Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,620
  • Verschill

    -0,105 -1,83%
  • Volume

    419.532 Gem. (3M) 329,3K
  • Bied

    5,610  
  • Laat

    5,830  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom Maart 2016

3.389 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 ... 170 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 maart 2016 12:02
    Ik heb nog even zitten na te denken over de deals die we langs hebben zien komen uit Genève.

    FIAT zou je "never change a winning team" kunnen noemen. Contracten 2014 afgesloten tijdens de ontwikkelingen van die nieuwe modellen?

    VW-UP! lijkt me de sweetener bij de in 2014 aangekondigde VW-TomTom samenwerking. Contracten waarschijnlijk in 2014 afgesloten. Ik vind de technische oplossing zo op het eerste gezicht een ramp! Je telefoon elke dag in die houder plaatsen en kabeltje aansluiten (want APP slurpt natuurlijk accu), relatief trage fix, conflicten tussen telefoon/navigatie, lelijke oplossing qua design. Wil je dat anno 2016/2017/2018 nog in een "aangekleed kleintje"? Het zijn precies de afknappers waar Cees van Dok de recente hernieuwde PND-interesse uit verklaart. Een meegeleverde Connected GO met een extra bluetooth OBD-koppeling en Mijn Volkswagen met geïntegreerde MyDrive was veel slimmer geweest. Echt een gemiste kans om voor zoiets ouderwets te gaan. Op het navigatiedeel van de infotainment-oplossingen speelt hun arrogantie de Duitsers gigantisch parten. Dat verkloten ze echt big time. Zie ook het verhaal van Juun. Dus van VW werd niet het minste beetje blij.

    PSA zoals gezegd afkomstig uit 2012, maar gaat vanaf de 2e helft 2016 serieus lopen (eindelijk!). Voor de bestelbussen (samen met Toyota) hoop ik op termijn dat dit eindelijk ook de weg vrij gaat maken voor extra TTT-abonnementen in het zwaar onder gepenetreerde bestel-segment. Wie weet zit er voor de volgende generatie van de Renault Trafic, Opel Vivaro en Nissan Primastar ook wel zo'n soort oplossing aan te komen. Ik blijf het persoonlijk nog steeds jammer dat ik van TTT nog steeds geen kant-en-klaar oplossingen voor veel voorkomende verticals met bestelbussen heb gezien. In mijn ogen laten ze dat veel te veel over aan business partners, terwijl dat toch één van de peilers voor de TTT-strategie moet zijn. De focus ligt nu nog veel te veel op zuinig rijden, veiligheid en kostenbeheersing. Terwijl er bij serviceverhoging (ETA-aankondiging), monitoring/alertering/(her-)planning van de buitendienst denk ik nog veel meer te halen is.

    Toyota: dat is weliswaar niet zo groot, maar ik vond dat zelf wel de meeste "nieuwswaarde" hebben. Dit was een echte "pennestreek-deal" zonder dat daar een ontwikkeltraject voor nodig was. Een diensten-termijn verlenging van 1 naar 3 jaar kun je op maandag beslissen en vanaf dinsdag uitvoeren. Ik kan mij goed voorstellen dat dit pas in de 2e helft van 2015 is rondgekomen. Bij het persbericht schreef ik al dat het uitzag als "topping" op een cake, waarbij het feit dat er waarschijnlijk een cake onder die topping zit wel eens interessanter zou kunnen zijn dan die topping zelf.

    Dit soort deals en de groeiende take-rate daarvan (en wat reeds loopt bij o.a. de Koreanen) moet ons door de komende 2-3 jaar gaan helpen met gestaag verbeterende bedrijfscijfers.

    Het is vervelend dat het strategische speelveld voor de fase daarna nog mistig is, maar dat is helaas onontkoombaar. TomTom lijkt nog steeds zelfverzekerd aan het schaakbord te zitten en HG heeft niet vaak last van zelfoverschatting. Met één essentiële uitzondering: de 2009 Google-disruptie. Dus de vraag voor de komende periode is: komt er weer disruptie? Alle reden om voor de LT alert te zijn. MT kan er mijns inziens eigenlijk alleen wat mis gaan op het gebied van de externe factoren en mogelijk foute spelletjes rond een exit.
  2. [verwijderd] 6 maart 2016 13:04
    Wies, de timing blijft altijd moeilijk in te schatten, maar de automotive omzet moet op basis van de nieuw afgesloten contracten in 2017 toch al gauw in de range van 200-250 mln kunnen komen te liggen, in 2018-2018 zeker doorgroeiend naar zo'n 300mln. Als de take-rates ook nog eens meewerken, wat je eigenlijk wel zou mogen verwachten lijkt mij daar zeker wel 25-40% opwaarts potentieel in te zitten.

    Overigens gaat het mij vooral om de HD-periode, want eigenlijk zie ik 2016-2018 al een beetje als "verleden" voor automotive. Maar dat is eigenlijk een foute kijk. "DE markt" lijkt nog niet eens 2016-2018 maar een beetje op de radar te hebben. Anders hadden we nooit zo ver kunnen doorzakken.

    Ik denk dat wat jij beschreven hebt als jouw aanpak een heel verstandige route is. Je weet uiteraard dat we ook ergens in de loop van het jaar een verrassende nieuwsflow kunnen gaan zien. Dus helemaal kaal is waarschijnlijk ook niet slim. Maar nu traden om je gemiddelde naar beneden te brengen lijkt me voor dit moment niet onverstandig. Ik probeer ook zoiets. Soms zou tijdens mijn aankopen wat meer "depressiva" moeten slikken tegen de roze aanslag op mijn bril. ;-)
  3. [verwijderd] 6 maart 2016 13:09

    duidelijk, bedankt
    ja, dat naar beneden middelen is ook niet simpel en kost ook geld, je moet toch een keer aan dat kruispunt komen waar de koers echt draait, niemand kan dit eeuwig volhouden

    mijn grootste concern is de algehele markt als Mario's pump up the volume faalt.
  4. [verwijderd] 6 maart 2016 13:21
    We zitten best op de zelfde lijn de laatste tijd. Die zieke markten zijn echt "scary". Net als dat over-the-top stimuleringsbeleid. De wereld zou gebaat zijn bij stabiele groei. IoT, automatisering/robotisering en de omschakeling naar duurzaam gaat voldoende nieuwe welvaartsmogelijkheden bieden, net als het gestaag klimmend opleidingsniveau van de wereldbevolking. Daar zou je geen ongebreidelde geldcreatie voor nodig moeten hebben.

    In mijn ogen blijft het terugdringen van de volatiliteit de absolute prioriteit. Dat zou enorme welvaartsgroei brengen. Maar daar zijn wel dappere stappen voor nodig. En niet geïsoleerd, zoals in België.
  5. [verwijderd] 6 maart 2016 13:24
    @chappy,

    Ik denk dat Mario al ingeprijst is. Van div. kanten lees ik dat nog meer printen weinig effect sorteert.

    Nog over Seadrill. Ik had de dollar versie en heb mijn winst dus binnen.
    ( hoe er ook geopend wordt, morgen, ben ik blij dat ik die winst al verzilverd heb)
    Voor Oslo- gangers is het dus extra spannend hoe er geopend gaat worden morgen.
    Kan in principe ook lager ( zonder de U.S.- winst) openen.
    Of gewoon plus 120% om 09.00 uur.... Er moet nieuws komen
    We gaan het zien

  6. [verwijderd] 6 maart 2016 13:37
    quote:

    Jan Pal schreef op 6 maart 2016 13:24:

    @chappy,

    Ik denk dat Mario al ingeprijst is. Van div. kanten lees ik dat nog meer printen weinig effect sorteert.

    Nog over Seadrill. Ik had de dollar versie en heb mijn winst dus binnen.
    ( hoe er ook geopend wordt, morgen, ben ik blij dat ik die winst al verzilverd heb)
    Voor Oslo- gangers is het dus extra spannend hoe er geopend gaat worden morgen.
    Kan in principe ook lager ( zonder de U.S.- winst) openen.
    Of gewoon plus 120% om 09.00 uur.... Er moet nieuws komen
    We gaan het zien

    Mario drukt op een knopje en creëert geld uit het niets en dat zorgt voor nog meer zeepbellen. De koers is de laatste 3 weken als een raket gestegen zonder echt een goede reden.

    Ik denk dat de beurzen hun dalende trend deze week opnieuw in gaan zetten. Let op, dat geldt ook voor de meeste aandelen.
  7. [verwijderd] 6 maart 2016 14:22
    Taleb heeft gelijk, het is beter om in 1 fonds met potentie te beleggen dan te spreiden.

    Waar moet je anders in beleggen?

    - Fondsen met een lagere solvabiliteit dan TT
    - Fondsen met een lagere omzetgroei dan TT
    - Fondsen met een lagere brutomarge dan TT
    - Fondsen in markten met een lagere groei dan TT

    Als je naar de AEX/AMX kijkt dan benadert alleen ASML TT en dat doet 35 miljard bij een omzet van 6 miljard tegen TT met 2 : 1.

    Spreiden klinkt verstandig, maar je komt bedrogen uit.
  8. [verwijderd] 6 maart 2016 14:30
    ECB kan geen 'geld printen' of 'geld uit het niets creeren'.
    Geen euro komt er netto bij.

    Tegenover iedere asset staat aan liability.

    Is dat nou zo moeilijk?
  9. Juun 6 maart 2016 14:33
    quote:

    shakermaker schreef op 6 maart 2016 14:22:

    Taleb heeft gelijk, het is beter om in 1 fonds met potentie te beleggen dan te spreiden.

    Waar moet je anders in beleggen?

    - Fondsen met een lagere solvabiliteit dan TT
    - Fondsen met een lagere omzetgroei dan TT
    - Fondsen met een lagere brutomarge dan TT
    - Fondsen in markten met een lagere groei dan TT

    Als je naar de AEX/AMX kijkt dan benadert alleen ASML TT en dat doet 35 miljard bij een omzet van 6 miljard tegen TT met 2 : 1.

    Spreiden klinkt verstandig, maar je komt bedrogen uit.
    Spreiden hebben de banken ons geleerd. Niet omdat we dan minder risico hebben, maar omdat we dan blijven beleggen. Iedere adviseur adviseert iedere klant om in 10 fondsen te stappen. Bij de volgende bespreking zijn er altijd wel 5 gestegen en geeft de adviseur zichzelf een compliment. En bij de andere 5 zijn er externe factoren die zogenaamd niet te voorzien waren. En daar komen weer mutaties in de portefeuille, dus extra inkomsten voor de bank, uit voort.

    Nee, een echte belegger, investeerder zit in 1 of een paar zaken waar hij vertrouwen in heeft, verstand van heeft of lol in heeft en gaat zijn vermogen niet opknippen met het hoofddoel om te spreiden. Spreiden is geen doel, vermogensgroei wel. En ik zet mijn geld weg daar waar ik naar de toekomst kijkend het beste toekomstperspectief zie.
  10. Leeuw 007 6 maart 2016 14:35
    [Modbreak IEX: Gelieve niet voortdurend dezelfde niet onderbouwde negatieve berichten op het forum te plaatsen, bericht is verwijderd.]
  11. forum rang 6 boem! 6 maart 2016 14:50
    AB @shakermaker met die toevoeging, dat het er voor de komende jaren goed uit ziet maar afgewacht moet worden of Tom2 ook in het tijdperk van de SDC enige potten te breken heeft.

    Het orderboek "oude" Automotive staat garant voor hogere omzetten de komende jaren, die omzetgroei zal de kosten voor de noodzakelijke investeringen die hiermee gepaard gaan overtreffen met als resultaat hogere wpa's voor de jaren 2016 t/m 2018.

    Op basis van die gegevens onderschrijf ik de koersdoelstellingen van 12/18 euro t/m 2018 die door velen al gegeven zijn op basis van dat orderboek.

    Volstrekt anders wordt het als je daarin de kansen betrekt die Tom2 heeft om ook in de SDC een vooraanstaande positie te verwerven.

    UItgaande van het feit, dat va 2018 bijna iedere nieuw verkochte car connected zal zijn, leidt dat tot een boost in omzet tegen waanzinnig hoge marges indien Tom2 in staat blijkt te zijn een substantieel marktaandeel te verwerven in deze "nieuwe" Automotive.

    Afgaande op wat ik heb gelezen uit de bijdragen van de technische posters mbt de connected car blijf ik overwegend positief.
    Slechts een volledig disruptive scenario kan roet in het eten gooien.
    Dat zal niet gebeuren door de traditionele automakers(dual-sourcing).
    En indien de High-Tech de traditionele automakers weet af te troeven zie ik nog steeds enorme kansen voor Tom2 om te kapitaliseren.

  12. recital 6 maart 2016 15:12
    'BMW gaat concurrentie aan met Google'
    06-03-2016 10:27

    BMW investeert de komende jaren in de techniek achter zelfrijdende auto's. Het bedrijf wil de afdeling onderzoek en ontwikkeling hervormen en duizenden programmeurs in dienst nemen. De helft van het personeelsbestand komt dan uit computerprogrammeurs te bestaan.

    Vorig jaar kocht BMW samen met onder andere Daimler kaartenmaker Here van Nokia. Onlangs werd de Nederlander Edzard Overbeek aangesteld als directeur. Met Here willen de fabrikanten de strijd aangaan met de kaarten van Tomtom, Google en Apple.

    Volgens BMW zijn investeringen in software nodig. Bestuurslid Klaus Fröhlich van BMW stelt dat BMW daarom gaat werken aan "de meest intelligente auto". De Duitse automaker wil de concurrentie aangaan met onder meer Google. "Onze taak is ons bedrijfsmodel te behouden zonder ons daarbij te onderwerpen aan een internetbedrijf. Anders worden we zoiets als Foxconn is voor bedrijven als Apple. Dan leveren we alleen nog het metalen frame." Dat schrijft Nu.nl.

    Volgens de BMW-topman zijn er de komende vijf jaar tussen de 15 duizend en 20 duizend extra technische ingenieurs nodig.
    www.automotive-online.nl/home/14972-b...
  13. [verwijderd] 6 maart 2016 17:47
    quote:

    Happy Chappy schreef op 6 maart 2016 13:09:

    duidelijk, bedankt
    ja, dat naar beneden middelen is ook niet simpel en kost ook geld, je moet toch een keer aan dat kruispunt komen waar de koers echt draait, niemand kan dit eeuwig volhouden

    mijn grootste concern is de algehele markt als Mario's pump up the volume faalt.
    Welk aandeel zou jij adviseren wanneer je (met risico) op korte termijn flink wil scoren ?
  14. [verwijderd] 6 maart 2016 19:09

    persoonlijk zou ik nu afwachten op confirmatie waar Mario meekomt

    deze huidige rally op de Beurzen is ingezet vanwege die sectoren die zwaar in de overkill zone zaten , de Oliewaardes en Miners en Goud

    dit is wat men in de handel ook wel eens noemt een suckers-rally , daar bedoelen ze mee het zijn "pijn-posities" die deze rally hebben veroorzaakt niet extra vraag uit economische gronden of overwegingen.

    short fondsen hebben ongenadig op hun flikker gekregen, in 8 week zijn
    Oliewaardes 35 tot 60% op
    Miners zijn 100% op
    die hebben voornamelijk de kar getrokken en ook andere afgestrafte of ondergewaardeerde fondsen meegetrokken , zoals bvb een Heijmans enz..

    de dreiging van Mario komt met de bazooka heeft denk ik wel t startschot gegeven en het allerlaatste fonds wat sterk was achtergebleven liet dan ook de grootste koersexplosie zien en dat is Seadrill die in 10 dagen tijd 200% op is en het is nog maar de vraag hoe deze maandag in Oslo gaat openen.

    voor nu denk ik dat je juist enorm moet oppassen , want als er geen vervolg aan deze short-covering rally gegeven gaat worden door nieuwe impulsen vanuit de ECB of bij een falen van verse kopers naar de aandelen markten toe, dan kan dit wel weer eens een mega setback geven.

    ik denk dat voor speculatieve doeleinden we de short indekking wel gehad hebben, je moet nu weer gaan kijken naar fundamentele waarde van aandelen of je moet echt afwachten en zien hoe het zich ontwikkelt , als ik een cijfer moest geven op een schaal van 10, hoe hoog t risico is om nu in te stappen en 1 is safe en 10 is alarm, denk ik dat we aan 7 zitten.

    maar goed, anderen denken of voelen het wellicht compleet anders aan en zien deze rally als fundamenteel juiste weergave en vonden de afstraffing begin van het jaar sterk overdreven.
  15. [verwijderd] 6 maart 2016 19:47
    quote:

    Juun schreef op 6 maart 2016 14:33:

    [...]
    Spreiden hebben de banken ons geleerd. Niet omdat we dan minder risico hebben, maar omdat we dan blijven beleggen. Iedere adviseur adviseert iedere klant om in 10 fondsen te stappen. Bij de volgende bespreking zijn er altijd wel 5 gestegen en geeft de adviseur zichzelf een compliment. En bij de andere 5 zijn er externe factoren die zogenaamd niet te voorzien waren. En daar komen weer mutaties in de portefeuille, dus extra inkomsten voor de bank, uit voort.

    Nee, een echte belegger, investeerder zit in 1 of een paar zaken waar hij vertrouwen in heeft, verstand van heeft of lol in heeft en gaat zijn vermogen niet opknippen met het hoofddoel om te spreiden. Spreiden is geen doel, vermogensgroei wel. En ik zet mijn geld weg daar waar ik naar de toekomst kijkend het beste toekomstperspectief zie.
    Spreiden kan je wel doen in asset categorieen. Voor de veiligheid een deel (bank)sparen of en/of wat aflossen op je huis. Misschien een deel obligaties (doe ik zelf niet). En hetgeen je belegt alleen in waar je verstand van hebt.

    Spreiding binnen de categorie aandelen? Is prima als je de fondsen kent. Maar zodanig spreiden dat je van alles een beetje weet vind ik minder prettig dan van weinig heel veel weten. Want stel dat je een goed gespreide porto hebt en een fonds maakt een nosedive. Als je dan het aandeel en bedrijf niet goed kent dan kan je er onzeker van worden. Op basis van welke argumenten ga je dan ofwel je verlies nemen of gebruik maken van de kans om goedkoop extra in te slaan.

    Ik weet liever van weinig veel; je kunt ook in 1 branche of thema beleggen. Dan vult kennis over aandeel 1 je kennis over aandeel 2 aan. Of je neemt een mix fund, dan heb je niet alle transactiekosten van zelf spreiden en je mag er van uit gaan dat de fondsbeheerders wel alle aandelen in hun fonds goed kennen.
  16. [verwijderd] 6 maart 2016 20:50
    quote:

    Happy Chappy schreef op 6 maart 2016 19:09:

    persoonlijk zou ik nu afwachten op confirmatie waar Mario meekomt

    deze huidige rally op de Beurzen is ingezet vanwege die sectoren die zwaar in de overkill zone zaten , de Oliewaardes en Miners en Goud

    dit is wat men in de handel ook wel eens noemt een suckers-rally , daar bedoelen ze mee het zijn "pijn-posities" die deze rally hebben veroorzaakt niet extra vraag uit economische gronden of overwegingen.

    short fondsen hebben ongenadig op hun flikker gekregen, in 8 week zijn
    Oliewaardes 35 tot 60% op
    Miners zijn 100% op
    die hebben voornamelijk de kar getrokken en ook andere afgestrafte of ondergewaardeerde fondsen meegetrokken , zoals bvb een Heijmans enz..

    de dreiging van Mario komt met de bazooka heeft denk ik wel t startschot gegeven en het allerlaatste fonds wat sterk was achtergebleven liet dan ook de grootste koersexplosie zien en dat is Seadrill die in 10 dagen tijd 200% op is en het is nog maar de vraag hoe deze maandag in Oslo gaat openen.

    voor nu denk ik dat je juist enorm moet oppassen , want als er geen vervolg aan deze short-covering rally gegeven gaat worden door nieuwe impulsen vanuit de ECB of bij een falen van verse kopers naar de aandelen markten toe, dan kan dit wel weer eens een mega setback geven.

    ik denk dat voor speculatieve doeleinden we de short indekking wel gehad hebben, je moet nu weer gaan kijken naar fundamentele waarde van aandelen of je moet echt afwachten en zien hoe het zich ontwikkelt , als ik een cijfer moest geven op een schaal van 10, hoe hoog t risico is om nu in te stappen en 1 is safe en 10 is alarm, denk ik dat we aan 7 zitten.

    maar goed, anderen denken of voelen het wellicht compleet anders aan en zien deze rally als fundamenteel juiste weergave en vonden de afstraffing begin van het jaar sterk overdreven.
    Bedankt.

    Welk cijfer geef je TomTom ?

    Wanneer besluiten Mario ?
  17. [verwijderd] 6 maart 2016 21:21
    quote:

    Flixxx schreef op 6 maart 2016 20:50:

    [...]

    Bedankt.

    Welk cijfer geef je TomTom ?

    Wanneer besluiten Mario ?
    Tomtom cijfer 5.

    as donderdag.
    13.45 ECB rentebesluit
    14:30 ECB perconferentie met Mario Draghi
    14:30 VS Jobless Claims (cons. 275K)

    Dus een belangrijke donderdag.

  18. [verwijderd] 6 maart 2016 23:18
    @cha44 De markt interesseert me niet zoveel. Ik lees veel op internet wat er in de wereld gebeurt en neem dat mee bij tussentijds verkopen en lager terugkopen. Maar ook de orakels, de hijgers, de doemdenkers of de positieschrijvers hier op het forum neem ik niet meer zo serieus. Daarom post ik hier ook minder. Ben een LT belegger in TT, naast spaarder. Geeft veel rust en hoef niet iedere dag naar de stand van zaken te kijken. Er is gelukkig meer in het leven dan beleggen waar ik erg blij van word ;-)
3.389 Posts
Pagina: «« 1 ... 47 48 49 50 51 ... 170 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 01 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april (def)
    2. China inkoopmanagersindex industrie (Caixin) april
    3. NL omzet detailhandel maart
    4. Wolters Kluwer Q1-cijfers
    5. Beurzen Euronext gesloten vanwege Dag van de Arbeid
    6. Chinese beurzen gesloten
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. GlaxoSmithKline Q1-cijfers
    9. VS hypotheekaanvragen - wekelijks
    10. Kraft Heinz Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht