Lamsrust schreef op 16 maart 2021 17:57:
[...]
Ik was ook net aan het kijken 740k alleen al in de eindveiling. Ik vermoed op basis van onderstaand nieuws (bron: De TIjd). De kathode business wordt altijd als de rechtvaardiging gezien van het hoge P/E multiple bij Umicore, dus als deze business minder E lijkt te gaan genereren gaat het hard omlaag.
Op zijn Power Day ontvouwde Volkswagen maandag zijn batterijstrategie. Tegen 2030 wil de Duitse autobouwer over zes ‘gigabatterijfabrieken’ in Europa beschikken. VW wil bovendien de kostprijs van de batterijen voor elektrische auto’s met 30 tot 50 procent drukken. Wolfsburg wil dat vooral realiseren via de kathode(materialen).
‘Belangrijk voor Umicore is dat de Duitse autoproducent naar LFP (lithium-ijzer-fosfaat) en chemische combinaties met een hoog mangaangehalte kijkt voor respectievelijk het instap- en het volumesegment van zijn elektrische auto’s. NMC (nikkel-mangaan-kobalt) lijkt te worden voorbehouden voor specifieke, hoogperformante oplossingen’, zegt ING-analist Stijn Demeester. ‘Dat houdt een verschuiving in tegenover Volkswagens eerdere, op NMC gerichte strategie. Het spreekt de heersende overtuiging tegen dat LFP een chemische combinatie specifiek voor China zou zijn.’
Umicore zet vooral zwaar in op NMC-batterijen, waar Volkswagen dus in mindere mate op zou terugvallen. Umicore is bovendien niet actief in LFP. Dat laatste biedt een groot kostenvoordeel – er zit geen kobalt of nikkel in – en slechts een klein nadeel qua actieradius. Allemaal niet zo gunstig voor Umicore, lijkt het, wat de koersdruk verklaart. Het Umicore-aandeel schiet sowieso altijd in een kramp als het letterwoord 'LFP' valt.