De hype cycle van self-driving cars

3.715 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 181 182 183 184 185 186 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
NewKidInTown
1
Wanneer zal autonomous driving gemeengoed gaan worden ? 2030 of later ?
En wanneer zal er daadwerkelijk iets aan verdiend gaan worden ?
En is het verstandig daar substantieel in te investeren ?
En bestaat TT dan nog als zelfstandige organisatie ?

Vooruit kijken, best wel moeilijk, vaak worden twee jaren uitzicht al geloochenstraft.
Leefloon
0
quote:

NewKidInTown schreef op 2 februari 2020 13:34:

Wanneer zal autonomous driving gemeengoed gaan worden ? 2030 of later ?

Vooruit kijken, best wel moeilijk, vaak worden twee jaren uitzicht al geloochenstraft.

Je hebt een soort veredelde cruise control, en je hebt met losse handjes naar klanten rijden terwijl je geniet van de benzinepompliteratuur van de bovenste plank..

Het tweede, losse handjes of zelfs simpelere vormen van smart mobility, maakt (nog) geen deel uit van wegenplannen, die een looptijd van tientallen jaren kunnen hebben. We zitten dus nog jarenlang met het scenario dat het halve dorpscentrum wordt gesloopt, voor een weg die over X + Y jaar volkomen overbodig is.

Aan een Nederlandse provincie, als wegbeheerder, is over het simpelere smart mobility weleens gevraagd of ze in bestaande plannen met een looptijd tot zo'n 20 jaar al rekening hielden met hun eigen toen actuele thema, smart mobility. Het antwoord kwam neer op 'nee'. Dan krijg je dus de situatie dat misschien de helft van de zaal aangaf te verwachten om al in 2030 met losse handjes te kunnen rijden, terwijl later X + Y daar niet eerder dan tussen 2035 en 2040 uitkwam. De reactie van de op smart mobility gerichte en met enkele toekomstige verkeerskundigen gevulde zaal was dat ook daar dan nog ene hoop werk was te doen.

De oplossingsrichtingen lijken mij goed, eerst (meerdere) oplossingen vinden en dan pas de wegen (en auto's, en ...) aanpassen, maar dat gegarandeerd langer dan 2 jaar duren. Ik verwacht niet dat Nederland of de EU binnen 2, 3 jaar het budget heeft om die weg door het vernielde dorpscentrum te verwijderen, om de oude rondweg te herstellen, en om die oude weg gereed te maken.voor losse handjes.

Veredelde cruise control, met een bestuurder, is een ander verhaal.
NewKidInTown
1
Thnx, voor je inhoudelijke reactie op mijn eerste vraag.

Blijven de vragen 2 t/m 4 nog over. Dat zijn voor mij beslist nog geen zekerheidjes. Behalve de laatste, die beantwoord ikzelf ontkennend.
Leefloon
0
Op 2 en 3 is al ingegaan, en daar hangt het ervan af wat je eronder verstaat. Ik kan wel vinden dat er teveel spelers zijn om er gericht in te investeren. Teveel partijen doen ongeveer hetzelfde, waaronder partijen met diepe zakken.
NewKidInTown
0
Als ik zoek naar "autonomous driving companies" kom ik nergens TT tegen, je moet TT specifiek opnemen in je zoekcriteria.

Ze worden volgens mij alleen als toeleverancier gebruikt, met alle gevolgen van dien.
Leefloon
0
Beperktedijkbewaking
0
Carlo van de Weijer, directeur van het Eindhoven AI Systems Institute (voorheen stond deze functieverzamelaar ook op de loonlijst van TomTom), schreef eergisteren weer eens een stukkie over de 'always connected' auto in het FD:

"Een paar weken geleden bewoog een stoet 5G-tegenstanders door Amsterdam, met oprechte zorgen over de vermoede negatieve effecten van de straling ....
Die risico’s moeten we zeker goed blijven monitoren, maar de wetenschappelijke consensus lijkt te zijn dat de straling van 5G ver onder de geldende strenge normen zal blijven.

Naast al die reuring over de mogelijke schadelijke gevolgen van 5G is er opvallend weinig aandacht voor de enorme potentiële maatschappelijke voordelen van deze snellere communicatietechniek. [....]
Zo zal 5G ook veel goed doen voor de mobiliteit. Als auto’s informatie over bijvoorbeeld gladheid, verkeersdrukte en gevaarlijke plekken gaan delen met andere auto’s en met de infrastructuur, leidt dat tot veel veiliger verkeer. Zo’n groot veld van verbonden auto’s leert van elkaar, waardoor elke auto rondrijdt met miljarden ervaringskilometers. Ook kunnen verbonden auto’s elkaar waarschuwen als er plotseling geremd wordt, waardoor gevaarlijke schokgolven op de snelweg worden voorkomen. Het mooie is dat zo’n toepassing al effect heeft als slechts een deel van de auto’s verbonden zijn.

5G kan jaarlijks duizenden verkeersslachtoffers voorkomen. Ik hoop daarom op een goed objectief debat. Natuurlijk moeten we de straling in de gaten houden, net zoals we moeten waken voor wat er allemaal met de verstuurde privacygevoelige data gebeurt. En mochten we 5G alsnog tegenhouden uit angst voor de straling, dan moeten we maar helemaal ophouden met mobiele communicatie, want de 4-, 3-, 2-, en 1G stralen zijn niet zo veel anders."


Met het 'waken' voor de privacygevoeligheid maakt Carlo zich er wel erg makkelijk vanaf. Vandaag staat er in datzelfde FD een behoorlijk waarschuwend verhaal:
fd.nl/ondernemen/1334004/europa-treed...

"Autobezitters moeten uitdrukkelijk akkoord geven voor het gebruik van vrijwel alle data uit hun auto. Anders mag een fabrikant, verzekeraar of navigatiebedrijf de data niet opslaan en gebruiken. Dat stelt de Europese toezichthouder op persoonsgegevens, de European Data Protection Board (EDPB), in een zojuist gepubliceerde concept-regeling.
Ook moeten automobilisten op elk moment het verzamelen van data kunnen uitschakelen, en de verzamelde data wissen, zonder consequenties voor het gebruik van hun auto. Voor huurauto's adviseert de EDPB een duidelijk zichtbare 'delete knop' in het dashboard."


NewKidInTown
0
Wat als er een of meerdere auto's gehacked gaat worden ? Zijn dan alle "verbonden" auto's gehacked of is dat voldoende beveiligd en kunnen we dat uitsluiten ?
Leefloon
0
In dat virtuele geval, het ontgaat mij waarom 5G hiervoor nodig is, kunnen er met gegevens vanuit een gehackte bron (of lollige stoorzender) theoretisch andere systemen worden gehackt. Of, waarschijnlijker, delen alle voertuigen eenzelfde onveilige update of zo, die net zolang gaten in het wegdek verzint en deelt totdat overal het verkeer stilstaat.
Mojo
0

fd.nl/ondernemen/1334004/europa-treed...

"Autobezitters moeten uitdrukkelijk akkoord geven voor het gebruik van vrijwel alle data uit hun auto. Anders mag een fabrikant, verzekeraar of navigatiebedrijf de data niet opslaan en gebruiken. Dat stelt de Europese toezichthouder op persoonsgegevens, de European Data Protection Board (EDPB), in een zojuist gepubliceerde concept-regeling.
Ook moeten automobilisten op elk moment het verzamelen van data kunnen uitschakelen, en de verzamelde data wissen, zonder consequenties voor het gebruik van hun auto. Voor huurauto's adviseert de EDPB een duidelijk zichtbare 'delete knop' in het dashboard."



[/quote]

Beste BDB, in hetzelfde stuk lees ik:

"De privacywet maakt één uitzondering voor de fabrikant. Geanonimiseerde data, die niet is te herleiden tot een individu, mag vrij gebruikt en verhandeld worden"

Is Tomtom Data niet geanonimiseerd? belangrijker nog niemand weet hoeveel data TT afgelopen jaren heeft verzameld. Dat geven ze niet prijs.
Beperktedijkbewaking
4
quote:

Mojo schreef op 10 februari 2020 15:59:


fd.nl/ondernemen/1334004/europa-treed...

"Autobezitters moeten uitdrukkelijk akkoord geven voor het gebruik van vrijwel alle data uit hun auto. Anders mag een fabrikant, verzekeraar of navigatiebedrijf de data niet opslaan en gebruiken. Dat stelt de Europese toezichthouder op persoonsgegevens, de European Data Protection Board (EDPB), in een zojuist gepubliceerde concept-regeling.
Ook moeten automobilisten op elk moment het verzamelen van data kunnen uitschakelen, en de verzamelde data wissen, zonder consequenties voor het gebruik van hun auto. Voor huurauto's adviseert de EDPB een duidelijk zichtbare 'delete knop' in het dashboard."


Beste BDB, in hetzelfde stuk lees ik:

"De privacywet maakt één uitzondering voor de fabrikant. Geanonimiseerde data, die niet is te herleiden tot een individu, mag vrij gebruikt en verhandeld worden"

Is Tomtom Data niet geanonimiseerd? belangrijker nog niemand weet hoeveel data TT afgelopen jaren heeft verzameld. Dat geven ze niet prijs.

Zolang je navigeert weet TT waar je bent, anders kunnen ze je natuurlijk nooit een route adviseren. Daarna wordt de koppeling gestopt en wordt de data (voor zover bewaard) geanonimiseerd, zie hier voor de details:
www.tomtom.com/nl_nl/privacy/
Als je navigeert m.b.v. een (app op een) smartphone kunnen er haken en oogjes zijn, even doorscrollen naar 'Navigatie' en dan met name 'Andere manieren ...'

Hoe dan ook, welke auto, naam of persoon er achter een actieve device zit zal TT natuurlijk worst zijn. Ook weten ze niet of je gisteren dezelfde trip maakte. (Dit kan voor Telematics-klanten en api-developers anders liggen.)

Over de hoeveelheid data die ze inzamelen is wel het een en ander bekend. In het jaarverslag 2018 (pg 13) heeft men het over 20 miljard 'location measurements' (ander woord: GPS-posities) per dag. Inmiddels zullen het er wat meer zijn, ik gok 23 mrd per dag.
Dat zijn er 8,3 biljoen (Engels: 'trillion' = 1000 miljard) per jaar. In totaal claimt men nu 48 biljoen 'data points' verzameld te hebben:
www.tomtom.com/explore/location-mappi...
Omdat men er al in 2008 of zo mee begon, lijkt 48 biljoen wat weinig, maar bedacht moet worden dat er in de beginjaren veel minder data binnen kwamen. In een congresbijdrage uit 2014 heeft men het over 611 mrd data per kwartaal.

Hoe zit dat per individuele gebruiker? Bekend is dat de GPS-chip in alle TomTom navigatieproducten (dus ook apps) ongeveer 1x per 2,7 sec je positie bepaalt. In dat 2014-onderzoek was de gemiddelde snelheid van een gebruiker ca 51 km/h (stadsverkeer en files drukken het gemiddelde). Een TT-device levert gemiddeld dus 3600/2,7/51 = 26 posities per km.

Klopt dat met de bovengenoemde over-all totalen? Hier:
www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/
lees ik dat actieve TT-gebruikers in 2019 bij elkaar 356 miljard km aflegden, dus zeg 0,97 mrd km per dag. Met 26 posities per km is dat 25 mrd posities per dag.
Gezien het feit dat de door mij gebruikte gegevens uit 2014 wat verouderd kunnen zijn klopt deze 25 mrd heel aardig met de bovengenoemde 23 mrd!

Toch klopt het niet altijd bij Tomtom. Soms worden sterk afwijkende (veel hogere) getallen genoemd. Bijvoorbeeld hier:
www.tomtom.com/blog/maps/continuous-m...
"61 billion (miljard) GPS data points collected each day..."
Dit is 3x zoveel als genoemd in het jaarverslag! Hoe kan dat?
De reden is volgens mij (ik heb er al vaker over geschreven) dat het hier over mapping gaat, niet over traffic. Bij mapping neemt men alle 'losse' via Apple verkregen posities van iPhones ook mee. Deze hebben niet de voor traffic vereiste kwaliteit. Zo volgen ze niet het bovengenoemde 2,7sec ritme en komen ze niet in traces binnen. Echte TT-devices (of apps) versturen de GPS-posities om de ca 2 min in een 'trace' van ongeveer 40-45 data points tegelijk. Zo kan men snelheden, afremmen, voorsorteren en afslaan bepalen. De Apple-data zijn groot in aantal, maar per 'device' nogal fragmentarisch.

mjmj
0
Mooie bijdrage BdB. Ik zie je weinig meer hier jammer genoeg, ik waardeer je bijdrages altijd zeer. Doe je in andere aandelen?
Beperktedijkbewaking
0
@mjmj:
Ik vertoon me hier af en toe nog wel hoor, ook in de rekendraad. Door drukte met van alles wel wat minder dan voorheen.

Beleg nog ongeveer evenveel in TT. Door (grotere) koersstijging van andere aandelen is het gewicht van TT in mijn porto wel iets gedaald.

3.715 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 181 182 183 184 185 186 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 feb 2020 14:03
Koers 9,748
Verschil +0,048 (+0,49%)
Hoog 9,790
Laag 9,524
Volume 648.856
Volume gemiddeld 522.632
Volume gisteren 1.068.556