Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,605
  • Verschill

    -0,015 -0,27%
  • Volume

    375.660 Gem. (3M) 302,1K
  • Bied

    5,560  
  • Laat

    5,780  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom 14-20 juli

235 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 12 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Kniesoor 17 juli 2014 09:25
    quote:

    xynix schreef op 17 juli 2014 09:20:

    [...]
    Ook als het beangstigend leuk dreigt te worden ;-) !!

    Dat is eng voor de gemiddelde calvinist: dromen van een Microsoft in de polder!
    Hi xynix, je had het pas geleden over een Post NL'tje maar een Pharming'tje van vandaag voor volgende week donderdag doe ik het ook voor ;-)
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 juli 2014 09:38
    quote:

    pwijsneus schreef op 17 juli 2014 08:53:

    [...]

    Aankomende donderdag eerst maar eens kijken hoe de realiteit erbij ligt.

    De aanstaande monopolie in maps zou betekenen na introductie ervan, of tegelijkertijd (realtime maps komt dit jaar live, maar wanneer?) dat er deals worden gesloten met grote autofabrikanten, die nu worden beleverd door HERE.

    Ook zouden bijvoorbeeld partijen als Yahoo! over kunnen stappen....maar zover is het nog niet.

    Waar ik met een speciaal oog naar kijk aankomende donderdag is licensing, de google-deal is eruit, maar het is het laatste onderdeel dat afgelopen tijd nog krimpt.

    - De PND-markt krimpt, for a fact. Op korte termijn kan de introductie van de nieuwe GO in de VS nog een schwung geven, en het is belangrijk om te zien hoeveel de sportswatches kunnen opvangen. Anyway, voor een succesvolle transitie is het zaak dat onderstaande divisies de krimp in PND's doen vergeten. [1]

    - Automotive; de autoverkopen zijn goed. Het is afwachten op die realtime maps, en nieuwe deals die ook in de outlook zijn aangegeven door TomTom. Resultaten van dit onderdeel zullen stabiel zijn. [2]

    - Licensing; Onlangs zijn er deals gesloten met the Weather Channel en AOL. De google-deal is er helemaal uit, maar het meest interessante is natuurlijk, wat bedoeld Goddijn met de intensivering van de banden met Apple. Ik verwacht nog een kleine krimp, maar laat me graag verassen. [3]

    - TomTom Telematics, groei! De vraag is alleen hoeveel voor het kleinste onderdeel van TT. [4]
    ...
    [1]: De pnd-markt stabiliseert: vervangingsvraag, waarbij oude consumenten verbaasd zijn over de nieuwe en veel betere kwaliteit. Plus nieuwe klanten in de Rest of the World.

    [2]: Gezien allerlei nieuwe contracten en ook China kan dit alleen maar omhoog. En Vast Willen we anderen niet vergeten.

    [3]: Helaas: geen verrassingen. Dat AOL en zo: peanuts.

    [4]: Dit onderdeel is tenminste duidelijk: Q2 omzet 26 mln, dit jaar ca 110 mln. Autonome omzetgroei pj ca 20-23%.


  3. forum rang 6 pwijsneus 17 juli 2014 09:52
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 17 juli 2014 09:38:

    [...]
    [1]: De pnd-markt stabiliseert: vervangingsvraag, waarbij oude consumenten verbaasd zijn over de nieuwe en veel betere kwaliteit. Plus nieuwe klanten in de Rest of the World.

    [2]: Gezien allerlei nieuwe contracten en ook China kan dit alleen maar omhoog. En Vast Willen we anderen niet vergeten.

    [3]: Helaas: geen verrassingen. Dat AOL en zo: peanuts.

    [4]: Dit onderdeel is tenminste duidelijk: Q2 omzet 26 mln, dit jaar ca 110 mln. Autonome omzetgroei pj ca 20-23%.

    Mee eens. Kleine kanttekening bij punt 1, de PND-markt stabiliseerd tijdelijk (2 jaar?). Uiteindelijk krimpt deze markt natuurlijk.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 17 juli 2014 12:28
    quote:

    pwijsneus schreef op 17 juli 2014 09:52:

    [...]

    Mee eens. Kleine kanttekening bij punt 1, de PND-markt stabiliseerd tijdelijk (2 jaar?). Uiteindelijk krimpt deze markt natuurlijk.
    Weet ik nog niet, de smartphone-concurrentie kennen we nu wel. Indien toch? Dan gaat dat naar inbouw, dus Automotive.
  5. jojo3 17 juli 2014 12:39
    Voor de aandeelhouders maakt dit allemaal niet uit zolang de shorters de koers bepalen. Opmerkelijk is ook dat een familielid van een van de raad van bestuur met TT International ook een van deze shorters is. Volgens mij een zeer ongewenste belangenverstrengeling.
  6. mjmj 17 juli 2014 12:54
    quote:

    jojo3 schreef op 17 juli 2014 12:39:

    Opmerkelijk is ook dat een familielid van een van de raad van bestuur met TT International ook een van deze shorters is. Volgens mij een zeer ongewenste belangenverstrengeling.
    ? je bedoelt een familielid van een lid van de RvB? Verklaar je nader.
  7. jojo3 17 juli 2014 12:58
    Dear sirs/ladies,

    As an active investor in TomTom I would like to congratulate you on the excellent execution of the strategic rearrangement of TomToms business focus.

    I have however one point of concern. TomTom shares have been actively shorted in recent years which has probably been partly responsible for the rather erratic share price behavior in the past one and a half year. The mutations in short positions as reported by the AFM lead to the conclusion that most of these shifts in short positions must have led to substantial losses. This suggests that only a “higher purpose” can be the motivation for this kind of trades, since common sense would dictate to “get out and stay out”.

    One of the important shorters is TT International. Carla Tammenoms Bakker is, according to her LinkedIn profile, Executive Director at TT International. She is the sister of one of the members of your supervisory board, Jacqueline Tammenoms Bakker. Could you please inform me which specific corporate governance measurements have been taken to avoid every suspicion of conflict of interest because of these family ties?
  8. [verwijderd] 17 juli 2014 13:00
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 17 juli 2014 12:28:

    [...]

    Weet ik nog niet, de smartphone-concurrentie kennen we nu wel. Indien toch? Dan gaat dat naar inbouw, dus Automotive.

    Lijkt mij ook de meest waarschijnlijk richting. Voor PND is er de komende 5-10 jaar een zeer interessante vervangingsmarkt (vooral connected-PND's met real-time Traffic met hogere aanschafprijzen) en zijn er ook nog veel nieuwe klanten in de emerging markets van India, China, Rusland, Brazilië, Indonesië etc.etc.

    PND blijft qua betrouwbaarheid, robuustheid, bedieningsgemak etc. superieur aan de fragiele smartphone. Die hebben kwetsbare en te kleine schermen en zijn voor gebruik in de auto voor een belangrijk deel afhankelijk van online kaarten van Google met een dure en onbetrouwbare dataconnectie (Google heeft geen online kaarten en die zijn de nodig voor automotive). Ook de GPS van de smartphone werkt een stuk slechter qua bereik dan de GPS van de PND; vooral in de stad tussen hoge gebouwen valt het GPS-signaal van de smartphone vaak weg en stuurt de smartphone je de verkeerde kant uit. Vaak net op het moment dat het je nou net niet goed uitkomt. Ik heb wat afgevloekt op Google op mijn smartphone in de auto. Ment de nieuwe connected Go van TomTom werkt het allemaal een stuk beter en fijner.

    En dan heb ik het nog een eens over de real-time Traffic van TomTom. Navigeren is verandert van af en toe naar een onbekende bestemming rijden naar always-on ivm het verkeer. Heb je eenmaal de kwaliteit van TomTom Traffic ontdekt, dan wil je nooit meer wat anders. Daar heb je graag een paar honderd euro voor over.

    Voor TomTom maakt het overigens niet zo veel uit want men levert de kaarten en real-time traffic zowel voor de PND, als voor de smartphone (via Apple, BlackBerry, Samsung en via de eigen unieke Go Mobile App) en ook voor hoogwaardig gebruik op de inbouwschermen in de auto.
    Over 10 jaar wordt er bijna geen nieuwe auto meer verkocht zonder zo'n groot en gebruikersvriendelijk inbouwscherm. Momenteel is dat nog slechts 20-25%, dus groeimogelijkheden genoeg in de komende jaren.
    Het aantal automobilisten groeit van nu zo'n 1 miljard naar 4 miljard in 2050.
  9. forum rang 6 pwijsneus 17 juli 2014 13:02
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 17 juli 2014 12:28:

    [...]

    Weet ik nog niet, de smartphone-concurrentie kennen we nu wel. Indien toch? Dan gaat dat naar inbouw, dus Automotive.

    De smartphone heeft voor creatieve destructie gezorgt voor de PND-markt, én met nieuw businessmodel: gratis.

    Uiteraard is er een vervangingsmarkt, maar in de opkomende landen komt de smartphone nu ook op, en dan zal dat proces zich herhalen van wat er zich voor TomTom vanaf 2009 heeft afgespeeld.

    Nogal logisch, de hele transitie van TomTom komt door die creatieve destructie. De PND is nice to have, en elke euro omzet en winst moeten ze eruit persen, maar op termijn moet je niet afhankelijk zijn van die omzet, omdat die markt krimpt.

    ...vandaar de transitie van Hardware (ex sportswatch) naar content en services...
  10. [verwijderd] 17 juli 2014 13:12
    @pwijsneus

    TomTom komt vrijwel zeker ook met gratis en advertenties. Zie de zeer succesvolle test van het nieuwe Go Mobile in Italië. Goddijn heeft het al over advertenties gehad en dat model is zeer geschikt voor de onderkant van de markt.
    Go Mobile is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter dan Google en ook niet afhankelijk van een dure dataconnnectie online kaarten.
    Bij 10% marktaandeel in de smartphonemarkt van gratis navigatie met advertenties staat de koers van TomTom snel op 100 euro en is ook 300 euro mogelijk.
    (zie draadje TomTom Go Mobile www.iex.nl/Forum/Topic/1313984/6/TT-G...

    Smartphone blijft echter slechts een beperkt deel van de markt, Vooral ivm de dure en onbetrouwbare dataconnectie die nodig is voor de Google-kaarten.
    PND is simpelweg robuuster, heeft een duidelijker scherm en is eenvoudiger in gebruik.
    Over 10 jaar wordt er echter geen nieuwe auto meer verkocht zonder groot en duidelijk inbouwscherm (nu is dat tussen de 20-25%). Daarin neemt TomTom dan een groot marktaandeel in (enige concurrent hier is Here). Google levert geen offline kaarten en al helemaal geen automotive grade kwaliteit. Met de nieuwe real-time Maps kan TomTom zelfs groeien van nu 20% marktaandeel naar 80% marktaandeel.
  11. forum rang 6 pwijsneus 17 juli 2014 13:14
    quote:

    groeibriljant schreef op 17 juli 2014 13:12:

    @pwijsneus

    TomTom komt vrijwel zeker ook met gratis en advertenties. Zie de zeer succesvolle test van het nieuwe Go Mobile in Italië. Goddijn heeft het al over advertenties gehad en dat model is zeer geschikt voor de onderkant van de markt.
    Go Mobile is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter dan Google en ook niet afhankelijk van een dure dataconnnectie online kaarten.
    Bij 10% marktaandeel in de smartphonemarkt van gratis navigatie met advertenties staat de koers van TomTom snel op 100 euro en is ook 300 euro mogelijk.
    (zie draadje TomTom Go Mobile www.iex.nl/Forum/Topic/1313984/6/TT-G...
    Dat is toch geen hardware? Ik had het over de PND verkopen.

    Bovendien is de TomTom Go Mobile app nog niet breed uitgerolt, dus ik snap niet waar je een koersdoel van € 300,- vandaan haalt. Dat is een stijging van meer dan 5300%, niet echt serieus te nemen.
  12. forum rang 6 pwijsneus 17 juli 2014 13:24
    quote:

    groeibriljant schreef op 17 juli 2014 13:19:

    @pwijsneus

    10% marktaandeel in de smartphonemarkt met een gratis versie van Go Mobile brengt de koers ruim boven de 100 euro. Kan zelfs binnen 2 jaar.

    Zie voor de rekensommen het Go Mobile draadje:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1313984/7/TT-G...

    Zover is het nog lang niet, bovendien is Google nog steeds superdominant, en heeft al 1 miljard apps geinstalleerd (uiteraard door de grote hoeveelheid native android systemen met Google maps).

    Ik dicht de Go Mobile wel kansen toe, maar een koersverdubbelaar van 18 in 2 jaar?! Hilarisch.

    Bovendien in dat scenario - als dat appje zo ontzettend succesvol is - zijn er genoeg geinteresseerde die het voor een prikkie willen overnemen, laten we zeggen voor € 30,- per aandeel ipv € 100,-.

    Je reinste luchtfietserij.
  13. [verwijderd] 17 juli 2014 13:27
    Beperktedijkbewaking:

    Heb de berekening niet meer, maar was inderdaad iets meer dan een sigarendoosje.

    Vorig kwartaal was de EMEA omzet pnd licht groeiend, ondanks een marktkrimp van 12% in termen van volume. In de VS was er wel krimp. Dit werd in zijn geheel goedgemaakt door fitness.

    Voor komend kwartaal hebben we te maken met een vergelijkingsbasis met Q2 2013. Toen was de pnd omzet boven verwachting. Daarom ging ik er van uit dat dit kwartaal geen lichte groei in EMEA mogelijk is. Echter, vorig jaar was het marktaandeel 50% en dat is nu wat hoger, namelijk 52%. Al met al kwam ik in de berekening op een krimp van 15 miljoen euro, dat is ongeveer 10%. Dat is ruim, dus wat jij zegt klopt: het kan zelfs nog beter dan het staatje dat ik toonde.

    Naast die 15 miljoen pnd krimp ging ik uit van 3 miljoen minder automotive hardware, omdat dat nu eenmaal wordt uitgefaseerd. Dan hou je fitness over. Ik neem ook die 75 miljoen fitness omzet als basis, versus 25 miljoen vorig jaar. Op basis daarvan heb ik 10 miljoen euro extra fitness omzet gerekend binnen fitness.

    Totaal kom je dan voor consumer uit op een omzet die 15+3-10 = 8 miljoen euro lager ligt dan vorig jaar. Die lichte krimp in consumer wordt dan weer gecompenseerd door de sterke groei in Telematics.

    Ik moet er wel bij zeggen dat het eigenlijk een vrij voorzichtige calculatie is, ookal zit deze boven de analisten consensus. Om een voorbeeld te noemen. Vorig jaar Q2 werd de nieuwe Go uitgerold, wat leidde tot meer deferred revenue. We zijn nu een jaar later, dus we krijgen al een som van vier kwartalen (4/16) aan deferred revenue uitgekeerd. Goed voor de marge ook.

    Daarnaast heb ik natuurlijk ook gezien hoe die fitness cardio watches uitverkocht raakten, dus wellicht is die plus van 10 miljoen te bescheiden. Ik ging uit van 10, omdat van de 50 miljoen aan omzetgroei de piek in het 4e kwartaal zal zitten.

    Verder zou het best kunnen dat de pnd omzet wel gewoon flat is (in EMEA) in plaats van de 15 mio krimp die ik calculeerde.

    Ik sluit dus ook niet uit dat bij de Q2 cijfers EN de omzet EN de marge EN de winst EN de cash EN de pnd omzet een groei laten zien vergeleken bij vorig jaar. Zet dan de champagne maar vast klaar.
  14. [verwijderd] 17 juli 2014 13:32
    @pwijsneus

    In testmarkt Italië had men binnen 4 weken al meer dan 100.000 Go Mobile App gebruikers. Dan komt er een sneeuwbaleffect op gang en eind dit jaar zijn er in Italië al snel minimaal 500.000 gebruikers.

    10% marktaandeel in de smartphonemarkt met een gratis versie van Go Mobile in combinatie met advertenties is zeer goed mogelijk.
    De TomTom Go Mobile App werkt met betrouwbare offline kaarten en is niet zoals Google afhankelijk van een dure en onbetrouwbare dataconnectie.

    Ik begrijp ook wel dat 2 jaar kort dag is, maar het is zeker niet onmogelijk want succes is snel haalbaar in de smartphonemarkt. Wat mij betreft mag TomTom er ook 3 jaar over doen.

    Ga maar eens rekenen wat er bij 10% marktaandeel met advertenties per maand binnenkomt:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1313984/7/TT-G...
  15. forum rang 6 pwijsneus 17 juli 2014 13:37
    quote:

    groeibriljant schreef op 17 juli 2014 13:32:

    @pwijsneus

    In testmarkt Italië had men binnen 4 weken al meer dan 100.000 Go Mobile App gebruikers. Dan komt er een sneeuwbaleffect op gang en eind dit jaar zijn er in Italië 500.000 gebruikers.

    10% marktaandeel in de smartphonemarkt met een gratis versie van Go Mobile in combinatie met advertenties is zeer goed mogelijk.
    De TomTom Go Mobile App werkt met betrouwbare offline kaarten en is niet zoals Google afhankelijk van een dure en onbetrouwbare dataconnectie.

    Ik begrijp ook wel dat 2 jaar kort dag is, maar het is zeker niet onmogelijk want succes is snel haalbaar in de smartphonemarkt. Wat mij betreft mag TomTom er ook 3 jaar over doen.

    Ga maar eens rekenen wat er bij 10% marktaandeel met advertenties per maand binnenkomt:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1313984/7/TT-G...

    Laten we het "opportunistisch" noemen, ik hoop het met je mee.

    Eerst maar eens beginnen met de uitrol van de TomTom Go Mobile appert. Aankomende donderdag?!
  16. marijke m 17 juli 2014 13:43
    quote:

    jojo3 schreef op 17 juli 2014 12:58:

    Dear sirs/ladies,

    As an active investor in TomTom I would like to congratulate you on the excellent execution of the strategic rearrangement of TomToms business focus.

    I have however one point of concern. TomTom shares have been actively shorted in recent years which has probably been partly responsible for the rather erratic share price behavior in the past one and a half year. The mutations in short positions as reported by the AFM lead to the conclusion that most of these shifts in short positions must have led to substantial losses. This suggests that only a “higher purpose” can be the motivation for this kind of trades, since common sense would dictate to “get out and stay out”.

    One of the important shorters is TT International. Carla Tammenoms Bakker is, according to her LinkedIn profile, Executive Director at TT International. She is the sister of one of the members of your supervisory board, Jacqueline Tammenoms Bakker. Could you please inform me which specific corporate governance measurements have been taken to avoid every suspicion of conflict of interest because of these family ties?
    Volgens mij overgenomen van een post van Xynix. Wel zo netjes om dat er even bij te vermelden.
  17. [verwijderd] 17 juli 2014 13:52
    quote:

    pwijsneus schreef op 17 juli 2014 13:24:

    [...]

    Zover is het nog lang niet, bovendien is Google nog steeds superdominant, en heeft al 1 miljard apps geinstalleerd (uiteraard door de grote hoeveelheid native android systemen met Google maps).

    Ik dicht de Go Mobile wel kansen toe, maar een koersverdubbelaar van 18 in 2 jaar?! Hilarisch.

    Bovendien in dat scenario - als dat appje zo ontzettend succesvol is - zijn er genoeg geinteresseerde die het voor een prikkie willen overnemen, laten we zeggen voor € 30,- per aandeel ipv € 100,-.

    Je reinste luchtfietserij.
    Het is geen gewoon appje maar een volledig nieuwe manier van navigeren en kaartgebruik in de auto. Op basis van offline kaarten die binnenkort zelfs real-time zijn (=nieuwe wereldstandaard voor autonavigatie en kunnen Google en Here niet leveren). En dat aangevuld met de superieure real-time Traffic van TomTom. Heb je het eenmaal geprobeerd, dan wil je nooit meer zonder (Google Maps is dan echt een lachertje).

    10% marktaandeel in de smartphonemarkt is wellicht opportunistisch, maar gezien de kwaliteit van Go Mobile versus de concurrentie zeker niet onmogelijk.

    De rekensommen zijn dan al snel minimaal 100 euro en het kan in de jaren daarna dan nog veel hoger als de markt van LBS zich verder ontwikkeld.

    www.iex.nl/Forum/Topic/1313984/7/TT-G...
235 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 12 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. Aperam Q1-cijfers
    3. Bpost Q1-cijfers
    4. Credit Agricole Q1-cijfers
    5. Ontex -Q1-cijfers
    6. Brunel Q1-cijfers
    7. Heijmans €0,89 ex-dividend
    8. VS banengroei en werkloosheid april Banengroei: 243K. Werkloosheid: 3,8%. Uurlonen: +0,3% MoM volitaliteit verwacht
    9. VS inkoopmanagersindex diensten S&P april (def)
    10. VS Inkoopmanagersindex diensten ISM april (def)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht