Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    +0,205 +3,68%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 324,5K
  • Bied

    5,755  
  • Laat

    5,840  
+ Toevoegen aan watchlist

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 140 141 142 143 144 ... 194 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 21 januari 2017 14:29
    Volgens confrère @Groeibriljant zijn REM/Roadbook van Mobileye niet gepatenteerd. Ik denk dat je 'SLAM' of 'landmarks' niet kunt patenteren als zijnde begrippen, cq omschrijvingen.
    I'm sorry to mention, maar Mobileye beschermt wel degelijk kennis omtrent REM en RoadBooks dmv patenten, blijkende uit het volgende:

    Autonomous vehicle navigation based on recognized landmarks
    A system for autonomously navigating a vehicle along a road segment is disclosed. The system may have at least one processor. The processor may be programmed to receive from an image capture device at least one image representative of an environment of the vehicle. The processor may also be programmed to analyze the at least one image to identify at least one recognized landmark. Further, the processor may be programmed to determine a current location of the vehicle...
    - www.freshpatents.com/-dt20170112ptan2...

    Super landmarks as navigation aids
    Systems and methods are provided for autonomously navigating a vehicle along a road segment. In one implementation, a system includes at least one processor programmed to receive from a camera at least one image representative of an environment of the vehicle. The at least one image may be analyzed to identify at least one recognized landmark based upon one or more landmark group characteristics associated with a group of recognized landmarks.
    - www.freshpatents.com/-dt20170112ptan2...

    enzovoorts, enzovoorts:
    - stks.freshpatents.com/Mobileye-Vision...

    Even een gratis accountje aanmaken en je hebt het hele weekend weer wat te doen :-|

    Bij de patenten TomTom, overigens deze week ook 1 nieuwe:
    - stks.freshpatents.com/Tomtom-Internat...
    - stks.freshpatents.com/Tomtom-Navigati...
  2. [verwijderd] 21 januari 2017 15:20
    Ga je nog antwoord geven op de 2 vragen over de leugens van Mobileye? Dat ze HD-maps gaan maken c.q kunnen maken (CES2017 presentatie en persbericht Zenrin samenwerking)terwijl Zenrin die HD-maps gewoon zelf maakt en zij slechts de REM-laag.

    SLAM als technologie is niet te patenteren. Is gewoon oude en bestaande technologie die veel minder robuust is dan ROADDNA.

    ROADDNA als technologie is wel gepatenteerd.

    Ik kan morgen een eigen SLAM/REM-laag maken.

    Vermoedelijk dat TomTom dat morgen ook gaat doen via de video sensor software van Autonomos; daarmee kunnen ze in 1 klap 2 nieuwe lagen maken:
    1- visual roadDNA
    2- SLAM/REM laag

    Bieden ze extra redundancy en keuzevrijheid aan de OEM.

    Dat Mobileye patenten heeft rondom hun ADAS software en video sensoren lijkt me logisch. Zal weinig spectaculair zijn want anders hadden we dat al 1000 keer van Sashua en van jou gehoord.
  3. [verwijderd] 21 januari 2017 16:06
    quote:

    groeibriljant schreef op 21 januari 2017 15:20:

    Ga je nog antwoord geven op de 2 vragen over de leugens van Mobileye? Dat ze HD-maps gaan maken c.q kunnen maken (CES2017 presentatie en persbericht Zenrin samenwerking)terwijl Zenrin die HD-maps gewoon zelf maakt en zij slechts de REM-laag.

    SLAM als technologie is niet te patenteren. Is gewoon oude en bestaande technologie die veel minder robuust is dan ROADDNA.

    ROADDNA als technologie is wel gepatenteerd.

    Ik kan morgen een eigen SLAM/REM-laag maken.

    Vermoedelijk dat TomTom dat morgen ook gaat doen via de video sensor software van Autonomos; daarmee kunnen ze in 1 klap 2 nieuwe lagen maken:
    1- visual roadDNA
    2- SLAM/REM laag

    Bieden ze extra redundancy en keuzevrijheid aan de OEM.

    Dat Mobileye patenten heeft rondom hun ADAS software en video sensoren lijkt me logisch. Zal weinig spectaculair zijn want anders hadden we dat al 1000 keer van Sashua en van jou gehoord.

    Sorry hoor @GB, ik Probeer je respectvol te benaderen, maar als je telkens maar weer je grijsgedraaide plaatje en woorden als leugens bezigt dan neem ik je gewoon niet serieus en ga ik je zéker geen antwoorden geven die je toch niet wilt lezen.
    (Hoe vaak heb je nou alweer niet gezegd dat TomTom visual RoadDNA gaat maken? Dat hoeft toch niet iedere keer herhaald te worden en voedt deze discussie toch niet?)
    Ook hier ga je weer niet inhoudelijk in op wat ik stel. Van mij hoef je niet te reageren, maar als je het dan toch doet mag het van mij gewoon inhoudelijk over deze post gaan zonder de hele geschiedenis erbij te halen.

    Ik zie in mijn post twee verwijzingen naar REM/Roadbook patenten. Jij noemt dat nu ADAS/Video sensor patenten.
    Klopt niet.

    Ik lees een soort verontwaardiging en boosheid in jouw reacties op Mobileye. Eerst vind je REM maar niets, maar nu je vermoedt dat TomTom er iets mee gaat doen na de overname van Autonomos ga je er kennelijk toch het nut van inzien.

    Qua leugens; lees mijn post op het Januari2017 draadje over de definitie van 'Maps'. Het is wat Mobileye betreft een semantisch vraagstuk. Ook in hun patenten beschouwen ze RoadBooks wel degelijk als een representatie, een 'Map' van polygonen (@BDB zal vast wel begrijpen wat dit betekent aandaande triangulatie). En dat is gewoon wat het is. MAAR: het is niet identiek aan een HD-Map zoals die van TomTom/HERE/Zenrin. Zenrin gaat eerst hun gegevens door de Nvidia Mapworks molen halen en daarná houdt Mobileye deze gegevens up to date door er hun RoadBook tegenaan te houden. De opbouw en onderhoud van het RoadBook gebeurt door crowdsourced REM harvesting.

    www.mobileye.com/our-technology/rem/
  4. [verwijderd] 21 januari 2017 16:40
    quote:

    Hik schreef op 21 januari 2017 16:06:

    [...]

    Sorry hoor @GB, ik Probeer je respectvol te benaderen, maar als je telkens maar weer je grijsgedraaide plaatje en woorden als leugens bezigt dan neem ik je gewoon niet serieus en ga ik je zéker geen antwoorden geven die je toch niet wilt lezen.
    (Hoe vaak heb je nou alweer niet gezegd dat TomTom visual RoadDNA gaat maken? Dat hoeft toch niet iedere keer herhaald te worden en voedt deze discussie toch niet?)
    Ook hier ga je weer niet inhoudelijk in op wat ik stel. Van mij hoef je niet te reageren, maar als je het dan toch doet mag het van mij gewoon inhoudelijk over deze post gaan zonder de hele geschiedenis erbij te halen.

    Ik zie in mijn post twee verwijzingen naar REM/Roadbook patenten. Jij noemt dat nu ADAS/Video sensor patenten.
    Klopt niet.

    Ik lees een soort verontwaardiging en boosheid in jouw reacties op Mobileye. Eerst vind je REM maar niets, maar nu je vermoedt dat TomTom er iets mee gaat doen na de overname van Autonomos ga je er kennelijk toch het nut van inzien.

    Qua leugens; lees mijn post op het Januari2017 draadje over de definitie van 'Maps'. Het is wat Mobileye betreft een semantisch vraagstuk. Ook in hun patenten beschouwen ze RoadBooks wel degelijk als een representatie, een 'Map' van polygonen (@BDB zal vast wel begrijpen wat dit betekent aandaande triangulatie). En dat is gewoon wat het is. MAAR: het is niet identiek aan een HD-Map zoals die van TomTom/HERE/Zenrin. Zenrin gaat eerst hun gegevens door de Nvidia Mapworks molen halen en daarná houdt Mobileye deze gegevens up to date door er hun RoadBook tegenaan te houden. De opbouw en onderhoud van het RoadBook gebeurt door crowdsourced REM harvesting.

    www.mobileye.com/our-technology/rem/
    Dus Mobileye liegt gewoon keihard op CES2017 en in het persbericht inzake de samenwerking met Zenrin.
    En die leugens ken jij als techneut als geen ander maar hallelujah jij vervolgens wel direct 1 op 1 door op twitter en hier op het forum. Wat was je apetrots dat Mobileye HD-maps gaat maken. Blijkt achteraf dus onjuiste berichtgeving.

    Kun je wel gaan vergoeilijken met een afwijkende definitie van een map, maar het zijn keiharde leugens. Kennelijk met de bedoeling de koers nog verder op te krikken.

    Ja, ik maak me boos over de leugens van Mobileye. Ook omdat het hier veel verwarring geeft. En ja, ik erger me aan het feit dat jij die leugens en propaganda hier zeer actief plaatst. Zo'n beetje vanaf dag 1 dat je hier op het forum verscheen.

    SLAM/REM is niet robuust en een relatief goedkope oplossing. Met veel rekenkracht valt er nog wat van te maken maar ik moet het over een paar jaar nog maar eens zien als het volledig ontwikkeld is.
    Ik ben er niet erg enthousiast over maar vind wel dat het nuttig kan zijn in goedkope auto's met goedkope video sensoren. En als reduncy laag.

    Vooral voor dat laatste punt hoop (en verwacht) ik dat TomTom de software van Autonomos gaat gebruiken. Dit natuurlijk naast visual roadDNA. Lijkt mij erg handig voor de komende jaren.

    SLAM/REM is niet te patenteren. Ik heb het slechts in zijn algemeenheid over de patenten van Mobileye en vind het vrij logisch dat ze patenten voor hun ADAS en video software hebben.
    De 2 patenten die jij laat zien zijn vrij recent en zeer mager zo niet totaal onzinnig/onhoudbaar. Maar goed, je kunt natuurlijk alles proberen te patenteren. Deed Nina Brink zeer waarschijnlijk ook om haar aandeelhouders een worst voor te houden.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 januari 2017 07:02
    quote:

    Hik schreef op 21 januari 2017 16:06:

    [...]
    ...
    Het is wat Mobileye betreft een semantisch vraagstuk. Ook in hun patenten beschouwen ze RoadBooks wel degelijk als een representatie, een 'Map' van polygonen (@BDB zal vast wel begrijpen wat dit betekent aandaande triangulatie). En dat is gewoon wat het is. MAAR: het is niet identiek aan een HD-Map zoals die van TomTom/HERE/Zenrin. Zenrin gaat eerst hun gegevens door de Nvidia Mapworks molen halen en daarná houdt Mobileye deze gegevens up to date door er hun RoadBook tegenaan te houden. De opbouw en onderhoud van het RoadBook gebeurt door crowdsourced REM harvesting.
    ...
    Ik zie dat mijn alias genoemd wordt...
    Ik heb niet de pretentie succesvol te kunnen bemiddelen tussen Hik en GB, maar laat ik enkele eigen gedachten opschrijven.

    De volgende link (oorspronkelijk geplaatst door GB in de januaridraad) is zeer verhelderend, zie met name pg.4.
    d23rjziej2pu9i.cloudfront.net/wp-cont...

    Edit: zie dat de link hier niet werkt. Die in de januaridraad wel, ga daar naar 20 januari 2017, 16.58 uur.

    Deze link is voor mij nieuw (dank GB), het inzicht niet. Het bevestigt het beeld dat ik al had vanaf het moment dat TT over HD-maps en RoadDNA begon te praten, nu bijna twee jaar geleden.
    Het middelste blokje op die pg. 4 gaat over 'tactische' beslissingen bij het rijden, voor situaties zo'n 10-60 sec vooruit. (Ik zou liever zeggen: 5-40 sec vooruit, maar dit terzijde.) D.w.z. het gebiedje dat sensors nog niet kunnen zien, maar waarvoor details nodig zijn die niet in de bestaande digitale maps zitten.

    Die details moeten op de een of andere manier vooraf aan boord bekend zijn. Hoe precies, hoe lang of hoe 'vast' opgeslagen, hoe omvangrijk, in welke vorm of hoe geüpdatet, laat ik in het midden. Of je het een 'map' wilt noemen of niet, is idd een semantische discussie.
    TT en MBLY gebruiken daarvoor behoorlijk verschillende methoden en algoritmen (al heeft TT zich deze week versterkt met een stel Berlijnse wizzkids ohgv MBLY-achtige sensorvision), zowel voor het inwinnen/creëren van die data, als voor het daadwerkelijke gebruik bij HAD en SDC. Daar gaat jullie discussie voornamelijk over.

    Ik spreek er geen technisch kwaliteitsoordeel over uit. Van MBLY heb ik minder verstand dan Hik, en TT is te gesloten over hun keukengeheimen.
    Het grote verschil is dat TT het veel fabrieksmatiger aanpakt, en veel meer in staat is om e.e.a. te integreren met hun andere producten en diensten. MBLY kan niet veel anders doen dan hun sensors en softeware aanbieden aan OEM's, die verder maar moeten zien hoe ze die gaan gebruiken. TT is veel verder in het op grote schaal maken van HD-maps (incl. RoadDNA).

    Zoals HG deze week nog zei in dat BNR-interview: "Wij zijn goed in het bij elkaar brengen van gegevens." Even later noemde hij ook nog het vorig jaar gereedgekomen productieplatform. Verder:

    – TT heeft nu al ervaring met crowdsourcing via hun ca 10 miljoen eigen voortdurend-connected probes voor traffic en mapping (weliswaar nog niet op HD-niveau).
    – Zij kunnen niet alleen technieken en softeware aanbieden, maar ook kant-en-klare HD-maps voor een groeiend aantal km's weg.
    – Zij kunnen het in de nabije toekomst ook gebruiken en uitproberen in hun eigen TTT-producten.
    – TT staat aan de basis van en weet alles van belangrijke standaards op dit gebied: NDS (gaat over de uitwisseling van HD-gegevens), en TPEG (ook voor traffic info op lane-nivau).

    Lees maar even verder door in bovengenoemde link. Op pgs 10 en 11 kom je het allemaal tegen.

  6. [verwijderd] 22 januari 2017 11:21
    @BDB

    Nogmaals de link (heb ik trouwens ook weer van een forumlid maar ben even kwijt van wie):

    d23rjziej2pu9i.cloudfront.net/wp-cont...

    In sheet 9 staat een mooi schema. De positioneringslaag (ROADDNA of SLAM) is de HD-Pos.

    Discussie is idd semantisch, maar zo'n laag wordt verwarrend ook een map genoemd. Mij gaat het om wat is de HD-map en wat is de Positionerings-map/laag.

    De HD-map is gestandaardiseerd (NDS) en daar is geen misverstand over.

    Positioneringsmappen/lagen zijn er plenty. Een goedkope SLAM-laag op basis van video sensoren is vrij snel te maken en goedkoop te onderhouden via de crowd. RoadDNA is een stuk duurder qua onderhoud zolang er geen Lidar in de auto zit.

    TomTom kan dat oplossen door visual RoadDNA te maken, maar tegelijkertijd kan me met de videao sensoren ook met een eigen SLAM-laag komen. Dat kan nu helemaal snel en eenvoudig worden gemaakt via de software van Autonomos. Heb je 2 lagen en dus redundancy! (kan niemand anders bieden ivm de patenten op ROADDNA).
    Werkt dan weer prima samen met het real time platform.
  7. [verwijderd] 22 januari 2017 11:52
    @Hik

    Zolang jij leugens van Mobileye blijft verdedigen als zijnde slechts een semantische kwestie lijkt mij de discussie weinig zinvol. Het zou verhelderend zijn voor iedereen hier als je afstand zou doen van hun onjuiste beweringen op de CES2017-presentatie en het persbericht inzake de samenwerking met Zenrin in Japan dat ze HD-maps gaan maken. Dat twitterde jij direct 1 op 1 door, maar blijkt een leugen van Mobileye. Ze maken slechts de SLAM-laag terwijl Zenrin en HERE de HD-map maken.

    Is toch niet zo moeilijk om helder te zijn over de definities van wat is een Navigatiemap (basismap + historische route data), wat is een HD-map (NDS-standaard) en wat is een positioneringsmap/laag(ROADDNA, SLAM/REM etc.etc.)?
  8. [verwijderd] 22 januari 2017 12:03
    Dit linkje geeft aardig weer dat het pakket software modules dat Autonomos in huis heeft zeer breed is:

    www.autonomos-systems.de/en/smart-sof...

    Veel van die software heeft Tesla heel snel nodig om AP2 vooruit te helpen. Samen met de HD-map en 1 of 2 positioneringslagen (roadDNA + TT-slam) zitten ze dan heel snel op level 4 op de snelwegen.
  9. [verwijderd] 22 januari 2017 12:05
    quote:

    groeibriljant schreef op 22 januari 2017 11:33:

    En een linkje van wat ze o.a. bij Autonomos kunnen:

    www.mi.fu-berlin.de/inf/groups/ag-ki/...
    Ik dacht: ik kijk even wie dat onderzoek betaald heeft (vond het niet in de thesis in de link, wat mij bevreemde), daarom gezocht via researchgate;

    ACK NO WL EDG MEN TST
    This work was supported by the German Federal Ministryof Education and Research (BMBF), ForMaT Initiative asInnoLab AutoNOMOS (FKZ 03FO2022). We would alsolike to thank the anonymous reviewers for their feedback.

    De mensen die het script gelezen hebben ( en opmerkingen geplaatst) zijn anoniem

    Ps: ik zie nu pas "we would also....."
    Zeer ongebruikelijk; het is zijn thesis/ artikel
  10. [verwijderd] 22 januari 2017 12:09
    quote:

    Sunshine Band schreef op 22 januari 2017 12:05:

    [...]

    Ik dacht: ik kijk even wie dat onderzoek betaald heeft:

    ACK NO WL EDG MEN TST
    This work was supported by the German Federal Ministryof Education and Research (BMBF), ForMaT Initiative asInnoLab AutoNOMOS (FKZ 03FO2022). We would alsolike to thank the anonymous reviewers for their feedback.

    De mensen die het script gelezen hebben ( en opmerkingen geplaatst) zijn anoniem
    Zo grundlich is dat nu eenmaal in Duitsland geregeld. Wetenschap en bedrijfsleven werken daar zeer nauw samen.
  11. [verwijderd] 22 januari 2017 18:10
    quote:

    groeibriljant schreef op 22 januari 2017 11:52:

    @Hik

    Zolang jij leugens van Mobileye blijft verdedigen als zijnde slechts een semantische kwestie lijkt mij de discussie weinig zinvol. Het zou verhelderend zijn voor iedereen hier als je afstand zou doen van hun onjuiste beweringen op de CES2017-presentatie en het persbericht inzake de samenwerking met Zenrin in Japan dat ze HD-maps gaan maken. Dat twitterde jij direct 1 op 1 door, maar blijkt een leugen van Mobileye. Ze maken slechts de SLAM-laag terwijl Zenrin en HERE de HD-map maken.

    Is toch niet zo moeilijk om helder te zijn over de definities van wat is een Navigatiemap (basismap + historische route data), wat is een HD-map (NDS-standaard) en wat is een positioneringsmap/laag(ROADDNA, SLAM/REM etc.etc.)?
    Ik zal het je nog sterker vertellen. Met de Global Roadbooks van Mobileye heb je eigenlijk geen HD-Maps van HERE/TomTom nodig. Deze dienen slechts voor de redundantie.

    Vooruit, ik ga je out-of-je-box helpen.

    HD-MAP= HD en MAP:
    HD=high definition. Hoe kun je REM anders zien dan high-definition; het gaat immers over de localisatie. Dit is het nauwkeurigste attribuut van een HD-Map.
    MAP= volgens de Oxford Dictionary:
    A a drawing of the earth's surface, or part of that surface, showing the shape and position of different countries, political borders, natural features such as rivers and mountains, and artificial features such as roads and buildings

    Ik heb er geen enkel probleem mee om bovenstaande begrippen HD en MAP te combineren als ik het heb over REM/RoadBooks van Mobileye tot een HD-MAP.

    Ik neem natuurlijk niets terug waar ik achter blijf staan. Ik denk dat je je op IR Mobileye moet richten als je wil dat er iemand iets terugneemt. Ik zie echter de leugen niet. Dus de kans is klein dat we een rectificatie tegemoet gaan zien.
    Het lijkt me verstandig dat we de rest van de forumbezoekers verder niet vermoeien met een semantische discussie waar we toch niet uit gaan komen.
  12. forum rang 7 tatje 22 januari 2017 18:55
    Tja.

    Mooie zondag tot nu toe.

    Lees je bij op het forum en zie je het volgende staan :

    semantische discussie

    semantisch : echt nog nooit van gehoord, dat wordt dus opzoeken.

    Je gaat zoeken en komt dan uit bij :

    Hoe zit het in dit verband met semantisch? Van oorsprong betekent het: betrekking hebbend op betekenis (of op de wetenschappelijke studie van betekenis). Een semantische discussie gaat bijvoorbeeld over de vraag wat het woord iedereen precies beduidt, het semantische verschil tussen bank en bank is dat het eerste slaat op een zitmeubel en het tweede op een financieel instituut.

    Tja in mijn bescheiden wereld ken ik het hele woord niet !

    Technisch ben ik al een 0.
    Nu moet ik ook al constateren dat mijn ABN veel missers heeft.

    Ik durf met zulke mensen al helemaal niet over Tom Tom te discussiëren.

    Weet je wat, ik blijf maar gewoon long in Tom Tom, heb mijn meerderen gevonden":-)

    Hik blijf gewoon jezelf en blijf de discussie zoeken met Groeibriljant.

    Verschillende inzichten, moet kunnen op een forum.

    Het bovenstaande is gewoon ludiek bedoeld.

    Maar heb in mijn leven wel geleerd, dat als je bescheiden bent, toch winnaar kunt worden :-)

    Ave en tot morgen.
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 januari 2017 19:04
    quote:

    groeibriljant schreef op 22 januari 2017 11:21:

    ...
    d23rjziej2pu9i.cloudfront.net/wp-cont...

    In sheet 9 staat een mooi schema. De positioneringslaag (ROADDNA of SLAM) is de HD-Pos.
    Discussie is idd semantisch, maar zo'n laag wordt verwarrend ook een map genoemd. Mij gaat het om wat is de HD-map en wat is de Positionerings-map/laag.

    De HD-map is gestandaardiseerd (NDS) en daar is geen misverstand over.

    Positioneringsmappen/lagen zijn er plenty. Een goedkope SLAM-laag op basis van video sensoren is vrij snel te maken en goedkoop te onderhouden via de crowd. RoadDNA is een stuk duurder qua onderhoud zolang er geen Lidar in de auto zit.

    TomTom kan dat oplossen door visual RoadDNA te maken, maar tegelijkertijd kan me met de videao sensoren ook met een eigen SLAM-laag komen. Dat kan nu helemaal snel en eenvoudig worden gemaakt via de software van Autonomos. Heb je 2 lagen en dus redundancy! (kan niemand anders bieden ivm de patenten op ROADDNA).
    Werkt dan weer prima samen met het real time platform.
    Je moet onderscheid maken tussen het proces (de algoritmen) en de daartoe a priori benodigde gegevens. Het vakje 'HD-Pos' op sheet 9 slaat op het proces.
    Hier wordt de precieze positie van de auto bepaald, zowel in de (axiale) lengterichting als in de (laterale) breedterichting. Dit is nodig voor zowel de snelle reactieve beslissingen (onderste balk in sheet 9) als de tactische (middelste balk).
    De benodigde a priori gegevens (hoe ook verkregen of opgeslagen, maar niet ter plekke door sensoren op te hoesten) bestaan uit:

    a) Aantal en geometrie van de rijstroken op het stuk weg (2 km?) dat voor je ligt. De auto moet weten dat er 300 m verderop geritst of voorgesorteerd moet worden. Deze informatie zit natuurlijk in een HD-map, evenals curvature, hellingspercentages (voor vrachtauto's) etc., en gevaarlijke kruispunten bij niet-autosnelwegen (denk aan dat ongeluk met die Tesla). Maar ik kan me voorstellen dat je een 'gewone' navigation map (rechtsboven in sheet 9) uitbreidt met de meest noodzakelijke precieze strookgegevens, al dan niet door crowdsourcing. Is dat wat MBLY een 'roadbook' noemt? Het is wat armetierig, maar je zou er misschien mee uit de voeten kunnen.

    b) Gegevens t.b.v. met name de laterale positionering. TT biedt hiervoor hun robuuste RoadDNA als extra laag aan. MBLY doet het met (triangulatie tussen) 'landmarks', d.w.z. verkeersborden, reclamezuilen, mijn part een kerktoren. Autonomos gebruikt op kleine schaal meerdere technieken, als ik het goed begrijp.
    MBLY zal die landmarks aan een roadbook moeten koppelen, of op z'n minst aan een (globale) GPS-positie, anders weet je niet over welk verkeersbord je het hebt.
    Het kan aan mij liggen, maar hier doet MBLY m.i. wat makkelijk over. Het lijkt me niet voor niks dat ze in Japan Zenrin/HERE nodig hebben voor een 'kaart'.

    Ik zeg niet dat ze keihard liegen over hun methode, ik wil ze best de benefit of the doubt geven. Maar dan nog, TT ligt voor bij het grootschalig en 'fabrieksmatig' verwerken van hun input en het maken en onderhouden van HD-maps.

    Met je laatste alinea boven heb je gelijk, al ik weet niet of die dubbele aanpak (redundantie) eenvoudig en goedkoop is. Het lijkt me nogal wat aanpassingen van hun realtime platform vereisen.

  14. [verwijderd] 22 januari 2017 19:20
    quote:

    tatje schreef op 22 januari 2017 18:55:

    Tja.

    Mooie zondag tot nu toe.
    Zeker, ik heb lekker de noren onder gebonden op een half-overdekte ijsbaan lekker 40 km lang de longen uit mijn lijf geschaatst.
    Ik vertrouw er op om ooit nog weer eens een mooie natuurijstocht te maken. Net zoals ik er op vertrouw dat TomTom ons op de langere termijn niet gaat teleurstellen. Hoewel jij af en toe ook moeilijk te volgen ben, beschouw ik je opbeurende stukjes toch vaak als een soort 'arbeidsvitaminen'. Niet het kopje laten hangen maar vertrouwen in je kennis en de mogelijkheden die je voor je ziet. Zoals je met schaatsen af en toe je armen van de rug haalt en deze strekt om er een minuutje later weer vol gas tegen te kunnen.

    Verschillende inzichten, moet kunnen op een forum.
    Helemaal mee eens. Zolang niemand van ons alles 100% weet, weten we samen toch het meest door hier met alle onwetenden de weinige kennis die er voorhanden is te delen.
  15. [verwijderd] 23 januari 2017 09:06
    quote:

    Hik schreef op 22 januari 2017 18:10:

    [...]

    Ik zal het je nog sterker vertellen. Met de Global Roadbooks van Mobileye heb je eigenlijk geen HD-Maps van HERE/TomTom nodig. Deze dienen slechts voor de redundantie.

    Vooruit, ik ga je out-of-je-box helpen.

    HD-MAP= HD en MAP:
    HD=high definition. Hoe kun je REM anders zien dan high-definition; het gaat immers over de localisatie. Dit is het nauwkeurigste attribuut van een HD-Map.
    MAP= volgens de Oxford Dictionary:
    A a drawing of the earth's surface, or part of that surface, showing the shape and position of different countries, political borders, natural features such as rivers and mountains, and artificial features such as roads and buildings

    Ik heb er geen enkel probleem mee om bovenstaande begrippen HD en MAP te combineren als ik het heb over REM/RoadBooks van Mobileye tot een HD-MAP.

    Ik neem natuurlijk niets terug waar ik achter blijf staan. Ik denk dat je je op IR Mobileye moet richten als je wil dat er iemand iets terugneemt. Ik zie echter de leugen niet. Dus de kans is klein dat we een rectificatie tegemoet gaan zien.
    Het lijkt me verstandig dat we de rest van de forumbezoekers verder niet vermoeien met een semantische discussie waar we toch niet uit gaan komen.
    Het gaat bij de HD-map om veel meer dan een positioneringslaag. Daarom is er ook een NDS-standaard voor HD-maps. De semantiek inzake de HD-map is duidelijk.
    Mobileye verdraait bewust de feiten. Lijkt op oppompen van de luchtballon maar iig zijn het keiharde leugens. Bedankt voor de tip. Ik zal hun IR gaan aanschrijven.
  16. [verwijderd] 24 januari 2017 14:22
    Reclame-Antireclame: over bluf gesproken
    numrush.nl/2017/01/24/faraday-future-...

    Problemen
    Faraday Future zou naast andere rechtszaken ook te kampen hebben met vertrekkende medewerkers. Ondertussen is ook de bouw van een fabriek in Nevada stilgelegd.

    Het bedrijf zegt dat de werkzaamheden ‘binnen enkele weken’ hervat worden. De FF91 moet naar verwachting in 2018 op de markt komen.
3.871 Posts
Pagina: «« 1 ... 140 141 142 143 144 ... 194 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 26 april

    1. Bank of Japan rentebesluit 0% (onveranderd) volitaliteit verwacht
    2. Corbion Q1-cijfers
    3. Signify Q1-cijfers
    4. IMCD Q1-cijfers
    5. Basic-Fit trading update Q1 en jaarvergadering
    6. Total Energies Q1-cijfers
    7. Beursgang CVC (verwacht)
    8. ABN Amro € 0,89 ex-dividend
    9. ASML €1,75 ex-dividend
    10. Vopak €1,50 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht