*Justin* schreef:
[quote alias=Selwyn Duijvestijn id=6346829 date=201206261325]
Er is in mijn ogen namelijk nog steeds meer slecht nieuws te vinden over TomTom, dan goed nieuws. Zo kan TomTom voor zijn Chinese partner Autonavi grotendeels overbodig zijn geworden door de deal die Autonavi met Samsung heeft gesloten. Ook het aanbieden van gratis navigatie op de Windows Phone 8 toestellen is opnieuw een tegenvaller voor TomTom.
Iedereen hier gaat uit van een magische stijging door een samenwerking met Apple. Is dit niet tegen beter weten in?
[/quote]
Dat was een zeer suggestief/hypothetisch stukje “slecht nieuws”.
Autonavi en tomtom hebben een joint venture die HD traffic verkeersinformatie gaat maken in China. HD traffic is eind 2013 af in de grote stedelijke gebieden in China. In het gezamenlijke press release hebben TomTom en Autonavi aangegeven dat zodra HD traffic klaar is, ze dat gaan leveren aan hun eigen klanten.
Op dit moment is Autonavi dus nog niet in staat om HD traffic te leveren aan Samsung. Daarom leveren ze een aftreksel daarvan. Waarbij de klant wel een ‘traffic report’ krijgt (dus hoeveel file er staat), maar geen herberekening van de snelste route (zoals HD traffic wel doet) en ook geen files op binnenwegen (zoals HD traffic wel doet).
Nu is de vraag wat Autonavi in de toekomst gaat doen zodra HD traffic klaar is. Het lijkt me logisch dat Samsung dan het aanbod krijgt om HD traffic af te nemen, in plaats van de goedkope variant. Met een andere prijsstelling ook. Of Samsung dat interessant is, dat valt dan te bezien.
Deze move van Autonavi staat dus los van HD traffic, en er is ook geen enkele bewijsvoering dat Autonavi in staat is om HD traffic te maken. Anders zouden ze die joint venture daar ook niet voor inzetten.
Wat verder ronduit misleidend is, is dat SNS Securities de verkoop van HD traffic nog niet in zijn inkomstenmodel heeft zitten. Dus HD traffic inkomsten in China staan bij hen nog op nul. Hoe SNS het dan mogelijk acht om een mogelijke concurrentie in China slecht nieuws te noemen is mij compleet onduidelijk. Aangezien ze het goede nieuws nog niet hadden ingeprijsd.
Verder was het bericht van SNS boterzacht. Er was geen enkele bewijsvoering voor de mogelijkheid dat Autonavi zelf dit soort geavanceerde verkeersinformatie kan maken. Het stukje (hun morning note) stond dan ook vol met woorden als “could be”, “possible”, “maybe”, etcetera.
Wat de reden of intenties van de analist in dezen is, dat laat ik in het midden. Ik moet zeggen dat ik Martijn den Drijver van SNS altijd op mij overkomt als een goed geinformeerde en professionele analist. Waarom hij dat min of meer “verzonnen” slechte nieuws heeft gebracht begrijp ik dan ook niet zo.
Dat het windows mobile platform gebruik maakt van Navteq is daarnaast de allergrootste open deur die ingetrapt werd. Dat is natuurlijk al heel lang bekend, aangezien Navteq de kaarten achter Bing maps levert. Ook daar snapte ik dus niet zo goed wat nou precies het verkeerde nieuws was.