Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,620
  • Verschill

    -0,105 -1,83%
  • Volume

    419.532 Gem. (3M) 329,3K
  • Bied

    5,610  
  • Laat

    5,830  
+ Toevoegen aan watchlist

Waze up, tomtom down?

85 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. bart1805 3 januari 2013 21:44
    quote:

    *Justin* schreef op 3 januari 2013 20:08:

    [...]

    4. Ik zei dat ter verduidelijking dat als je businessmodel grotendeels drijft op het idee ooit overgenomen te worden, dat het dan ook grotere kans is dat er geruchten komen. Dat lijkt nu (zie mijn link hierboven) mogelijk het geval te zijn. Vraag is wie TechCrunch dan als bronnen heeft.

    Een community van 30 miljoen mensen. En hoeveel zijn daarvan actief. Ongeveer een promille heb ik gelezen. Dus 30.000 min of meer actieve gebruikers. En het zijn klanten die alles gratis willen en mogelijk weer weg zijn zodra je begint met adverteren. Zodra Waze daarmee begon, kwamen de eerste kritieken. Omdat de gebruikers zich nooit beseft hebben dat wat voor hen gratis is, serieus knaken (tientallen miljoenen) kost. Je hebt dus je gebruikers nooit opgevoed met het idee dat je dienst een waarde vertegenwoordigt.

    5. Naast iOS heb je Android met Google Maps. Google is heel goed en Apple maps heeft de potentie om heel goed te worden. En navteq is het al. Dan wordt het voor waze dus extra moeilijk. Er zijn overigens wel enthousiaste Wazers op Android, die het dus blijkbaar liever gebruiken dan Google Maps. Misschien gewoon omdat ze het leuk vinden om iets bij te dragen. Maar nou niet bepaald omdat het beter navigeert, dat geloof ik gewoon niet. Uiteindelijk gaat het toch om de functionaliteit zou je zeggen, vooral voor Apple.
    Het knappe van Waze is dat ze navigeren tot iets leuks hebben weten te maken. Game elementen, iets sociaals bouwen etc. Dat ik (en jij dus blijkbaar ook niet) niet snap dat mensen daar gevoelig voor zijn is een feit. Maar ik begrijp er ook geen barst van dat mensen twitteren alsof hun leven er van af hangt. Nooit de behoefte gevoeld om te twitteren dat ik drie rollen wc papier aan het kopen ben.
    Naar mijn mening ben je behoorlijk negatief over het fenomeen Waze, terwijl er een aantal heel aantrekkelijke elementen in zitten die de traditionele navigatieleveranciers nooit hebben opgepikt. Dat ze nu geld verbranden en hopen om wat terug te verdienen is een fenomeen dat bij veel startende bedrijven of nieuwe business units van bestaande bedrijven voortdurend aan de orde is. Soms gaat dat goed, vaak gaat dat mis. Automotive TomTom heeft onderaan de streep ook nog maar bitter weinig opgeleverd.
  2. Johnny88 3 januari 2013 21:52
    quote:

    Lindemansje schreef op 3 januari 2013 21:09:

    [...]

    Morgen gewoon normaal dagje, er is namelijk niet veel veranderd
    Positief voor het TomTom sentiment, hopelijk reflecteert zich dat in de koers. (wishful thinking)
  3. wooky 3 januari 2013 21:53
    quote:

    braam_1 schreef:

    Het is net als bij KPN onder de 4 euro is een koopje.
    Waarschijnlijk volg je TT nog niet zolang, maar 4 euro is juist de top. Het goede moment om te verkopen
  4. bart1805 3 januari 2013 21:56
    quote:

    Lordjord schreef op 3 januari 2013 21:51:

    Iets leuks? Is denk ik persoonlijk. Ik vindt het meer Jip en Janneke navigatie..

    Want? Je hebt het in de VS gebruikt? Je kunt uitleggen waarom het na het Apple Maps debacle de enige app is die substantieel gegroeid is qua aandeel? Je kunt uitleggen waarom er 30 miljoen gebruikers zijn?
  5. [verwijderd] 3 januari 2013 21:58
    quote:

    Ronka schreef:

    [...]

    Waarschijnlijk volg je TT nog niet zolang, maar 4 euro is juist de top. Het goede moment om te verkopen
    Nú heb ik je door Ron,

    Jij bent het gewoon die de koers al weken lang manipuleert in de bandbreedte 3,80 - 4,00?
    Ik zal het niet verder vertellen hoor.....
    ;-

    Gr CM
  6. [verwijderd] 3 januari 2013 22:01
    quote:

    CashMeister schreef op 3 januari 2013 21:43:

    [quote=Vialli]
    morgen minimaal 5 % up
    [/quote

    Over welk aandeel hebben we het dan Vialli?
    Air France-KLM, Galapagos, Spyker Cars?

    Gr CM
    TT
  7. [verwijderd] 3 januari 2013 22:05
    quote:

    bart1805 schreef op 3 januari 2013 21:44:

    [...]
    Het knappe van Waze is dat ze navigeren tot iets leuks hebben weten te maken. Game elementen, iets sociaals bouwen etc. Dat ik (en jij dus blijkbaar ook niet) niet snap dat mensen daar gevoelig voor zijn is een feit. Maar ik begrijp er ook geen barst van dat mensen twitteren alsof hun leven er van af hangt. Nooit de behoefte gevoeld om te twitteren dat ik drie rollen wc papier aan het kopen ben.
    Naar mijn mening ben je behoorlijk negatief over het fenomeen Waze, terwijl er een aantal heel aantrekkelijke elementen in zitten die de traditionele navigatieleveranciers nooit hebben opgepikt. Dat ze nu geld verbranden en hopen om wat terug te verdienen is een fenomeen dat bij veel startende bedrijven of nieuwe business units van bestaande bedrijven voortdurend aan de orde is. Soms gaat dat goed, vaak gaat dat mis. Automotive TomTom heeft onderaan de streep ook nog maar bitter weinig opgeleverd.
    Het is waar dat ze game elementen hebben en dat bepaalde mensen dat leuk vinden. En dan zelfs (voor hun gevoel) met super navigatie rondrijden, omdat ze het voor hun gevoel ook zelf gemaakt hebben. Dat is een soort psychologisch principe, hoe dichterbij het gemaakt is hoe beter het is.

    TomTom zou zeker ook wat kunnen leren van het beter betrekken van de community. Niet op een zo kinderlijke wijze als bij Waze. Maar misschien door mensen ambassadeur te maken, een rondleiding te geven, iets cadeau te doen, etc.

    Automotive TomTom is natuurlijk geen vergelijking, want die vragen echt geld aan de eindklant. Alleen de EBIT van die businessunit staat nog laag, omdat er veel voorinvesteringen zijn voor (het werven van) nieuwe klanten.

    Ik vind Waze op zich niks verkeerds aan, ik vind het zelf niks, want het navigeert slecht en oogt kinderlijk. Maar voor iedere doelgroep is er iets, dus daar kan ik wel doorheen kijken. Alleen wat Waze wel doet is alsof social navigatie en tracking and tracing iets revolutionairs is. En dat bedrijven als TomTom op de ouderwetse manier aan mapping doen, met alleen maar autootjes.

    Terwijl TomTom al eerder dan Waze een drietal diensten heeft die gebaseerd zijn op de bijdragen van gebruikers of het volgen van gebruikers. Zowel voor maps als voor traffic. Ze zijn bij Waze dus hooguit anders in de benadering en uitstraling en niet in de technologie.

    Ook vind ik ze een beetje een wolf in schaapskleren. Geld stinkt niet, dus daar gaat het niet om. Maar ze moeten ook niet doen alsof ze een filantropische instelling zijn, want ze zijn denk ik gewoon uit op een overname.
  8. Bosporus 3 januari 2013 22:13
    quote:

    Vialli schreef op 3 januari 2013 22:01:

    [...]

    TT
    Whats geburt Vialli? Goede voornemens mbt TomTom? ;-)
  9. Lordjord 3 januari 2013 22:16
    quote:

    bart1805 schreef op 3 januari 2013 21:56:

    [...]
    Want? Je hebt het in de VS gebruikt? Je kunt uitleggen waarom het na het Apple Maps debacle de enige app is die substantieel gegroeid is qua aandeel? Je kunt uitleggen waarom er 30 miljoen gebruikers zijn?
    Niets want want, ik zei al, ik vind het er niet uitzien met die rare tekentjes.
  10. [verwijderd] 3 januari 2013 22:21
    quote:

    Bospurus schreef op 3 januari 2013 22:13:

    [...]

    Whats geburt Vialli? Goede voornemens mbt TomTom? ;-)
    Let maar op morgen..ik zeg minimaal !!!
  11. Bosporus 3 januari 2013 22:33
    quote:

    Vialli schreef op 3 januari 2013 22:21:

    [...]

    Let maar op morgen..ik zeg minimaal !!!
    Want?

    (grootspraak wordt hier niet geguld he? Voordat je het weet word je omgedoopt tot Funny)
  12. bart1805 3 januari 2013 22:48
    quote:

    *Justin* schreef op 3 januari 2013 22:05:

    [...]

    Het is waar dat ze game elementen hebben en dat bepaalde mensen dat leuk vinden. En dan zelfs (voor hun gevoel) met super navigatie rondrijden, omdat ze het voor hun gevoel ook zelf gemaakt hebben. Dat is een soort psychologisch principe, hoe dichterbij het gemaakt is hoe beter het is.

    TomTom zou zeker ook wat kunnen leren van het beter betrekken van de community. Niet op een zo kinderlijke wijze als bij Waze. Maar misschien door mensen ambassadeur te maken, een rondleiding te geven, iets cadeau te doen, etc.

    Automotive TomTom is natuurlijk geen vergelijking, want die vragen echt geld aan de eindklant. Alleen de EBIT van die businessunit staat nog laag, omdat er veel voorinvesteringen zijn voor (het werven van) nieuwe klanten.

    Ik vind Waze op zich niks verkeerds aan, ik vind het zelf niks, want het navigeert slecht en oogt kinderlijk. Maar voor iedere doelgroep is er iets, dus daar kan ik wel doorheen kijken. Alleen wat Waze wel doet is alsof social navigatie en tracking and tracing iets revolutionairs is. En dat bedrijven als TomTom op de ouderwetse manier aan mapping doen, met alleen maar autootjes.

    Terwijl TomTom al eerder dan Waze een drietal diensten heeft die gebaseerd zijn op de bijdragen van gebruikers of het volgen van gebruikers. Zowel voor maps als voor traffic. Ze zijn bij Waze dus hooguit anders in de benadering en uitstraling en niet in de technologie.

    Ook vind ik ze een beetje een wolf in schaapskleren. Geld stinkt niet, dus daar gaat het niet om. Maar ze moeten ook niet doen alsof ze een filantropische instelling zijn, want ze zijn denk ik gewoon uit op een overname.
    Wat Waze doet is niet revolutionair, net zomin als wat TomTom nu doet revolutionair is (de introductie van pnd's voor consumenten was dat overigens wel). Het bedrijf waar Waze uit is voortgekomen startte al in 2006 met het bundelen van de ervaringen van gebruikers. TomTom startte daarmee halverwege 2007.
    TomTom kocht in 2006 een bedrijf dat zich richtte op wat we nu kennen als HD traffic. Google en Waze brachten iets vergelijkbaars in 2007. Vraag wie eerst was of wie tweeds is niet zo relevant. Het zijn verschillende partijen die alledrie op een andere manier aan hun gegevens komen en waar voor alledrie blijkbaar gebruikers voor te vinden zijn.

    Voor de rest is het allemaal voor een belangrijk deel verpakking en imago. TomTom is niet hip, Waze wel. TomTom is van je vader die een kastje heeft. Waze snapt hoe je met je community communiceert, TomTom niet.

    En er zijn maar weinig filantropische bedrijven te vinden. Zie bijvoorbeeld het white paper van TomTom. Puur marketing, net als de uitingen van Waze. Verschil is dat Waze het prikkelender en stekeliger doet. Amerikaans vs Europees / oud vs jong?
  13. [verwijderd] 3 januari 2013 23:13
    quote:

    bart1805 schreef op 3 januari 2013 22:48:

    [...]

    Voor de rest is het allemaal voor een belangrijk deel verpakking en imago. TomTom is niet hip, Waze wel. TomTom is van je vader die een kastje heeft. Waze snapt hoe je met je community communiceert, TomTom niet.

    Ik kan tot bepaalde hoogte hierin mee. TomTom kan hipper communiceren, en meer community aan zich binden. Zoals je weet ben ik ook niet kapot van de campagnes.

    Maar die vader betaalt voor zijn kastje en zijn zoon ruilt die hippe Waze app bij wijze van spreken morgen in voor een ander geinig gratis dienst. Zie hoe het MySpace en Hyves is vergaan. Nu denk ik dat Facebook door haar massa wel een blijvertje is, maar het is even ter illustratie.

    Uiteindelijk wil je wel hip zijn, maar niet vluchtig. Je wilt producten en diensten leveren die duurzaam verdiensten opleveren. Via de auto-industrie kan dat. Via mobile kan het vooral via de b-to-b weg. Laat het ene jaar bedrijf A hip zijn en volgend jaar B. Als ze de content maar licenseren bij TomTom en de grote jongens als Apple en BlackBerry en hopelijk ook Samsung dat ook doen.
  14. [verwijderd] 3 januari 2013 23:18
    apple wil 500 miljoen dollar betalen voor een bedrijf die 1 miljoen omzet draait per jaar..wat is dan de waarde van tt met een omzet van 1 miljard>?
85 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 01 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april (def)
    2. China inkoopmanagersindex industrie (Caixin) april
    3. NL omzet detailhandel maart
    4. Wolters Kluwer Q1-cijfers
    5. Beurzen Euronext gesloten vanwege Dag van de Arbeid
    6. Chinese beurzen gesloten
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. GlaxoSmithKline Q1-cijfers
    9. VS hypotheekaanvragen - wekelijks
    10. Kraft Heinz Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht