Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,605
  • Verschill

    -0,015 -0,27%
  • Volume

    375.660 Gem. (3M) 302,1K
  • Bied

    5,560  
  • Laat

    5,780  
+ Toevoegen aan watchlist

Allemaal naar de aandeelhoudersvergadering!!

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. Scarlet 24 februari 2011 12:09
    beste allemaal,

    snappen jullie het nog, ik niet. Je ziet regelmatig op het draadje TT nieuws in deze rubriek welke mooie nieuwe toepassingen er worden gemaakt door TT, vervolgens hoor je daar weinig over via de persberichten die breed zouden moeten worden gedistribueerd. Garmin maakt slechtere resultaten bekend dan TT en gaat in koers omhoog en wij zakken 20%. HG moet echt nodig eens worden ingefluisterd hoe hij een presentatie moet houden: energiek, geloof in eigen bedrijf, vertrouwen uitstralen etc. etc. Geen slappe verhalen over pas iets in 2013 staat er wat te gebeuren e.d. Kijk eens naar Steve Jobs hoe die zijn bedrijf promoot en ik had gehoopt dat TT eens Apple zou gaan volgen als state of the art produkten en visie.
    Maar we hebben een mogelijkheid om niet hier maar op de AV onze mond open te trekken. We hebben de volgende mogelijkheden:
    1. we gaan allemaal zelf
    2. we geven een volmacht aan de VEB als we niet kunnen
    3. we deponeren hier de vragen en dan neem ik ze mee.
    Voorkeur heeft ad 1, want we willen toch laten zien dat we niet louter klapvee zijn, samen staan we sterker, ik wil geen parallel trekken met Noord Afrika, maar nu krijg ik toch de indruk dat zaken over ons hoofd worden besloten.
  2. [verwijderd] 24 februari 2011 15:19
    Ik splits mijn reactie even in ‘feiten’ (zoals kwartaalcijfers) en ‘sentiment’ (hoe wordt het naar buiten gebracht en hoe is de reactie hierop)

    Feiten

    Feitelijk was 2010 helemaal niet zo slecht. Kwartaal en jaarcijfers boven verwachting, flinke ontwikkeling van aantal live abonnementen, nieuwe partnerships en octrooien, etc. Analisten stellen terecht dat TomTom erg goedkoop is op dit moment.

    Of zoals ABN AMRO zegt: Wij vinden dat TomTom te goedkoop is en dat de markt de waarde van de niet-navigatiekastjes activiteiten te laag waardeert. Die transitie is echter een langzaam proces en daar maakt de markt zich zorgen over. Daarom waarderen wij TomTom met een korting ten opzichte van de sector. Maar zelfs op 11x de verwachte winst in 2012 is er nog een opwaarts potentieel van 25%. Ook verwachten we dat TomTom de komende jaren of dividend gaat uitkeren of groei gaat zoeken, gezien het sterk herstel van de financiele positie in de afgelopen jaren.

    Over de cijfers ben ik dus niet heel ontevreden, maar ik heb wel 1 vraag. En dat is er een die Kepler bijvoorbeeld ook stelt. “Als TomTom 10 tot 11% van de omzet aan R&D uitgaven doet, dan zou dat bij een vlakke omzet moeten leiden tot meer winst per aandeel”. Aldus Kepler. Hoe zit dat nou precies?

    Ik kan me voorstellen dat schuldreductie, intensieve marketing en R&D de kosten verhogen. Dat mag best ten koste gaan van de winst of eventueel dividend. Maar hoe zit dat met de hier gemaakte kosten. De R&D kosten en saleskosten worden apart gerapporteerd, dus dat zijn het niet. Zijn het allemaal investeringen in de toekomst? Of wordt er op te grote voet geleefd?

    Als ik Goddijn zo zie, dan lijkt hij me een visionaire man. Maar aan het roer moet ook iemand staan die de organisatie strak houdt. Wie is bij TomTom de luis in de pels die zorgt dat er geen aandeelhouderswaarde wordt gemorst? Ik geloof meer in multistakeholdervalue dan shareholdervalue, dus ik stel niet voor om de organisatie uit te wringen voor een kortetermijn belang. Maar het lijkt me wel goed om hier wat vragen over te stellen tijdens de vergadering.

    Sentiment

    Het sentiment wordt voor een goed deel bepaald door de voorman HG, maar ook door de nieuwsberichten vanuit investor relations en public relations. Zoals opgemerkt, zitten mensen in het IEX forum er bovenop, en komen vaker met nieuwtjes dan TomTom zelf.

    Ik denk dat TomTom inderdaad meer werk zou mogen maken van het oppoetsen van haar imago richting aandeelhouders. Maar dat is wel een ‘fine blue line’. Waar ik allerminst voorstander van ben zijn praatjes die bedoeld zijn om lucht in het aandeel te persen als dat niet gerechtvaardigd is.

    Tegelijkertijd zou TomTom sommige zaken wel beter kunnen verpakken. Neem de “broadly flat revenue and earnings per share.” Je zou ook kunnen zeggen: “Wij gaan onze marketing en innovatie fors intensiveren, zonder dat dit ten koste gaat van de winst per aandeel". Klinkt net iets anders. Of "Doordat wij onze inkomstenstroom verbreden, financiële positie versterken en onze positie in de markt versterken, werken wij aan een duurzame winstgevendheid en beperken wij het neerwaartse risico voor onze aandeelhouders”. Blabla. Je weet ongeveer wat ik bedoel.

    Vervolgens spreek je ‘groot vertrouwen’ uit in de toekomst, gooi je er nog een nieuwtje tegenaan (Lancia Ypsilon nog even opsparen of opwarmen en direct de 50% groei in automotive noemen). Ook had er direct iets gezegd moeten worden over de seizoensinvloeden waardoor Q4 tegenvalt maar heel 2010 volledig in lijn is met de verwachting. Zo moeilijk is dat toch niet.

    Verder denk ik dat TomTom richting de markt een communicatiestrategie moet uitwerken om het imago van ‘one trick pony’ weg te poetsen. TomTom is meer dan een fabrikant van navigatiekastjes. Dat weten wij ook, en dat communiceert TomTom ook, maar het kan denk ik nog vaker, beter of slimmer in de beleving van mensen ingeprent worden. Zie ook de opmerking van ABN AMRO hierover. De markt waardeert deze activiteiten nog te laag.

    NB
    Overigens vind ik dat je de vergelijking met Garmin niet helemaal kunt maken. TT heeft veel betaald voor TeleAtlas en heeft hierdoor geen dividend. Garmin heeft geen kaarten (dus op lange termijn kwetsbaarder, minder strategische opties), maar heeft wel veel cash die in de vorm van dividend wordt uitgekeerd. Dit trekt ook andersoortige aandeelhouders, de wat minder speculatieve zullen zich bij Garmin prima thuis voelen en bij TT minder.
  3. sjeroen 24 februari 2011 17:54
    Misschien een hele domme vraag.. maar moet je een bepaald aantal aandelen bezitten om naar de vergadering toe te kunnen?
  4. forum rang 10 voda 24 februari 2011 17:57
    quote:

    sjeroen schreef op 24 februari 2011 17:54:

    Misschien een hele domme vraag.. maar moet je een bepaald aantal aandelen bezitten om naar de vergadering toe te kunnen?
    Nee, 1 stuk is al genoeg om daar naar toe te gaan.
  5. [verwijderd] 24 februari 2011 19:15
    Ik zou nog een vraag willen voorstellen. Wat zijn de plannen om zich in de zeer lucratieve sport/fitness gps te mengen? Blijft het bij een enkel horloge met Nike of kunnen we meer verwachten in deze sector (al dan niet met Nike samen)?
7 Posts
|Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. Aperam Q1-cijfers
    3. Bpost Q1-cijfers
    4. Credit Agricole Q1-cijfers
    5. Ontex -Q1-cijfers
    6. Brunel Q1-cijfers
    7. Heijmans €0,89 ex-dividend
    8. VS banengroei en werkloosheid april Banengroei: 243K. Werkloosheid: 3,8%. Uurlonen: +0,3% MoM volitaliteit verwacht
    9. VS inkoopmanagersindex diensten S&P april (def)
    10. VS Inkoopmanagersindex diensten ISM april (def)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht