Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel

Koffiekamer Terug naar discussie overzicht

Arnoud Wolff - Mooie maritieme portefeuille

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 november 2009 13:58
    Heb hier al wel eens eerder opgemerkt dat de crisis twee kanten heeft en dat het helemaal niet zo slecht gaat dan bijvoorbeeld een figuur als Cees beweert.

    In bepaalde sectoren is het nog nooit zo goed gegaan als nu. De orderboeken bij scheepsbouwers zijn nokvol. Zo vol dat er nu met spoed enorme werkplaatsen gebouwd moeten worden.
  2. PingPong 17 november 2009 14:29
    Interessant verhaal.
    Alleen jammer dat Arnoud Wolff niet ook een grafiek toegevoegd heeft hoe zo'n maritiem mandje (gelijke geld inleg voor elk fonds)het gedaan zou hebben over de afgelopen jaren.
  3. [verwijderd] 17 november 2009 14:55
    een mooie maritieme ontwikkeling betekent dat het leuk is om er te werken; dat wil nog niet zeggen dat er veel verdient zal worden......

    de aannemerij is mijnsinziens geen branche om in te beleggen; alleen op zeer korte termijn.
  4. forum rang 5 theo1 17 november 2009 15:07
    quote:

    schreef:

    De Nederlander klaart elke klus liefst na heroïsche strijd. [/quote]
    Kennelijk ben ik geen Nederlander. Ik laat die heroïsche strijd altijd liever aan iemand anders over.
    [quote]Wereldwijd trekt de bevolking naar de grote steden die vaak in de vruchtbare delta's liggen. Ruimtegebrek vraagt om het opspuiten van kunstmatige eilanden zoals in Dubai of de Tweede Maasvlakte in Rotterdam.
    Dubai ligt niet bepaald in een vruchtbare delta. Er is daar geen rivier, laat staan een delta. Het is een parelvissersdorp dat groot is geworden van oliegeld.

    Op deze twee punten na een goed stuk. Vooral Fugro, SBM en Vopak zijn goede bedrijven. Van de anderen heb ik geen verstand.
  5. [verwijderd] 17 november 2009 15:13
    @fortispaniek

    Dat de scheepsbouwers overvolle orderboeken hebben, dat is te danken aan de uiterst succesvolle jaren 2006 en 2007.
    Wat u wellicht niet weet is dat schepen een redelijke levertijd hebben.

    Wanneer het goed gaat met de wereldhandel, dan worden er inderdaad nieuwe schepen gebouwd.

    Laten we zeggen dat wanneer een schip besteld wordt, er ca 3 tot 4 jaar overheengaat voordat het ship geleverd wordt.

    We nemen 2007 als 'besteljaar'. Dat schip gaat pas in 2010 opgeleverd worden.
    Zoals u wél weet, is er iets gebeurd na 2007: De wereldhandel is op zijn gat gegaan.

    De orderboeken zitten vol tot diep in 2011. Met name de grote schepen die in dit artikel genoemd zijn, worden dan afgeleverd.

    Wanneer al deze schepen gebouwd, dan is het AANBOD van vrachtschepen ongeveer 35% GROTER dan de VRAAG naar deze schepen.

    Terwijl in 2007 de capaciteit nog ONDER de vraag lag.

    Dus dit is inderdaad goed nieuws voor de BOUWERS.
    Echter is de vraag of deze wél al het geld krijgen voor de projecten die zij bouwen. De grote CARGObedrijven hebben namelijk MINDER werk dan capaciteit en dus ook minder opbrengsten tegen hogere onderhoudskosten.

    Ik voorzie een winstdaling bij de Zeevarende handelsmaatschappijen, evt zelfs faillisementen van enkele grote spelers.

    Ik voorzie na 2010 een enorme dip in het aantal schepen dat gebouwd gaat worden. Ook voorzie ik enkele faillisementen onder de scheepsbouwers.

    Veel bouwprojecten zijn gecancelled.

    Ook wanneer de economie weer aantrekt, dan zal het nog een tijd duren voordat de CARGO-branche weer capaciteit tekort komt... Tegen die tijd zitten we waarschijnlijk al in 2015 tot 2018.

    Kortom, baggeraars en scheepsonderhouders zou ik zeker doen. Maar de rest zou ik toch gaan mijden...
  6. [verwijderd] 17 november 2009 15:30
    Een ander alternatief is het kopen van een paar aandelen HAL. Zij zijn zowel aandeelhouder in Vopak, Boskalis-Smit, Dockwise en gasrederij Anthony Veder.
    Wie weet voegen zij ooit Dockwise toe aan Boskalis-Smit, en Veder en Lamnalco aan Vopak.
7 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Direct naar Forum

Zoek alfabetisch op forum

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
Forum # Topics # Posts
Aalberts 465 6.841
AB InBev 2 5.291
Abionyx Pharma 2 29
Ablynx 43 13.356
ABN AMRO 1.580 46.520
ABO-Group 1 19
Acacia Pharma 9 24.692
Accell Group 151 4.129
Accentis 2 253
Accsys Technologies 22 8.969
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC 218 11.686
Ackermans & van Haaren 1 160
ADMA Biologics 1 31
Adomos 1 126
AdUX 2 457
Adyen 13 16.537
Aedifica 2 832
Aegon 3.257 320.136
AFC Ajax 537 7.018
Affimed NV 2 5.763
ageas 5.843 109.779
Agfa-Gevaert 13 1.864
Ahold 3.536 74.000
Air France - KLM 1.024 34.362
Airspray 511 1.258
Akka Technologies 1 18
AkzoNobel 466 12.774
Alfen 12 16.604
Allfunds Group 3 1.219
Almunda Professionals (vh Novisource) 651 4.247
Alpha Pro Tech 1 17
Alphabet Inc. 1 339
Altice 106 51.196
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko)) 8.485 114.767
AM 228 684
Amarin Corporation 1 133
Amerikaanse aandelen 3.821 240.401
AMG 965 126.144
AMS 3 73
Amsterdam Commodities 303 6.524
AMT Holding 199 7.047
Anavex Life Sciences Corp 2 382
Antonov 22.632 153.605
Aperam 91 14.173
Apollo Alternative Assets 1 17
Apple 5 321
Arcadis 251 8.626
Arcelor Mittal 2.024 318.699
Archos 1 1
Arcona Property Fund 1 267
arGEN-X 15 9.125
Aroundtown SA 1 179
Arrowhead Research 5 9.283
Ascencio 1 20
ASIT biotech 2 697
ASMI 4.107 37.727
ASML 1.762 77.171
ASR Nederland 18 4.125
ATAI Life Sciences 1 7
Atenor Group 1 333
Athlon Group 121 176
Atrium European Real Estate 2 199
Auplata 1 55
Avantium 29 10.691
Axsome Therapeutics 1 177
Azelis Group 1 49
Azerion 7 2.681

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 08 mei

    1. NL industriële productie maart
    2. AB InBev Q1-cijfers
    3. Pharming - Q1-cijfers
    4. Ahold Delhaize Q1-cijfers
    5. SBM Offshore Q1-cijfers
    6. Dui industriële productie maart
    7. AMG jaarvergadering
    8. Wolters Kluwer jaarvergadering
    9. Arcadis jaarvergadering
    10. Uber Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht