Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,620
  • Verschill

    -0,105 -1,83%
  • Volume

    419.532 Gem. (3M) 329,3K
  • Bied

    5,610  
  • Laat

    5,830  
+ Toevoegen aan watchlist

info & number crunching

106 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. bart1805 30 oktober 2016 23:55
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2016 16:47:

    [...]
    Justin, ik quote niet je volledige stuk ivm de leesbaarheid.
    Vooralsnog zullen de PND's een cash cow zijn en geen dog. Anders hadden ze er al lang afscheid van genomen. Dat zou het hele beeld over TomTom kunnen doen kantelen, maar die keuze is niet gemaakt. Dus schat ik in dat de cash die wordt gegenereerd nog steeds nodig is. En meer opbrengt dan het afsplitsen van het PND deel van consumer.
    Het fundamentele probleem is niet waar de sales zitten, ze kennen inderdaad geen interne sales. Als je geen interne sales kent, dan belast je wel kosten door naar de segmenten.
    Het meest cruciale onderdeel van TT zijn de kaarten en de bijbehorende technologie. Het maakt niet uit waar je die in stopt of aan levert. Dat kun je in eigen horloges doen of in die van iemand anders etc. enz.
    Met interne en externe kosten, met opex en capex kun je spelen. Daar zit ook binnen IFRS echt wel ruimte.
    De reden dat sport niet apart wordt genoemd als 5e segment lijkt me logisch. Dan splits je dat af van consumer en bestaat Consumer eerst en vooral uit PND's. Het is dus niet zozeer dat ze niet willen laten zien wat de opbrengst is van sport denk ik, maar ze hebben vermoedelijk redenen om de rest van consumer meer in nevelen te hullen. Dat sterkt mij slechts in het vermoeden dat de PND's harder nodig zijn om het bedrijf te laten draaien dan menigeen hier denkt.
  2. [verwijderd] 31 oktober 2016 09:01
    quote:

    bart1805 schreef op 30 oktober 2016 23:55:

    [...]
    Justin, ik quote niet je volledige stuk ivm de leesbaarheid.
    Vooralsnog zullen de PND's een cash cow zijn en geen dog. Anders hadden ze er al lang afscheid van genomen. Dat zou het hele beeld over TomTom kunnen doen kantelen, maar die keuze is niet gemaakt. Dus schat ik in dat de cash die wordt gegenereerd nog steeds nodig is. En meer opbrengt dan het afsplitsen van het PND deel van consumer.
    Het fundamentele probleem is niet waar de sales zitten, ze kennen inderdaad geen interne sales. Als je geen interne sales kent, dan belast je wel kosten door naar de segmenten.
    Het meest cruciale onderdeel van TT zijn de kaarten en de bijbehorende technologie. Het maakt niet uit waar je die in stopt of aan levert. Dat kun je in eigen horloges doen of in die van iemand anders etc. enz.
    Met interne en externe kosten, met opex en capex kun je spelen. Daar zit ook binnen IFRS echt wel ruimte.
    De reden dat sport niet apart wordt genoemd als 5e segment lijkt me logisch. Dan splits je dat af van consumer en bestaat Consumer eerst en vooral uit PND's. Het is dus niet zozeer dat ze niet willen laten zien wat de opbrengst is van sport denk ik, maar ze hebben vermoedelijk redenen om de rest van consumer meer in nevelen te hullen. Dat sterkt mij slechts in het vermoeden dat de PND's harder nodig zijn om het bedrijf te laten draaien dan menigeen hier denkt.
    Jouw conclusie in laatste zin is juist andersom. De pnd heeft zijn tijd als cashcow er grotendeels op zitten. Er kan nog waarde uit gehaald worden maar met aanpassingen. En in de niches als motor en scooter navigatie en straks ook wrsch fiets. Ik zie de pnd daarom niet verdwijnen maar uitdunnen. Dan is het geen cashcow meer, maar draagt wel bij aan resultaat. Zo'n TT rider moet je nooit mee stoppen natuurlijk. Het ging er om of TT 'in theorie' zonder pnd kan. Ik denk vanaf 2017 wel. Ook dankzij automotive.
  3. [verwijderd] 31 oktober 2016 09:49
    quote:

    *Justin* schreef op 31 oktober 2016 09:01:

    [...]

    Jouw conclusie in laatste zin is juist andersom. De pnd heeft zijn tijd als cashcow er grotendeels op zitten. Er kan nog waarde uit gehaald worden maar met aanpassingen. En in de niches als motor en scooter navigatie en straks ook wrsch fiets. Ik zie de pnd daarom niet verdwijnen maar uitdunnen. Dan is het geen cashcow meer, maar draagt wel bij aan resultaat. Zo'n TT rider moet je nooit mee stoppen natuurlijk. Het ging er om of TT 'in theorie' zonder pnd kan. Ik denk vanaf 2017 wel. Ook dankzij automotive.
    Fietsen, hoezo 'waarschijnlijk'? Keep on dreaming. Dat TomTom hier niets voor levert heb ik (zoals langzamerhand bekend) nooit begrepen. Nouja, ik snap het wel. Ze hebben het gewoon niet in hun kaartbestand. Kijk maar eens op de TomTom consumer site hoeveel mensen er klagen over fietspaden en voetpaden (die er al jáááren liggen) als ze TomTom op de smartphone gebruiken. Dan ben je echt veel beter af met de concurrent.

    Garmin levert overigens geen eigen kaarten bij mijn weten, maar wel 'verrijkte' kaarten specifiek aangepast aan het PND-toestel wat je gebruikt. Ook leveren ze tools waarmee je je eigen kaarten kunt maken of verrijken.
    Op dat gebied liggen ze echt mijlenver voor op TomTom.
  4. [verwijderd] 31 oktober 2016 12:52
    quote:

    Hik schreef op 31 oktober 2016 09:49:

    [...]

    Fietsen, hoezo 'waarschijnlijk'? Keep on dreaming. Dat TomTom hier niets voor levert heb ik (zoals langzamerhand bekend) nooit begrepen. Nouja, ik snap het wel. Ze hebben het gewoon niet in hun kaartbestand. Kijk maar eens op de TomTom consumer site hoeveel mensen er klagen over fietspaden en voetpaden (die er al jáááren liggen) als ze TomTom op de smartphone gebruiken. Dan ben je echt veel beter af met de concurrent.

    Garmin levert overigens geen eigen kaarten bij mijn weten, maar wel 'verrijkte' kaarten specifiek aangepast aan het PND-toestel wat je gebruikt. Ook leveren ze tools waarmee je je eigen kaarten kunt maken of verrijken.
    Op dat gebied liggen ze echt mijlenver voor op TomTom.

    Ze hebben de hardware er al voor. (de VIO)
    Mr. GPS geeft aan het eind van de video de hint ook al
    www.youtube.com/watch?v=MG3-wg9NPHg

    Nu alleen nog fietskaarten en je hebt fiets gps.
    Ofwel zelf ontwikkeld (moet nog uitkomen) ofwel OSM.

  5. NoWorry 31 oktober 2016 13:04
    quote:

    *Justin* schreef op 31 oktober 2016 12:52:

    [...]

    Ze hebben de hardware er al voor. (de VIO)
    Mr. GPS geeft aan het eind van de video de hint ook al
    www.youtube.com/watch?v=MG3-wg9NPHg

    Nu alleen nog fietskaarten en je hebt fiets gps.
    Ofwel zelf ontwikkeld (moet nog uitkomen) ofwel OSM.

    Wordt die 'fietsmarkt' niet een beetje overschat ??
    In Nederland barst het van de fietsen maar vraagt het gebruik ook om navigatie ?
    Bij mijn weten valt het fietsgebruik mondiaal wel mee (of tegen zo je wilt).

    Welke investering staat daar tegenover.

    Groet

  6. [verwijderd] 31 oktober 2016 13:18
    quote:

    NoWorry schreef op 31 oktober 2016 13:04:

    [...]
    Wordt die 'fietsmarkt' niet een beetje overschat ??
    In Nederland barst het van de fietsen maar vraagt het gebruik ook om navigatie ?
    Bij mijn weten valt het fietsgebruik mondiaal wel mee (of tegen zo je wilt).

    Welke investering staat daar tegenover.

    Groet

    Die Vio zie ik niet als fiets-accesoire. Onnodige koppeling met smartphone. Dubbele battrydrain dus. Onhandig. Ze hadden met fietsfabrikanten op E-bikes een mooie geïntegreerde navigatie moeten gaan bieden. Met 'fiets rondjes suggesties' en dergelijke voor ouderen. Garmin heeft dat met de Edge Touring wel goed gezien. Die biedt via bluetooth ook speciale, op E-bike afgestemde functionaliteit.

    Maar in het fietsnavigate en fitness segment is Garmin pas echt een naam. Er is connectiviteit met het populaire Strava. Je kunt je favoriete segmenten op de Garmin zien en strijden tegen 'virtuele partners' of jezelf. Uploaden van de track naar Strava en Garmin-Connect om zo je voortgang te zien etc.etc. Gemiste kans. Als ze daar u in beginnen is het gewoon verspilde moeite. Die markt lijkt me echt vergeven. Of je moet met een revolutionair iets komen.
  7. bart1805 31 oktober 2016 16:43
    quote:

    *Justin* schreef op 31 oktober 2016 09:01:

    [...]

    Jouw conclusie in laatste zin is juist andersom. De pnd heeft zijn tijd als cashcow er grotendeels op zitten. Er kan nog waarde uit gehaald worden maar met aanpassingen. En in de niches als motor en scooter navigatie en straks ook wrsch fiets. Ik zie de pnd daarom niet verdwijnen maar uitdunnen. Dan is het geen cashcow meer, maar draagt wel bij aan resultaat. Zo'n TT rider moet je nooit mee stoppen natuurlijk. Het ging er om of TT 'in theorie' zonder pnd kan. Ik denk vanaf 2017 wel. Ook dankzij automotive.
    Als het belang van de PND zo gering is terwijl een belangrijk deel van de wereld je nog ziet als een kastjesmaker die ook financieel afhankelijk is van die kastjes, dan doe je daar wat aan. Dan splits je de kastjes af van Consumer. Als uit de cijfers blijkt dat het belang inderdaad gering is dan is dat het ultieme antwoord aan allen die TomTom als pnd fabrikant zien.
  8. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 1 november 2016 07:53
    quote:

    *Justin* schreef op 30 oktober 2016 19:05:

    Dit gaat wel heel erg offtopic bdb.

    Wat is jouw inschatting? Stel dat TT volgend jaar helemaal met pnd stopt....

    - Wat voor omzet, marge en ebit(da)
    - Welk groeitempo voor het resterende deel tt (alleen c&s en sport)

    Gedachtenoefening om te kijken hoe "afhankelijk" tt nu echt van hardware is.. Mag ook in het rekendraadje. Wies noemde dit draadje 'number crunching' dus vandaar...

    Ja, sorry, het was off-topic. Ik ben ook maar een mens met zijn emoties.

    TT stopt natuurlijk niet ineens met pnd's, Bij afbouwen van die markt behoort ook het afbouwen van het bijbehorende personeelsbestand en marketing. Dat zal geleidelijk gaan.

    Niet iedereen koopt nu een nieuwe 'Duitser' met in-dash navigatie. Velen doen het met een 2e handsje die ze opwaarderen met een niet al te dure all-in pnd van TT. De beste die er zijn.
    Dan ben je echt beter af dan met een dure Duitse auto waarvoor je een paar duizend euro extra betaalt voor navigatie met Here-kaarten en traffic van Inrix via DAB (sorry: DAB+).

    BMW moet zich in de huidige automarkt de ogen uit de kop schamen. Zij melken hun merknaam grof uit, net als Auping-matrassen dat hier doen (maar nu ben ik weer off-topic, wederom sorry).

    TT's navigatiesoftware is de beste, hun traffic is zeker de beste.

    Over je vragen:

    Zonder pnd's in de toekomst zal de ebit niet snel dalen. De grootste ebit-bijdrage komt nu al van TTT.
    Maak je over de ebitda geen zorgen. Qua ebitda bedruipen alle BU's behalve Consumer nu al zichzelf. Andere taal voor: de gebruikelijke afschrijving op de TA-kaarten wordt vooral afgeboekt bij Consumer. Dat zegt veel over TT's lt-visie!!!
    TeleAtlas-kaarten en Consumer zijn 'oude hap'. Alles wordt bij Consumer weggeschreven.

    Maar waar blijven hun R&D uitgaven dan?? Ik blijf het vragen. Niet bij Consumer, en eigenlijk nergens. Nergens is op de balans iets terug te vinden.

    R&D is momenteel bij TT een black hole.
    Ik hoop dat ik mij vergis...

  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 1 november 2016 08:11
    En:

    "Ik ben een oude wit-grijze man met een baard. Toch vind ik dat ze van de karikatuur Sinterklaas af moeten blijven. Ik heb enig racisme naar oude blanke mannen wel over voor een kinderfeest."

    Duidelijk zo?
  10. mjmj 1 november 2016 10:23
    quote:

    Hik schreef op 31 oktober 2016 13:18:

    [...]

    Die Vio zie ik niet als fiets-accesoire. Onnodige koppeling met smartphone. Dubbele battrydrain dus. Onhandig. Ze hadden met fietsfabrikanten op E-bikes een mooie geïntegreerde navigatie moeten gaan bieden. Met 'fiets rondjes suggesties' en dergelijke voor ouderen. Garmin heeft dat met de Edge Touring wel goed gezien. Die biedt via bluetooth ook speciale, op E-bike afgestemde functionaliteit.

    Maar in het fietsnavigate en fitness segment is Garmin pas echt een naam. Er is connectiviteit met het populaire Strava. Je kunt je favoriete segmenten op de Garmin zien en strijden tegen 'virtuele partners' of jezelf. Uploaden van de track naar Strava en Garmin-Connect om zo je voortgang te zien etc.etc. Gemiste kans. Als ze daar u in beginnen is het gewoon verspilde moeite. Die markt lijkt me echt vergeven. Of je moet met een revolutionair iets komen.
    Ergens in een draad stond een FD-artikel over Garmin. daaruit bleek dat Garmin fiets- en loopnavigatie integreert in een platform met allerlei informatie die ze halen uit sensoren, bv sensoren in trappers van de fiets, schoenen enz.

    Sporters kunnen dan op een website hun prestaties bijhouden, zich vergelijken met anderen, verbeteringen opsporen enzovoort. Dat is een m.i. een geheel ander product dan wat TT biedt.
  11. [verwijderd] 1 november 2016 10:36
    quote:

    mjmj schreef op 1 november 2016 10:23:

    [...]

    Ergens in een draad stond een FD-artikel over Garmin. daaruit bleek dat Garmin fiets- en loopnavigatie integreert in een platform met allerlei informatie die ze halen uit sensoren, bv sensoren in trappers van de fiets, schoenen enz.

    Sporters kunnen dan op een website hun prestaties bijhouden, zich vergelijken met anderen, verbeteringen opsporen enzovoort. Dat is een m.i. een geheel ander product dan wat TT biedt.
    Ja, dat is Garmin Connect wat ik hierboven aanhaal. Dat is idd een website, maar ook een app op je smartphone. Maar dat is alleen maar een leuke toevoeging van een Garmin computer en niet de essentie. De essentie is dat je je route kunt volgen (navigatie), de sensoren van je fiets kunt uitlezen (cadans, snelheid, hartslag, temperatuur, powermeter). Voorts kun je vergelijken met Strava segmenten die live op je fietscomputer zichtbaar zijn. Mensen thuis kunnen volgen (koppeling met smartphone) waar je bent. Gereden route is zichtbaar en nog veel meer. En dat alles op basis van gratis verkrijgbare (wereldwijde) Open Streetmap/Open Fietsmap kaarten. Volgens mij past dat juist heel erg goed bij een indoor/outdoor fitnessmarkt waar TomTom zich nu ook al in beweegt.
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 1 november 2016 11:18
    quote:

    Hik schreef op 1 november 2016 10:36:

    [...]

    Ja, dat is Garmin Connect wat ik hierboven aanhaal. Dat is idd een website, maar ook een app op je smartphone. Maar dat is alleen maar een leuke toevoeging van een Garmin computer en niet de essentie. De essentie is dat je je route kunt volgen (navigatie), de sensoren van je fiets kunt uitlezen (cadans, snelheid, hartslag, temperatuur, powermeter). Voorts kun je vergelijken met Strava segmenten die live op je fietscomputer zichtbaar zijn. Mensen thuis kunnen volgen (koppeling met smartphone) waar je bent. Gereden route is zichtbaar en nog veel meer. En dat alles op basis van gratis verkrijgbare (wereldwijde) Open Streetmap/Open Fietsmap kaarten. Volgens mij past dat juist heel erg goed bij een indoor/outdoor fitnessmarkt waar TomTom zich nu ook al in beweegt.
    Snik, hoe gelijk heb je. Niks geen Bandit, gewoon een fiets!!

    Groet aan Madam.

  13. mjmj 1 november 2016 11:56
    quote:

    Hik schreef op 1 november 2016 10:36:

    [...]

    Ja, dat is Garmin Connect wat ik hierboven aanhaal. Dat is idd een website, maar ook een app op je smartphone. Maar dat is alleen maar een leuke toevoeging van een Garmin computer en niet de essentie. De essentie is dat je je route kunt volgen (navigatie), de sensoren van je fiets kunt uitlezen (cadans, snelheid, hartslag, temperatuur, powermeter). Voorts kun je vergelijken met Strava segmenten die live op je fietscomputer zichtbaar zijn. Mensen thuis kunnen volgen (koppeling met smartphone) waar je bent. Gereden route is zichtbaar en nog veel meer. En dat alles op basis van gratis verkrijgbare (wereldwijde) Open Streetmap/Open Fietsmap kaarten. Volgens mij past dat juist heel erg goed bij een indoor/outdoor fitnessmarkt waar TomTom zich nu ook al in beweegt.
    Klinkt heel aantrekkelijk. Een platform met functionaliteiten in plaats van een product? Waar heb dat meer gehoord. TT moet een beetje opschieten met zijn sportproducten en ophouden met navelstaren.
  14. forum rang 6 marique 1 november 2016 13:48
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 1 november 2016 07:53:

    (...)
    Maar waar blijven hun R&D uitgaven dan?? Ik blijf het vragen. Niet bij Consumer, en eigenlijk nergens. Nergens is op de balans iets terug te vinden.

    R&D is momenteel bij TT een black hole.
    Ik hoop dat ik mij vergis...

    Je kan beter vragen: Waar zijn de loonkosten?
    Vind je niet op Resultatenrekening en ook niet op de Balans.
    Wel bij toelichting punt 6, pag 81.
    (weet jij ook wel, want we hebben het er al eens eerder over gehad)

    68% van aantal personeelsleden werkt onder R&D.
    Bij gemiddeld gelijke beloning is dat € 184 ml.
    Vrijwel gelijk aan totaalbedrag R&D.
    Toeval?

    NB
    Een fatsoenlijk bedrijf zet loonkosten niet op de balans. En R&D wordt normaliter alleen op de balans gezet voor een product 'in ontwikkeling'.
    In '15 € 36,1 mln.
    Het lijkt erop dat TT de R&D uitgaven hoofdzakelijk als onderhoud bestempelt. En slechts voor een relatief klein deel als investering.

  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 1 november 2016 15:16
    quote:

    marique schreef op 1 november 2016 13:48:

    [...]
    Je kan beter vragen: Waar zijn de loonkosten?
    Vind je niet op Resultatenrekening en ook niet op de Balans.
    Wel bij toelichting punt 6, pag 81.
    (weet jij ook wel, want we hebben het er al eens eerder over gehad)

    68% van aantal personeelsleden werkt onder R&D.
    Bij gemiddeld gelijke beloning is dat € 184 ml.
    Vrijwel gelijk aan totaalbedrag R&D.
    Toeval?

    NB
    Een fatsoenlijk bedrijf zet loonkosten niet op de balans. En R&D wordt normaliter alleen op de balans gezet voor een product 'in ontwikkeling'.
    In '15 € 36,1 mln.
    Het lijkt erop dat TT de R&D uitgaven hoofdzakelijk als onderhoud bestempelt. En slechts voor een relatief klein deel als investering.

    Niks geen toeval, je hebt volledig gelijk.

    Een "R&D" in de jaarrekening van 180 mio slaat nergens op. Dat is vrijwel puur 'onderhoud'. Vreemd dat hun accountants die terminologie als 'R&D' toelaten.
    Keek even naar ASML, onze nationale trots. Omzet slechts 6x die van TT, viel me tegen... Of is dat toch een compliment voor TT?

    Hun afschrijvingen zijn slechts 20% van hun ebit, Huh?
    Dat is idd andere koek dan bij TT.

    Is TT nu echt zo'n slecht bedrijf? Nee, maar ze blijven wel vreselijk conservatief boekhouden. Mijn defrev-tabel over de jaren heen spreekt boekdelen. En hun R&D ook. Nergens gekapitaliseerd... (voor beginners: nergens in bezit omgezet).

    Belachelijk zo'n black hole, Ik weet vrij zeker dat vele ondergoden bij TT dit zeer onterecht vinden. Breek me de bek niet open...

  16. forum rang 6 marique 1 november 2016 16:20
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 1 november 2016 15:16:

    (...)
    Keek even naar ASML, onze nationale trots. Omzet slechts 6x die van TT, viel me tegen... Of is dat toch een compliment voor TT?

    Hun afschrijvingen zijn slechts 20% van hun ebit, Huh?
    Dat is idd andere koek dan bij TT.
    (...)
    Kijk eens naar de ebitda. Vind ik een heldere ratio, omdat je de afschrijving neutraliseert.

    ASML heeft al vele jaren op rij een ebitda van >30%
    Ebitda TT, na het dieptepunt van vorig jaar, nu licht herstel naar 14%.
    Da's pas andere koek.

    Toen TT nog volledig op PND's steunde was de ebitda >25%. Na de TA overname en de noodzakelijk strategiewijziging ging de ebitmarge elk jaar geleidelijk omlaag. 5j-gem 15,5%. Trouwens, ook in absolute zin een jaarlijkse daling.

    Laatste jaren margerijke omzetstijging bij autom, lic, en telem.
    Margerijke omzetstijging en dalende ebitda?

  17. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 9 november 2016 07:36
    quote:

    marique schreef op 1 november 2016 16:20:

    [...]
    Kijk eens naar de ebitda. Vind ik een heldere ratio, omdat je de afschrijving neutraliseert.

    ASML heeft al vele jaren op rij een ebitda van >30%
    Ebitda TT, na het dieptepunt van vorig jaar, nu licht herstel naar 14%.
    Da's pas andere koek.

    Toen TT nog volledig op PND's steunde was de ebitda >25%. Na de TA overname en de noodzakelijk strategiewijziging ging de ebitmarge elk jaar geleidelijk omlaag. 5j-gem 15,5%. Trouwens, ook in absolute zin een jaarlijkse daling.

    Laatste jaren margerijke omzetstijging bij autom, lic, en telem.
    Margerijke omzetstijging en dalende ebitda?

    Ik zal je qua cijfers niet tegenspreken, maar ik merk op:

    - Hun opex stijgt, ten koste van de ebitda. Of dat voor 100% terecht is, laat ik hier in het midden (je weet dat ik vraagtekens zet bij de post R&D, en ook bij hun optiebonussen).

    - Amerikaanse bedrijven (ook Fleetmatics en Tesla) rekenen hun defrev-groei zonder blikken of blozen mee bij hun non-GAAP ebitda. Als TT dat ook zou doen, zou jouw verhaal anders worden.

106 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 01 mei

    1. Japan inkoopmanagersindex diensten april (def)
    2. China inkoopmanagersindex industrie (Caixin) april
    3. NL omzet detailhandel maart
    4. Wolters Kluwer Q1-cijfers
    5. Beurzen Euronext gesloten vanwege Dag van de Arbeid
    6. Chinese beurzen gesloten
    7. VK inkoopmanagersindex diensten april (def)
    8. GlaxoSmithKline Q1-cijfers
    9. VS hypotheekaanvragen - wekelijks
    10. Kraft Heinz Q1-cijfers
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht