, want het navigatiebedrijf beschikt immers over de gegevens van bijna alle bezitters van haar producten, omdat die nodig zijn om gratis updates te ontvangen. In de mail schreef TomTom:

    “Je huidige navigatiesysteem is niet compatibel met TomTom’s nieuwste kaartupdate en moet worden vervangen.”

    Dan maar een nieuwe?
    Het navigatiebedrijf leek daarbij niet voor één gat te vangen, want ze deden in dezelfde mail direct een scherpe aanbieding: ”Om de overstap soepel te laten verlopen, geven we je een exclusieve korting van 35%”. Na klikken bleek de korting alleen voor de GO Exclusive te gelden, maar het voordeel was wel gelijk meer dan 160 euro. Die forse korting is overigens nog steeds terug te vinden.

    Toch een upgrade nodig
    Echter, een dag later mailt TomTom dezelfde navigatiebezitters nogmaals, maar nu met als onderwerp “Geen upgrade nodig voor je huidige apparaat!”. De mail vervolgt dan “Beste klant, We hebben je onlangs per e-mail laten weten dat je navigatiesysteem niet compatibel is met onze nieuwste kaart. Helaas is ons ter ore gekomen dat dit bericht naar je is verzonden terwijl je huidige apparaat volledig compatibel is met de nieuwste kaartupdate en er geen wijzigingen nodig zijn. Onze excuses voor de verwarring die dit kan hebben veroorzaakt. We waarderen je begrip en danken je voor je voortdurende steun.”

    Geen voorstel compensatie
    TomTom doet in de mail geen enkel voorstel aan motorrijders die aan de hand van de eerste mail besloten hebben een nieuwe GO motornavigatie te bestellen. De enige contactmogelijkheid is via de klantenservice, die alleen na het nemen van een aantal technische hindernissen via de website bereikbaar is.

    nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieuws/tom...
  13. forum rang 8 Wereldbelegger 18 april 2024 14:26
    ACEA: Europese autoverkoop gedaald

    De verkoop van nieuwe personenauto's in Europa is in maart gedaald. Dit meldde de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie ACEA donderdag.

    New car registrations: -5.2% in March 2024; battery electric 13% market share
    18 April 2024

    In March 2024, the European Union car market experienced its first decline of the year, registering a 5.2% decrease to 1 million units.

    The timing of the Easter holidays negatively impacted last month’s sales across most EU markets, including the four largest: Germany (-6.2%), Spain (-4.7%), Italy (-3.7%), and France (-1.5%).

    For the first quarter of the year, car registrations increased by 4.4%, reaching nearly 2.8 million units. The bloc’s major markets saw solid growth from January to March, with Italy and France each recording a 5.7% increase, followed by Germany (+4.2%) and Spain (+3.1%).

    New EU car registrations by power source
    Last March saw a shift in the car market’s composition: battery-electric cars slipped to a 13% share from last year’s 13.9%, while hybrid-electrics charged up to 29% from 24.4%. Petrol and diesel combined captured less than half the market (47.8%, from 51.8%).

    Electric cars
    In March 2024, battery-electric car registrations declined by 11.3% to 134,397 units, reflecting the broader market downturn. Consequently, their market share shrank from 13.9% in March 2023 to 13% in the same month of this year. Among the three largest BEV markets, Belgium (+23.8%) and France (+10.9%) enjoyed double-digit increases, while Germany faced a significant decrease of 28.9%. The first quarter of 2024 ended with a total of 332,999 new battery-electric cars registered, a 3.8% rise from the same quarter in the previous year.

    Hybrid-electric cars stood out, achieving a 12.6% rise in registrations in March, despite the general market decline. France and Italy, two of the three largest HEV markets, registered significant increases of 29.6% and 8.3%, respectively. Meanwhile, Germany saw a marginal decrease of 0.3%. This segment reached sales of 299,426 units, capturing 29% of the market, up from 24.4% in March 2023.

    On the other hand, plug-in hybrid registrations fell by 6.5% last month, with Germany and Belgium experiencing declines of 4.5% and 15.3%, respectively. France countered the trend with a modest increase of 3.6%. In March, plug-in hybrids made up 73,029 units sold, equating to 7.1% of the overall car market.

    www.acea.auto/pc-registrations/new-ca...
  14. forum rang 8 Wereldbelegger 18 april 2024 15:25
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 17 april 2024 15:06:

    Lijntjestrekkers zien een gapende afgrond onder de zes richting de 5,70.
    Vandaag nog onder zes? Morgen zeer goed mogelijk....
    De 6,05 aan het begin van de dag is weer in zicht.
    Magneethengeltje al uit foedraal gehaald voor onder de zes plons.
  15. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 18 april 2024 15:33
    WB, jij moet toch wel belang bij een lage koers hebben?
    Steeds maar negatieve berichten plaatsen moet een hoger doel hebben!
    Uiteraard is al het nieuws belangrijk maar steeds negatief benadrukken valt wel op.

    Gelukkig staat de koers al zwaar oversold!
    Dus moeten we morgen weer de weg omhoog vinden!
627 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 32 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 01 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april (def)
    2. China inkoopmanagersindex industrie (Caixin) april
    3. NL omzet detailhandel maart
    4. Wolters Kluwer Q1-cijfers
    5. Beurzen Euronext gesloten vanwege Dag van de Arbeid
    6. Chinese beurzen gesloten
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. GlaxoSmithKline Q1-cijfers
    9. VS hypotheekaanvragen - wekelijks
    10. Kraft Heinz Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht