Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,780
  • Verschill

    +0,205 +3,68%
  • Volume

    475.734 Gem. (3M) 327,6K
  • Bied

    -  
  • Laat

    -  
+ Toevoegen aan watchlist

Absurde koersstijging door HERE verkoopgeruchten

351 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 18 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Leeuw 007 11 april 2015 21:38
    quote:

    TKR schreef op 11 april 2015 19:33:

    [...]
    Graag even in het Nederlands want we zitten hier op een Nederlands forum..
    je=er, opmerking zegt meer iets over jou dan over mij.
  2. [verwijderd] 11 april 2015 22:14
    De twee suspects in het bericht over Nokia HERE.

    (bovenop de usual suspects, zoals Microsoft, Apple, Garmin, etc)

    1. Mercedes + BMW

    Waarom
    Deze fabrikanten kunnen hiermee maps voor zelfrijdende auto in eigen beheer nemen. In een reguliere auto is de map een accessoire, onderdeel van de optionele navigatie. In een zelfrijdende auto is het een kritiek element dat bepaalt of de auto überhaupt van haar plek komt. En essentiele componenten wil je meer zeggenschap over.

    Bijzonderheden
    Dit duo werd samen in Duits automagazine genoemd met de wens om onderling sensor data te delen. Stel een zelfrijdende BMW ziet een gat in de weg. Dan wil ie dat niet alleen delen met andere BMW's, maar ook met Mercedessen. Autofabrikanten zijn erg op veiligheid gericht (niet op gimmicks) en je wilt ook niet mede verantwoordelijk zijn voor een ongeluk omdat je bepaalde data niet hebt gedeeld. Iets wat Nokia trouwens überhaupt niet realtime kan, het verwerken van sensordata!

    TomTom hield laatst een online seminar over maps voor zelfrijdende auto's, hier gepost. Op het eind was er een vraag van een autofabrikant of TomTom dit soort data van sensoren ook bereid is te delen met anderen, of alleen voor haar eigen klanten beschikbaar stelt. Met veiligheid als hoger doel dan onderlinge concurrentie. Eigenlijk was de vraag: delen jullie deze gegevens ook met Nokia, voor het hogere algemene doel. En met de kennis van nu was misschien wel de vraag: als wij samen eigenaar worden van Nokia HERE, gaan jullie die data dan met ons delen. NB: er was op het seminar een inbeller vanuit Stuttgart, waar ook het hoofdkantoor van Daimler zetelt.

    TT of NOK?
    Ik denk dat TomTom voor hen interessanter is. TomTom heeft technologie om informatie die sensoren op auto's waarnemen (zoals het gat in de weg) direct automatisch te verwerken en weer te distribueren naar alle andere gebruikers. Nokia heeft dit niet (de closed feedback loop) en voor Merc. en BMW is dat wel een issue. Ze kunnen het natuurlijk wel proberen na te bouwen, als ze er verstand van hebben (op dit moment niet).

    Impact
    Indien deze autofabrikanten Nokia HERE overnemen, wordt het echt een map voor automotive doeleinden. Het zal betekenen dat TomTom niet BMW en Mercedes als klant kan winnen. Dat zijn nu ook klanten van Nokia en niet van TT (behalve Mercedes maar alleen voor tomtom traffic), dus in wezen verandert daar niet zoveel aan.

    Verder is het dan afwachten of zo'n move van 2 autofabrikanten er juist voor zorgt dat andere autofabrikanten naar TomTom toe bewegen (concurrenten van Mercedes en BMW) of juist de samenwerking met hen gaan opzoeken. Op dit moment is het zo dat Nokia een 70% marktaandeel heeft en TomTom 30%. Ik denk dat het sowieso tot marktaandeel groei voor TomTom zou leiden. Ik denk namelijk dat het meerendeel van de autofabrikanten liever met een onafhankelijke partij samenwerkt, dan rechtstreeks met een concurrerend automerk, dat (door het verzamelen van data) ook heel veel over jouw klanten te weten kan komen (rijgedrag, gebruiksintensiteit, geografie, etc.). Mercedes en BMW zullen geen bijzondere interesse hebben in het inzetten van maps buiten hun eigen autosegment, dus de concurrentie in de Licensing markt (location based services) neemt hierdoor af. Verder zal een dergelijke move Apple ertoe kunnen bewegen om haar slag te slaan bij TT, de enige mapmaker die er dan nog is die hen binnenbrengt bij o.a. Volkswagen, Renault, Peugeot en Citroen.

    2. UBER

    Waarom
    Op dit moment is er al kritiek dat Uber chauffeurs niet de slimste en snelste routes kiezen. Bij ride-sharing, waarbij meerdere mensen een taxi delen en je meerdere ophaalpunten hebt, worden route-opties talrijker (nemen exponentieel toe) en is er behoefte aan intelligente route-calculatie. Ongeveer de holy grail van TomTom.

    Bijzonderheden
    Daarbovenop bereidt UBER zich voor op de zelfrijdende taxi. Deze zal sowieso een map aan boord moeten hebben van hoge detailkwaliteit en steeds informatie over haar locatie door moeten geven aan UBER centrales. UBER heeft DeCarta niet voor niets gekocht, nu nog een mapmaker. DeCarta werkt nauw samen met TomTom, maar ook met Nokia. Beide datasets zijn dus bruikbaar voor Uber.

    Impact
    Indien UBER Nokia koopt, is er geen materiële impact. Wel wordt TomTom dan nog de enige resterende mapmaker, met meerdere partijen die interesse hebben in het bezit ervan. Ook verwacht ik dat UBER de maps meer voor zichzelf zal gebruiken, dan dat ze sterk op zoek zal gaan naar het uitbreiden van de location based services markt. Dus een afname van concurrentie in het Licensing gebied zou een indirect gevolg kunnen zijn.

    TT of NOK?
    Nokia staat bekend om goede maps in de USA en heeft daar ook een groot marktaandeel. Ze zeggen ook al in gesprek te zijn met elkaar. Dus ik zou zeggen: UBER gaat voor Nokia.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 11 april 2015 22:29
    Uber, BMW en/of Mercedes zouden wel gek zijn als ze een kaartenbusiness gaan kopen; dat zou gegarandeerd een ramp worden en een paar jaar later met groot verlies weer verkocht moeten worden.

    Voor bijna geen geld kunnen ze kaarten huren van degene met het beste aanbod.

  4. Meryntje 11 april 2015 22:31
    quote:

    ZER0 schreef op 11 april 2015 22:25:

    Nokia begint al net zo'n koersloze bende te worden als tom2 . alles hebben of gaan zij VERPRUTSEN.

    WEG MET DIE ROMMEL.
    Ik merk aan alles dat jij een man van de wereld bent. Geweldig inzicht en dito beoordelingsvermogen.

    Groet uit grunn.
  5. [verwijderd] 11 april 2015 22:33
    quote:

    Leeuw 007 schreef op 11 april 2015 22:24:

    De enige resterende map maker is/ was TomTom toch al? Here is toch nu nog onderdeel van Nokia?

    Bij Nokia is het niet in vaste handen, er is al langer het idee dat Nokia weleens bereid zou zijn er afstand van te doen. Bij een nieuwe eigenaar komt het wel in vaste handen. Die gaat het niet een jaar later weer van de hand doen.

    Twee jaar geleden op de aandeelhoudersvergadering sprak ik iemand van TomTom die zei dat ze er destijds al rekening mee hielden dat Nokia HERE (toen nog Navteq geheten) zou gaan verkopen. En dat het antwoord op de vraag "aan wie" voor TomTom belangrijk is. Ze houden bij TT dus ook al een tijdje rekening met dit scenario. Ik denk dat ze ervan uitgingen dat Nokia het wel zou meeverkopen aan Microsoft, bij de verkoop van de mobieltjestak.

    Het was eigenlijk destijds een verrassing dat HERE niet werd meeverkocht aan Microsoft. Wij dachten eerst ook dat dit zo was, totdat bleek dat het buiten de deal zat, en dat er een apart licensing contract tussen Microsoft en Nokia was getekend.

    Microsoft is niet in 1 stap gebeurd; mogelijk wel in 2 stappen.
  6. [verwijderd] 11 april 2015 22:33
    quote:

    Meryntje schreef op 11 april 2015 22:31:

    [...]

    Ik merk aan alles dat jij een man van de wereld bent. Geweldig inzicht en dito beoordelingsvermogen.

    Groet uit grunn.
    Hihi, lol.....geweldig meryntje........groeten uit Brabant.......
  7. [verwijderd] 11 april 2015 22:34
    quote:

    ZER0 schreef op 11 april 2015 22:33:

    Spotify is ook troep tussen 2().

    Te duur en te waardeloos.

    Draait zonder reclame in de browser, daar moest tom2 1 voorbeeld aan nemen.

    Aan je naam te zien, zal elk bedrijf ZERO zijn, dus ook tomtom......:))
  8. [verwijderd] 11 april 2015 22:36
    here heette trouwens ovi, fins voor hier, en nu is het allemaal over en sluiten met finland en de finnen. rest de hele dag in 1 wak zitten.
  9. [verwijderd] 11 april 2015 22:37
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 11 april 2015 22:29:

    Uber, BMW en/of Mercedes zouden wel gek zijn als ze een kaartenbusiness gaan kopen; dat zou gegarandeerd een ramp worden en een paar jaar later met groot verlies weer verkocht moeten worden.

    Voor bijna geen geld kunnen ze kaarten huren van degene met het beste aanbod.

    Volgens de bronnen van Bloomberg is er interesse vanuit deze (en andere partijen) en gaan er meerdere biedingen komen. Of jij het dom of slim vindt dat zij interesse hebben is dan eigenlijk niet zo relevant.
  10. forum rang 10 DeZwarteRidder 11 april 2015 22:39
    quote:

    moneymaker schreef op 11 april 2015 21:37:

    sluiten deze draad
    o ja voor Zwarte Ridder
    maandag koersen boven de 8.50
    alle seinen staan op groen zowel technisch als fundamenteel
    Ik denk dat iedereen dit weekend nog eens goed heeft nagedacht en tot de conclusie gekomen is dat de koersstijging van vrijdag op een grote vergissing berust.
  11. Leeuw 007 11 april 2015 22:41
    quote:

    Leeuw 007 schreef op 11 april 2015 22:24:

    De enige resterende map maker is/ was TomTom toch al? Here is toch nu nog onderdeel van Nokia?

    Hoe bedoel je dat TomTom straks de enige resterende map maker is Justin?
    Dat zijn ze nu toch ook al?
  12. [verwijderd] 11 april 2015 22:42
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 11 april 2015 22:39:

    [...]

    Ik denk dat iedereen dit weekend nog eens goed heeft nagedacht en tot de conclusie gekomen is dat de koersstijging van vrijdag op een grote vergissing berust.
    Da verwacht jij maandag een daling.....ik niet....zeker eerst omhoog....en daarna afhankelijk of er shorters gaan coveren....ik denk van wel....we zullen het zien...
  13. [verwijderd] 11 april 2015 22:45
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 11 april 2015 22:39:

    [...]

    Ik denk dat iedereen dit weekend nog eens goed heeft nagedacht en tot de conclusie gekomen is dat de koersstijging van vrijdag op een grote vergissing berust.
    Dat is sowieso waar, alleen moeten we er nog achter komen of het een vergissing was dat de stijging te groot was vrijdag of te klein. Stel dat maandag de koers hoger opent dan hij vrijdag sloot, dan verwacht ik dat een hele boel mensen/partijen op de handwagon springen en dat hedgefunds gaan coveren. Het kan ook zijn dat hedgefunds zullen proberen de koers te drukken om positiviteit en speculatie de kop in te drukken. Mits ze die kans gegund wordt.

    We gaan het zien.
351 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 18 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 29 april

    1. NL producentenvertrouwen april
    2. Philips Q1-cijfers
    3. Umicore Q1-cijfers
    4. Proximus Q1-cijfers
    5. Fra BBP eerste kwartaal (voorlopig)
    6. AkzoNobel €1,54-ex-dividend
    7. Besi €2,15 ex-dividend
    8. Fugro €0,40 ex-dividend
    9. Heineken €1,04 ex-dividend
    10. Vastned €1,28 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht