GoldKing schreef op 22 januari 2019 13:44:
Vandaag bereikte ons het prachtige nieuws dat Telematics aan bandenmaker Bridgestone verkocht is
Telematics was in 2017 goed voor 18 procent van de jaaromzet van het Nederlandse bedrijf. Het was daarmee de kleinste divisie van TomTom. Die wil het merendeel van de opbrengst van de verkoop, 750 miljoen euro, aan zijn aandeelhouders teruggeven. Die betaling moet in het derde kwartaal plaatsvinden. De aandeelhouders en toezichthouders moeten zich nog wel achter de deal scharen.
www.businessinsider.nl/tomtom-telemat...Je kunt er dan van uitgaan dat je een superdividend tegemoet kunt zien van € 3,40 per aandeel TomTom, want € 750 miljoen : 220 miljoen uitstaand aandelenkapitaal = € 3,40 per aandeel.
Koers klapt vervolgens met een dikke 5% onderuit op huidig: € 7,60. Onvoorstelbaar!
Welke domme mafketels vergooien nu hun aandelen? Ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo..!
De koers was autonoom pre-telematics nieuws al opgelopen naar een dikke € 9,00, na aantreden nieuw lid RvC Haank werd al snel bekend dat Tele Matics er uit zou gaan voor verwacht ergens tussen de 900 mil. en 1 mld. Koers loopt terecht weer iets op. Een andere koers is ingezet..
Nu komt er een superdividend aan van € 3,50 naar boven afgerond.. Heb je als aandeelhouder TT gekocht, wacht je niet eens dat superdividend af en kets je nu al je stukken eruit, waarom? Met alle respect, maar dan ben je toch niet helemaal goed wijs hoor!
Wat is TT dan waard zonder Telematics?
Koers zegt nu: € 7,60 - € 3,50 = € 4,10 X 220 mil.= 902 miljoen.
Deze prijs slaat nergens op en is zwaar en zwaar ondergewaardeerd. Iedereen met gezond verstand weet dat T2 veel en veel meer waard is.. Waarom?
Omdat ze allereerst Tele Atlas voor 2.9 miljard in 2008/2009 hebben overgenomen. Dit was na een hevige biedingsstrijd en misschien dat ze een 600 miljoen te veel betaald hierdoor hebben.. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat TA alleen maar is gegroeid onder T2's vleugels. er werken nu meer als 1500 FTE en ze hebben een fleet van 800 camera auto's op de weg. Die auto's zijn alleen al door de hoog gespecialiseerde apparatuur ongeveer € 110.000 per stuk waard. 800x 120K = 960 miljoen. Dus alleen al aan auto's wordt er meer waarde vertegenwoordigd dan nu de gehele uitstaande aandelenkapitaal bij de huidige koers TT.. Nogmaals: ben ik nou zo slim of..
Laat staan wat er verder nog aan waarde in TomTom zit aan verkoop PND's, ok, wordt minder, maar ze worden altijd nog verkocht en er zal altijd een markt voor blijven bestaan. Kennis over autonoom rijden, waarde kaartendeals met verschillende (auto)fabrikanten, enz enz.
Tomtom is de enige speler samen met here die een autonome kaartenbouwer(Tele Atlas) in de porto heeft, dit maakt TomTom nog steeds, te samen met de know how over autonoom rijden nog steeds tot een zeer begeerlijk snoepje voor grote tech. giganten zoasl Apple en Microsoft..
Die best nog wel eens een miljard of 4 á 5 voor TomTom als geheel over kunnen hebben.
Verkoop Telematics is pas de 1e openingszet!Dus moet je nu al prematuur je stukken met verlies er uit ketsen?
Ben je wel goed bij je hoofd!!?!! is daarop mijn welgefundeerde antwoord :-)