Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,490
  • Verschill

    -0,060 -1,08%
  • Volume

    44.974 Gem. (3M) 274,3K
  • Bied

    5,485  
  • Laat

    5,500  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom December 2016

3.270 Posts
Pagina: «« 1 ... 126 127 128 129 130 ... 164 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Dokus 22 december 2016 10:53
    quote:

    Slainte schreef op 22 december 2016 10:50:

    [...]

    Je schrijft toch echt: "over 10 jaar krijg ik van ieder kind € 25.000,-".
    Maar goed, dat jij en de jouwen er wel bij mogen varen.

    ja slome, als je een call optie hebt, dan heb je het recht om de aandelen te KOPEN! in dit geval te kopen van Juun. De uitoefenprijs van de call is 5 eu, en hij heeft er 50 opties cadeau gegeven

    5 X 5000 (aandelen) = BINGO!

    edit: om het dan helemaal uit te leggen in jip en janneke taal. De verwachting van Juun is dat de aandelen tegen die tijd fors hoger staan de 5, zeg 20 eu. dus dan maken de kids een winst van
    20 X 5000 - (5 x 5000)
  2. borex 22 december 2016 10:58
    Ik zit al een tijdje dik in tomtom(ben op 7,50 ingestapt) , de reden is dat ik geloof dat de producten geweldig zijn .
    Gister mijn tomtom ge-update en verwondert over het gemak en de manier waar ik op de meter bij het gewenste adres gebracht wordt.
    Ik zit al een tijdje dat gemopperkont te lezen maar denk dan dat je moet beleggen in een product waar je in geloof .
    Trouwens het is maar een mening dus brandt me niet te veel af.
  3. Juun 22 december 2016 11:06
    quote:

    Slainte schreef op 22 december 2016 10:50:

    [...]

    Je schrijft toch echt: "over 10 jaar krijg ik van ieder kind € 25.000,-".
    Maar goed, dat jij en de jouwen er wel bij mogen varen.

    Even voor de duidelijkheid, de contractgrootte is niet de standaard van 100 stuks.

    Het gaat in dit specifieke geval om per kind:
    1 contract/ 1 recht/ 1 call-optie, om over 10 jaar van mij over te nemen:
    5000 aandelen TT á € 5,- per aandeel. Als ze de optie uitoefenen, betalen ze mij € 25.000,- en krijgen ze de stukken geleverd. Is de prijs per aandeel op dat moment bijvoorbeeld € 20,- per aandeel, dan is de vermogenswinst (onbelast) op dat moment 5000 x (€ 20,- -/- € 5,-) = € 75.000,- per kind.
  4. Juun 22 december 2016 11:08
    En om het verhaal uit te breiden, maar dat is voor over 9 jaar:

    Ik zou ze de € 25.000,- t.z.t. kunnen lenen en ieder jaar de rente en aflossing kunnen schenken (wederom de schenkingsvrijstelling), zodat ze in een jaar of 4 á 5 van die € 25.000,- af zijn.

    Er komen dan bij zowel het aangaan van de overeenkomst als bij de afronding ervan, geheel geen liquiditeiten aan te pas.

  5. [verwijderd] 22 december 2016 11:20
    Hoi Juun,

    Bedankt voor je openhartigheid, ik gun alle kinderen vaders die daartoe in staat kunnen zijn en daartoe bereid zijn. Je zou ook zelf de bloemetjes buiten kunnen zetten en denken, na mij de zondvloed.

    gr,

    Tini
  6. [verwijderd] 22 december 2016 11:22
    @harry

    Duidelijk antwoord. Dikke AB!

    De communicatie van de CFO van TomTom is idd zeer amateuristisch. Had die reorganisatie die zo logisch is als wat direct laten samengaan met de omzetwaarschuwing. Zelfs die waarschuwing leek overbodig 1 week voor de Q3-cijfers. Het stelde weinig voor en de winst blijft op pijl.

    Hij kan(of mag?) niet eens duidelijk maken hoe de winsten de afgelopen jaren met enkele honderden miljoenen zijn gedrukt door de extra ontwikkelingskosten voor het nieuwe real-time platform en dat die kosten niet worden geactiveerd.
    Kun je toch heel simpel mee uitleggen dat de onderliggende wpa veel hoger is en is het een ieder direct duidelijk waar TomTom mee bezig is. Bevestig tegelijkertijd doelstelling van 50% marktaandeel Automotive in 2020 (=verwachting Goddijn in interview met ProBeleggen) en koppel daar een omzetverwachting aan. De CEO van HERE verwacht te groeien naar 5-6 miljard rond 2025 (is ook met 50% marktaandeel).

    Bij 50% marktaandeel Automotive in 2020 gaat de koers toch echt door de grens van 100 euro.
    Persoonlijk geloof ik die 50% niet. Dat klopt ook niet met de 30% CAGR van Automotive voor de periode 2017-2020 die Justin noemt. Ik vermoed dat Goddijn het marktaandeel orderintake heeft bedoeld. Dan komt dat 50% marktaandeel ergens in de periode 2021-2022.

    In 2025 zijn de kinderen van Juun dan dik miljonair. Zelfs multi is met 5000 aandelen dan realistisch.
    ADAS-HAD zit dan in 100% van de nieuwe auto's. Inclusief een verplicht (wetgever en verzekeraar) jaarabonnement op de real-time Services. Er komen gemiddeld 30-35 miljoen nieuwe abonnementen per jaar bij bij 50% marktaandeel Automotive (excl. China en periferie).
    Consensus hier is minimaal 2x 10 euro (HD-Maps + real-time services traffic, parking, positioning, alerts etc.) per auto per jaar.
  7. mjmj 22 december 2016 11:22
    @Juun: ik vind je constructie bijzonder creatief! Mijn complimenten ervoor.
  8. harrysnel 22 december 2016 11:29
    quote:

    *Justin* schreef op 22 december 2016 08:25:

    [...]

    O ja joh. Hoe had TT dan "nu al de overwinning kunnen pakken" terwijl de race nog gaande is? En welke "andere kant" is TT dan opgegaan? En als je de strategie toejuicht, hoe kan het dan dag je het niet eens bent met de richting van de boot? Terwijl die gelijk is aan de strategie?
    Overwinning pakken = voor de aandeelhouder een hogere koers. Dat had makkelijk gekund en hoeft niet ten koste te gaan van de bedrijfsmatige gang van zaken. Sterker: dat gaat hand in hand. Denk jij dat Mobileye, "de maker van Vaporware", makkelijk bij autobouwers aan tafel was gekomen als de waardering niet iets van $10 miljard bedroeg?

    De andere kant op gaan = voor de aandeelhouder een dalende koers. Dat hebben we gezien dit jaar. Jij vindt wellicht dat de TT boot nog vooraan ligt tov Here, ik concludeer dat de TT boot al een rondje is ingehaald door Here als ik kijk naar de verkoopprijs van Here van E3 miljard tov marketcap van TT die kleine E2 miljard bedraagt.

    Ik juich de strategie toe in de zin dat het een prima boot is. De kapitein stuurt het schip echter bewust de verkeerde kant op.

    Neem die CAGR prognose. Als een bedrijf een Investor Day aankondigt dan trekt het aandeel in anticipatie op belangrijk nieuws al mogelijke kopers. Net als de autoshow in Parijs dat doet. Of een aankondiging dat op datum X het orderboek bekend zal worden gemaakt.

    TomTom weigert echter de Investor Day (eigenlijk Technology Day) op de agenda te zetten op de website. Dat geldt ook voor het concreet maken van een datum voor orderboek. Als er 1 event is dat op de financial calendar hoort te staan is dat de Investor Day. Door dit niet te vermelden op website verdwijnt de mogelijkheid op een kleine rally in aanloop naar het event. Het wordt nog gekker. Ruim 2 weken voor het event komt TomTom met een "lading zwarte sneeuw" nml de preliminary cijfers waarbij outlook omzet 2016 wordt verlaagd vanwege PND's. Daardoor beginnen we aan de Investor Day op een koers van E7,30 ipv bv een euro hoger. De Investor Day had de potentie om TomTom door de weerstand van E8,60 te duwen als de koers daar in de buurt had gestaan. Dat is niet gebeurd vanwege de waarschuwing die gegeven is door bedrijfsonderdeel waarvan de waarde door ABN op 0 wordt gesteld.

    Jij sprak eerder over pre-emptive strike waarmee je bedoelde dat concurrenten van TomTom herrie gaan maken om goed nieuws van TomTom dat daarna volgt bij voorbaat af te zwakken.

    Je had gelijk. Alleen: de pre-emptive strike wordt verzorgd door TomTom zelf ipv de concurrentie.
  9. Dokus 22 december 2016 11:33
    quote:

    groeibriljant schreef op 22 december 2016 11:22:

    ...

    In 2025 zijn de kinderen van Juun dan dik miljonair. Zelfs multi is met 5000 aandelen dan realistisch.
    ADAS-HAD zit dan in 100% van de nieuwe auto's. Inclusief een verplicht (wetgever en verzekeraar) jaarabonnement op de real-time Services. Er komen gemiddeld 30-35 miljoen nieuwe abonnementen per jaar bij bij 50% marktaandeel Automotive (excl. China en periferie).
    Consensus hier is minimaal 2x 10 euro (HD-Maps + real-time services traffic, parking, positioning, alerts etc.) per auto per jaar.
    Ik persoonlijk wacht niet tot 2025. waarom niet? omdat ik denk dat technologie tegen die tijd HD maps totaal overbodig maakt. Tegen die tijd is lidar, sensors en AI in zo ver dat het on the fly de meest gedetailleerde HD map maakt. Een simpele navigeer kaart is dan voldoende om de route uit te stippelen.

    Als je kritisch kijkt zie je eigenlijk nu al dat een NVIDIA heel ver is hierin.
  10. apollo 22 december 2016 11:35
    Hoor net van Harrold dat mijn TomTom One niet meer te updaten is i.v.m. de oudheid en de hoeveelheid geheugen.

    Daar ben ik lekker mee, moet ik ook nog een nieuwe PND kopen en dat met deze lage koersen.

    Ik heb ook altijd pech {;-(
  11. PGV 22 december 2016 11:38
    quote:

    Dokus_ schreef op 22 december 2016 11:33:

    [...]

    Ik persoonlijk wacht niet tot 2025. waarom niet? omdat ik denk dat technologie tegen die tijd HD maps totaal overbodig maakt. Tegen die tijd is lidar, sensors en AI in zo ver dat het on the fly de meest gedetailleerde HD map maakt. Een simpele navigeer kaart is dan voldoende om de route uit te stippelen.

    Als je kritisch kijkt zie je eigenlijk nu al dat een NVIDIA heel ver is hierin.

    Ik geef het tot 2020, ik hoop dat de koers dan 30-40 staat.
  12. PGV 22 december 2016 11:41
    quote:

    apollo schreef op 22 december 2016 11:35:

    Hoor net van Harrold dat mijn TomTom One niet meer te updaten is i.v.m. de oudheid en de hoeveelheid geheugen.

    Daar ben ik lekker mee, moet ik ook nog een nieuwe PND kopen en dat met deze lage koersen.

    Ik heb ook altijd pech {;-(
    Is toch niet erg, je hebt er lang mee gedaan met die One, kwaliteit he.
    Ik heb de TT GO 620, echt top. Ik heb Beckers in mijn auto, ben er niet weg van, dus gebruik ik altijd de GO 620
  13. apollo 22 december 2016 11:46
    quote:

    PGV schreef op 22 december 2016 11:41:

    [...]

    Is toch niet erg, je hebt er lang mee gedaan met die One, kwaliteit he.
    Ik heb de TT GO 620, echt top. Ik heb Beckers in mijn auto, ben er niet weg van, dus gebruik ik altijd de GO 620
    Bedankt, zal me er eens in verdiepen
  14. [verwijderd] 22 december 2016 11:57
    quote:

    Dokus_ schreef op 22 december 2016 11:33:

    [...]

    Ik persoonlijk wacht niet tot 2025. waarom niet? omdat ik denk dat technologie tegen die tijd HD maps totaal overbodig maakt. Tegen die tijd is lidar, sensors en AI in zo ver dat het on the fly de meest gedetailleerde HD map maakt. Een simpele navigeer kaart is dan voldoende om de route uit te stippelen.

    Als je kritisch kijkt zie je eigenlijk nu al dat een NVIDIA heel ver is hierin.

    Die simpele navigeerkaart is een zeer complexe real-time analyse van big big data (inclusief traffic, weather, road conditions, parking etc.etc.). Het duurt minimaal 5 jaar voordat je zoiets bouwt. En je moet dan ook nog eerst een basiskaart hebben gemaakt a la Google (was 5 jaar bezig en investeerde zo'n 10 miljard voor de basismap). De gebruiker accepteert echt geen lage kwaliteit. Die moet juist waanzinnig omhoog (bij Traffic zie je bijvoorbeeld zelfs de Duitsers naar TomTom gaan ivm de kwaliteit)

    Je maakt die maps idd met technologie. Die moet je dan wel hebben. Inclusief een real-time platform. En zonder historische data begin je niets. Daar ligt ook direct het probleem van nieuwkomers. Die moeten eerst 5 jaar miljarden investeren en vervolgens 5 jaar voor miljarden historische data op te bouwen voordat je een beetje kwaliteit real-time services in de auto kan leveren. En welke autofabrikant geeft zo'n nieuwkomer de ruimte om die data eerst op te bouwen (en de klant dus eerst jaren laat aanmodderen).

    Tot nu toe zie ik echter alleen dat partijen als Nvidia en Mobileye bezig zijn met 3D-scans van de omgeving. Ze noemen het maps maar die term is verwarrend want het zijn slechts plaatjes van de omgeving (radar, lidar, video). Die plaatjes zijn noodzakelijk voor de SDC en slechts een laag bovenop de HD-maps. De autofabrikanten gaan die 3D-lagen zelf verwerken (ook HERE en TomTom gaan dit bieden). Het is slechts 1 van de services bovenop de stack om de SDC nog nauwkeuriger te positioneren en het zijn geen kaarten. Dit komt naast de basistechnologie die in de auto moet zitten en niet afhankelijk mag zijn van bijv. 5G-netwerken (RoadDNA is een patent van TomTom en tot nu toe de enige slimme technologie die als basis in de auto zit opgeslagen en niet direct afhankelijk is van de fragiele mobiele datanetwerken; reken er maar op dat de wetgever en de verzekeraar dergelijke noodzakelijke basistechnologie gaan verplichten)

    Het is dan ook niet voor niets dat Nvidia samenwerking zoekt met TomTom.

    En waarom denk je dat Tesla niet langer gelooft in de roadmap van Mobileye en ze zelfs per direct de deur uitgooit?
    (vrijwel zeker hebben ze daar gekozen voor Nvidia-Bosch-TomTom)

  15. [verwijderd] 22 december 2016 12:19
    quote:

    Pim1954 schreef op 21 december 2016 21:59:

    [...]
    En als je nou weet dat we belazerd kunnen worden door een dirty exit en alles maar dan ook alles wordt uitgesteld en HG klaarblijkelijk niet de wil en intensie heeft om iets aan aandeelwaarde te doen, dan mag je gerust je mond open trekken vind ik als aandeelhouder. HG heeft wel allemaal goede dingen weten te bereiken, alleen net dat ene dingetje dat voor ons alleen maar belangrijk is vergeet hij te doen in zijn taak als CEO en dat is zorgen voor aandeelhouderswaarde. Het lijkt mij een kleine moeite om positief te zijn en de juiste dingen te zeggen en gewoon nieuws te melden zoals dat hoort bij een beursgenoteerd bedrijf. Hij is het immers verplicht. Dus gewoon dat ene kleine dingetje moet hij nog doen, alleen heeft hij daar dus blijkbaar geen zin in of heeft hij een andere intensie met zijn bedrijf en de aandeelhouders. Aangezien dat ene kleine dingetje zo simpel is, en hij dat desnoods kan uitbesteden om te laten doen, ben ik er van overtuigd dat er meer speelt. En dat is in zijn voordeel en ons nadeel. Dus hulde aan HG als hij ook dit nog even oplost. En alle toevalligheden steeds van flink dalen zonder reden vlakvoor goed nieuws is voor mij ook geen toeval. En dat na jouw opsomming van goede dingen de Londense boys dat uiteraard ook weten, en toch vol short gaan, betekent dat ze of heel dom zijn of ze inside info hebben. Volgens PP is dat dus zo, en ik geloof daar ook in.

    En die opportunity is dan misschien gewoon een goedkope oplichting, dus niks is zeker of wij dat gaan meemaken. Juist omdat alles zo goed is en er erg veel geld mee verdiend gaat worden, staan alle oplichters al in rijen dik opgesteld, dus vergeet dat dan niet.
    Dank je, ik lees je stuk van gisterenavond net.
    Justin en Gerard vinden het heel normaal wat er gebeurd, sterker nog ze zien het als een kans voor de lange termijnbeleggers.
    WAT EEN ONZIN. Als je een CEO willens en wetens geen moeite doet om aandeelhouderswaarde te genereren dan mag je er van uitgaan dat er iets gaande is en dat hoeft zeker niet in het voordeel van de lange termijnbelegger te zijn!
  16. [verwijderd] 22 december 2016 12:21
    De CES begin januari kan voor TomTom dit keer spectaculair goed worden. Mijn inschatting in volgorde van zekerheid is:

    1. deal met Nissan
    2. deal met Ford
    3. deal met Tesla

    Dat er 1 deal wordt aangekondigd lijkt mij vrijwel zeker. Dat is dan Nissan. Kan nog voor de Q4-cijfers het Q3-transcript worden gepubliceerd.

    Twee deals is ook mogelijk en zou fantastisch zijn.

    Persoonlijk hoop ik maar dat Tesla nog dit weekend komt als kerstcadeau. Of volgende week. En anders liever na de CES ergens eind januari/begin februari (Tesla is niet groot maar wel trendsetter in de markt en brengt de koers snel naar de 15 euro (trekt zeer veel blijvende publiciteit en ook grote USA-beleggers))
  17. Juun 22 december 2016 12:26
    Volgens mij had ik deze al geplaatst, maar toch. Hoe onzinnig kun je een stukje schrijven bij de tips 2017, als je in die paar regels tekst vervolgens de "dood en bijna begraven"-Bandit naar voren haalt.
    www.nu.nl/iexnl/4369112/drie-kansrijk...

    December staat bij traditiegetrouw bol van de kooplijsten van verschillende beursexperts. Dit keer maakt Cees Smit, algemeen directeur van Today’s Groep, zijn tips voor 2017 bekend.

    Smit tipt drie Nederlandse fondsen, maar voor de liefhebber heeft hij als bonus ook drie Amerikaanse bedrijven uitgezocht. 
    TomTom
    "In technisch opzicht ligt TomTom er mooi bij. Ik denk dat op de lange termijn de trend van zelfrijdende auto’s een positief effect gaat hebben op een bedrijf als TomTom. Daarnaast zitten ze in sporthorloges en actiecamera’s. Dat is mijns inziens een mooie mix om succesvol te zijn de komende tijd. Daarnaast kunnen ze door de sterke dollar gunstig exporteren naar de VS."
  18. [verwijderd] 22 december 2016 12:41
    Als je wilt zien hoe een bedrijf je WEL het gevoel kan geven dat de boardroom en de beleggers aan de zelfde kant van de kar trekken dan moet je voor de gein eens nadenken over hoe ASML het doet en hoe zich dat verhoudt tot hoe HG en de founders qua presentatie van hun bedrijf maar een beetje aanklooien.

    In het short register van de AFM zoek je tevergeefs naar ASML. Hoe zou dat nu toch komen? Iedere shorter in ASML gaat consequent op zijn/haar (in het geval van de gezusters Tammenoms Bakker) op de bek! En fors ook! HG zie je NOOIT zodanig opereren dat een shorter zich serieus zorgen zou moeten maken.
  19. PGV 22 december 2016 12:52
    quote:

    xynix schreef op 22 december 2016 12:41:

    Als je wilt zien hoe een bedrijf je WEL het gevoel kan geven dat de boardroom en de beleggers aan de zelfde kant van de kar trekken dan moet je voor de gein eens nadenken over hoe ASML het doet en hoe zich dat verhoudt tot hoe HG en de founders qua presentatie van hun bedrijf maar een beetje aanklooien.

    In het short register van de AFM zoek je tevergeefs naar ASML. Hoe zou dat nu toch komen? Ieder shorter in ASDML gaat consequent op zijn/haar (in het geval van de gezusters Tammenoms Bakker) op de bek! En fors ook! HG zie je NOOIT zodanig opereren dat een shorter zich serieus zorgen zou moeten maken.
    Omdat het voor HG een leuke hobby is, en aandeelhouderswaarde voor HG niet belangrijk is. ASML gaan shorters zich echt niet aan branden, want dan gaan ze gegarandeerd voor gaas. TT is makkelijk te manipuleren. Heerlijk aandeel voor shorters.TT zal zich never kunnen meten aan een ASML, die heeft tenminste voor aandeelhouders een leuke waarde gecreeerd.
3.270 Posts
Pagina: «« 1 ... 126 127 128 129 130 ... 164 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 13 mei

    1. NL faillissementen april
    2. ASMI jaarvergadering
    3. Fagron jaarvergadering
  2. 14 mei

    1. B&S Group Q1-cijfers
    2. OCI Q1-cijfers
    3. Bayer Q1-cijfers
    4. Agfa-Gevaert Q1-cijfers
    5. Dui inflatie april (def)
    6. VK werkloosheid maart
    7. Dui ZEW-index economisch sentiment mei
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht