Beperktedijkbewaking schreef op 6 november 2013 15:31:
[...]
Ik denk dat TT die 'lifetime' van een app heel handig speelt. Geen echt hard einde, maar geleidelijk uitfaseren. Zodat je vanzelf wel naar een nieuwe gaat uitkijken, net zoals Microsoft met hun Windows nr. zoveel (je wordt er ziek van, ik heb nu zelfs problemen met Skype, mijn dochter+kleinzoon in en ver buitenland zien me niet meer, ondanks een goed werkende? webcam...). Sorry als ik vanmorgen daarom vroeg op was en mogelijk wat sacherijnig ben.
Over die 30 mln extra deferrals: dat is de stijging dit jaar. Het totaal aan deferred revenues is nu >120 mln, 2x zoveel als eind 2010. Dus mag je eigenlijk 20 mln bij elke jaaromzet sindsdien optellen. En nu nog meer, want er is van een versnelling sprake. Ook bij het 'non-current' deel (apps), en dat maakt het extra spannend.
Jij verwijst ook naar app-achtige dingen bij automotive in de nabije toekomst. TT heeft het over minder hardware bij BusSol, maar groeit de echte cash-omzet minder hard? Of is het deels deferred = verborgen? En dan komen de all-in GO's er nog aan...
In deze fase van TT's transitie moet je de defrevs niet negeren. Inzicht in die dingen kan zomaar vele procenten in de eps 'onder de motorkap' schelen, en dus in de koers.
HG had het volgens jou over 75-80% marge bij defrev. Ik neem een marge van 77,5% en gemiddeld 20% belasting. Dan is de netto winst op die defrev 77,5% x 0,80 = 62%. We hebben dus nog > 120 mln x 62% netto winst tegoed, oftewel € 0,34 per aandeel, non adjusted.
Beetje flauw, want dat is in meerdere jaren opgebouwd, en tegenover die vrijval = uitkering zullen weer nieuwe deferrals staan. Maar het geeft wel een indruk van de 'diepte' van TT's cash.