Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    +0,205 +3,68%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 324,5K
  • Bied

    5,755  
  • Laat

    5,840  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom, week 3-9 mei 2015: Geelen voor dummy's.

1.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 100 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 mei 2015 08:41
    quote:

    Erik9400 schreef op 4 mei 2015 08:33:

    Als Apple here zou willen kopen dan hadden ze dat afgelopen jaar al gedaan...tegen elke prijs

    Here was toen ook echt wel te koop en Apple had met 2-4 miljard here in de zak

    Maar dan begint alles opnieuw en krijgt hun inbouw project zo nog een jaar of 2 vertraging....niet logisch dus
    Neen, dat klopt niet, want NOK moest het eerst verder afschrijven, zodat er geen boekverlies uitrolt
    dit is allemaal gepland door NOK en enkel en alleen om de aandeelhouders te pacificeren en dit dreigt nu compleet uit de klauwen te lopen.
  2. [verwijderd] 4 mei 2015 08:48
    Apple gaat HERE niet overnemen, zie geen enkele reden voor Apple om dat te doen.
    Apple heeft geld genoeg om elke kaartleverancier over te nemen met TT zijn de banden hecht plus het feit dat de TT technologie beter is dan die van HERE.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 4 mei 2015 08:49
    quote:

    wiesje 9333 schreef op 4 mei 2015 07:58:

    iedereen wil met Apple zaken doen, dat is gewoon super voor het imago van elk bedrijf, daarom is Apple all smiles en de rest mag het doen met " ik lever aan Apple " [1]

    dit gaat ook niet veranderen als Apple HERE neemt, de auto industrie staat dan in de rij om met Apple in zee te gaan, dit is bijzonder slecht voor TT, [2]

    ik begrijp dan ook helemaal niets meer van wat er geschreven is op dit forum, die 'verafgoding' van Goddijn en dit zaligmakend van TT, het enige wat Goddijn gedaan heeft sinds TT aan de Beurs noteert is voornamelijk voor zichzelf, TT zelf is immer nog in herstel-modus, alles zit in de verwachting, niets is gerealiseerd en dat de verwachtingen goed zijn dat weten we nu wel, maar nu nog keihard waarmaken.

    indien en ik bid dat het niet gebeurt Apple HERE neemt is dit bijzonder slecht voor TT niet enkel korte termijn ook LT. [3]
    [1]: Mee eens.

    [2]: Hoe kom je daar nu bij? Velen hebben hier het tegendeel betoogd.

    [3]: Ik denk daar anders over. Omdat ik de Duitse auto-industrie qua mentaliteit redelijk ken.
  4. [verwijderd] 4 mei 2015 08:56
    quote:

    wiesje 9333 schreef op 4 mei 2015 07:58:

    iedereen wil met Apple zaken doen, dat is gewoon super voor het imago van elk bedrijf, daarom is Apple all smiles en de rest mag het doen met " ik lever aan Apple "
    dit gaat ook niet veranderen als Apple HERE neemt, de auto industrie staat dan in de rij om met Apple in zee te gaan, dit is bijzonder slecht voor TT, ik begrijp dan ook helemaal niets meer van wat er geschreven is op dit forum, die 'verafgoding' van Goddijn en dit zaligmakend van TT, het enige wat Goddijn gedaan heeft sinds TT aan de Beurs noteert is voornamelijk voor zichzelf, TT zelf is immer nog in herstel-modus, alles zit in de verwachting, niets is gerealiseerd en dat de verwachtingen goed zijn dat weten we nu wel, maar nu nog keihard waarmaken.

    indien en ik bid dat het niet gebeurt Apple HERE neemt is dit bijzonder slecht voor TT niet enkel korte termijn ook LT.
    Ach Wies ieder zijn mening. Wat jij andere verwijt tav HG dat heb jij met Apple. Apple is slechts een bedrijf die het na een veel belovende start heel erg moeilijk gehad heeft. Roeide altijd tegen de stroom in en heeft jarenlang zich staande kunnen houden doordat de mediawereld hun producten omarmde en deze hele branche draaide op Apple producten (hw en sw). Daar leverden zij hun producten. De grote ommekeer is gekomen met IPhone, dit was een doorslaand consumersucces en later in mindere mate ook de IPad. Maar om dan nu te stellen dat "iedereen" graag zaken doet met Apple?
    Ik heb daar mijn twijfels bij of dat zo dominant is dat de autoindustrie gaat zwichten voor Apple op het gebied van HAD/ADAS. Of eigenlijk twijfel ik niet, het antwoord is simpel ze zien Apple als een modieuze telefoon fabrikant waar ze een connectie mee willen maken voor in de auto omdat veel klanten een IPhone hebben. Meer gaat dit niet worden.
    En hoe bedreigend is dat dan voor TT? En what about Samsung, de grootste leverancier van mobiele telefoons?

    Dus ik ben het 100% met je oneens over dit onderwerp. In mijn ogen en dit heb ik reeds een paar keer gemeld, is iedere deal op de LT gunstig voor TT, met de ene club gunstiger dan met de andere, dat wel. En het meest gunstige is het wanneer dit nog even duurt.

  5. [verwijderd] 4 mei 2015 09:00

    2) ja maar tussen zeggen en doen zijn 2 verschillende dingen, dit is allemaal spierballen taal nu, ook van de Duitse Combinatie, als puntje bij paaltje komt en Apple de nieuwe eigenaar van HERE mocht worden ( waar ik echt voor bid dat dit NIET staat te gebeuren, want dan ga ik nog een pijp roken om uit mijn positie te komen ) , dan komt Apple met een game-plan, deze mensen doen niks zonder precies te weten waar ze naar toe willen en waarom, dit is geen MSFT die ook op bergen geld zitten, maar compleet doelloos zijn voor integratie van nieuwe gekochte assets, dit is Apple

    ik weet nog als de dag van gisteren wat NOK en BBRY zeiden toen Jobs met de 'smart' Phone kwam
    " we rule the world wide mobile Phone market, Apple's Phone is just a toy ", nou dat hebben ze geweten

    nu proef ik een zelfde ongepaste arrogantie bij TT, nou ze mogen daar ook wel hun bid-patjes uitrollen en hopen dat deze niet naar Apple gaat.

    3) zou kunnen, ik ken de Duitse Auto Industrie niet , enkel hun auto's :)), maar ook dan moeten we afwachten

    ik hoop maar dat het naar MSFT gaat.
  6. harrysnel 4 mei 2015 09:02
    Om automatisch rijden mogelijk te maken zijn maps nodig van hoge kwaliteit. TT en Nokia Here komen dan naar voren als leverancier van deze bouwsteen. De bouwsteen Nokia Here ziet er heel anders uit dan die van TT. Goddijn gaf tijdens de meest recente webcast aan waar het verschil zit tussen maps TT en die van Here.

    Mag je hier waarde aan hechten?

    Ik zeg ja. VW stapt over van Nokia Here om samen met TT de maps voor automatisch rijden te gaan ontwikkelen. Dat de belangrijkste klant van Here, die dus de (on)mogelijkheden van het bedrijf kent, switcht naar TT.....dat is een bevestiging van het unieke aspect van de TT maps.

    Nu wordt hier gedaan alsof Apple TT zomaar kan inruilen voor Here als het gaat om haar automotive ambities. Dus Apple heeft meer verstand van de maps die in automotive nodig zijjn dan de grootste autobouwer ter wereld? En Bosch, die ook met TT in zee zijn gegaan, zijn ook maar een stel prutsers?:)

    De markt zegt mij dat het TT platform meer biedt dan dat van Nokia. En nu zou Apple ineens switchen naar Here omdat het te koop staat? Bovendien: Apple moet dan een achterstand zelfstandig gaan inhalen. Denk aan de ellende met Apple Maps. Zij hadden de kennis niet om alle puzzelstukjes (de vele overnames op mapping gebied) in elkaar te zetten. Na dat fiasco met de maps nu TT verlaten om het nog eens zelf te gaan proberen? Lijkt mij onwaarschijnlijk en doen ze het toch....iedere autobouwer stapt dan naar TT.

    Maps zijn geen me-too product van verschillende aanbieders die inwisselbaar zijn, integendeel.
  7. Leeuw 007 4 mei 2015 09:04
    [Modbreak IEX: Gelieve niet voortdurend dezelfde inhoudsloze berichten op het forum te plaatsen, bericht is verwijderd.]
  8. NewEnergy 4 mei 2015 09:09
    Kwam het volgende artikel zojuist tegen, om het gehakketak op het forum wat te stimuleren:

    INTERVIEW-TomTom CEO says its maps destined for use in self-driving cars - RTRS
    04-May-2015 09:00
    By Toby Sterling
    AMSTERDAM, May 4 (Reuters) - Dutch navigation company TomTom TOM2.AS aims to become a main provider of technology for self-driving cars as it charts its way back to success after seven lean years, chief executive Harold Goddijn said.
    Goddijn told Reuters that an overhaul of TomTom's digital mapping architecture lies behind a renaissance that has seen its automotive division win big contracts in recent months, prompting analyst upgrades and a 40 percent surge in its shares.
    He said carmakers are now betting on TomTom as one of the few companies besides Google capable of providing location data good enough and fast enough to meet the safety requirements for computer assisted driving -- and ultimately, self-driving cars.
    "We are seen by our customers as the guys with the right ideas on how you do those things," he said in a interview, relishing the company's comeback story.
    A rare example of a global consumer electronics brand to come out of Europe in the 2000s, TomTom went into a tailspin after overpaying for digital map-maker TeleAtlas in 2008.
    The market for its main product, personal navigation devices, entered a brutal decline. Prices fell and margins were crushed as cheaper competitors entered an increasingly saturated market for dashboard-mounted GPS systems, and smartphone navigation apps offered an even cheaper substitute.
    With the PND market stabilizing, Goddijn thinks TomTom's other business lines are poised for a new cycle of growth.
    Analysts' enthusiasm has been fired by contract wins with carmakers, including two with Volkswagen VOWG_p.DE this year as well as deals with Fiat FCHA.MI FCAU.N, Hyundai 005380.KS and Kia 000270.KS.

    DIVERSIFICATION
    But TomTom's revenue base has also diversified. Its consumer product offerings have expanded to include fitness watches and a line of 'GoPro'-style action cameras launched this week.
    It also licenses its digital maps to tech giants. One of TomTom's few bright moments during the dark years came in 2012, when Apple AAPL.O, seeking to end its reliance on Google GOOGL.O, choose TomTom's maps to use in its own navigation app, starting with the iPhone 6.
    And finally, TomTom has been quietly building up a "telematics" business, providing the telecommunications systems used in car fleet management, which has become the largest of its kind in Europe's fragmented market.
    In the interview, Goddijn said the unit, which reported sales of 110 million euros ($124 million) in 2014, has the potential to grow sales at more than 20 percent per year for the coming five years without acquisitions.
    But TomTom's mapping technology is at the core of investor demand that has given the company a 1.8 billion euro market capitalisation despite 2014 profits of just 22.7 million euros.
    The company's maps can now be redrawn on the fly, integrating feedback from cars on the road, and then shared immediately with other drivers.
    "No one else has that," Goddijn said, flatly.

    'EXCITING AND SCARY'
    Cars are increasingly equipped with multiple sensors, not only GPS positioning and mobile phone connections but radars, cameras and driver heart-rate monitoring systems. Lidar (reflected laser imaging) may also be added in future.
    Goddijn said the overhaul of TomTom's digital mapping architecture "gives us a lot of confidence" this proliferation of data can be processed in a way that ensures users' safety.
    "It's exciting and it's scary, because millions of cars will come and there's tons of data going to be produced," he said.
    The biggest question mark hanging over TomTom's strategic future is Nokia's NOK1V.HE plan, announced this month, to sell its map-making arm HERE, which has U.S. roots. Google, TomTom and HERE are the three major digital map-makers with the potential for use in self-driving cars.
    Though TomTom has won almost all major automaker contracts renewed in the past year, HERE still has more than 70 percent of the automotive market.
    Potential buyers include tech giants Apple and Uber, or less realistically, Microsoft MSFT.O, which could have taken HERE when it bought Nokia's smart phone operations. Google is also mentioned although it already has its own technology.
    A consortium of automakers who view Google as an undesirable rival is also seen as a realistic possible buyer of HERE, as are private equity buyers who could build the business up -- or wind it down. The worst case scenario for TomTom would probably be a takeover of HERE by navigation arch-rival Garmin Ltd GRMN.O.
    What does Goddijn think will happen?
    "That question is too complex to handle," he said. "Even if I wanted to I couldn't give you the answers, because a lot of it depends on who it is and how they want to handle it."
    He said his focus for now is on continuing TomTom's winning streak with automakers.
    "Let's face it, our market share is not where it should be. There is an incumbent and we need to take market share away."
  9. [verwijderd] 4 mei 2015 09:12
    quote:

    gerard_ecb schreef op 4 mei 2015 08:56:

    [...]
    Ach Wies ieder zijn mening. Wat jij andere verwijt tav HG dat heb jij met Apple. Apple is slechts een bedrijf die het na een veel belovende start heel erg moeilijk gehad heeft. Roeide altijd tegen de stroom in en heeft jarenlang zich staande kunnen houden doordat de mediawereld hun producten omarmde en deze hele branche draaide op Apple producten (hw en sw). Daar leverden zij hun producten. De grote ommekeer is gekomen met IPhone, dit was een doorslaand consumersucces en later in mindere mate ook de IPad. Maar om dan nu te stellen dat "iedereen" graag zaken doet met Apple?
    Ik heb daar mijn twijfels bij of dat zo dominant is dat de autoindustrie gaat zwichten voor Apple op het gebied van HAD/ADAS. Of eigenlijk twijfel ik niet, het antwoord is simpel ze zien Apple als een modieuze telefoon fabrikant waar ze een connectie mee willen maken voor in de auto omdat veel klanten een IPhone hebben. Meer gaat dit niet worden.
    En hoe bedreigend is dat dan voor TT? En what about Samsung, de grootste leverancier van mobiele telefoons?

    Dus ik ben het 100% met je oneens over dit onderwerp. In mijn ogen en dit heb ik reeds een paar keer gemeld, is iedere deal op de LT gunstig voor TT, met de ene club gunstiger dan met de andere, dat wel. En het meest gunstige is het wanneer dit nog even duurt.


    Volledig met je eens!
    Natuurlijk hebben we liever Facebook, Uber, Alibaba, Samsung, Microsoft etc. dan Apple. Apple zou overigens onlogisch zijn maar helemaal uitsluiten kun je het natuurlijk nooit.

    In al deze scenario's gaat TomTom de vruchten plukken en kiezen de autofabrikanten massaal voor de real-time technologie van TomTom. Die autofabrikanten vertrouwen de technologiereuzen niet, en zeker niet Google en Apple. Automotive is de markt waar het grote geld is te verdienen.
    Laat de smartphones maar over aan Google, Samsung en Apple. In het geval dat Apple de koper van HERE wordt gaat TomTom niet profiteren van CarPlay (hiervoor kunnen normaliter goede prijzen gaan vragen aan Apple).

    Alleen als de 3 Duitse autofabrikanten de boel zouden kopen zou TomTom 25% van de markt missen. Tegelijkertijd zullen andere autofabrikanten dan versneld kiezen voor TomTom. Toch zie ik liever op termijn een marktaandeel van 80-90% voor TomTom dan 50-60%. Met de introductie van ADAS-HAD wordt Automotive een miljardenmarkt voor TomTom.
  10. forum rang 4 jan6307 4 mei 2015 09:16
    quote:

    Hibii schreef op 4 mei 2015 09:14:

    Ik heb alles eruit gegooid. Ik vertrouw die shit niet meer. Succes allen!
    gefeliciteerd, ik zou maar gauw kopen???

    Koers 8.07
  11. [verwijderd] 4 mei 2015 09:21
    Goed begin van de week. Goede berichten aanstaande, opwaartse trend door vertrouwen in nieuwe productlijn. Complimenten aan HG over zijn positieve verhaal vanochtend.
  12. [verwijderd] 4 mei 2015 09:22

    NOK en ALU blijven maar afglijden ipv tegen de jaar high aan te noteren , zinken ze nu richting year low
    echt een drama, let op dit gaat NOK rare sprongen doen maken op HERE, het bestuur gaat aan damage control proberen te doen naar de aandeelhouder en voor zichzelf.

    moet je eens effe kijken hoe de aandeelhouders deze deal afstraffen, deze 2 aandelen kunnen zelfs geen rust punt vinden, raken nu wel compleet oversold voor technische consideratie, maar het sentiment compleet naar de klote.
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 4 mei 2015 09:24
    quote:

    gerard_ecb schreef op 4 mei 2015 08:56:

    [...]
    ...
    Ik heb daar mijn twijfels bij of dat zo dominant is dat de autoindustrie gaat zwichten voor Apple op het gebied van HAD/ADAS. Of eigenlijk twijfel ik niet, het antwoord is simpel ze zien Apple als een modieuze telefoon fabrikant waar ze een connectie mee willen maken voor in de auto omdat veel klanten een IPhone hebben. Meer gaat dit niet worden.
    En hoe bedreigend is dat dan voor TT? En what about Samsung, de grootste leverancier van mobiele telefoons?
    ...
    Inderdaad. Wereldwijd is de verhouding Android / iOS : 2 tegenover 1.
    Basta.

    Het kan me niet schelen waar TT zijn navigatie- en traffic apps uitrolt, als ze er maar op verdienen.
  14. [verwijderd] 4 mei 2015 09:27
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 4 mei 2015 07:45:

    [...]
    AB en dank voor je high-tech inbreng. Maar zeg je nu dat TT nog veel langer bijna gratis diensten aan Apple moet bijven verlenen met het oog op mogelijke ontwikkelingen over 2-4 jaar? De klant is koning, maar hoe lang moet je hem blijven pleasen voor je echte facturen gaat sturen?

    Die vraag stelde ik ook in mijn openingspost en latere commentaar op Tom3. Wat is jouw mening daarover?
    Ik citeer je leuke quote: "Wat ik altijd al had willen weten maar nooit durfde vragen."
    Nou, bij dezen dan.
    Nee, ik bedoel dat de kassa gaat rinkelen bij de inbouw van CarPlay. Dat zal TomTom niet meer gratis leveren. Ze gaan minimaal geldbedragen rekenen voor Automotive grade kaarten en traffic, maar dus mogelijk ook voor de Navkit HTML5 UI. En als we helemaal geluk hebben ook nog voor cloud diensten. Die 4 onderdelen noemt HG ook steeds.

    De inbouw van CarPlay start in grote getale vanaf 2016. Dus waar wij nu nog alleen rekenen met nieuwe automotive inbouwcontracten, moeten we waarschijnlijk ook nog rekenen met significante CarPlay inkomsten. Ik denk dat HG niet voor niets voor zijn doen echt super ruige termen in de mond neemt over de automotive groei in 2016.
  15. [verwijderd] 4 mei 2015 09:33
    quote:

    wiesje 9333 schreef op 4 mei 2015 07:58:

    iedereen wil met Apple zaken doen, dat is gewoon super voor het imago van elk bedrijf, daarom is Apple all smiles en de rest mag het doen met " ik lever aan Apple "
    dit gaat ook niet veranderen als Apple HERE neemt, de auto industrie staat dan in de rij om met Apple in zee te gaan, dit is bijzonder slecht voor TT, ik begrijp dan ook helemaal niets meer van wat er geschreven is op dit forum, die 'verafgoding' van Goddijn en dit zaligmakend van TT, het enige wat Goddijn gedaan heeft sinds TT aan de Beurs noteert is voornamelijk voor zichzelf, TT zelf is immer nog in herstel-modus, alles zit in de verwachting, niets is gerealiseerd en dat de verwachtingen goed zijn dat weten we nu wel, maar nu nog keihard waarmaken.

    indien en ik bid dat het niet gebeurt Apple HERE neemt is dit bijzonder slecht voor TT niet enkel korte termijn ook LT.
    Met alle respect (en dat is in jouw geval geen holle frase), maar Wies ik denk dat je echt de ballen verstand hebt van de technische kant van deze business. Als Apple puur uit "opportuniteit" voor HERE zou gaan dan gooien ze zo gigantisch veel ontwikkelinspanning (en daarmee kostbare TOEKOMSTIGE! tijd) weg dat ze echt knettergek zouden zijn. Sorry, maar hier loop jij nog te kort voor mee om dit te kunnen beoordelen. De "handelaar" zit jou nu een beetje in de weg.

    Je gaat je strategie toch niet verknallen voor een snel "handje-klap"? Ik denk dat Apple (EN die Duitsers!) meer zien in een zeer goed huwelijk dan in een snelle wip!
  16. pbr 4 mei 2015 09:37
    quote:

    xynix schreef op 4 mei 2015 09:36:

    [...]
    Remy de Leeuw heeft een vriendje. Maar voor hoelang?
    haha
    ziet er vooralsnog goed uit
    denk dat ze het coveren weer kunnen inzetten
    op naar de 8,50 regionen
  17. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 4 mei 2015 09:38
    quote:

    wiesje 9333 schreef op 4 mei 2015 09:00:

    2) ja maar tussen zeggen en doen zijn 2 verschillende dingen, dit is allemaal spierballen taal nu, ook van de Duitse Combinatie, als puntje bij paaltje komt en Apple de nieuwe eigenaar van HERE mocht worden ( waar ik echt voor bid dat dit NIET staat te gebeuren, want dan ga ik nog een pijp roken om uit mijn positie te komen ) , dan komt Apple met een game-plan, deze mensen doen niks zonder precies te weten waar ze naar toe willen en waarom, dit is geen MSFT die ook op bergen geld zitten, maar compleet doelloos zijn voor integratie van nieuwe gekochte assets, dit is Apple

    ik weet nog als de dag van gisteren wat NOK en BBRY zeiden toen Jobs met de 'smart' Phone kwam
    " we rule the world wide mobile Phone market, Apple's Phone is just a toy ", nou dat hebben ze geweten

    nu proef ik een zelfde ongepaste arrogantie bij TT, nou ze mogen daar ook wel hun bid-patjes uitrollen en hopen dat deze niet naar Apple gaat.

    3) zou kunnen, ik ken de Duitse Auto Industrie niet , enkel hun auto's :)), maar ook dan moeten we afwachten

    ik hoop maar dat het naar MSFT gaat.
    ad 2): Alsof Apple nu niet, net als MS destijds, op bergen geld zit. Ze gaan toch aandelen inkopen?

    ad 3): Afwachten hoeft niet, ze hebben hun positie al duidelijk gemaakt.
    Die Duitse verhalen over hun Alptraum (= nachtmerrie) gelezen?
1.991 Posts
Pagina: «« 1 ... 5 6 7 8 9 ... 100 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 26 april

    1. Bank of Japan rentebesluit 0% (onveranderd) volitaliteit verwacht
    2. Corbion Q1-cijfers
    3. Signify Q1-cijfers
    4. IMCD Q1-cijfers
    5. Basic-Fit trading update Q1 en jaarvergadering
    6. Total Energies Q1-cijfers
    7. Beursgang CVC (verwacht)
    8. ABN Amro € 0,89 ex-dividend
    9. ASML €1,75 ex-dividend
    10. Vopak €1,50 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht