Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,605
  • Verschill

    -0,015 -0,27%
  • Volume

    375.660 Gem. (3M) 302,1K
  • Bied

    5,560  
  • Laat

    5,780  
+ Toevoegen aan watchlist

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 10 februari 2022 14:49
    Tja.

    Kaag minister van centjes.

    Wil vanaf 2025 het werkelijk rendement belasten.

    2025 + 17%
    2026 - 5%
    2027 - 5%
    2028 - 5%

    Krijgen we dan een carry back :-)

    Kijk die spanjolen zouden van de huizenprijzen in de Randstad geen spaan heel laten.

    belastingenspanje.com/vermogensbelast...

    Dus :-)

  2. [verwijderd] 10 februari 2022 15:08
    quote:

    dachthetniet schreef op 10 februari 2022 14:36:

    Mooi wat creativiteit kan doen.

    En van +2% naar -1,5% is ook uit een creatieve koker gekomen als ‘mooi bijkoopmoment’…
    Krijgen jullie een signaaltje van de hedgefunds, voordat ze gaan verkopen, zodat jullie je langspeelplaten hier weer tegelijkertijd komen afdraaien?
  3. forum rang 8 Wereldbelegger 10 februari 2022 15:23
    quote:

    dachthetniet schreef op 10 februari 2022 14:36:

    Mooi wat creativiteit kan doen.

    En van +2% naar -1,5% is ook uit een creatieve koker gekomen als ‘mooi bijkoopmoment’…
    Op de drie maanden chart is een steunlijntje te trekken op 7,50
    *Garantie tot onderkant van deze post.

    Daaronder kan je met goede wil en een afgeplakte bril een lijn trekken op 6,70
    wat geheel toevallig de laagste koers was op 4 februari
  4. forum rang 4 dachthetniet 10 februari 2022 15:23
    Ja zeker. Wanneer hg de vlag links laat hangen weten wij hoe laat het is. En gaan we met meerdere aliassen waarschuwen voor de te positieve posters in het kader van ‘reverse psychology system thinking’.
  5. forum rang 6 tatje 10 februari 2022 15:50
    quote:

    Overtake schreef op 10 februari 2022 15:08:

    [...]
    Krijgen jullie een signaaltje van de hedgefunds, voordat ze gaan verkopen, zodat jullie je langspeelplaten hier weer tegelijkertijd komen afdraaien?
    Het schaap met de 5 poten, kunnen er ook al 6 zijn.

    * JustMe* 7feb 2023.

    2025
    Locatie technologie 600 maal 90% 540
    Consumer 50 maal 50% 25

    Gross profit 565
    Opex zonder D en A zeg maar D , A is op, 435

    ebitda 130
    D 25 11 van PPE en 14 van Lease

    ebit 105.

    En een groei in deferred van 70

    Wat zal daarbij FCF worden.

    10% van de omzet is 66 FCF

    Lijkt me karig.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 10 februari 2022 16:00
    quote:

    marique schreef op 9 februari 2022 12:46:

    [...]
    Twee vragen:
    1. Weet jij hoe groot de boekwinst was op Telematics?
    2. Hoeveel van die 50 mln euro aan ingekochte eigen aandelen is ingetrokken?
    ad 1.

    Een (uitgekeerde) boekwinst bij de verloop van een onderdeel leidt idd niet tot een daling van het eigen vermogen.
    Maar er was geen boekwinst bij afstoten van Telematics! Officieel was het een 'teruggave' van kapitaal, de uitkering was belastingvrij.

    Wel werd er een stukje bij Telematics horende goodwill (t.w.v. 64 mio) meeverkocht, zie de notes over goodwill in de jaarverslagen 2017, 2018 en 2019. Ook dat zit inbegrepen in de door jou gemelde daling van het eigen vermogen tussen 2017 en 2021.

    Ik blijf er daarom bij dat je de onbelaste uitkering van 751 mio aan de aandeelhouders in 2019 in zijn geheel tegenover die daling van het eigen vermogen mag zetten en dan ziet het er allemaal wat minder dramatisch uit.

    Waarmee ik niet wil zeggen dat de huidige gang van zaken niet dramatisch is. Zwaar teleurstellend en treurig is wel het minste wat je erover kunt zeggen.

    ad 2.
    Geen van de ingekochte eigen aandelen is ingetrokken.

  7. [verwijderd] 10 februari 2022 17:50
    quote:

    pwijsneus schreef op 10 februari 2022 13:18:

    [...]

    Ook die Cariad deal is totaal mistig wat ze nu precies gaan leveren. De software is nog in ontwikkeling, waarom zou dat niet vertraging kunnen oplopen?

    Een leugen en dat weet je zelf ook. TomTom levert navkit II, dat is hun bestaande software platform. Uiteraard is TT continu bezig software te optimaliseren, zo ook de EV-routes. Tegen die tijd heet het misschien NavKit III.

    Wat we wel concreet zien is dat Renault langzaam maar zeker TomTom aan het uitfaseren is voor Google. En meer merken zullen volgen.

    Een aanname, geponeerd als waarheid. Tot nu toe zien we Google in 2 modellen en TomTom in vele modellen. Wat Renault gaat doen is onbekend.

  8. forum rang 6 pwijsneus 10 februari 2022 17:58
    Is geen leugen, in de CC werd letterlijk verteld dat de oplossing met cariad nog in ontwikkeling is. Iets met ETA's voor EV's. Bespottelijk als je het mij vraagt, met een kaartenbak van een paar miljard moet dat gesneden koek zijn. De CEO zegt het gewoon. Op de vraag wanneer cariad gaat bijdragen in de omzet was Goddijn initieel nog wel enthousiast, om vervolgens gesouffleerd te worden door de CFO dat er misschien iets vanaf 2025 in de boeken loopt. Hoeveel en of dit ook nog vertraging kan oplopen is onduidelijk, dus zeker mogelijk. Dus geen leugen.

    Was die 20% tot 30% groei in automotive die je hier dagelijks oplepelde een leugen, of een aanname?
  9. [verwijderd] 10 februari 2022 18:19
    quote:

    pwijsneus schreef op 10 februari 2022 17:58:

    Is geen leugen, in de CC werd letterlijk verteld dat de oplossing met cariad nog in ontwikkeling is. Iets met ETA's voor EV's. Bespottelijk als je het mij vraagt, met een kaartenbak van een paar miljard moet dat gesneden koek zijn. De CEO zegt het gewoon.
    Wat een dramaqueen intonatie in je post.

    Je trekt dingen uit hun verband. De software bestaat al en zoals je weet heeft tomtom op dit moment ook al een EV suite. Er is wel algoritmisch werk nodig om de nauwkeurigheid te verbeteren van hoeveel rijbereik je nog hebt (zie onderstreept onderaan).

    Dat heeft weinig te maken met of dat ‘gesneden koek’ is als je een kaarten database hebt. Wat bijvoorbeeld weinig met kaarten te maken heeft is wat buiten temperatuur doet met een Volkswagen batterij range. En hoe snel een VW batterij kan opladen. VW’s krijgen software updates die hun laadsnelheid verhogen en toekomstige batterijen kunnen mogelijk sneller laden dan de huidige max van 150kw.

    Als een batterij sneller kan laden, kan ook de meest optimale route veranderen. Wat dan ook weer samenhangt met wat voor snelladers er langs de route zijn en wat daar de max laadsnelheid van die palen is. Al die variabelen zorgen voor optimale routes en zijn dus zowel onderhevig aan de elementen en ook aan technologische ontwikkeling en tot slot ook nog de rijstijl. Als iemand ineens 150 gaat rijden richting laadpaal haal je wellicht die paal niet. Dit vraagt ook om bepaalde weergave / alerts in de cockpit.

    Hieronder wat Goddijn letterlijk zei.

    De oplossing die we aan VW in licentie geven, is dus zowel voor elektrische voertuigen als voor verbrandingsmotoren. Dus het is over het hele assortiment van al hun auto's en al hun merken. Er zijn een paar uitzonderingen. Volgens mij zit China er niet bij. Maar verder omvat het de hele productportfolio van de VW-groep. We noemden EV-centrisch omdat EV, elektrische voertuigen zo'n belangrijke rol spelen in de Volkswagen-productportfolio, de Volkswagen-strategie en EV-diensten -- er is daar nog veel ontwikkeling gaande. We hebben het nog niet helemaal door, hoe we het bereik berekenen, hoe we optimaliseren voor opladen, waar laden we op? Hoe snel kunnen we opladen? Hoe lang moet je opladen om je weg te optimaliseren? Wat is de impact van het weer, van heuvels, van files? Wat is de impact van al die gebeurtenissen op het consumptiemodel? Er is dus nogal wat algoritmisch werk gaande en machine learning om die patronen te onderscheiden en een hogere nauwkeurigheid te bereiken bij planning en bereikberekening.

  10. [verwijderd] 10 februari 2022 18:28
    quote:

    pwijsneus schreef op 10 februari 2022 17:58:

    Op de vraag wanneer cariad gaat bijdragen in de omzet was Goddijn initieel nog wel enthousiast, om vervolgens gesouffleerd te worden door de CFO dat er misschien iets vanaf 2025 in de boeken loopt. Hoeveel en of dit ook nog vertraging kan oplopen is onduidelijk, dus zeker mogelijk. Dus geen leugen.

    Ik begin te twijfelen aan je begrijpend luisteren en lezen. Ik lees nergens ‘misschien’. Ik lees lancering in 2023, operationele omzet (cash) in 2024 en IFRS omzet (in de boeken) in 2025.

    Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - Member of Management Board & CFO

    So maybe if I can chip in. Commercially, the product will launch in 2023. From an operational point of view, we expect to receive meaningful revenue in the year after. From an accounting point of view, we have to wait until 2025
  11. forum rang 6 pwijsneus 10 februari 2022 18:32
    Jup, en op deze baanbrekende technologie moeten we minimaal 3 jaar wachten tot we er iets van terug zien in de cijfers.

    Prima verder. Het werd gewoon verteld in de CC. Ben er alleen iets minder enthousiast over dan jij. Hoor overigens ook niets van je dat Mobileye de ADAS maps gaat leveren voor VW. Dat hoeft dan weer geen 3 jaar te wachten. Vind ik gewoon vreemd, meer niet.

    De toevoegingen dramaqueen, leugenaar, mij vergelijken met Thierry Baudet als je het niet met me eens bent mag je voortaan achterwege laten. Volgens mij is het nog steeds toegestaan om het oneens te zijn. Ik probeer het juist van meerdere kanten te bekijken. Jij baseert je naar mijn bescheiden mening té veel op wat Goddijn en die andere kneus je op de mouw proberen te spelden. Als je goed oplet heb je ook in de gaten dat ze om de 3 maanden weer in een heel nieuwe realiteit blijken te leven, en de verwachtingen voor de tachtiende keer naar beneden moeten bijstellen. Mij is het iig wel enorm opgevallen, net zoals de enorme gap tussen asset- en beurwaarde, en welk potenieel persoonlijk gewin daarmee te behalen is voor de founders.

    Maar misschien valt mij teveel op, kan natuurlijk ook.
  12. [verwijderd] 10 februari 2022 18:53
    Ik heb géén sherry vergelijking gemaakt. Ik zei dat je (soms met veel drama) dingen leest of hoort die er gewoonweg niet staan. Het kost moeite om dat te zien als ‘verschil van inzicht’.

    Dat is niet nodig, want er was genoeg slechts uit de call te halen (verlaging outlook 2022 én 2023 (!)) dat het niet nodig is om daar nog extra negatiefs bij te verzinnen. Dan wordt het te zwart-wit. En ja, het is mij ook niet ontgaan dat er een gap is tussen wat in oktober 2021 (q3) en februari 2022 (jaarcijfers) werd gezegd. Er kwam ook een Omicronnetje tussendoor.
  13. forum rang 6 pwijsneus 10 februari 2022 19:04
    quote:

    *JustMe* schreef op 10 februari 2022 18:53:

    Ik heb géén sherry vergelijking gemaakt. Ik zei dat je dingen anders leest/interpreteert dan zoals gezegd is en soms gedramatiseerd, wat niet nodig is want er was genoeg slechts uit de call te halen (verlaging outlook 2022 én 2023 (!)) dat het niet nodig is om daar nog extra negatiefs bij te verzinnen. Dan wordt het wat te zwart-wit.
    Volgens jou verzin ik er extra negatief nieuws bij. Sorry, maar dat is niet het geval. Jij verzint er vaak héél véél positiefs bij en bagatelliseert alles, is volgens jou ook niet het geval.

    Gaan we niet uitkomen, en komt na meer dan 1000 posts alweer de leesbaarheid van dit draadje niet ten goede. Inhoudelijk mag je kritiek hebben, net zoals iedereen. Blijkbaar vind je mijn kritiek nogal lastig, reageer zoals je aangaf er dan maar niet op. Ook mijn vertrouwen in dit fonds heel dichtbij 0. Volgens mij zit de grootaandeelhouder en CEO er met dezelfde pet op, en wordt tt bestuurd als PE. De waarde zal er vast op een manier worden uitgehaald, maar moet nog maar zien of wij daar beter van worden. Dat ik uitspraken van Taco, zoals de omzetverwachting per 2025 voor cariad, in twijfel trek is mijn zaak. En ik heb een punt, want nog geen 50% wat de CFO uitkraamt komt uit.

    Om positief af te sluiten, er komen nog genoeg koopkansen!! Als je er nog in gelooft natuurlijk.

    Succes, ik zie het morgen wel weer.
  14. [verwijderd] 10 februari 2022 19:54
    Ik heb de sherry vergelijking ook gelezen, net als drama-queen en beschuldigingen over verzinnen. Ook al valt het in het niet bij wat ik over me heen heb gekregen (periode 7-10-2021), het blijft afkeurenswaardig.
    Verzinnen kunnen we aan Taco overlaten. Een CFO van beursgenoteerd bedrijf onwaardig wat hij in oktober verzon over 20-30% groei. Regelrechte misleiding en het zou mooi zijn als IEDEREEN afstand neemt van het waarheidsgehalte waarmee TomTom naar de aandeelhouders communiceert.
    Het track record van tt is beschamend, zeker in vergelijking met wat de concurrentie presteert. Niets rechtvaardigt het om positief over dit mislukte navigatiebedrijfje te zijn, m.n. de koers en de resultaten. De realisten hebben hier al jaren gelijk en sjoemelen niet met cijfers. Over cijfers valt namelijk niet te twisten.
    De bijdragen van pwijsneus zijn zeer waardevol. Helaas worden ze ondergesneeuwd door onoprecht en onverklaarbaar positivisme.
  15. [verwijderd] 10 februari 2022 20:18
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 10 februari 2022 19:54:

    Ik heb de sherry vergelijking ook gelezen, net als drama-queen en beschuldigingen over verzinnen.

    De sherry vergelijking maakte ik ooit (in een bepaalde context) maar die deed ik nu niet
  16. forum rang 4 GLMF 10 februari 2022 20:35
    quote:

    pwijsneus schreef op 10 februari 2022 19:04:

    [...]

    ..Dat ik uitspraken van Taco, zoals de omzetverwachting per 2025 voor cariad, in twijfel trek is mijn zaak. En ik heb een punt, want nog geen 50% wat de CFO uitkraamt komt uit.
    nog steeds heimwee naar Marina Wyatt, die in de calls zowel het CFO gedeelte heel goed invulde, maar vaak het woord overnaam van de CEO om de zaken te verduidelijken. En haar engels ..... een verademing ;-)
  17. forum rang 6 tatje 10 februari 2022 20:51
    Ik zie net dat "" de lionheart "" niet meer in de haven van Palma op Mallorca ligt.

    De Lionheart is op 4 februari ( de cijferdag ) ergens anders naar toe.

    The vessel arrived at the port of Antigua, Antigua & Barbuda on Feb 4, 18:44 UTC.

    Vandaar de CC lichtelijk afrafelen en 1 uur vroeger dan gebruikelijk.

    Iemand wist op dit forum te melden, Harold moest om 3 uur 1500 uur op het vliegveld zijn.

    Zou zomaar waar kunnen zijn :-)

  18. VanillaSky 10 februari 2022 20:52
    quote:

    sniklaas schreef op 10 februari 2022 13:32:

    [...]normaliter moet daar dit of uiterlijk volgend jaar de stekker uit getrokken worden, op een gegeven moment is de sap uit het schottelslet (is een vaatdoek Henk) en dan wordt het tijd voor afscheid...

    Gezien de vooruitzichten voor de omzet van A@E dit en volgend jaar wordt afscheid nemen van Consumer ook nog een dingetje, nu tikt de groepsomzet nog nipt een half miljard aan en zonder Consumer wordt het lastig de €500+ te behouden en daarnaast kost afscheid nemen centen, sociaal plan, borgen van service, garantie en reparaties...
    Geloof ook dat bij Consumer dit jaar of uiterlijk volgend jaar de stekker eruit gaat. Met een omzet van ca. 85 mio dit jaar en 60-70mio volgend jaar word hier geen geld meer verdiend. Denk daarbij inderdaad dat de groepsomzet onder de 500mio gaat duiken, schat zo in ca. 480-490 mio voor 2023 (incl. consumer) en ook een 480mio voor 2024 (excl. consumer).

    Wellicht dat ze dit jaar nog het gehele jaar de consumerbusiness laten doorlopen, mogelijk met letten op kosten kan dat kostenneutraal, volgend jaar saneren (dan is er ook wat geld over om dit te bekostigen).

    In 2024 is men dan schoon en kan de FCF gebruiken voor een nieuw SBB programma voor bonusdoeleinden.

  19. [verwijderd] 10 februari 2022 20:53
    quote:

    GLMF schreef op 10 februari 2022 20:35:

    [...]
    nog steeds heimwee naar Marina Wyatt, die in de calls zowel het CFO gedeelte heel goed invulde, maar vaak het woord overnaam van de CEO om de zaken te verduidelijken. En haar engels ..... een verademing ;-)

    Zij was heel helder, maar paste ook meer bij die tijd. Een financiële dame die zich destijds richtte op het schuldenvrij maken van TomTom. Titulaer is iets minder van accounting en iets ondernemender is mijn indruk, voordat hij CFO werd deed hij IR en M&A.
1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. Aperam Q1-cijfers
    3. Bpost Q1-cijfers
    4. Credit Agricole Q1-cijfers
    5. Ontex -Q1-cijfers
    6. Brunel Q1-cijfers
    7. Heijmans €0,89 ex-dividend
    8. VS banengroei en werkloosheid april Banengroei: 243K. Werkloosheid: 3,8%. Uurlonen: +0,3% MoM volitaliteit verwacht
    9. VS inkoopmanagersindex diensten S&P april (def)
    10. VS Inkoopmanagersindex diensten ISM april (def)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht