Word abonnee en neem Beursduivel Premium
'China wordt het EV-middelpunt van de wereld'

'China wordt het EV-middelpunt van de wereld'

China wordt dé hub van de wereldwijde EV-transitie. Het overgrote deel van de onderdelen voor accu’s wordt nu al gemaakt in het land en dat zal voorlopig nog wel zo blijven. 

Dat zegt Victoria Mio, Head of Euity Research Asia Pacific bij Fidelity International tijdens het webinar Navigating the 'Great Reset': Global macro and investment outlook.

Herstel na lockdown

De expert gaat eerst kort in op het bredere, macro-economische plaatje in China. "China is weer aan het herstellen van een zero covid policy-lockdown. Die leidde tot een korte, maar heftige economische terugval in de maanden april en mei. We zijn voorzichtig optimistisch over het tempo en de kracht van dit herstel. We zijn wel op onze hoede voor nieuwe coronavarianten en nog meer lockdowns."

"Het fiscale en monetaire beleid in China is aanhoudend ruim. Maar of het economische herstel sterk genoeg is om een nieuwe terugval en een potentiële recessie in de VS en Europa te overleven, moeten we nog maar zien. De consumptie wil maar mondjesmaat aantrekken met de ervaring van de recente lockdown nog vers in het geheugen en vooral onder jongeren flink toenemende werkloosheid."

Lees ook: Zó profiteert u van de EV-transitie

Bijzonder kansrijke sector

De export zal een belangrijke groeimotor voor China blijven, stelt ze. Met het oog op de toekomst wijst ze op een bijzonder kansrijke sector, die van de elektrische voertuigen. "Het overgrote gedeelte - zo’n 60 tot 90% - van de onderdelen die nodig zijn voor de accu’s van elektrische auto’s wordt gemaakt in China, en dat zal voorlopig nog wel zo blijven."

Na Japan nu de beurt aan China

Zoals Japan in de jaren zeventig profiteerde van de oliecrisis, is het dit keer de beurt aan China om de profiteren van een energiecrisis, maar dan in het kader van de EV-transitie (zie ook onderstaande grafiek rechts). "China zal het EV-middelpunt van de wereld worden."

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

'Generalisten gaan het moeilijk krijgen door sterke Chinese nieuwkomers'

In een Premium-artikel dat eerder op IEX.nl verscheen wijzen autojournalist Werner Budding en hoogleraar autotechniek Maarten Steinbuch ook op de toekomstige macht van China op het gebied van elektrisch rijden. 

Veel automerken staan daar op om de wereld te veroveren. "Er komen sterke nieuwkomers deze kant op", zegt Budding. "Daar gaan vooral de generalisten met weinig geld in kas zoals de Peugeots, Opels en Fiats van deze wereld last van krijgen. Die zullen dat niet allemaal overleven."

Zie ook: Vliegen Chinese auto-aandelen uit de bocht?

Lucia Rodenburg is redacteur bij Belegger.nl/Beursduivel.be en IEX.nl. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 19 april

    1. Japan inflatie maart 2,7% YoY volitaliteit verwacht
    2. WDP Q1-cijfers
    3. EU producentenprijzen maart
    4. VK detailhandelsverkopen maart
    5. Fra ondernemersvertrouwen april
    6. KPN €0,098 ex-dividend
    7. CM.com jaarvergadering
    8. NSI jaarvergadering
    9. American Express Q1-cijfers
  2. 22 april

    1. NL investeringen februari
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht