Forum: Air France - KLM » Air France - KLM Juli 2018 - ‘Half juli moet het geregeld zijn’ | Beursduivel.be

Air France - KLM Juli 2018 - ‘Half juli moet het geregeld zijn’

679 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Laup 4
0

Na een daling van bijna 6 maanden en een halvering van de koers,moet een nieuwe topman eindelijk beterschap brengen voor de veelgeplaagde aandeelhouders.
Interim-topvrouw Anne-Marie Couderc liet in een interview in de Franse krant Les Échos weten dat de opvolging per half juli geregeld zou moeten zijn.





manuss
0
quote:

Laup 4 schreef op 1 jul 2018 om 09:40:



Na een daling van bijna 6 maanden en een halvering van de koers,moet een nieuwe topman eindelijk beterschap brengen voor de veelgeplaagde aandeelhouders.
Interim-topvrouw Anne-Marie Couderc liet in een interview in de Franse krant Les Échos weten dat de opvolging per half juli geregeld zou moeten zijn.






Bedankt voor openen van nieuwe draadje.
Gaat het om een nieuw interview van Anne-Marie Couderc of is dit een verwijzing naar het oude interview?
Laup 4
0

In het begin van het jaar werd door de meeste analisten een goede eerste jaarhelft verwacht, gevolgd door een moeilijkere tweede. Het zou wel eens net andersom kunnen zijn.
Als het een aanvaardbare topman wordt zijn de barre tijden misschien voorbij.

Het is een verwijzing naar het oude interview manuss, maar half juli is nu niet lang meer,succes!

manuss
0
quote:

trixxx schreef op 1 jul 2018 om 13:54:


www.bnr.nl/player/audio/10084734/1034...
Vanaf 1:45 / 5:00


Helaas niet erg positief commentaar!
Valt mee, interessant voor wat het waard is!
trixxx
1
fd.nl/ondernemen/1260354/capron-trekt...

Capron trekt zich terug als kandidaat-ceo Air France-KLM
Philippe Capron heeft zich officieel teruggetrokken uit de strijd om ceo te worden van Air France-KLM. In een brief die is ingezien door de Financial Times haalt de Fransman hard uit naar de Franse staat, die zich teveel zou hebben bemoeid met het benoemingsproces bij de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep.
Niet langer kandidaat
'In de context van recente gebeurtenissen, wil ik u informeren dat ik mij terugtrek uit het lopende rekruteringsproces. Ik ben niet langer kandidaat voor de positie van ceo van Air France-KLM', schrijft Capron in een brief aan de interim president-commissaris, Anne-Marie Couderc. De brief is gedateerd op maandag 2 juli maar zou vrijdag al per email zijn verstuurd naar Anne-Marie Couderc, zo schrijft de FT.

De Franse minister van financiën Bruno le Maire zou zicht tegen de kandidatuur van Capron hebben gekeerd.Reuters
Vorige week werd bekend dat Capron in de race was als opvolger van Jean-Marc Janaillac, die in mei vertrok als topman nadat hij tijdens salarisonderhandelingen geen steun kreeg van het personeel van Air France. Zijn kandidatuur stuitte al echter snel op weerstand. Onder meer KLM en aandeelhouders Delta Airlines en China Eastern Airlines zouden zijn benoeming hebben geblokkeerd. Capron, op dit moment financieel directeur van het Franse transportbedrijf Veolia, heeft geen ervaring in de luchtvaart en is nooit ceo geweest.
Te weinig ervaring
Ook de Franse staat, met een belang van ruim 14% de belangrijkste aandeelhouder van Air France-KLM, lijkt zich tegen Capron te hebben gekeerd. 'Capron is een van de kandidaten, maar niet de enige', zo stelde de Franse minister van economie en financiën vorige week. 'Er is ervaring nodig.'
In de brief stelt Capron dat hij wel degelijk de benodigde vaardigheden heeft voor de positie van ceo van Air France-KLM. Hij stelt vraagtekens bij de voorstellen om twee opvolgers te benoemen voor Janaillac, één ceo voor Air France en één ceo voor de hele groep.
Blokkade
Capron is zeer kritisch over de bemoeienis van de Franse staat met zijn sollicitatie. 'Ik begon mijzelf te introduceren aan andere managers, totdat een externe interventie dit proces blokkeerde', schrijft Capron in de brief, waarin hij vraagtekens zet bij de vroegtijdige bekendmaking van zijn kandidatuur. 'Een opmerkelijke afwijking van de governance van dit privébedrijf, waarin de staat een belang van slechts 14% bezit.'
Capron haalt ook uit naar de Franse hotelgroep Accor, die naar verluidt interesse zou hebben om het belang van de Franse overheid in Air France-KLM over te nemen. 'Iedereen is het erover eens dat het afstoten van het overheidsbelang een van de voorwaarden is voor herstel van de groep. Maar dit moet niet ten gunste komen aan private belangen, die van plan zijn om sluipenderwijs controle te krijgen.'
manuss
0
'Capron is een van de kandidaten, maar niet de enige', zo stelde de Franse minister van economie en financiën vorige week. '

@) Dus er wordt flink aan gewerkt!
gpjf
0
Nou dit lijkt me op zich zelf een positief signaal . De weerstand tegen zijn benoeming lag zo breed dat het een druk op de koers volgens mij legde. Ik ben zeer benieuwd naar de reactie op de beurs maar daarnaast denk ik dat er nu flinke stappen gemaakt worden om de benoeming bekend te maken van iemand die dus duidelijk meer ervaring in de business heeft.
Erwin L
0
Wat mij zeer verbaast is dat dit hele proces van geen kant transparant te noemen is. Toen de eerste geruchten over de kandidatuur van Capron in de media verschenen werd, volgens mijn geheuegen, dat nieuws als positief op de beursvloer ontvangen. Toen uiteindelijk de bonden, Delta, China Southern en KLM zich tegen Capron begonnen te verzetten kwam opeens de opermerking van minister Bruno le Maire naar buiten dat Capron, een doch niet de enige, kandidaat was.

De kandidatuur van Capron wordt dus door de minister bevestigd maar diezelfde minister geeft niet aan wie de andere kandidaten zijn. Het heeft er alle schijn van dat de benoeming van de nieuwe CEO, net als bij zijn/haar voorgangers, een puur politieke benoeming betreft die in de politieke achterkamertjes in Parijs wordt geregeld. Met het verantwoord benoemen van een CEO van een beursgenoteerde multinational heeft dit proces m.i. niets te maken. Het geeft eerder de indruk van een corrupt zootje waarbij vriendjespolitiek leidend is.
Bertussie
0
quote:

gpjf schreef op 1 jul 2018 om 18:54:


Nou dit lijkt me op zich zelf een positief signaal . De weerstand tegen zijn benoeming lag zo breed dat het een druk op de koers volgens mij legde. Ik ben zeer benieuwd naar de reactie op de beurs maar daarnaast denk ik dat er nu flinke stappen gemaakt worden om de benoeming bekend te maken van iemand die dus duidelijk meer ervaring in de business heeft.


Was bekend (lees gewenst) dat Capron het niet moest worden. Nu bevestigd, zodat het weer een trigger is om de koers weer naar beneden te trapoen totdat een nieuwe serieuze kandidaat bekend is
Bertussie
0
Het zint me niks dat de shorters nog steeds aan het opbouwen zijn. Heb vr 25% longs eruut gegooid met snelle 2 dagen winst
trixxx
0





Waarom kortwiekt Air France-KLM steeds het Nederlandse succes?
De strijd om de macht bij KLM wil maar niet verdwijnen


s.parool.nl/s-a4600810/

Het heet Air France, maar Air Farce zou beter passen. Een lichtgewicht voorgedragen als topman, een nieuwe greep naar de macht bij KLM en maatregelen blijven maar uit bij het Franse kamp: de molensteen om de nek van Air France-KLM

DOOR: HERMAN STIL 1 JULI 2018, 19:00
Weer wordt een eindspel gespeeld bij Air France-KLM. En wederom is de toekomst van de luchtvaartgroep vooral een strijd om de macht.

Deze week probeerden de koningen van het concern de toekomstige verhoudingen binnen het zwaar gehavende luchtvaartconcern vast te leggen, maar hun tweedaagse heidebijeenkomst leidde niet tot besluiten.

Bestuurders staan lijnrecht tegenover elkaar over de zeggenschap binnen Air France-KLM, waarbij de breuklijnen dwars door de bloedgroepen lopen.

In een Frans voorstel verliest de nieuwe topman van degroep zijn directe zeggenschap over Air France, dat net als KLM een eigen topman krijgt. Die kan zich dan helemaal storten op de problemen bij de Franse maatschappij, de grootste bedreiging voor het voortbestaan van het concern.

Autonomie
Zo wordt de nieuwe ceo, die de financiën, allianties, groepsaankopen en onderlinge arbitrage op zijn bordje krijgt, afgeschermd van problemen bij Air France. Daarmee wordt voorkomen dat ook hij, net als zijn voorgangers, struikelt over de bijna onoplosbare problemen bij die maatschappij.

Maar een zelfstandige topman bij Air France is nog geen oplossing voor de diepe problemen van de luchtvaartmaatschappij. Gevreesd wordt dat de nieuwe functionaris onder de voet wordt gelopen door de Franse bonden, die geen middel schuwen om hun macht te consolideren.

Nederlandse topman
KLM houdt liever de huidige situatie, waarbij de (Franse) topman van de holding ook baas blijft bij Air France. Zo kan de machtigste man (of vrouw) zich volledig concentreren op het herstel van Air France en eindelijk hoognodige ingrepen doorvoeren.

De operationele taken van de groep moeten dan worden overgenomen door een vicevoorzitter, een nieuwe functie, die gezien de verhoudingen een Nederlander (KLM-topman Pieter Elbers) moet worden.

De stammenstrijd wordt hard gespeeld. In een poging de uitkomst naar hun hand te zetten lekte het Franse kamp voorafgaand aan het overleg tactisch dat als het KLM-plan wordt doorgezet en de nieuwe topman alsnog baas blijft bij Air France, hij daarnaast ook commissaris bij dochter KLM moet worden.

Het dreigement werkte echter als een boemerang. Niet alleen de KLM-geledingen stonden op hun achterste benen, ook huisvriend en partner Delta Air Lines roerde zich. Delta, dat vorig jaar voor 375 miljoen euro een belang van (inmiddels) 8 procent in Air France-KLM kocht, liet per brief weten dat het zich buiten alle plannen gehouden voelt.

Machtsgreep
De Amerikanen (en met hen China Eastern, dat vorig jaar onder dezelfde voorwaarden instapte) waren toch al ontstemd, omdat het driekoppige comité dat naar een nieuwe topman zoekt met lichtgewicht Philippe Capron op de proppen was gekomen.

De komst van die arme Capron - een Franse financieel bestuurder op leeftijd die nog nooit een bedrijf heeft geleid en elke luchtvaartkennis ontbeert - is door alle verzet inmiddels zo goed als onmogelijk geworden.

De bemoeienis van de Amerikaanse gigant deed de Franse vakbond met de grootste oogkleppen, SNPL, al uitroepen: "De Amerikanen van Delta Airlines, de Chinezen van China Eastern en de Nederlanders van KLM grijpen de macht."

Dat is niet alleen een omdraaiing van de feiten - de pilotenbond eiste eerder dat geld weggehaald moest worden bij KLM om in de bodemloze put bij Air France te steken - maar het zou ook het beste scenario zijn voor de redding van Air France-KLM.

Tijdlijn
2013 Afspraken
Er gaan 2500 functies, planning, financieel beheer en IT van KLM naar Air France-KLM in Frankrijk. Afgesproken wordt dat het daarbij zal blijven, KLM zelfstandig besluiten kan blijven nemen en een eigen koers kan blijven varen.

2015 Greep in de kas
Een miljardengreep in de kas bij KLM wordt na een uitputtende strijd door KLM tegengehouden. Met een miljard euro als onderpand had Air France-KLM zijn financieringslasten willen verlichten, maar die betreffen vooral de diepe schulden van het concern en de investeringen in Air France. Het bedrag weghalen bij KLM zou herstel en groei van de Nederlandse maatschappij zo goed als onmogelijk hebben gemaakt.

2015 Transavia
Air France-KLM probeert Transavia Nederland organisatorisch samen te voegen met het eerder opgezette - en verliesgevende - Transavia France. Doel is de zeggenschap over de prijsvechter in Parijs te centraliseren. Het succesvolle verzet van KLM tegen de verkoop van de dochter heeft een prijs; Transavia Nederland moet haar Europese groeiplannen afblazen.

Inmiddels ligt een bundeling van de twee Transavia's weer op tafel, net nu Transavia Nederland zich op eigen kracht uit de jarenlange verliezen heeft gereorganiseerd, terwijl de Franse tak nog altijd bloedt. Air France-KLM zou met de bundeling de afspraak die met Franse bonden is gemaakt - de Franse tak mag met hoogstens 40 toestellen opereren om Air France niet te kannibaliseren - willen omzeilen.

2016 Onderhoud
KLM (en Air France) weten eensgezind met de Nederlandse en Franse vakbonden plannen van de holding te voorkomen om de onderhoudsdivisies van beide maatschappijen verder in elkaar te schuiven en intern te verzelfstandigen. Dat zou 'Maintenance', één van de geldmachines van het concern, panklaar maken voor een verzelfstandiging en mogelijke verkoop. Waarschijnlijk zou dit ten koste gaan van arbeidsplaatsen op onder meer Schiphol-Oost.

2016 Productiebalans
In 2004 was Air France twee keer zo groot als KLM, maar omdat KLM veel sneller herstelt en nog veel sneller groeit dan de Fransen, is die verhouding verstoord geraakt. Franse bonden - en sommigen in de top van het bedrijf - willen dat weer terugdraaien. 'Productiebalans' is niets dan een eufemisme voor: haal geld weg bij KLM en steek het in 'Frankrijk'.

Uiteindelijk wordt die investering in Frankrijk verkapt gedaan in een nieuwe prijsvlieger, Joon. Die moet volgens een nieuw plan ook trans-Atlantische budgetvluchten gaan uitvoeren en zo KLM beconcurreren.

2017 Supermissie
Pogingen om een 'superministerie' in Parijs op te zetten dat marketing, IT en communicatie van KLM en Air France overneemt en zich ontfermt over de cruciale samenwerkingsverbanden met partners als Delta Air Lines en China Southern, wordt opgeschort na aanhoudend verzet uit Nederland en van de toenmalige top van Air France.

2017 IT
Er wordt lang geruzied over het overhevelen van de IT-activiteiten en sociale media-afdelingen van KLM naar het moederbedrijf - en daarmee banen naar Frankrijk en Oost-Europa. "We moeten stoppen met discussies hoe we de organisatie nog veel verder kunnen fijnslijpen," zegt KLM-topman Elbers daarover in deze krant. "Steeds weer plannen bedenken om onderdelen in elkaar te schuiven helpt het bedrijf niet verder."

2018 Commissaris
Bij de zoektocht naar een nieuwe leider van Air France-KLM duikt een oud plan op. De topman moet ook commissaris worden bij dochter KLM. Dat is een nieuwe greep naar de macht in Amstelveen, want zo kan de topman direct toezicht houden op zijn eigen maatregelen. Het lijkt een onnodige ingreep, omdat KLM de afgelopen jaren zonder zo'n toezichthouder veel beter heeft gedraaid dan Air France, waar de topman wel aan tafel zit.
manuss
0
quote:

Bertussie schreef op 1 jul 2018 om 19:37:


[...]

Was bekend (lees gewenst) dat Capron het niet moest worden. Nu bevestigd, zodat het weer een trigger is om de koers weer naar beneden te trapoen totdat een nieuwe serieuze kandidaat bekend is
Ik zie dat anders; Capron was niet gewenst, dus de koers kan weer omhoog. Vervolgens komt de volgende kandidaat aan de beurt. We zullen het voor half juli 2018 beleven.
manuss
0
Erwin L
0
quote:

trixxx schreef op 1 jul 2018 om 19:45:



Waarom kortwiekt Air France-KLM steeds het Nederlandse succes?



Omdat het concern niet op rationele (dus zakelijke) principes bestuurd wordt maar op basis van ondoorzichtige politieke processen waarbij de positie van de Franse Staat leidend is. Bij AF/KLM worden geen (grote) beslissingen genomen die indruisen tegen de wensen van de ambtelijke elite in Parijs.
manuss
0

IAG: geen vijandelijk bod op Norwegian Air
Door ANP PRODUCTIES

20 min geleden in FINANCIEEL

PARIJS - Luchtvaartconcern IAG, moederbedrijf van onder meer British Airways en Iberia, heeft geen plannen voor een vijandige overname van prijsvechter Norwegian Air. Volgens IAG-topman Willie Walsh zal het concern alleen een poging wagen als de prijs juist is.


Norwegian Air verwierp eerder nog twee overnamevoorstellen van de Brits-Spaanse luchtvaartgroep. IAG heeft al wel een belang in Norwegian Air en zou werken aan een nieuw bod.


Naast IAG aast ook Lufthansa op een deal met Norwegian Air. Een eventuele overname door de Duitsers zou samenhangen van de strategische meerwaarde, prijs en mededingingskwesties. Volgens de leiding van Lufthansa wordt binnen de luchtvaartbranche momenteel door alle partijen met elkaar gepraat in aanloop naar een nieuwe consolidatiegolf.
Bertussie
0
www.bloomberg.com/news/articles/2018-...

Air France-KLM Feels the Heat in Paris

By Ania Nussbaum

?2? ?juli? ?2018? ?11?:?45

IAG’s Level brand starts discount route to Montreal on Monday
Air-France-KLM remains mired in labor strife and without CEO

Competition just got even tougher for Air France-KLM as yet another low-cost operator offers cheap transatlantic flights from Paris, while the Franco-Dutch carrier struggles with a top management void and labor strife.

British Airways parent IAG SA started discount links between the French capital and Montreal on Monday through its low-cost arm Level, taking direct aim at Air France-KLM on the busy route.

With additional flights planned from September to New-York for as low as 129 euros ($150) one way, Level is competing with Norwegian Air Shuttle ASA, XL Airways, WOW Air and Primera Air Scandinavia A/S in offering budget fares out of Paris. Discount airlines made up a third of French traffic last year, a trend that’s set to continue at a time when Air France-KLM is in disarray.

The Paris-based carrier is operating without a permanent chief executive officer following the resignation in May of Jean-Marc Janaillac after his bid to end a series of crippling strikes was rejected by a majority of French employees. A long-anticipated update of the company’s mid-term strategic plan is also on hold, leaving question marks about further development of low-cost offerings. The board last week was forced to drop a leading CEO candidate due to his lack of experience in transport.

As the busiest travel season gets underway, the battle between discount airlines is heating up over the Atlantic:
Norwegian has 46 routes between the U.S. and Europe and plans to start a dozen more.
Primera Air started flying between Paris and New York in May, and has since added Boston and Toronto.
Air France-KLM offers "light economy" fare that allows passengers to book non-modifiable tickets that do not include checked luggage.

“Long-haul, low-cost service is mostly done by young airlines, with lower operation costs than so-called legacy companies,” Air France Chief Executive Officer Franck Terner said at an event in Paris last month.

Air France started a lower-cost service last year called Joon, which employs cabin crew on different work contracts. The company also operates medium-haul discount flights through its Transavia brand. Growth of this unit is already curtailed by pilot unions and any effort to expand could exacerbate tension within the workforce.

“Air France has a fantastic brand and a great network, but everybody has to change,” IAG Chief Executive Officer Willie Walsh said at an event at Orly airport to launch the Level flight. “There was some restructuring at Air France, but not enough.”

Level will be “growing the fleet next year,” along with new destinations from Paris and Barcelona in 2019, he said.
manuss
0
Vreemde koers-beweging : in een paar seconden naar 7 euro en daarna direct terug naar 6,90
679 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 21-sep-18 17:38
Koers 8,960
Verschil +0,030 (+0,34%)
Hoog 9,080
Laag 8,960
Volume 5.174.878
Volume gemiddeld 3.315.061
Volume gisteren 3.542.023

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
# calculated realtime by Commerzbank & '^' by BNP Paribas, streaming powered by VWD Group