Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Zakkenvullers: 7 bedrijven die profiteren van het speelgoedtekort

Zakkenvullers: 7 bedrijven die profiteren van het speelgoedtekort

De bevoorradingsproblemen raken niet alleen de chipfabrikanten; wie Sinterklaas moet assisteren dit jaar, mag wel eens beginnen met shoppen. En voor wie hier een beleggingskans ziet hebben we een lijst met bedrijven die minder last hebben van gedonder in de toeleveringsketen.

De woordvoerder van de Canadian Toy Association, waar ook de Noordpool onder valt, zei eind september al dat de leveringsproblemen niet vanzelf gaan verdwijnen dit jaar. "Sommige dingen zullen sneller uitverkocht raken dan gewoonlijk, en minder snel worden aangevuld." Toys R Us bijvoorbeeld heeft zijn decemberbestellingen drie maanden eerder dan gewoonlijk gedaan.

Hier zijn, in willekeurige volgorde, zeven bedrijven die volgens Investorplace groot genoeg zijn of om andere redenen waarschijnlijk minder last gaan hebben van de tekorten in de pieten- en elfjeswerkplaatsen.

Disney

De entertainmentreus is zijn speelgoedafdeling flink aan het uitbreiden; werd de Disney-merchandise voorheen alleen in de parken en een zeer beperkt aantal winkels verkocht, inmiddels werkt Disney samen met warenhuisketen Target. De speelgoedverkoop en streamingkanaal Disney+ redden 2021 voor het bedrijf, dat tijdens de lockdowns met gesloten parken zat.

Amazon

Als één bedrijf de macht heeft om toeleveranciers onder druk te zetten, is het Amazon. Van het hele speelgoedaanbod is maar 9% van Amazon zelf, maar dat is goed voor 42% van de verkopen. Speelgoed is na boeken en elektronica de derde categorie voor de e-commercereus, met een omzet van naar schatting al 7 miljard dollar in de VS alleen. Beleggers kunnen er zeker van zijn dat Amazon met alles wat het in huis heeft de speelgoedleveringen veilig zal stellen.

Walmart

Ook supermarktketen Walmart kan waarschijnlijk zijn gewicht in de strijd gooien om leveringen te garanderen. Het is met 23,1% van de speelgoedmarkt marktleider in de VS, nog voor Amazon dat 19,6% van die markt in handen heeft.

Een kleine kanttekening: Walmart opereert aan de onderkant van de markt, en met de gestegen transportkosten zitten margeverbeteringen er dit jaar waarschijnlijk niet in. Anderzijds hebben kerstcadeaus voor Amerikanen een bijzonder hoge prioriteit.

Target

De samenwerking met Disney is niet de enige troef van Target, dat een iets hoger segment bedient dan Walmart: het heeft zijn eigen schepen gehuurd om zo min mogelijk hinder te hebben van de wereldwijde transportproblemen. De speelgoedverkoop is al maanden aan het toenemen bij het warenhuis, en de verwachting is dat de klanten ook hogere prijzen grif zullen betalen.

Hasbro

Hasbro is weliswaar een speelgoedfabrikant en geen retailer, maar staat op de lijst omdat het ook veel (games) digitaal verkoopt en daar ferme groeiambities voor heeft. Zo heeft Hasbro onlangs Magic: the Gathering Arena uitgebracht, een digitale versie van 's werelds eerste ruilkaartenspel - een genre waar Pokémon waarschijnlijk de bekendste vertegenwoordiger van is.

De game-afdeling van Hasbro draaide in de eerste helft van dit jaar 63% meer omzet dan het jaar ervoor, maakt daarmee een kwart van het totaal uit en is verantwoordelijk voor bijna alle winst. En het belangrijkste: games kun je downloaden, en kennen daarmee geen leveringsproblemen.

Costco

Costco is een warenhuis waar je lid van moet zijn; met winstmarges op de verkochte producten van rond de 2% zijn de lidmaatschapsinkomsten (vanaf 60 dollar per jaar) belangrijk voor de bottom line van het bedrijf. De gemiddelde Costco-klant verdient 125.000 dollar per jaar en kan daarom doorberekende hogere prijzen goed aan.

Shopify

Shopify is een plaform dat kopers en kleine verkopers direct met elkaar in contact brengt. Dat lost in absolute zin bevoorradingsproblemen niet op, maar naarmate stoomboot en arreslee dichterbij komen, zullen mensen zich op steeds creatievere manieren van cadeaus voorzien.

Voor verkopers is het platform superieur aan dat van Amazon, en Shopify heeft al een tijdje meer unieke bezoekers per maand dan de e-commercegigant. En het aandeel is de afgelopen maand van 1500 naar 1350 dollar gezakt, dus dit is misschien een mooi moment om er een in de zak te stoppen.

Lees ook: Hoe selecteert u de beste aandelen? Let op deze 7 zaken

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 26 april

    1. Bank of Japan rentebesluit 0% (onveranderd) volitaliteit verwacht
    2. Corbion Q1-cijfers
    3. Signify Q1-cijfers
    4. IMCD Q1-cijfers
    5. Basic-Fit trading update Q1 en jaarvergadering
    6. Total Energies Q1-cijfers
    7. Beursgang CVC (verwacht)
    8. ABN Amro € 0,89 ex-dividend
    9. ASML €1,75 ex-dividend
    10. Vopak €1,50 ex-dividend
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht