Forum: TomTom » TOMTOM SEPTEMBER 2016 » Pagina: 155 | Beursduivel.be

TOMTOM SEPTEMBER 2016

4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
[verwijderd]
2
quote:

Wervel Wind schreef op 27 sep 2016 om 10:34:


[...]
"wat een eikels daar bij TT" Waarom!!??

Op Parijs zal 70 a 80 % van de wagens nog steeds met HERE zijn. Het is mijn inziens logisch dat HERE ook van zich laat horen. Over een paar dagen komt Tom2 met cijfers over zijn order intake, dan weten we waar we staan.

Vorige week schreef je iets in de trend van "fantastisch nieuws, de 10 komt eraan voor dit jaar" en nu is het weer allemaal kut met peren omdat de koers daalt....


Neen, heeft daar niets me te maken, ik heb verleden week al gezegd dat TT beter zich als bedrijf moet profileren
ik weet niet of je het verschil ziet als TT naar een speelgoedbeurs gaat hoe ze aan stemmingmakerij doen en hoe ze hier naar de motor show werken, nog een geluk dat er een interview was met het Franse autoblad

ervan uitgaand dat ze de grote gewonnen account melden, zou dat de koers aan 10 euro einde jaar kunnen zetten, dat is nog altijd 2 euro onder het niveau van een jaar geleden, maar voor een echte op voor het aandeel moeten ze iets van die onderliggende waarde hard maken.

na de motor show gaan we naar de cijfers, die zijn bij TT nog nooit een feest geweest en dat zal deze keer niet anders zijn, dus het is te hopen dat er een stootkussen in de koers zit naar de cijfers toe.


~Justin~
2
Potpourri. Je zei iets van dat ik denk dat er licht uit TT's hol schijnt of iets van die strekking. Ook in relatie tot HERE.

Ik denk dat je niet begrijpt wat mijns inziens het ‘blue sky’ scenario is.

Dat is niet dat HERE zwaar achterop raakt en TomTom als de facto enige partij zou overblijven. Dan gaat de auto industrie die wars is van afhankelijkheden en single-sourcing op zoek naar alternatieven. Wie weet gaan ze dan gezamenlijk iets funden wat moet concurreren met TomTom of weet ik veel wat. De industrie zal altijd willen dat TomTom een concurrent heeft en HERE ook. En desnoods sturen ze dingen zo bij om een bepaald ‘evenwicht’ te herstellen. De overname van HERE was ook bedoeld om te zorgen dat HERE kan blijven aanhaken, onder de hoede van Nokia was HERE aan het lijden. Het had geen strategische prioriteit en door vele wisselingen was de strategie ook steeds anders.

Ik vind dat je het beste HERE als concurrent kan hebben. TomTom en HERE kennen elkaar en hebben eenzelfde historie en technologische basis. Alleen die van TomTom is in vele jaren achter de schermen vernieuwd, waardoor er een (2 jaar) voorsprong is en TomTom de kaarten ook goedkoper kan maken.

Met HERE heb je alleen een concurrent op prijs en relatie, maar niet op technologie. Beiden werken ze met dezelfde standaarden, zelfde type producten, etc. Alleen die van TomTom zijn nu leidend als het gaat om de snelheid van updaten. Mede daar op is het Volvo account gewonnen.

Dus geen concurrentie tussen verschillende type oplossingen. Zoals er ooit werd gedacht in termen van HD maps VERSUS sensoren en nu gelukkig over de samenwerking tussen de HD map en de sensoren. En geen discussie over crowdsourced versus traditioneel, maar beiden op hybride wijze.

Doordat TomTom en HERE dezelfde technologie als basis hebben, dezelfde taal spreken (NDS) en ook qua sensor informatie dezelfde taal willen gaan spreken, moet een autofabrikant makkelijk kunnen switchen van TomTom naar HERE en vice versa. Dit is in het nadeel van HERE, dat historisch meer marktaandeel had en dat kon behouden doordat er technische drempels waren om over te stappen. Die zijn er nu niet meer.
Deze onderlinge uitwisselbaarheid houdt eventuele alternatieven of de wens om die te ontwikkelen buiten de deur.

Want aangezien de autofabrikanten willen kunnen dual-sourcen zou een eventuele nieuwkomer (waar die ook vandaan zou moeten komen) niet met een eigen proprietary map kunnen komen, want dan is die niet inwisselbaar voor een HERE of TT map en dat is nu juist wat de autofabrikanten willen. HERE en TT hebben dus een gezamenlijk belang om nieuwkomers buiten de deur te houden en dat gebeurt op deze manier ook.

Binnen dat duopolie wil je dus enerzijds niet dat HERE zwak wordt, en de drie eigenaren BMW, Audi en Daimler zorgen daarvoor. Hun gezamenlijke traffic initiatief is een eerste wapenfeit(je). Het gaat om 300.000 auto’s, als 10% op de weg is 30.000. Lang niet voldoende om overal parkeerplaatsen te kunnen spotten, daar heb je veel meer participanten voor nodig. Maar wel een manier om te laten zien dat het technisch werkt.

Anderzijds wil je wel dat TomTom marktaandeel wint. Dus dat die technologische voorsprong behouden blijft en zich het liefst iets uitbouwt. En dat autofabrikanten naar TomTom blijven overstappen.
HERE ziet een 5 miljard euro business opportunity, bij een 50% marktaandeel (dat Goddijn denkt te kunnen halen) is dat 2,5 miljard opportunity voor TomTom. Dat is 8x zoveel als wat TomTom in 2015 aan de automotive markt aan orders binnenhaalde. Bovendien is TomTom 'breder' gepositioneerd. TomTom heeft Telematics om uit te rollen binnen Automotive. En TomTom heeft Apple en UBER als troeven om dingen mee uit te rollen.

Goddijn doet zo’n 50% uitspraak trouwens niet zomaar, meerdere deals gaan pas over een paar jaar lopen en hebben ook tijd nodig om volume op te bouwen. Dus als hij het heeft over een 50% marktaandeel in 2020 is dat denk ik geen luchtfietserij (is ook niet zijn stijl) maar gebaseerd op een aantal indicatoren.

Om die 50% te behalen is dus nodig dat TomTom die voorsprong behoudt, en dat is de reden dat ik het verhaal van de CEO van HERE postte. “Da ist fast ein jahr nichts passiert” werd over HERE gezegd. Ze hebben moeite om partners te vinden, omdat die moeite hebben met de structuur van HERE (met ook BMW en Daimler als commissarissen).

En hoe leuk hun traffic initiatief ook, doordat anderen er niet in participeren, wordt dit in de markt ook gepercipieerd als een ‘Duits feestje’, waarin de drie eigenaren HERE vooral voor zichzelf gebruiken. En de drie Duitsers kunnen nu ook niet terug. Ze zullen in HERE (moeten) blijven investeren om het een goed alternatief voor TomTom te laten zijn.

Al dit soort signalen geven mij aan dat mijn blue sky scenario uit lijkt te komen, cq dat het de goede kant op gaat. HERE is niet compleet van de kaart, maar weet ook geen financiele partners aan zich te binden en verliest marktaandeel. Terwijl de eigenaren hun best zullen doen om het op te lappen.

Er is nog geen heldere strategie bij HERE en ze zitten nog in reorganisatie fase, dus de kans dat ze technologisch op TomTom gaan inlopen de komende 1-2 jaar lijkt me ook vrij nihil. En de ontwikkelingen gaan nu zo snel dat de komende 1-2 jaar wel essentieel zijn. Er zijn veel grote deals en partnerships for the grabs.

Even dit lange stuk om aan te geven dat wat mij betreft de zon niet schijnt uit TT’s *** terwijl bij HERE alleen maar een donker hol te zien is.

Wel heeft de CEO van HERE een aantal serieuze uitdagingen. Met name die laatste alinea: ze zijn erg bezig met participanten vinden en strategie te bepalen, terwijl het nu belangrijk is om “eye on the ball” te houden in de snelle ontwikkelingen. In tegenstelling tot TT met een heldere strategie en stabiel management.
PGV
1
quote:

Turquoisine schreef op 27 sep 2016 om 11:02:


Ik moet oppassen of ik ga vloeken op dit aandeel.


Ik denk dat de meeste beleggers dit aandeel helemaal uitkotsen.
NewKidInTown
0
quote:

Turquoisine schreef op 27 sep 2016 om 10:57:


De start van de week, net voor de autoshow, is voor TT (weer) super slecht. Met een beetje pech staan we eind vd week op dezelfde koers als afgelopen vrijdag (€ 8,29). TT staat nu al op 7,95, morgen op 7,89 en dan tot 8,29 is een stijging van ruim 5%, dus dat zou zo maar kunnen. Wauw, daar wordt een mens (NIET) gelukkig van.

TT al bijna weer de grootste daler, alleen Intertrust nog inhalen :-(

Edit: Het is gelukt hoor, TT WEER de grootste daler! Shorters gaan een versnelling hoger.


Je bent rijkelijk optimistisch nu.
Wervel Wind
0
quote:

potpourri schreef op 27 sep 2016 om 11:02:


[...]

Neen, heeft daar niets me te maken, ik heb verleden week al gezegd dat TT beter zich als bedrijf moet profileren
ik weet niet of je het verschil ziet als TT naar een speelgoedbeurs gaat hoe ze aan stemmingmakerij doen en hoe ze hier naar de motor show werken, nog een geluk dat er een interview was met het Franse autoblad

ervan uitgaand dat ze de grote gewonnen account melden, zou dat de koers aan 10 euro einde jaar kunnen zetten, dat is nog altijd 2 euro onder het niveau van een jaar geleden, maar voor een echte op voor het aandeel moeten ze iets van die onderliggende waarde hard maken.

na de motor show gaan we naar de cijfers, die zijn bij TT nog nooit een feest geweest en dat zal deze keer niet anders zijn, dus het is te hopen dat er een stootkussen in de koers zit naar de cijfers toe.



Tom2 heeft een heel bombardement aan persberichten uitgestort. De markt weet deze blijkbaar niet op waarde te schatten, maar dat is de schuld van Tom2 niet.

Ik hoop dat de order intake cijfers deze week komen, donderdag wel te verstaan. Dat is het belangrijkste getal van het jaar. Van de Q3 2016 cijfers hoef je inderdaad niet veel te verwachten.

Dat grote gewonnen account zoals jij stelt, als dat echt gewonnen en getekend is zit dat in de intake cijfers. Hoeven ze de details (met wie) niet bekend te maken.
[verwijderd]
0
Ieder aandeel wordt gesloopt al dagen,dus wat een onzin
Sentiment is gewoon barslecht.
Paulus29
0
quote:

Wervel Wind schreef op 27 sep 2016 om 11:06:


[...]

Tom2 heeft een heel bombardement aan persberichten uitgestort. De markt weet deze blijkbaar niet op waarde te schatten, maar dat is de schuld van Tom2 niet.


Bombardement van persberichten? Van TomTom?

Bij Binckbank is bij het aandeel TomTom geen enkel persbericht van TomTom te lezen.
Alleen het persbericht van Here is daar prominent te bekijken.
[verwijderd]
3
quote:

Wervel Wind schreef op 27 sep 2016 om 11:06:


[...]

Tom2 heeft een heel bombardement aan persberichten uitgestort. De markt weet deze blijkbaar niet op waarde te schatten, maar dat is de schuld van Tom2 niet.


neen, ben ik niet met je eens, dat weten ze wel , lees maar hoe de analisten reageren

iedereen weet dat het orderboek echt spectaculair is toegenomen, de vraag is enkel krijgen we het allemaal te horen

iedereen weet wat Fleetmatics heeft opgebracht, de markt weet dat Here een achterstand heeft op TT voor maps en dat TT wint aan tenders en dat Here het zwaar heeft

het is niet de schuld van de markt dat TT slechts aan 1,850 miljard aan de Beurs noteert, sector en branchegenoten noteren veel hoger en hebben ook daadwerkelijk veel meer opgebracht, de reden dat TT een onderwaardering heeft aan de Beurs is 100% vanwege de manier waarop het Bestuur TT als bedrijf profileert en hoe ze aan cijfer rapportage doen en met informatie omgaan.

" te veel private uitstraling en gedrag voor een beursgenoteerd bedrijf "



janrobert
1
*Natte krant*
0
quote:

Logischdenker schreef op 27 sep 2016 om 11:07:


Ieder aandeel wordt gesloopt al dagen,dus wat een onzin
Sentiment is gewoon barslecht.

Heb jij de typemachine van moneymaker geleend...die met die harde return knop na een paar woorden.
[verwijderd]
0
janrobert
0
quote:

Rabo. schreef op 27 sep 2016 om 11:22:


eind van de dag staan we dik in het groen :-)

tussen de 8,20 en 8,30 euro


Ik geloof er niets van
PGV
0
quote:

Rabo. schreef op 27 sep 2016 om 11:22:


eind van de dag staan we dik in het groen :-)

tussen de 8,20 en 8,30 euro


Denk het niet, we gaan eerder de 7,50 opzoeken, krijgen dan wat leuke berichten, dan gaan we de 8,20-8,30 weer zien, en na de cijfers weer terug. Dit koersverloop zien we al maanden.
harrysnel
33
Zelfrijdende auto, connected car, IOT.....markt is nog nooit zo heet geweest. Wie profiteren er oa van deze marktontwikkeling (ook nu al qua koers):

- sensor/camera makers: MobilEye
- cpu/chips: NVIDIA/NPEX/Intel
- startup's: Otto en Cruise Automation (overgenomen voor $0,7 miljard en meer dan $1 miljard)
- app makers als Waze (overgenomen voor $1 miljard)
- kaartenmakers Here en Autonavi (overgenomen voor E3 miljard en $1,4 miljard)
- Telematics bedrijven Telogis en Fleetmatics (gekocht door Verizon dat meer dan E2 miljard betaalt voor Fleetmatics)
- ridesharing bedrijven Uber/Lyft
- disrupter in Automotive Tesla
- Tech bedrijven als Apple, Baidu, Alibaba die sprong naar auto willen maken
....om maar iets uit mijn hoofd te noemen.


Wie liggen er onder druk? De traditionele autobedrijven die kans lopen gereduceerd te worden tot "hardware leverancier" en de toegevoegde waarde zullen moeten gaan zoeken in software.


Als je deze ontwikkeling ziet waar bijna alle bedrijven profiteren en je kijkt naar TomTom dan snap je niet dat dit aandeel geen E20 of hoger staat. TomTom is deels een Telematics bedrijf, heeft een kaartenbak (+HAD Maps/RoadDNA) waar zowel Tech als Automotive over zouden willen beschikken, heeft samenwerkingen op gebied van zelfrijdende auto, een fabriek die klaar is om big data kosten efficiënt te verwerken, contacten met autobouwers, patenten.....

E8 slaat nergens op en eigenlijk E20 ook niet.

Wat ik zie is dat alle kleinere bedrijven worden overgenomen. Een biotech met veelbelovend molecuul wordt ook opgeslokt door big farma en als partij een rol kan spelen in deze markten van SDC, Connected Car, IOT is een paar miljard peanuts.

TomTom kan overname echter tegenhouden door eigendomsstructuur. Goddijn zegt zelf waarde te willen creëren. Dan zeg ik op mijn beurt: maak dan nu duidelijk dat een correcte waardering veel hoger ligt dan zelfs E15-E20 (wat je nu makkelijk krijgt) door meerjaren prognose. Stop met dat geleuter over Consumer en verleg de focus qua beleggingscase. Kies voor een duidelijkere manier van boekhouden. Leg uit dat de investeringen op de winst gedrukt hebben en niet gekapitaliseerd zijn.

Als je een speler hebt zoals TomTom, een bedrijf dat groot kan worden op het gebied van SDC, Telematics, Connected Car en daarnaast nog een "traditionele business" heeft die groeiende is, dan is een belegging in dit bedrijf eigenlijk een "gratis" kans op profiteren in de nieuwe markten. Het risico is beperkt. Voor alle bedrijven is het afwachten of het wat wordt maar de andere bedrijven ontberen vaak een vangnet zoals orderboek Automotive of hebben geen Telematics tak als ondersteuning voor toekomstige omzet.

TomTom wordt nu feitelijk gewaardeerd als traditionele autobouwer die bedreigd wordt door ontwikkelingen ipv dat het hiervan kan profiteren.

Als Goddijn nu niet wil kapitaliseren dan moet hij de koers naar >E20 brengen met een duidelijk verhaal onderbouwd met lange termijn cijfers/doelstellingen.

En Goddijn moet beseffen dat als hij bij een "normaal" bedrijf er allang uitgevlogen was als CEO. Zich schamen voor de koers van E8 en er iets aan doen. Zou zich in zijn eer aangetast moeten voelen als hij de bedragen ziet waarvoor bedrijven in de sector worden overgenomen. Dus: doe er wat aan of stop ermee en ga lekker zeilen.

Als je dan over 5 jaar in je bootje vaart klopt de uitspraak voor hemzelf iig dat hij "over 5 jaar op een gebied actief is waar hij nu nog niet eens over droomt. Dat gebied heet pensioen.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

potpourri schreef op 27 sep 2016 om 08:45:



succes BDB en gezond en wel terug voor de groene trui uitreiking.


Dank, ook aan alle anderen voor de sterkte-wensen.

De operatie is pas over een week (dus ik zal misschien in de tussentijd nog wel iets posten), maar ik wil daarvoor nog een paar huiselijke klussen afronden. Vandaar.

Ik hoop weer tijdig, monter en geheel dichtgenaaid, terug te zijn voor de groenetrui-uitreiking.

4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 13-dec-19 17:35
Koers 9,470
Verschil +0,121 (+1,29%)
Hoog 9,600
Laag 9,400
Volume 482.672
Volume gemiddeld 502.706
Volume gisteren 260.119

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group