*Justin* schreef op 6 mei 2013 13:11:
[...]
Er was natuurlijk wel een aanwijsbare reden, namelijk dat tomtom in februari met een outlook kwam die qua winst per aandeel lager was dan waar men op had gehoopt.
Daarna zijn er echter nieuwe producten gepresenteerd (product launch day in beurs van berlage) die het hele productassortiment PND moeten gaan vervangen.
Vervolgens komen er Q1 cijfers (die meevielen) en wordt in de toelichtende conference call verteld dat het vlaggeschip van de nieuwe PND collectie tot 35% deferred revenue in zich draagt. Dus dat bij sommige producten eendere van de totale omzet gereserveerd wordt op de balans en de jaren daarna uitgekeerd.
Die twee dingen zetten de outlook in een ander daglicht. Ik heb dat op de dag van de outlook zelf al gezegd, maar dat was toen voor dovemansoren. Het enige wat men wilde zien was: tomtom brengt de outlook van 35 cent per aandeel naar 25 cent per aandeel.
Dat gezegd hebbende moet er nog wel wat gebeuren voordat er echt groei op de borden gaat komen. Dat ligt deels buiten TomTom's invloedssfeer. Er zijn mooie contracten met autofabrikanten afgesloten, maar de autoverkopen bij Fiat en Renault zijn nog steeds niet goed, omdat zij in de Europese automarkt actief zijn.
Als de automarkt aantrekt heb je een hefboom, aangezien tomtom wel marktaandeel gewonnen heeft in automotive segment, maar dat wordt nu geheel teniet gedaan door de moeilijkheden in die branche.